36 palců, to by snad mohlo stačit. Poprvé na největší jednokolce>Priblizovadla.cz
 

36 palců, to by snad mohlo stačit. Poprvé na největší jednokolce


Celý článek V životě potkáte spoustu divných lidí, ovšem ne každý jezdí na jednokolce, a už vůbec ne každý na ní objede za měsíc celou ČR, což je mimochodem 2 150 km. Ano, řeč je o Tomáši Horákovi, který tuhle trasu před nedávnem absolvoval na svém 29palcovém unicyklu. Do Brna za námi ale přijel na trochu větším stroji…

 



 

Prolog

Důvod, proč přijela hora k Mohamedovi, nikoliv obráceně, je velmi prostý. Tak dlouho jsme se s Tomášem domlouvali na rozhovor pro Přibližovadla – a stále nám (čtěte mně) v tom bránila nějaká časová zaneprázdněnost – až se tento jednokolkový světoběžník rozhodl, že si za mikrofonem našeho redakčního diktafonu raději dojede sám. Jak jinak, nežli na jednokolce…

Ze „skororakouských“ Křídlůvek, což je – jak už jsem na Přibližovadlech psal – ves s největší koncentrací jednokolkařů u nás, mu to vyšlo na 90 km. Dal je za cca šest hodin. V Brně jsme se potkali v Pisárkách u pavilonu Anthropos. Já na manželčině koloběžce K-bike K7 (bylo mokro a ona má spolehlivé blatníky), on na kole o průměru 36 palců! Co vám budu povídat, po cestě kolem Česka Tomáš Horák zjistil, že devětadvacítka je mu už malá, a tak si jako dárek za úspěšnou expedici koupil tu největší z jednokolek. Že si to nedokážete představit? Řeknu vám to asi takto – velkej chlap má tohle kolo až „nad pindika“ 🙂
 

36palcová jednokolka, to by snad mohlo stačit

Osmnáctka (věkem devět!), šestadvacítka a šestatřicítka…

 

Jede to i do kopce

Ach jak jsem byl minulou sobotu naivní. Znalý kohoutovického kopce, který jsme museli z Pisárek pokořit (4,5 km délky, 200 m převýšení), těšil jsem se, jak budu na Tomáše každých sto metrů čekat – protože na tomhle kole to prostě nemůže vyjet! Čekal on na mě…

Už po prvních asi 300 metrech jsem mu suše oznámil, ať si jede vlastním tempem, protože tohle já prostě nestíhám. Co vám budu povídat – na koloběžce to jedu tak nějak desítkou, on valil cca 18 km/h a ani se u toho moc nezadýchal.

„Na tom kole něco je!“, říkal jsem si po cestě. „Jen abych na to ale vylezl – vždyť jsou to štafle jako hrom!“, mírnil jsem nadšení, funě do kopce na koloběžce s miniaturními koly 16 + 12 palců. Taky jsem si vzpomněl na to, co mi Tomáš den před tím psal na Facebooku: „Jestli na to nevylezeš, seš lama!“

Nebudu dál detailně popisovat naši cestu – na nejvyšší obydlený bod Brna jsme po několika občerstvovacích zastávkách vyjeli, abychom v podvečer učinili rozhovor o nedávné Tomášově cestě kolem republiky – na ten se můžete těšit na Přibližovadlech někdy ke konci příštího týdne.
 

36palcová jednokolka, to by snad mohlo stačit

Podpis hlavního hrdiny na růžové helmě naší Anči (já ho mám taky)

 

…moudřejší večera

Ráno, posilněni vydatným hemenexem, jsme se spolu s Aničkou navlékli do chráničů a helem a  vydali se na místní školní hřiště otestovat to obří zelené kolo. Abych byl alespoň trochu exaktní – Tomáš si pořídil Nimbus Oracle, což je šestatřicítka s hliníkovým rámem takříkajíc klasické konstrukce (na rozdíl od například nejnovějšího Nightfoxu), vybavená kapalinovou kotoučovou brzdou. Sedlo a T-bar – neboli ta „řídítka“ – která vidíte na fotografiích, měl Tomáš už na svojí výpravě okolo ČR, je to tedy nadstandard. Za sebe po ultrakrátkém testování musím říct, že tohle kolo bez T-baru bych snad ani nechtěl – velmi výrazně zvyšuje podélnou stabilitu jednokolky a pomáhá i k tak trochu ergonomičtějšímu posedu jezdce.
 

36palcová jednokolka, to by snad mohlo stačit

Anička mě musela trochu podpírat… Ale ne, jede to samo, to je jen pro kameru 🙂

 
Tato jednokolka samozřejmě není tak obrovská, jak na první pohled vypadá – vzdálenost od sedla ke klikám je „štelovatelná“ a jízdu by zvládli i jezdci menších postav. Ano, jste trochu vejš nad zemí, ale to zvládnete… Mimochodem, ještě další komponentou, kterou Tomáš na tomto stroji měl nadstandardní, jsou kliky Kris Holm Moment Dual, které mají vždy dva vyvložkované závity pro pedály – v tomto případě v délkách klik 125/150 mm. Takže do kopce (a pro mně/pro začátečníky) dáte pedály na větší páku do otvorů 150 mm, pro rychlou frekvenční jízdu po rovině je přešroubujete do kratšího uchycení…
 

Štěstí přeje připraveným

Kdybych jezdil jen na obvyklé dvacetipalcové jednokolce, nejspíš bych se na tuhle kozu nevyškrábal. Naštěstí mám svoji šestadvacítku a párkrát jsem okusil i stroj s 29palcovým kolem. Takže… Mno, asi na desátý pokus jsem se vyhoupnul do sedla a trochu si zaskákal na místě. Abych ale zjistil, že pro rozjetí kolo klade nebývale velký odpor – a to i přes 150mm kliky.
 

36palcová jednokolka, to by snad mohlo stačit

Je to trochu dřina, ale jak se člověk vyhoupne nahoru… | Foto Tomáš Horák

 
Takže naskočit znovu, hezky se naklonit dopředu a pomalu a plynule začít šlapat. Ten setrvačný efekt nepochopíte, dokud se na tomhle přibližovadle nesvezete. Nimbus Oracle je obutý do 2,25“ širokého pláště s běžným vzorkem, určeným spíše na silnici a udržované polní a lesní cesty. Žádný terénní třípalcový drapák to není – a je to dobře, ale i tak tahle jednokolka váží celkem 8,2 kg. Kolo však doslova „valí“, svádí vás k rychlejší kadenci, se zvyšující se rychlostí se jízda stává stabilnější… Zkrátka polykač kilometrů.

Nebudu nyní prozrazovat Tomášovy plány s tímto mlýnským kolem, vše se dozvíte v rozhovoru. Za sebe mohu jen říct, že mi bylo ctí a menším adrenalinovým zážitkem svézt se na jednokolce, která je v Česku pravděpodobně jen jedna jediná. Jel jsem na šestatřiceti palcích…
 

 


 

Šestatřicítka…

 



Yedoo Alloy





, ,




  1. #1 P. P. 25. 8. 2014 - 23:02

    Jediná určitě není – vídám na 36″ někoho v Praze v Butovicích.

  2. #2 Lindner Petr 26. 8. 2014 - 09:08

    Dobrá informace, díky za ni! Ještě někdo, kdo má v Česku 36er?

  3. #3 Ferda 13. 10. 2014 - 11:15

    Taky v tom jedu.

  4. #4 VP 21. 10. 2014 - 15:03

    Nejak se zapomnělo na uverejneni toho rozhovoru, ne:)?

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím