A řekl: budiž světlo! Přední a zadní světlo Mighty v recenzi>Priblizovadla.cz
 

A řekl: budiž světlo! Přední a zadní světlo Mighty v recenzi


Celý článek Že je v zimě brzy tma, to snad nemusím připomínat. Zatímco v létě člověk o světlo na kolo/koloběžku skoro nezavadí (noční ptáci nechť prominou), s přibývajícími měsíci, náležejícími ke konci roku, je problematika typu „vidět a být viděn“ čím dál víc aktuálnější. Přinášíme vám tedy test světel, která by vás mohla zaujmout.

 



 

Je mi jasné, že tato recenze přichází trochu se zpožděním – tma jako v pytli je už od pěti odpoledne asi dva měsíce. Berte proto tento test jako malý tip na vánoční dárek – věřte nebo nevěřte, tma bude i po Ježíškovi a v dalších letech jistě také…
 

USB na koloběžce

Už když jsem testoval Kostkovic Twenty, volal mi Marek Kostka, jestli nechci poslat na vyzkoušení přední a zadní světlo, „ze kterýho si sednu na pr..l.“
„Jasně, že chci!“, odvětil jsem, a za pár dní jsem měl světla značky Mighty doma.

Začnu předním – oficiálně se jmenuje Mighty X-Power 210 – přičemž číslovka na konci znamená maximální jas v lumenech. Přes dvěstě je už docela dost, to mi můžete věřit. V poměrně ostrém kontrastu s vysokým světelným výkonem – ke kterému se ještě dostaneme – jsou pak rozměry a hmotnost téhle „lucerničky“. Při 84 gramech včetně rychloupínacího gumového držáku na řídítka (či jiné umístění) má rozměry pouhých 47 × 25 × 70 mm (š × v × h). Uvnitř malého, samozřejmě vodotěsného těla s nijak oslnivým designem, které využívá kombinaci hliníku a plastu, se nachází jedna vysoce svítivá LEDka poháněná pevně vestavěným Li-Pol akumulátorem o kapacitě 1 200 mAh.
 

Přední světlo Mighty X-Power 210

Přední světlo Mighty X-Power 210

 
Akumulátor se dobíjí – jak jinak v současné době – přes USB kabel… Osobně proti tomu nic nemám, existují jak síťové adaptéry, tak i externí zdroje (nabíjecí akumulátory), počítač není nezbytně nutný.

Ještě se ale vrátím ke konstrukci. Světlo se upevňuje pomocí gumového pásku s rychloupínacím mechanismem. Ten je otočný ve 32 krocích podél celého kruhu. Máte-li tedy světlo upevněno například na zahnuté části řídítek, díky otočnému mechanismu si jeho světelný kužel nastavíte v úhlu, jaký potřebujete. V dodávce je ještě „upevňovadlo“ na helmu – to jsme ale v testu neměli, takže zkušenostmi nemohu sloužit. Co se týče gumového pásku na řídítka, tak ten je třeba pořádně utahovat – světlo má totiž těžiště posunuté více dopředu, a přestože je lehké, má na nerovnostech tendenci ke sklápění dolů.
 

Přední světlo Mighty X-Power 210

Přední světlo Mighty X-Power 210

 

Šestkrát za světlem

Mighty X-Power 210 má šest režimů svícení a blikání, které se ovládají jedním jediným tlačítkem na horní stěně. Tři režimy svícení jsou pochopitelně odstupňovány výkonově. Nejslabší využijete například ve městě osvíceném pouličními lampami, kdy světlo Mighty funguje víceméně v režimu „být viděn“ (na to je ovšem lepší blikání). Střední mód trvalého svícení je ideální pro koloběžkáře jedoucího pohodovým tempem kolem těch našich 16–20 km/hod na suché cestě. S nejsilnějším, 210lumenovým výkonem si už pak můžete dovolit i nějaký ten sjezdík čtyřicítkou až padesátkou, či jízdu v úplné tmě, kdy je Mighty jediným zdrojem světla. Nebo třeba na polních a lesních cestách… Ostatně posuďte rozdíly mezi jednotlivými výkony na následující animaci.
 

Přední světlo Mighty X-Power 210

 
V režimu blikání má Mighty X-Power 210 také tři módy: Blikání frekvencí cca dvakrát za sekundu, stroboskop, a nakonec SOS, čili světelnou morseovkou vysílaný signál o pomoc.

Abyste mohli s tímto výkonným předním světlem provádět podobné kousky, musíte počítat s tím, že od plného vybití do maximální kapacity jej budete nabíjet asi dvě a půl hodiny. Co se týče výdrže, tak tu jsem se snažil změřit, nicméně narazil jsem na klasický problém – výdrž je silně závislá na teplotě. Když jsem na maximum svítil v bytě (laboratorní test…), vydržel akumulátor bezmála dvě hodiny. Venku při pěti stupních Celsia? Hodinu, víc ne. Každopádně takříkajíc univerzální střední intenzita už má výdrž trojnásobnou a na nejmenší účinnost můžete počítat s více než sedmi hodinami svícení.

Mám-li to krátce shrnout – přední světlo Mighty X-Power 210 má naprosto dostačující – v nejsilnějším režimu se mi chce říci až excelentní – výkon, a výdrž na jedno nabití také není vůbec špatná. Světelný kužel má úhel pro kolo či koloběžku optimální, nepříjemná je tendence ke klesání a cena také není zrovna lidová. Nebo se vám 1 200 Kč zdá málo?

 

Zadní lepší předního

Když bych měl být „hnusně nad věcí“, tak bych napsal, že přední světlo Mighty je prostě jen jednou z mnoha výkonných moderních „lampiček“ na kola, koloběžky a jiná přibližovadla. Teď dělejte, že jste nic jste nečetli, protože zadní lampa Mighty X-Power 35R, to je – zejména pro koloběžkáře – naprostá pecka!
 

Zadní světlo Mighty X-Power 35R

Zadní světlo Mighty X-Power 35R

 
Tahle „koncovka“ byla evidentně vyvinuta primárně pro umístění na sedlovku jízdního kola, nicméně jak sami vidíte, díky svým proporcím se skvěle hodí i na zadní vidlici koloběžky. Váží i s gumovým páskem necelých 50 gramů a tělo má rozměry 17 × 80 × 22 mm (š × v × h) – opět tedy nic rozměrného. I zadní lampu lze polohovat, tentokrát v pěti krocích ve směru kolmém na upnutou trubku či jekl – viz fotografie výše. Řekněte sami, není na koloběžce toto světlo jako by tam patřilo odjakživa?

Jas 35 lumenů by se na první pohled mohl zdát – zejména oproti přednímu, šestkrát silnějšímu světlu – jako nedostatečný, opak je pravdou. Vzadu si v klidu vystačíte s nejmenším výkonem a stejně vás bude vidět na sto metrů. Tím chci říct, že i zadní světlo má tři režimy trvalého svícení a tři módy blikání. Na následujícím snímku vidíte přední světlo na maximální výkon, zadní naopak na nejnižší intenzitu svícení…
 

Přední a zadní světlo Mighty X-Power

Přední a zadní světlo Mighty X-Power

 
U zadního světla jsem testy výdrže nedělal. Jeho akumulátor má sice více než poloviční kapacitu než světlo přední (500 mAh), ale také několikanásobně nižší světelný výkon – navíc jen většina uživatelů bude používat hlavně v módu blikání – lze předpokládat výdrž de facto shodnou s bílým předním světlem. Nabíjí se taktéž pomocí USB kabelu.

Červené zadní světlo se mi líbilo ještě o sto procent více než přední Mighty. Designem se na koloběžku skvěle hodí a pokud by vás i s ním snad někdo měl přehlédnout, tak bude fakt slepý. Jen ta cena ani v tomto případě není příznivá: z kasičky vytáhnete 800 korun českých.

 

Druhý pohled Jardy Spurného

Jarda Spurný Přední světlo jsem vozil na řídítkách o průměru 22 mm. Je dostatečně výkonné i na jezdění v horším terénu, pouze jsem od specializovaného světla na kolo čekal větší „halo efekt“. Ale to není nic tragického. Módů svícení je tak akorát, nejslabší bych používal pod veřejným osvětlením, střední na hladkou silnici bez osvětlení a nejsilnější pro terénní vložky, kde už je potřeba vidět všechno. K horším stránkám: Nejvíc mě vytáčelo, že pokud jsem vjel do horšího terénu, kde to drncalo (mám po cestě šotolinu, zámkovou dlažbu, chodník z nesedících panelů a jako bonus vyfrézovanou silnici), tak se světlo okamžitě začalo otáčet a svítit víc do země. Samozřejmě právě ve chvíli, kdy jsem ho nejvíce potřeboval, jsem pořádně neviděl. Dá se to spravit drsnou páskou v místě upnutí, ale bastlit něco na takhle drahém světle? To má fungovat ve stavu. v kterém ho vytáhnu z krabice…

Zadní světlo jsem měl připevněné netypicky na přední vidlici, namířené mírně dolů na silnici. Svítil jsem na ten nejslabší mód a bylo to naprosto dostačující, aby mě všichni nejenom viděli, ale i objížděli velkým obloukem. Jel jsem šest jízd po půl hodině a ještě nehlásilo slabou baterku. Drželo na místě i v terénní vložce a vůbec jsem se o něj nemusel starat. Dojem z něj byl skvělý, akorát ta cena je vražedná. Přesto silně uvažuji, že si ho pořídím, je prostě luxusní – malé, elegantní, výkonné.

 

Aktualizace

Jak Jarda Spurný napsal v komentáři pod článkem, zadní světlo Mighty X-Power 35R si pořídil a díky dodávanému držáku na sedlo jej připevnil na zadní blatník svojí koloběžky. Takže to jde… Mrkněte na pár snímků. Foto Jarda.

 


 

Zdroj

KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice

tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz

 

Ceny

ke dni 2. prosince 2013

přední bílé Mighty X-Power 210: 1 200 Kč
zadní červené Mighty X-Power 35R: 800 Kč
 



Cyklospeciality.cz reklama





, ,




  1. #1 Fido 2. 12. 2013 - 13:26

    Ty světla vypadaj velmi schopně. Při montáži na tu zadní trubku je bohužel namířeno mírně k zemi. Hodilo by se naopak mírně vzhůru, čemuž ovšem brání trubka zadní vidle. No a já osobně preferuju umístění na blatník, aby nebylo světlo stíněno kolem při pohledu přes něj. Doufám (někde na face..to kdosi psal), že by montáž tohoto světla na blatník dopadla, případně pomocí čeho a je-li to v soupravě.

  2. #2 Jaroslav Spurny 2. 12. 2013 - 17:36

    Tak zadni jsem si koupil, je fakt bozi. V krabici byl drzak na sedlo a ten je jak delany na mibo blatnik. Jen jsem do zasterky vrtnul osmicku diru. Drzi i vypada to dost dobre.

  3. #3 Radek 2. 12. 2013 - 18:32

    Tahle recenze přichází i pro mě trochu pozdě, protože jsem před pár týdny problém předního světla asi definitivně vyřešil. Po dlouhém váhání padla volba na Fenix UC40 (svítivost dokonce 420lm) a spokojenost maximální (vč. fenixího držáku na jejich +- jednopalcové svítilny). Cena sice rozhodně není lidová, ale myslím že už na pohmat je poznat, že je to jiná kategorie i v celkové odolnosti oproti plastovým světlům. Zadní blikačku jsem nakonec upevnil těsně pod levé koleno na suchozipovou reflexní pásku a po několika jízdách je i tohle řešení stoprocentně funkční a navíc odpadá nutnost více světel pro blázny co mají víc než jednu kolobku 🙂

  4. #4 Slůně 3. 12. 2013 - 12:33

    taky mám na koloběžce (i na kole) Fénixe. Na kolobce vozím PD32 UE (cca 700 lumenů, většinou jezdím na 400 lumenů) a na kole k němu ještě LD40 (kolem 200 lumenů, úzký kužel do dálky). Je to super kombinace na blízko i dálku.

    Zadní blikačku vozím koloběžmo na helmě – nějakou Smartku za stovku. Na kolobce už ji nemám, protože jednu jsem už ukopl a nenašel 😀
    a druhou jsem ukopl a vzápětí mi ji přejelo auto, takže smůla 😀

    ještě uvažuju o náhradě v podobě BT20, škoda, že z plánované BT30 prý sešlo 🙁

  5. #5 Laďa 3. 12. 2013 - 15:31

    Pro bezpečnou jízdu /zejména přes křižovatky/ by zadní světlo mělo být dobře viditelné i z boku, možná to chtělo pro představu i nějaký boční pohled.

  6. #6 Miila 5. 12. 2013 - 17:40

    Rok používám přední světlo od Trelocku a spokojenost. Je mimo jiné ohleduplné vůči řidičům, což se o většině silných světel s „napřímo“ viditelnou diodou rozhodně říci nedá.
    Zajímavá je německá norma platná pro osvětlení jízdních kol. Ještě že koloběžky svojí váhou spadnou do kategorie závodní kolo 🙂

    http://www.trelock.de/web/de/produkte/fahrrad-beleuchtung-stvzo/gesetzeslage/gesetzeslage.php

  7. #7 pan Liška 7. 12. 2013 - 21:19

    BT20 můžu vřele doporučit! Cena není opravdu lidová, ale výsledek za to stojí! Na běhání si teď pořizuju čelovku HP15 též od Fénixe…

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím