Brompton jako náklaďák >priblizovadla.cz
Partner rubriky Kola  

Brompton jako náklaďák


Celý článekSkládací kola nejsou zrovna ortodoxním sportovním nářadím, naopak jde o přibližovadla dopravního charakteru. A jako taková přepravují nejen svého jezdce, ale také nejrůznější zavazadla. U dobré skládačky se s převozem nákladu počítá a je k tomu také patřičně přizpůsobena. Třeba jako Brompton.
 

 

Podobně jako u většiny „normálních“ kol, lze i na Bromptonu převážet nejrůznější bagáž jak na zadním nosiči, tak i vepředu. Vzhledem k otevřené konstrukci naopak nebudete mít možnost použít trojúhelníkové brašny do rámu.

S Bag Hose

 

Přední brašny a jejich uchycení

U skládacích kol – Brompton nevyjímaje – je mnohem důležitější a variabilnější přední úchyt na brašny. V našem případě tvoří úchyt plastová kostka na hlavové trubce, která je díky tomu, že bowdeny brzd a řazení u Bromptona směřují svisle dolů a dozadu a nepřekážejí tedy předním zavazadlům, příjemně malá. Upínacímu bloku je pak pochopitelně přizpůsoben výřez v konstrukci brašen, které stačí pouze shora zasunout. Proti vypadnutí za jízdy je jistí jednoduchá aretace v upínací kostce. Nasazení nebo sundání jakékoliv přední brašny je tak otázkou vteřiny.

Upevňovací kostka na přední brašny Upevňovací mechanismus na pomocném rámečku brašny

Protože brašny jsou uchyceny ve spodní části, musí být (až na jednu výjimku) vybaveny pomocnou plastovo-hliníkovou konstrukcí, která udržuje tvar zavazadla a zabraňuje zborcení dopředu. Vyztužovací rámeček je u většiny brašen z velké části skryt, takže neruší estetický dojem. Naopak má další využití, ale o tom až dále.

Pomocný rámeček na brašny S Bag zezadu

Kdo nikdy s takto uchycenými předními brašnami nejezdil, možná zpočátku zaznamená dva malé problémy či spíše nezvyklosti. Jednak se vám může zdát divné, že nevidíte na přední kolo. Po pár kilometrech ale zjistíte, že na něj vlastně ani vidět nepotřebujete. Druhý nezvyk spočívá v tom, že brašny nejsou upevněny na řídítkách, ale na hlavové trubce, takže se neotáčejí tam, kam směřují řídítka, ale při průjezdu ostrou zatáčkou mají jakési „zpoždění“. Někdy se tomu říká „autobusový efekt“ a znají jej velmi důvěrně zejména lehokolisté.

Všechno zlé je pro něco dobré, takže si naopak užijete jízdu se suchými (nepropocenými) zády, což s obligátním batohem nebývá pravidlem. V závislosti na naložení se samozřejmě mírně zhorší jízdní vlastnosti, ale protože nejsme na závodech, vadit nám to nebude. Mimochodem: Brompton úspěšně tají nosnost předních brašen, resp. připevňovacího bloku. Výrobce zřejmě předpokládá, že zde nebudete vozit pytle s cementem, nicméně v tom se může mýlit – dozvíte se na konci tohoto článku. Nyní se pojďme podívat na přehled samotných předních brašen.

 

S Bag
Klasikou je brašna typu S o objemu 20 litrů, která se jako jediná hodí také pro Bromptony řady S, tedy modely s rovnými nízkými řídítky.
Rozměry 420 × 260 × 170 mm, cena 3 000 Kč (ceny uvádíme vždy v setu s rychloupínacím blokem a pomocným rámečkem)
©Brompton Bicycle Ltd

 

S Bag Hose S Bag Hose
Modifikaci brašny S představuje model S Bag Hose, jehož svrchní díl přední klopy je vyroben ze starých hasičských hadic.
Rozměry jsou stejné jako u základního modelu S, cena 3 720 Kč
©Brompton Bicycle Ltd

 

S Bag Jack S Bag Jack
Druhou (vlastně třetí) variantou je pak S Bag Jack s motivem britské vlajky a Bromptona. Zde se jen sluší dodat, že hlavní klopa je u všech brašen typu S připevněná na suchý zip, takže klopy lze vyměňovat. „Spodek“ je pak vždy shodný.
Cena opět 3 720 Kč
©Brompton Bicycle Ltd

 

C Bag C Bag
Potřebujete-li větší bagáž, můžete sáhnout po modelu C Bag, který má objem 25 litrů.
Rozměry 420 × 300 × 170 mm, cena 3 240 Kč
©Brompton Bicycle Ltd

 

T Bag T Bag
Absolutně největší je pak „loďák“ o kapacitě 31 litrů – T bag. Proč „loďák“? To jistě zjistíte sami, když se podíváte na způsob zavírání.
Rozměry 420 × 300 × 270 mm, cena 3 000 Kč
©Brompton Bicycle Ltd

 

Folding basket - skládací nákupní taška
Nejjednodušší a také nejlevnější ze všech brašen je nákupní kabela či chcete-li skládací košík s objemem 24 litrů. Nechcete-li se zbavit své oblíbené tašky, pořiďte si právě toto zavazadlo, do kterého ji jednoduše vložíte. Jinak sem samozřejmě není problém „naházet“ nákup, sběrový papír či měděné okapy a podobně.
Cena 1 800 Kč
©Brompton Bicycle Ltd

 

A Bag A Bag
Naopak nejdražším a „nejgentlemanštějším“ předním zavazadlem na Bromptona je kožená aktovka A Bag. Pro manažery státních podniků typu Česká pošta nebo České dráhy jako dělaná. Aha, zapomněl jsem, ti nejezdí na kole, ale v Audinách a Bavorácích…
Rozměry 420 × 300 × 110 mm, cena 9 900 Kč
©Brompton Bicycle Ltd

 

O Bag O Bag O Bag
Posledním, mírně vybočujícím modelem předních brašen, je O Bag, u nějž na první pohled poznáte legendárního výrobce nejrůznějších outdoorových, cyklo- a motobrašen, německý Ortlieb. Je to také jediná brašna, která nemá pomocný hliníkový rámeček. Dodává se buďto ve vyobrazené růžovo-černé barevné kombinaci nebo v celočerné verzi a podobně jako všechny ostatní výrobky Ortlieb vyniká vysokou odolností vůči prachu a vodě.
Počátkem příštího roku by měl být na trh uveden menší typ O Bag Mini.
Rozměry O Bag 500 × 300 × 150 mm, cena 5 760 Kč
©Brompton Bicycle Ltd

 

Pláštěnka na přední brašnu
Kromě posledně uvedeného O Bagu a skládací nákupní tašky jsou všechny přední brašny standardně vybaveny reflexní pláštěnkou. Nutno podotknout, že stejně tak jsou samozřejmostí voděodolné zipy na vnějších kapsách a použití odolného materiálu, díky němuž je nutné pláštěnku nasazovat skutečně až v průtrži mračen.
©Brompton Bicycle Ltd

 

Brašna na zadní nosič

Patříte-li mezi vlastníky Bromptona typu R (viz náš „rozlišovací“ článek), tedy modelu se zadním nosičem, můžete si pořídit brašnu Rack Sack o objemu 16 litrů. Všimněte si, jak je brašna úzká a de facto kopíruje půdorys nosiče. U zadních brašen na Bromptona (a skládačky s malými koly obecně) je totiž vzhledem k nízké konstrukci kola problém s tím, že u jakýchkoliv širších předmětů na zadním nosiči do nich kopete patami. Klasické cyklistické řešení s brašnami zavěšenými na stranách podél zadního kola zde vůbec nepřipadá v úvahu. Proto jsem také na začátku psal o větší důležitosti předních zavazadel. U zadního nosiče již Brompton maximální zatížení udává – činí 10 kg. Zkušení uživatelé ale vědí, že unese mnohem více, čímž ovšem nikoho nenabádám, aby to dělal.

 

Rack Sack Rack Sack
Cena Rack Sacku činí 1 920 Kč
©Brompton Bicycle Ltd

Nebyl by to ale Brompton, aby „nevychytal“ i takovou věc, jako je brašna na zadní nosič. Ta je totiž nepraktická, či spíše nepoužitelná v případě nutnosti složení, kdy nosič tvoří podvozek sbaleného kola. Jenže tvůrci Bromptona vyřešili i tento problém. Podívejte se na toto video.
Vtipné, že ano?

 

Když je balík atypický…

Vrátíme-li se na samotný začátek k pomocným rámečkům, kterými jsou vyztuženy téměř všechny přední brašny, pak byste ještě měli vědět, že se dají koupit i samostatně. K čemu je to dobré?

 

Podpůrný rámeček na přední brašny lze pořídit i samostatně Podpůrný rámeček na přední brašny lze pořídit i samostatně
Rámečky jsou dodávány ve dvou velikostech – pro brašny typu S a C.
Jednotná cena je 600 Kč

K separátnímu rámečku si můžete po domácku třeba připevnit dřevěnou bedýnku, jak to udělal autor tohoto článku a fantazii se samozřejmě meze nekladou. Ostatně malou inspiraci o tom, co všechno lze na Bromptonovi převézt, hledejte pro změnu na tomto webu.

Tedy šťastnou cestu a nepřehánějte to. Všeho s mírou…

 

Brompton bags
©Brompton Bicycle Ltd

 

Zdroj

Anglická legenda
Cyklospeciality
Hybešova 42
602 00 Brno
e-mail: obchod@cyklospeciality.cz

Domovský web Bromptona
 


Koloběžky pro dospělé





, , ,

  1. #2 Davidof 30. 12. 2011 - 18:04

    Začínám si pohrávat s myšlenkou absolvovat na Bromptnu cestu ze Švýcarska do Čech. Uvažuji jenom o výměně převodníku – originál se mi zdá zbytečně do tvrda. Jak se zatím sleduju, nejtvrdší dva převody využívám jen velmi zřidka, prakticky vůbec.

(nebude zveřejněn)