Brompton M6R – podrobná recenze >Priblizovadla.cz
Partner rubriky Kola  

Brompton M6R – podrobná recenze


Celý článekCo je to Brompton by naši čtenáři již vědět měli, pozorní z vás by dokonce mohli bez nápovědy rozklíčovat označení M6R. Ostatním vzkazujeme: Nemějte obavy, dozvíte se i tak všechno potřebné. Brompton M6R je jedním ze skvělých modelů této kultovní značky a my jsme jej proklepli s pečlivostí nám vlastní.
 

 
Jak se dozvíte v našem „úvodním článku“ věnovaném této britské legendě, Brompton je jen jeden – tedy alespoň co se provedení rámu týče. O charakteristickou konstrukci s prohnutou centrální trubkou tedy nepřijdete ani u modelu M6R. „Emko“ označuje řídítka typu vlaštovky, šestka je počet rychlostí a písmeno R pak ukazuje na zadní nosič se čtyřmi kolečky, na nichž Brompton stojí po celkovém složení. U námi testovaného modelu byla navíc standardní kolečka vyměněna za příplatkové Eazy Wheels, což jsou v podstatě kolečka s větším průměrem, opatřená gumovým „běhounem“.

Brompton M6R Brompton M6R
V rozrušení z této slavné skládačky jsem ve studiu zapomněl pořídit přední pohled. Proto si prosím odmyslete titanové vidlice na oficiální fotografii Bromptona. Za ty byste museli „něco málo“ (asi 12 000 Kč) připlatit. Zadní pohled je naopak originální, zobrazuje – jako všechny ostatní snímky v této recenzi – testované kolo.

Brompton má sice malá 16palcová kola (znovu opakuji: Brompton nepoužívá běžná 16palcová kola o průměru 305 mm, ale větší s mírou 349 mm), nicméně rozvor odpovídá spíše většímu „normálnímu“ kolu, takže jde o stroj pro dospělé, nikoliv – jak si k mému překvapení mnoho lidí myslelo, když jsem jim toto kolo ukazoval – dětské přibližovadlo. To ostatně prozrazuje výška sklopného představce a také ve variantě M výška řídítek.

 
Brompton M6R

 

Konstrukce

Tohle kolo je čistokrevný „oceláč“. Hliníková jsou snad jen řídítka a samozřejmě spousta drobných komponent, včetně brzd, ráfků apod. Rám, přední a zadní sklopná vidlice, stejně jako vysoký představec jsou ocelové. Při zřetelné subtilnosti tohoto stroje si ostatně ani hliník a jeho slitiny dost dobře představit nedovedu. Předesílám – Brompton vyniká i přes otevřený rám, typický pro skládací kola – velmi tuhou konstrukcí. A přece se dá složit. A do velmi malého balíčku. Jak je toho dosaženo?

Základním stavebním kamenem je zadní sklopná vidlice. Duchovní otec Bromtona Andrew Ritchie se při navrhování konstrukce vůbec nebál toho, že čep otáčení vidlice není společný se středem klik – problém rozdílné délky řetězu ve složeném a rozloženém stavu ošetřil napínákem. Důležité je, že se zadní kolo i s pohonným systémem schová pod prohnutou křivku rámu. Druhotný efekt? Funguje to jako stojan.

Brompton M6R Brompton M6R

Ano, prostě někam přijedete, povolíte aretační páčku zadní vidlice, nadhodíte zadek Bromptona a elegantním pohybem podstrčíte celou zadní část pod rám kola. Pak se jen ležérně opřete o sedlo a děláte, že je pro vás tahle prkotina naprostou samozřejmostí.

Brompton M6R

Když pak Bromptona složíte úplně (postup lze vidět v předchozím článku), dostanete balíček o rozměrech 585 × 565 × 270 mm. Přesněji řečeno: Testovaný model byl vzhledem k mojí výšce opatřen teleskopickou sedlovkou, která rozměry ve složeném stavu mírně navyšuje. Změřil jsem přesně toto: 620 × 615 × 270 mm. I tak jde o neskutečně malou věc, zvláště když si uvědomíte, že po cca deset sekund trvajícím složení na ní můžete naprosto regulérně odjet třeba na kraj světa.

Brompton M6R Brompton M6R

Kromě zadní sklopné vidlice zajišťují složení Bromptona do onoho úhledného balíčku dva klouby. Jeden se nachází v přední části hlavní rámové trubky, druhý zajišťuje sklopení řídítek. Na následující fotografii si všimněte, že třeba na rozdíl od Dahona jde o naprosto jednoduchou konstrukci aretovanou obyčejnými hliníkovými svorníky, drženými křídlovými maticemi. Kupodivu jde o – co do rychlosti skládání nebo rozložení – srovnatelně efektivní konstrukční řešení v porovnání se sofistikovanými rychloupínáky. Zde navíc s jednou výhodou – je to zcela bezúdržbové.

Brompton M6R Brompton M6R
Nepočítáme-li zasunutí sedlovky, pak poslední operací před úplným složením Bromptona je sklopení levého pedálu. Ano, každý pedál je jiný – levý se skládá, pravý pevný se ve složeném stavu schová za zadní kolo.

 

Komponenty

Začnu-li od převodů, pak Brompton M6R používá 2× 3 rychlosti, neboli třístupňovou planetovou nábojovou převodovku Sturmey Archer v kombinaci s jednoduchou dvojrychlostní přehazovačkou. Vpředu tedy najdete pouze jednorychlostní kliky, resp. převodník.

©Brompton Bicycle Ltd

Převodovka ukrytá v náboji zadního kola je v podstatě jediným zádrhelem v konstrukci tohoto jinak skvěle vymyšleného kola. Pokud totiž píchnete „zadek“, musíte před odmontováním zadního kola odpojit také ovládání nábojové převodovky, které v podobě jemného řetězu prochází dutou osou zadního kola. Řečeno česky: naprosto si rozštelujete řazení, které po opravě defektu budete muset znovu seřídit. Chytré manuály sice říkají něco o opravě na nasazeném kole, osobně si však takovouto činnost dost dobře nedovedu představit.
Na druhou stranu: Brompton je primárně městské kolo, neřkuli o jeho možnostech „zmenšení se“. Nejedete-li tedy na něm zrovna Tour de France, nic vám nebrání složit jej, použít nejbližší prostředek MHD a zavést stroj do servisu (a já tiše dodávám: a modlit se, aby dotyčný mechanik neviděl planetovou nábojovou převodovku poprvé v životě).

Samotnou změnu převodů tradičně obsluhuje páčkové řazení na obou stranách řídítek. Levá páčka s integrovaným zvonkem přepíná jeden ze dvou „kvaltů“ dvojpastorkové přehazovačky, pravá dvojitá páčka pak ovládá planetovou převodovku. Toto konstrukční provedení má dva velmi netradiční aspekty. Jednak, jste-li zvyklí na klasické řazení levou páčkou dva až tři převodníky klik, pravou zadní „přehazku“ – to vše ve víceméně jemném odstupňování, budete muset přehodnotit priority. V případě šestirychlostního Bromptona je totiž nábojová převodovka docela hrubě odstupňovaná s tím, že rozdíly mezi jednotlivými rychlostmi vyrovnává ona jednoduchá dvojpastorková přehazovačka. Velmi těžko se to popisuje verbálně, jediné přirovnání mám pro ty naše čtenáře, kteří někdy jezdili náklaďákem s tzv. „půlkvalty“ – my starší ročníky můžeme odkázat třeba na Tatry, počínaje modelem 138 až třeba po 815 (později či dříve jsem už náklaďákem nejezdil, takže zkušenostmi nemohu sloužit). Všem ostatním budu s tváří pokerového hráče tvrdit, že řazení se naučí během ujetých pár desítek kilometrů.

Brompton M6R
Všimněte si „konzervativního“ tvaru brzdových páček Bromptona. Když jsem je poprvé uviděl, trochu jsem se zděsil. Praxe však ukázala, že jim ve skutečnosti nic nechybí. Stejně tak musím pochválit pěnové gripy, které nejsou ani příliš měkké, ani zbytečně tvrdé.

Druhým aspektem páčkového řazení Bromptona, který mě zejména jako technika docela zarazil, je samotné konstrukční provedení. Pominu-li bowdeny, lanka a možná několik aretačních pružin, je všechno ostatní plastové. Vůle jsou takříkajíc „zemědělské“, o nějaké hi-tech aretaci jednotlivých (třech maximálně) poloh páček si můžete nechat jen zdát. Pravá dvojitá páčka navíc na brněnské dlažbě docela výrazně drnčela…
Co s tím? Českým zastoupením Bromptona jsem byl ubezpečen, že toto konstrukční provedení je zvolené zcela záměrně kvůli maximalizaci životnosti a hlavně bezúdržbovosti. Ano, chápu, že plast nezrezne a když praskne nebo se ulomí, stojí jeho oprava pár korun (i když v případě Bromptona bych si tím nebyl tak jistý). Stejně jako má-li něco velkou vůli, není třeba to tak často mazat a jinak ošetřovat jako věc dokonale vytěsněnou. Přesto ale musím vyjádřit svoje zklamání – toto provedení se mi nelíbí. Podle mého názoru na kolo těchto kvalit patří sofistikovanější provedení, nikoliv konstrukce à la bicykly z Teska.

Brompton M6R
Nezvyklé spodní vedení bowdenu je zvolené z důvodu lepší skladnosti

Zapomeňte na obligátní V-brzdy, toto je Brompton a ten používá vlastní koncept odvozený od brzd silničních kol. Záměrně píši vlastní koncept, protože běžné silniční brzdy s Bromptonovic zpožďovadly nejsou kompatibilní. Brompton zdůvodňuje použití tohoto typu brzd vyšší skladností/kompaktností a menší hmotností/. Běžnému uživateli to ale může být jedno – brzdný účinek je výborný – pokud tedy počítáte s tím, že jde o velociped s malými koly s vysokou obvodovou rychlostí, což znamená nutnost použití trochu vyšší síly na brzdových páčkách než u „normálního“ kola.

Brompton M6R Brompton M6R

Standardní sedlo Bromptona mě trochu – předesílám, že mile – překvapilo. U víceméně městského kola jsem po pravdě nečekal sedlo tohoto sportovního střihu. Na druhou stranu je tento „sic“ s dutými Cr-Mo ližinami docela komfortně polstrovaný. Výrazné vlnovkové tvarování pod logem Brompton v přední části sedla připomíná rukojeť. Aby také ne, když to rukojeť je… Toto je úchyt, za který se Bromton nosí ve složeném stavu. Zprvu jsem na tuto hru nechtěl přistoupit – vždyť se ližiny sedla musí „vyrvat“! Pak jsem ale zapojil mozek a porovnal zatížení při přenášení prázdného Bromptona s tím, když si na sedle ustele stokilový chlap (nosnost tohoto kola je 110 kg) a bylo po problému.
Všimněte si také zámku sedla na sedlové trubce. Patříte-li mezi ty nekonfekční postavy, kterým nikdy nepadne standardizovaná velikost, pak byste měli vědět, že zámek se dá otočit nahoru a sedlo tak asi o 20 mm zvednout. Ne vždy je třeba se poohlížet po delší sedlové trubce.

Druhotným efektem zadní sklopné vidlice je částečné pružení, dané elastomerem, vloženým nahoře poblíž aretace vidlice. Brompton nabízí dva druhy/dvě tvrdosti tohoto silentbloku: Normal a Firm. Ukazuje-li vaše osobní váha více než 80 kg, poručte si při objednávání nového kola tužší pružení Firm, jinak se můžete spokojit s normálem. Byť nejde o sofistikovaný typ tlumiče, jaký znají například příznivci horských kol, je nutné zdůraznit, že kus práce i tento „primitivní“ způsob odpružení udělá. Ale opět více v části Jízdní vlastnosti.

Brompton M6R

Ta šikmo dozadu se svažující věc nad zadním kolem je nosič, neboli písmeno R v označení tohoto modelu Bromptona. Ona šikmina je daní ze skládání. Vrátíte-li se o pár řádků výše, vidíte, že po sklopení zadní stavby představuje nosič nový podvozek tohoto kola, se kterým můžete – samozřejmě tlačíce před- či táhnouce sestavu za sebou – brázdit nekonečné hladké plochy obchodních center a jiných cyklistice zapovězených městských prostor.
Nosič je vybaven dvěma „gumicuky“ a v námi testované verzi ještě většími kolečky Eazy Wheels. Ta jsou na jednu stranu velmi příjemná právě při pojížďkách se složeným Bromptonem, na druhou stranu pojedete-li jako já „pro pár prken“ do hobbymarketu s dobrou vůlí je připevnit na nosič, měli byste si nejprve ujasnit, že po kolečkách to bude klouzat a směr bude vždy dolů, nikdy obráceně… No nic, ty poličky už u nás v kuchyni visí, byť prkna jsem nakonec stejně vezl v ruce, čili v podpaždí. Zadní nosič spíše vyžaduje speciální brašny nežli českou improvizaci.

 

Jízdní vlastnosti

Když jsem testoval „skorozávodního“ Dahona Mu SL, trošku jsem láteřil na to, že má tendenci se stavět na zadní. Brompton se oproti tomu chová jako pravý aristokrat. Konstrukce je naprosto vyvážená, nikdy jsem neměl pocit, že by předek či snad zadní část dominovala nad svým protipólem. Prostě vyvážená geometrie. Kolo je obratné a zároveň dobře drží stopu i ve vyšších rychlostech. Z kopce jsem dával i přes 60 km/hod a jízda byla velmi klidná.
Druhé zjištění: I přes otevřenou konstrukci jde o extrémně tuhé kolo. Ocelová kola jsou sice obvykle oproti hliníkovým konstrukcím pružnější, Brompton je však tvrďák. Jediné, co mi trochu vadilo v záběru – ovšem při vysloveně sportovní jízdě – byla pružící (hliníková) řídítka a elastomer zadní stavby, jenže toho se hned tak nezbavíte. A na normální ježdění vám naopak velmi dobře poslouží.

Brompton M6R

Ve městě protkaném kolejemi tramvají a dalšími záludnostmi povrchu si samozřejmě budete muset dávat větší pozor na tyto nástrahy než u bicyklů s velkými 26 nebo 28palcovými koly – 16palcová kola Bromptona prostě každý výmol nepřejedou lehce. Na druhou stranu vám lehký pohon dopřeje raketové zrychlení.
Velmi chválím pláště značky Brompton. Mají rozumnou šířku 1 3/8 palce, decentní vzorek a dají se „nafučet“ až na 6,8 bar (100 psi). O přehnaný valivý odpor tedy nemusíte mít obavy.

 

Celkové hodnocení

„No počkej, ty legendo, já si tě proklepnu!“ Mumlal jsem si s trochou škodolibosti pod vousy, když jsem se rozhodl otestovat skládací kolo Brompton. Škodolibost mě však velmi záhy opustila a naopak plynule přešla v nadšení. Pominu-li výše zmíněnou vadu na kráse v podobě řadicích páček, pak skutečně nemám, co bych tomuto kolu vytknul. Brompton má výborné jízdní vlastnosti, perfektní dílenské zpracování, systém skládání je téměř geniální. Co byste ještě chtěli více?
Ano, Bromptony jsou drahé, to je třeba zcela otevřeně říci. Je to daň z nápisu Made in England (Bromptony se skutečně vyrábí poblíž Londýna) nebo producent úmyslně drží aristokratickou cenu? Neznám byznysmodel výrobce a nehodlám se pouštět do spekulací v oboru, kterému vůbec nerozumím. Rozhodně ale nechci být tím, kdo vysokou cenu Bromptona obhajuje, srovnává ji s jinými koly apod. To je práce výrobce či dovozce nebo prodejce. Jako recenzent jen suše konstatuji, že pro „běžného plebejce“ je Brompton prostě drahý.

 

Ve zkratce

Skvělý systém skládání
Výborné jízdní vlastnosti
Precizní dílenské zpracování

…ale

Vysoká cena
„Vachrlatá“ konstrukce řadicích páček

 

Zdroj

Anglická legenda
Cyklospeciality
Hybešova 42
602 00 Brno
e-mail: obchod@cyklospeciality.cz

Domovský web Bromptona
 

Cena

ke dni 9. září 2011
26 520 Kč


Za zapůjčení ateliéru děkujeme fotostudiu Starling

Starling

 


Yedoo Alloy





,




  1. #1 Ladia skladaci kola 9. 9. 2011 - 18:50

    Na seštelování zadní náby nic není, najdete to v manuálu těsně před půlkou a nebo tady:
    http://www.velorama.cz/clanek-skladaci-kolo-brompton-serizeni-naby
    Bohužel je téměř jisté, že Váš běžný cykloservis to nikdy neviděl a vůbec si s tím nebude vědět rady.
    Ladia Blaha
    http://www.velorama.cz – autorizovaný servis Brompton

  2. #2 Martin Grill 10. 9. 2011 - 11:32

    Jako rodilého kopřivničana mne potěšilo přirovnání řazení k tatrováckému systému „Želva – Králík“. Vložené stupně (redukce) přežily do dnešních dní, za příplatek je dokonce možné mít poloautomatiku (hydrauliku)… Mno, ale to už se od skládačky dostáváme k náklaďákům. Možná námět pro aprílový srovnávací test…? :o))

  3. #3 Marek Lutonský 11. 9. 2011 - 21:40

    2: To mě zaujalo. Máte pravdu, že podle nákresu v návodu se zdá, že hrana tyčky má lícovat se závitem. Ale v tomto oficiálním videu zase říkají, že při zařazeném druhém stupni by měl koukat milimetr ven: http://www.youtube.com/watch?v=9GDKgKDfk7o

    Tak teď nevím.

  4. #4 Marek Lutonský 11. 9. 2011 - 21:41

    Tady se to nějak divně řadí. Moje reakce byla na pana Blahu.

  5. #5 Zdeněk Dokoupil 12. 9. 2011 - 09:30

    V 90% případů není potřeba při lepení poškozené duše kolo demontovat a to jak v případě předního, tak i zadního kola. Opravdu stačí pomocí montpák sundat plášť z ráfku, následně vyndat duši, trochu nafouknout, najít poškozené místo, zalepit a vrátit zpět. Osobně jsem kola sundával pouze v případě, když jsem prohazoval zadní plášť za přední, aby se pravidelně ojel…

  6. #6 Simon 13. 9. 2011 - 08:09

    Ahoj, aby nepruzila ta Mkova riditka dela se na to hrazdicka ktera riditka zpevni tusim ze se to jmenuje Xbar.
    http://www.simpsoncycles.co.uk/product.php/1766/brompton_handlebar_crossbar_xbar_upgrade_kit

    Ja to na kole mam a je to znat. Primarne to je ale rucka pro moji dceru, ktera se mnou jezdi a IT Chair. Jinak Bromiky jsou jedna z nejlepsich veci na svete. Ted jsem se prestehoval jsem vesnican a jezdim na nem temer denne. Mam M6L RAW predelano na M6R RAW

  7. #7 jurki 9. 11. 2012 - 14:51

    Brompton je dokonalost sama a skutočný majsterštyk, bohužial si za to dáva aj náležito zaplatiť. Na druhej strane vydrží večnosť. Je to pekná recenzia. Aj ked zastávam názor, že do pražského prostredia sa viac hodia 20-kové skladačky z hrubšími plášťami.

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím