Dámy a pánové, seznamte se: Brompton >Priblizovadla.cz
Partner rubriky Kola  

Dámy a pánové, seznamte se: Brompton


Celý článekJak jsem slíbil, tak i činím – napsal jsem, že se podívám anglické skládací legendě pod kilt, abych zjistil, co na tom všichni vidí. Bromptona jsem vyzkoušel, pěkně poctivě projel a chystám recenzi. Než ji ale budu publikovat, povím pár vět o Bromptonech obecně. Doufám, že vám třeba přijdou vhod.
 

 
Pokud jste ještě neslyšeli o Bromptonu, pak jste jej možná viděli, jen nevíte, že je to on. Sice jich u nás zatím ještě moc nejezdí, nicméně poznáte jej podle charakteristicky prohnuté rámové trubky, zadní trojúhelníkové vidlice a malých 16palcových kol.

Brompton
©Brompton Bicycle Ltd

V čem však spočívá hlavní genialita Bromptona, to je způsob skládání. Zatímco drtivá většina skládacích kol se pouze „zlomí“ někde v rámu, Brompton k tomu ještě přidá „podstrčené“ zadní kolo dospodu balíčku. To je samozřejmě umožněné díky použitým 16palcovým kolům – větší kola by asi podobnou ekvilibristiku nezvládla. Přesněji řečeno zvládla, ale složené kolo by samozřejmě bylo větší. Pozor: Brompton nepoužívá běžná 16palcová kola o průměru 305 mm, ale větší s mírou 349 mm – to kdybyste se chystali svého miláčka přezout na nové pneu.

Brompton
©Brompton Bicycle Ltd

Složený Brompton měří přesně 585 × 565 × 270 mm, ani o chlup víc, ani o chlup méně, a zvládnete jej složit či rozložit za zhruba deset sekund. Přesněji řečeno, velikost se může o něco málo zvětšit při použití jiné než standardní sedlovky, každopádně balík je to velmi kompaktní i z toho pohledu, že z něj nikde nečouhají bowdeny, netrčí brzdové páčky apod.

Brompton
©Brompton Bicycle Ltd

 

Historicky vzato

Bromptona nemusíte dlouze studovat, abyste došli k názoru, že design není zrovna nejmodernější. Bodejť, když se toto skládací kolo, které navrhnul Andrew Ritchie pracující ve firmě stále jako technický ředitel, vyrábí v téměř nezměněné podobě už od roku 1988. Než ale došlo k sériové výrobě, trval vývoj dlouhých 13 let od roku 1975, kdy se zrodil první prototyp. To ale nic nemění na tom, že funkčnost je vynikající a také jízdní vlastnosti jsou skvělé – o tom ale až příště v recenzi. Design Bromptona je prostě nadčasový.

Brompton – Andrew Ritchie
©Brompton Bicycle Ltd

Brompton se vyrábí v Londýně (tedy žádná Čína nebo Taiwan!), kde také dostal několik ocenění – od koho jiného než členů britského královského dvora, že ano? V roce 1995 dostal Brompton Cenu anglické královny za export, v roce 2009 Cenu prince Filipa za design a v roce následujícím přibyly do sbírky královských plaket hned čtyři ocenění královny za udržitelný rozvoj, mezinárodní obchod, inovace a podnikání. Brompton je evidentně oblíbený dopravní prostředek v Buckinghamském paláci.

Kolem tohoto kola se udržuje jakýsi kult, který je mimo jiné podporován například pomocí závodů Bromptonů, které vrcholí mezinárodním mistrovstvím světa. Letos se koná 21. srpna tradičně v Blenheim Palace na okraji legendárního Woodstocku, 8 km vzdáleného místa od Oxfordu. Jezdí se dvě kola na 6,5km okruhu, start je letmý – jezdci mají svá kola složena na startu a stojí několik desítek metrů od nich. Po startovním výstřelu běží ke svému stroji, co nejrychleji jej rozloží a jedou! Závody jsou omezené počtem 750 účastníků (!) a v pravidlech je jasně stanoveno: povinná přilba, sako nebo blejzr, košile s límečkem a kravata. Sportovní oblečení je zakázáno (není-li skryto společenským oblekem) a součástí mistrovství je také vyhodnocení nejlepšího oděvu. Doporučuji podívat se na videa na YouTube nebo na webu Bromptonu – je to vážně zábava.

Brompton Worlds
©Brompton Bicycle Ltd

Národní mistrovství Brompton se jezdí v USA, Japonsku, Španělsku, na Taiwanu a… Letos poprvé také v Česku. Prvního října nezapomeňte navštívit umělou zříceninu – Janův hrad poblíž Lednice – kde proběhne kromě jiného právě tento tuzemský závod. Bližší podrobnosti hledejte na stránkách Cyklospeciality.cz

 

Řídítka jako základ

Pojďme si nyní vysvětlit, co znamenají písmena a čísla v označení jednotlivých typů Bromptona.
Možná vám to bude připadat poněkud nelogické, ale první písmeno označení jednotlivých modelů Bromptona představuje provedení řídítek. Paradoxně v tom ale kus logiky je. Brompton se totiž stejně jako asi všechny skládačky vyrábí jen v jedné velikosti. Nějakým způsobem je tedy třeba jej volitelně přizpůsobit lidem s rozdílným vzrůstem. Díky velmi nízké konstrukci rámu ale není třeba řešit výšku horní rámové trubky, protože ta vyhoví jak odrostlému dítěti, tak i vysokému muži. Jedním z primárních parametrů je proto výška řídítek.

Tři druhy řídítek Bromptona: M, S a P. ©Brompton Bicycle Ltd

Nejčastěji se asi setkáte s Bromptonem typu M – s  „vlaštovkami“, tedy prohnutými zvednutými hliníkovými řídítky. Jednoduše záležitost pro „běžné dospělé jedince“, pro které je další typ – rovná řídítka typu S – nízký. Jaký je rozdíl? Řídítka S jsou vzdálená od země 935 mm, „eMka“ pak o 80 mm výš – 1 015 mm. Písmeno S ale znamená také sport, takže tato řídítka si pořizují třeba ti jedinci, jejichž cílem je stát „na bedně“ v některém ze závodů. Váhový rozdíl 58 g v neprospěch vlaštovek nehraje roli.
Pro báby mířící na houby jsou pak určená řídítka typu P. To je samozřejmě nadsázka, byť jde o řízení uzpůsobené nejvyšší uživatelské pohodlnosti, a to jak co se týká variability úchopu, tak i celkové výšky. Zaplatíte 326 gramy navíc oproti řídítkům typu S.

 

Vsuvka sedlovková

Na kole samozřejmě kromě výšky řídítek záleží také na výšce (a předozadní poloze) sedla. Skládací kola – Bromptona nevyjímaje – jsou vzhledem ke svojí nízké konstrukci rámu typická velmi vysokou sedlovkou. Ostatně to je jeden z důvodů, proč se za vámi lidi na ulici permanentně otáčejí. Člověk však od přírody nedostal jednotných rozměrů a mohou se vyskytnout jedinci – hlásím se k nim – jimž bude standardní sedlovka krátká. Brompton u ní udává maximální vzdálenost rozkroku k podlaze 84 cm. Jste-li jen o něco vyšší, resp. máte-li delší nohy, měla by vám vyhovovat „extended“ – zvýšená sedlovka, která je o 60 mm delší. Největší čahouni nechť si pořídí teleskopickou sedlovku, která umožňuje až 175 mm zvýšení posedu oproti standardní sedlové trubce. To už je pro žirafu.

 

…následuje číslo

Číslovka v označení Bromptona říká, kolika rychlostmi stroj oplývá. Jednička je pochopitelně „singlespeed“ – jednorychlostní mašina, určená převážně do rovinatých oblastí bez znatelnějšího převýšení. Zdravím tímto kamarády z rodné Hané!
Malé kopečky zvládnete na dvourychlostním Bromptonu – změnu převodu dvou zadních pastorků obstarává jednoduchá přehazovačka. Už se blížíme k úpatí Drahanské vrchoviny.

©Brompton Bicycle Ltd

Něco jiného je ale trojrychlostní model. U něj totiž řadíte díky planetové nábojové převodovce Sturmey Archer. Tedy žádná klasická „přehazka“, nýbrž bezúdržbové řazení uzavřené v zadním náboji. Požadujete-li jemnější přechody – a také ještě pomalejší převody – pořiďte si model s šestkou v typovém označení. Ten kombinuje planetovou třístupňovou převodovku s dvourychlostní přehazovačkou. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že na takto vybaveném Bromptonu vyjedete i ten největší krpál.

 

Další písmeno?

Označení běžných modelů Bromptona je ukončené písmenem E, L nebo R. „E“ je verze ekonomická, bez blatníků. „L“ představuje standard s klasickými blatníky, které jsou navíc opatřeny zástěrkami, z nichž zejména ta přední je dimenzovaná pro jízdu, ehmm, jak to říci… No prostě ve sračkách.
Typové označení „R“ ukazuje na model s typickým dozadu skloněným nosičem se čtyřmi kolečky, na kterých Brompton stojí po celkovém složení. Na tomto místě bych si dovolil upozornit, že v tomto případě nejde o příplatková kolečka Eazy Wheels – o těch až příště – toto jsou prostě standardní kolečka.

©Brompton Bicycle Ltd

 

A něco navíc

Kromě „normálních“ Bromptonů označených kombinací dvou písmen a čísla se můžete setkat ještě s modely, které mají na konci za pomlčkou navíc písmeno X. A „poněkud vyšší“ cenovku, která tak trochu napovídá, že jde o luxusní typy, vybavené přední a zadní titanovou vidlicí (plus drobnosti jako držáky blatníků apod.). Kromě pocitu výjimečnosti za svoje peníze dostanete váhovou úsporu od 790 do 1 050 gramů (podle použité sedlovky), což samo o sobě není zanedbatelné. Počítejte však s navýšením ceny zhruba o 12 000 Kč. Maličkost…

©Brompton Bicycle Ltd

 

Co barvy?

Jak jste si už jistě stačili všimnout, základními stavebními kameny Bromptona jsou: hlavní rám, přední a zadní vidlice (zadní rámový trojúhelník – chcete-li) a představec, tedy spíše něco jako sklopný krk řídítek. Pokud se nespokojíte s jednobarevným provedením, lze kombinovat vždy rám plus zbytek. Základními barvami pro rok 2011 jsou černá, bílá, růžová a tyrkysová, a samozřejmě jejich kombinace. Ostatní barvy jsou za příplatek.

©Brompton Bicycle Ltd

Jednom podotýkám: připlatíte-li si za verzi X, tedy model s titanovými doplňky, počítejte s tím, že zůstanou v „surovém“ provedení – exkluzivitu je třeba dát patřičně najevo a navíc titan samotný dobře vypadá i bez barvy.
Počítejte také s tím, že většinu vašich vysněných kombinací prodejci obvykle nevedou skladem. České zastoupení Bromptona se snaží držet základní modely M3L a M6L skladem, na ostatní si ale budete muset počkat.

©Anna Batchelor

 

Do budoucna

Brompton je studnice nevyčerpatelná, takže nás ještě nějaký ten článek čeká. Pro příště chystám detailní recenzi jednoho z modelů této značky – sledujte náš web – a poté se můžeme zase bavit dalším příslušenstvím a podobně.

 

Zdroj

Anglická legenda
Cyklospeciality
Domovský web Bromptona
 


Cyklospeciality.cz reklama





, , , , ,




  1. #1 Martin Grill 21. 8. 2011 - 22:09

    Brouzdal jsem brouzdal a našel tohle:

    http://www.skladacikola.com/Runbike-Black,263.html

    Nejste zvědaví, jak se na tom jezdí? :o)

    A pak mne zaujal tenhle kousek, hlavně v poměru ceny a užitné hodnoty (a taky nevypadá špatně):

    http://www.skladacikola.com/Skladaci-kolo-Agogs-Foldy-Pro,356.html

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím