Foldy 2012 – dlouhodobý test – září on the road >Priblizovadla.cz
Partner rubriky Kola  

Foldy 2012 – dlouhodobý test – září on the road


Celý článek „Foldyna“ je sice deklarována jako městské kolo (minimálně je to natištěno na rámu), správný tester však musí vyzkoušet svěřený materiál i v neobvyklých podmínkách. V srpnu jsme toto skládací kolo lehounce potrápili v terénu, září bylo ve znamení dálkových jízd. Tedy „dálkových“ je trochu silné slovo.
 

 

Ale přesto – jak pro koho – je pro vás padesát kilometrů dálka nebo jen projížďka na protažení svalů? Je to otázka priorit, nicméně na skládacím kole se obvykle jezdí spíše kratší trasy. Já jsem ale v září nějak neměl moc pojížděk po městě, také jsem byl hned několikrát „odvelený“ z Brna i ČR, dlouhodobý test jsem ale nehodlal ošidit, takže jsem nedostatek najetých kilometrů kompenzoval několika delšími vyjížďkami. A první dvě z nich měřily právě kolem 50 km.
 

 

Stovka nadvakrát

Sto kilometrů okolo Brna ukázalo dva – nikoliv neřešitelné – problémy kola tohoto typu pro delší trasy. Prvním je zvolené sedlo. Už jsem několikrát naznačil, že jde spíše o dámský model, který je zbytečně široký. Což se ukázalo po první vyjížďce na vnitřní straně mých stehen… Co já na to? Odmontoval jsem ze svého bika sedlo Specialized Alias, které mám koupené na základě měření Body Geometry, a neváhal jej dát na Foldy.
 

Sedlo Specialized Alias s titanovými ližinami je sice skvělé, má ale jednu chybu, jeho cena je totiž rovna třetině ceny celého kola

 
Druhá padesátikilometrová dávka proběhla v naprosté pohodě, liboval jsem si, že se mi dobře sedí na svém „prkénku“ a cesta příjemně ubíhala. Mimochodem – oněch 50 km je pro Foldy naprostá pohoda! Kolečko je lehké, dobře se vypořádá s kopci, geometrie dospělá, když necháte řídítka dole, máte sportovní posed jako na silničce.

Již u první „dálkové trasy“ jsem ale musel řešit nepříjemnost číslo dvě: Kam s pitím. Ještě jsem neměl Camelbak, došlo tedy klasicky na bidon(y). Foldy má na hlavním rámovém profilu přípravu k našroubování košíku na cyklolahev, tak kde je problém?
 

 
Záležitosti k řešení jsou v podstatě dvě a obě vyplývají z víceméně vodorovné polohy pro bidon: Jednak musí být košík dostatečně pevný, aby vám z něj bidon při prudším brzdění a při jízdě po nerovnostech nevyskočil. Přesněji řečeno musíte najít dobrou kombinaci bidon-košík. To ale není nic neřešitelného – většina současných výrobků tento požadavek splňuje (staré drátěné košíky bývaly občas volné, ale to už je pasé). Největší zádrhel spočívá v samotné cyklolahvi a její těsnosti.

Máme doma snad osm bidonů různých velikostí. A všechny tečou… Nevím, jestli máme pech na špatné výrobky nebo jestli na těsnost výrobci kašlou, protože „normálně“ se tyto lahve vodorovně nevozí. Nicméně po první vyjížďce s rámem pocintaným od iontového nápoje (ještě že už zalezly vosy…) jsem vzal za vděk testem příslušenství Klickfix a z Kostkovic koloběžky předělal držák bidonů Klickfix Bottle KLICK na řídítka Foldy.
 

Držák na bidon na řídítka od Klickfixu mohu doporučit. Při této montáži nepřekáží ani při jízdě ani při skládání kola

 

Na jižní Moravě je dobře

V předposlední zářijový den jsme Foldy vzali ve smečce s Bromptonem a poněkud nadrozměrným Ternem Eclipse P9 (chystáme recenzi) na Festival Cyklospecialit 2012 u Janova hradu poblíž Lednice. Část cesty náš redakční tým cestoval vlakem, část pak po vlastní ose. Foldy, coby nejlehčí kolo z trojice, osedlala moje žena. Což bylo sice správné, ale zároveň se na této volbě ukázal „paradox nejlepšího sedla“. Čímž se malou oklikou vracím na začátek článku… Ano, je to tak – stejně jako se sportovní a závodní kola běžně prodávají bez pedálů, které si vybere jezdec podle vlastní volby – měla by se podle mého názoru obecně všechna kola prodávat bez sedla. Ať si každý vybere to, které bude vyhovovat – dámy prominou – jeho zadku.

Moje žena totiž po patnácti kilometrech prohlásila, že kdyby měla na tomto sedle jet ještě další den, raději půjde pěšky. Toto řekla o mém Specializedu Alias za tři tisíce, chápete to?!
 

Autor článku a Foldy u Staré Dyje, tekoucí podél Janova hradu

 
Nevadí, akce na Janově hradě se vydařila, „Foldyna“ se ani mezi více než padesáti Bromptony vůbec nestyděla, naopak byla občas jako zástupce jiné značky středem pozornosti. Provětral jsem ji také na jízdě zručnosti, pořádané Besipem, zkrátka nuda se nekonala.
 

Foldy 2012

 


Yedoo Alloy





, ,




  1. #1 Vláďa J. 2. 10. 2012 - 07:33

    Pěkné, díky Petře. Mě se to Foldy začíná čím dál tím více líbit 🙂

  2. #2 me2d 2. 10. 2012 - 16:21

    Foldy je v nasem uzkem vyberu a jeste kawasaki s 21 prevody nemel jste ho nahodou v ruce? No snad si vyberu na bike brno zda kllobku skladaci nebo kolo.

  3. #3 Lindner Petr 2. 10. 2012 - 18:33

    S Kawasaki jsem bohužel neměl tu čest, takže lituji, ale nemohu sloužit 🙂

  4. #4 Jakub Ditrich 10. 10. 2012 - 15:05

    Souhlasím, vodorovný bidon není to pravé (ta příprava na rámu je spiše pro baterii, než pro košík na pití … nechte se překvapit :).

    Jinak držák na pití na řidítka se k Foldy běžně dodává a je dost oblíbený , viz: http://ekolo.cz/-d137

  5. #5 Vali 31. 10. 2012 - 16:57

    Nekde predchozich clancich bylo, ze pro zajisteni kola se pouzival nakej pasek. Ten se da trvale umistit na kole(obmotat okolo ramu nebo tak) nebo to musim nosit u sebe?

  6. #6 Lindner Petr 31. 10. 2012 - 17:09

    Je to jen pásek se suchým zipem. Dá se ale samozřejmě „zapnout“ na rám. Nebo strčit do kapsy. Nebo ztratit… 😉

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím