Když nechcete sériovku – Morxes Obsidian >Priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Když nechcete sériovku – Morxes Obsidian


Celý článek Morxes Obsidian? Že takový model „Morčete“ neznáte? Bodejť byste znali, existuje totiž jediný stroj, a ten je… v mém držení. To ale není chlubení – Morxes Obsidian na Přibližovadlech představuji jako „tovární koloběžku na přání“. I takové modely totiž Morxes umí. Vy máte představu, oni vyrobí speciál.
 




 

Prolog

Obsidiánové Morče vzniklo vlastně náhodou. Před časem jsem psal Břeťovi Krhutovi (produkťák a vývojář /a jiné/ Morxesu), zdali by mně neposlal na test některý z modelů Morxesu, určený pro jízdu v terénu. Břeťa odpověděl:

„Vymysli si koloběžku osazenou tak, jak by se ti hodila, s jakým obutím, brzdama, pleskni výšku nášlapu vpředu a vzadu… dám to do kupy. Teda jestli souhlasíš, a není to uhozený nápad.“

Za uhozený nápad jsem to samozřejmě nepovažoval – naopak, zajásal jsem. Možnost si nakonfigurovat koloběžku podle vlastních představ, to se neodmítá. Co jsem si vymyslel? Primárně jsem chtěl obratnou koloběžku na technické jezdění v lehkém až středním terénu. Žádné dlouhé trasy typu XC maratonů, a naopak ani extrémní sjezdy či dlouhé skoky. Zkrátka stroj pro singletraily, jezdění v lese mezi stromy, po kořenech, kamenitých úsecích. Model do takového terénu, který už běžná treková koloběžka zvládá s obtížemi. Jak to dopadlo?
 

Morxes Obsidian

Morxes Obsidian

 

Konstrukce

Předně jsem požadoval stroj s koly velikosti 26/20 palců – kvůli obratnosti v technických terénních úsecích. A chtěl jsem pevnou přední – v tomto případě ocelovou – vidlici, abych se neochuzoval o energii odrazu pohlcenou odpruženou vidlicí. Navíc mně šlo i o hmotnost.

Máme zde tudíž typický Morxes, nezaměnitelný svým zaobleným příhradovým rámem, vyrobeným z Cr-Mo oceli. Od sériové produkce se ale liší výškou nášlapu, kdy jsem požadoval světlost pod patou 70 mm, vpředu pak o 10 mm vyšší stupátko. Zde podotýkám, že reálná světlost je cca o jeden centimetr nižší – protože v terénu se zkrátka jezdí na spíše méně nahuštěných pláštích, takže stroj po zatížení o něco poklesne.
 

Morxes Obsidian

Morxes Obsidian

 
Protože u tohoto speciálu nedávám obvyklou „rozměrovou fotografii“, následuje jen pár základních čísel:

– rozvor: 1 170 mm (čili klasika Morxesu)
– výška horní misky hlavového složení: 825 mm (opět klasika Morxesu)
– výška řídítek (ve vyobrazeném osazení představcem a řídítky): 950 mm
– světlost: vpředu 80 mm, vzadu 70 mm (výška stupátka = světlost + trubka čili 26 mm)
– délka × šířka stupátka: 385 × 110/120 mm (vpředu/vzadu)
– celková hmotnost 9,8 kg

K rozměrovým údajům ještě malá poznámka: Podle rozvoru a výšky „hlávka“, potažmo také podle velikosti stupátka vidíte, že jde o rám, který vychází ze sériové produkce Morxesu (viz další recenze Morxesů). De facto jediný parametr, kterým se Obsidian liší, je právě světlost stupátka. Nicméně měli byste vědět, že v praxi to představuje poměrně citelný zásah do konstrukce rámu – což se také projevuje na ceně. O tom ale až na konci tohoto článku.
 

Proč Obsidian? Proto…

Proč Obsidian? Proto…

 
Obsidián je: „Druh sopečného skla, horniny, která vzniká následkem magmatické činnosti, kdy dojde k rychlému kontaktu žhavé kyselé a viskózní lávy s chladným prostředím a následnému rychlému utuhnutí.“ (zdroj: Wikipedie) Nejsem si sice jistý, jestli je jeho povrch takto „porézní“, jako je lak obsidiánového Morčete, nicméně černý je, o tom není sporu. Chci tím zkrátka jen říct, že Morxes Obsidian je opatřený strukturovaným komaxitem – hrubou povrchovkou připomínající smirkový papír. K terénnímu stroji mně však tento „raw lak“ sedí pěkně.

Na fotografii výše vidíte detail strukturovaného laku na výztuze rámu v horní části u hlavového složení, kterou v sériovém provedení mají jen mushingové modely Cane a Dog. Kromě toho, že plní účel zpevnění rámu, jde také o pěkný designový prvek.
 

Komponenty

U popisu a hodnocení komponent někdy začínám shora, někdy zespod – nyní musím shora. Kvůli řídítkům a představci. Když jsem totiž Břeťovi psal svoje požadavky na komponenty, ohledně řídítek jsem uvedl: „…spíš něco širšího, ale ne zase tak široký, jako se teď používají na bajcích“.
A přišla mně koloběžka s 80 cm širokými řídítky a vzkazem: „Uřež si to jak budeš potřebovat 🙂 “
 

Řídítka v původní šířce 80 cm

Řídítka v původní šířce 80 cm

 
Řekl jsem si, že krásně oranžovým řídítkům průměru 35 mm (!) u představce dám šanci. Jezdí s nimi tisíce bajkerů, proč by to nemělo jít na koloběžce, utěšoval jsem se. Mělo mě varovat, když jsem se s nimi doma po složení koloběžky nevešel mezi „futra“, ale nedbal jsem. V lese to bylo lepší, nicméně v některých úsecích jsem podvědomě brzdil – protože jsem měl neodbytný pocit, že se mezi stromy prostě nevejdu. Nebudu vás napínat, po asi třech vyjížďkách jsem vzal pilku na ocel a z každé strany čtyři centimetry sundal. Je to vážně lepší.
 

55mm představec Morxesu Obsidian

55mm představec Morxesu Obsidian

 
Než se dostanu k představci, ještě pochválím jednoduché silikonové gripy. Jsou výborné. Díky svému materiálu nepotřebují žádné zdrsnění, ruce na nich drží jako přibité.

Takže k představci. Když jsem jej poprvé uviděl, byl jsem přesvědčený, že bude krátký. Představec s délkou 55 mm pro řídítka o průměru 35 mm, to je jen taková hruštička na konci hlavové trubky. Však vidíte na fotografii.

Nějaké delší představce bych ve svém příručním skladu našel, ale maximální velikost mám oversize čili 31,8 mm. Takže na Obsidiánu zůstal původní představec. A nelituji. Netušil jsem totiž, jak skvěle je koloběžka s krátkým představcem ovladatelná. Tedy koloběžka pro tento typ jezdění – pro již zmíněný technický terén. Řídítka díky krátké páce představce velmi přesně a velmi rychle reagují na každý pohyb, což je… prostě požadované. Že mám kvůli tomu kratší prostor pro jezdce? To mně v tomto případě vůbec nevadí.

Kdo brzdí, nevyhrává
Určitě jste si už na fotografiích všimli, že Morxes Obsidian má přední brzdu kotoučovou a zadní véčkovou. Proč? Protože jsem to tak chtěl. Po zkušenostech ze strojů s koly 26/20 palců, osazených dvěma kotouči, kdy zadní pokaždé „přebrzďuje“, zbytečně uvádí zadní kolo do smyku. Řešením by sice bylo dát dozadu menší 140mm kotouč, ale to je u koloběžky technicky těžko řešitelné až nemožné. Proto je vzadu véčko. Pokud s tímto brzdovým osazením sáhnu na obě brzdové páčky přibližně stejnou silou, brzdí obě kola rovnoměrně. Respektive zadní brzdí méně a nemá tendenci se zablokovat. A to jsem také chtěl.
 

„Předek“ brzdí kotoučová brzda…

„Předek“ brzdí kotoučová brzda…

 

…a zadek klasické véčko

…a zadek klasické véčko

 
Kritikové tohoto řešení mohou namítat, že při jízdě v bahnitém terénu se bude zadní véčko zanášet. Ano, s tímto rizikem jsem srozuměn. A zároveň dodávám, že pokud mě nechytí průtrž mračen na cestě, bahnu se hodlám i nadále dobrovolně vyhýbat. Takže vlastně o nic nejde 🙂
Ještě ale dodávám, že rám je osazen také uchycením i pro zadní třmen kotoučové brzdy. Takže pokud by někdo nemohl zadní véčko za žádnou cenu překousnout, není problém použít kotoučovku i vzadu.

K brzdám čistě technicky: Obě jsou mechanické čili „bowdenové“, obě od Avidu. Přední brzda se skládá z třmenu Avid BB-7 + 160mm kotouče Shimano (jediná „neAvid“ komponenta) s uchycením Center Lock. Zadní brzda je Avid Single Digit 5 se 70mm špalky. Brzdy jsou obsluhovány páčkami Avid FR-5. A znovu opakuji, vše spolu krásně ladí – hlavně co do funkčnosti, potažmo i co do designu. Minimálně na řídítkách…
 

Kokpit Morxesu Obsidian

Kokpit Morxesu Obsidian

 
A jsme u kol. Ta v podstatě dodal tuzemský Remerx. Obě kola mají 100mm náboje Remerx na průmyslových ložiscích, kdy přední má samozřejmě přírubu Center Lock pro uchycení kotouče. Oba ráfky Remerx jsou dvoustěnné s nýtovanými otvory pro niple. Přední ráfek má šířku 18 mm, zadní se soustruženou brzdnou plochou pak 19 mm. Křížený výplet obou kol je realizován 28 nerezovými černěnými dráty.

Obsidiánové Morče je obuté plášti Continental Explorer – vpředu o šíři 2,1″, vzadu 1,75 palce. Tyto pláště v terénu dostatečně drží a zároveň jsou rychlé i při mírném podhuštění pro zvýšení přilnavosti. Přiznám se, že mě velmi mile překvapilo, jak nízký tlak snesou, aniž bych na tomto neodpruženém stroji „cvakl“ duši o ráfek. Jediným negativem je ocelová patka čili vyšší hmotnost plášťů.
 

Morxes Obsidian

Morxes Obsidian

 

Jízdní vlastnosti

O jízdních vlastnostech jsem už mnohé napsal nebo alespoň naznačil, takže nyní jen krátce a „na plnou hubu“. Morxes Obsidian je velmi rychlá a obratná koloběžka do lehkého až středního technického terénu. Díky relativně krátkému rozvoru (v porovnání s „loděmi“ s koly 26/26 či 29/26 palců) a přesnému řízení s ní bezpečně a bez ztráty tempa prokličkujete složité traily mezi stromy či kořeny a balvany, na rovných úsecích pak oceníte tradičně velmi tuhý rám Morxesu.

Stupátko s reálnou světlostí 60–70 mm zajistí klidnou jízdu v lehkém terénu bez nutnosti volit stopu mezi nízkými překážkami – prostě je přejedete. Zároveň není stupátko tak vysoké, abyste zbytečně vysoko dřepovali, takže jízda je efektivní. Samozřejmě, že u vyšších nerovností si škrtnete, ale to k jízdě na koloběžce – obzvlášť v terénu – prostě neodmyslitelně patří a je třeba s tím počítat.
 

Morxes Obsidian

Morxes Obsidian

 
V této části recenze Morxesu Obsidian musím ještě dodat, že na jízdních vlastnostech se velkou měrou podílí také správný tlak v pláštích, optimalizovaný pro konkrétní či aktuální typ terénu. Na tlak je citlivé jak přední kolo, protože je zde použitá pevná vidlice, tak i kolo zadní, protože je citelně menší a má tedy jiné jízdní vlastnosti – zejména v zatáčkách. Však to znáte. Dosáhnout ideální přilnavosti a zároveň dobrého valivého odporu je tak trochu alchymie, ale menší laborování se vyplatí. Jen doporučuji vozit s sebou pumpičku. Tedy alespoň já to tak dělám. Obvykle totiž doma kola dofouknu o něco více a pak v terénu upouštím. A upouštím, a upouštím, a upouštím… až upustím moc 🙂
 

Celkové hodnocení

Rychle a krátce – jsem navýsost spokojen. Morxes splnil modelem Obsidian moje požadavky a přání naprosto přesně. Jsem rád, že to, co jsem si vymyslel, funguje tak, jak jsem si představoval, možná ještě lépe. A navíc se mně dostalo poučení, že i krátký představec může být super, a že lze k plné spokojenosti vozit řídítka širší nežli 70 centimetrů. Prostě parádní terénní pojezdění!
 

Morxes Obsidian

Morxes Obsidian

 

Cena přesně neurčena

Protože se jedná o zakázkovou stavbu, chybí v této recenzi obvyklé srovnání s konkurencí. Je třeba se ale dotknout problematiky cenové tvorby. Jak mně bylo v Morxesu řečeno, custom verze koloběžek této značky lze rozdělit do dvou skupin: „komponentový a designový tuning“ a „rámový tuning“.

V prvním případě si zkrátka namyslíte „nesériovou“ barvu rámu, odlišné komponenty, ale… rám je vždy v sériovém provedení. V takových případech je cena podobná sériovce nebo spíše cca o 10 % vyšší.

Pokud ovšem požadujete úpravy rámu – jako v případě testovaného Obsidianu –, musíte podle obtížnosti a pracnosti úprav počítat s celkovou cenou navýšenou o 30–40 %. A samozřejmě také s delší dodací lhůtou. Je pochopitelné, že na základě každého individuálního požadavku výrobce udělá konkrétní kalkulaci. Na tyto speciály není možné mít předem daný ceník jako u sériové produkce.
 


 

Výrobce

www.morxes.com

 

Fotogalerie Morxes Obsidian

 








, ,




  1. #1 PetrN 26. 6. 2018 - 15:20

    Kolobrnda vypadá dobře a určitě se s ní dobře rejdí po lese.
    S Morxesem mám ty nejlepší zkušenosti. Jen si nejsem jistý pevnou vidlicí do terénu. S kvalitní odpruženou nemusím řešit upouštění plášťů a přilnavost bude taky asi lepší. Váhově rozdíl nebude velký (se vzduchovou vidlicí jsem taky celkovou váhou pod 10kg) . Na silnici to zamknu…. Ovšem stojí to dost navíc Jestli se to vyplatí? Mě přijde, že jo, protože se mi nechce upouštět a připouštět a upouštět….

  2. #2 Lindner Petr 28. 6. 2018 - 11:31

    PetrN – ono záleží na prioritách každého soudruha 🙂 Někomu vyhovuje odpružená vidle, někomu pevná. Já jsem „pevňák“, ale nikomu to nenutím. Každý ať jezdí na tom, co mu nejlíp vyhovuje. Morxes koloběžky s odpruženou vidlicí umí, takže problém zde není žádný 🙂

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím