Koloběžka Kostka 28″ Laser star Racer – Fido tuning >Priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Koloběžka Kostka 28″ Laser star Racer – Fido tuning


Celý článekKdyž jsem publikoval článek o tuningu svojí koloběžky Kostka 28“ Laser star Racer, netušil jsem, že brzy po tom zde budu ukazovat další upravený stroj této značky. Protože se ale v diskusi k tomuto článku pochlubil náš čtenář svým výtvorem, nedalo mi to, abych jemu a jeho stroji neposkytnul důstojnější prostor.
 

 
Tím čtenářem je Jan „Fido“ Horák, bývalý cyklistický závodník a trenér z Náchoda, patřící nyní – jak sám říká – do kategorie „rakváč“, kterého na stará kolena chytila za srdce koloběžka. Z Kostkovic nejvyššího modelu si na rozdíl ode mě vzal jen rám a zbytek překopal podle sebe. Ostatně co vám budu povídat, Jan Horák je navíc tak trochu grafoman, takže nyní můžete číst jeho povídání:

Cíle:

– jezdce dostat co nejníže – nejmenší odpor vzduchu
– gramhoničtsví s rozumem (všechny mnou uváděné váhy nejsou katalogové, ale ručně vážené)
– vzhled jako přidaná hodnota

Snížení pozice jezdce

Toho bylo dosaženo pomocí stavitelného představce, jak ho používá například světově nejrychlejší žena na koloběžce Rosanne Reijne (Promax KickBike Sport G4) a časovkářských řídítek typu bullhorn (řídítka s rohy vcelku) šíře 46 cm – měřeno na vnějším okraji. Stavitelný představec má výhodu při hledání správné polohy řídítek, případně možnost nastavení nejnižší možné polohy ze všech dostupných představců a jde o velmi pevné, nekroutivé spojení se záporným úhlem přes 45°.

Koloběžka Kostka 28" Laser star Racer – Fido tuning Koloběžka Kostka 28" Laser star Racer – Fido tuning
Foto: Jan Horák

Použity byly časovkářské brzdové páky a korko-gelová omotávka. Celek umožňuje velmi pohodlné držení obdobné jízdě s „berany“. Nemá spodní úchop, ale o mnoho pohodlnější a mnohem častěji využívaný úchop za páky (opření se shora). Pro kvalitní brždění byly zabroušeny všechny konce bowdenů (bílé opletené – teflon) a opatřeny nerezovými koncovkami s plochými dny (odstranění možného pružení). To byste koukali, co tato prácička s brzdami dokáže. Pro hladký chod i do budoucna jsem – jako vždy – použil nerez lanka. Tento komplet mohu případnému zájemci přenechat za 2 000 Kč.

Gramhoničství

Tady je třeba vzít rozum do hrsti, nebo nadoraz vysypat prasátko. Dal jsem si virtuální strop 10 Kč za ušetřený gram a myslím, že jsem to nikde nepřepískl.

Na rámu není co odlehčovat, jen oproti sériovému má zafrézovanou hlavu před nalisováním hlavového složení. Hlavové celoduralové cartrigdové složení (72 g), celokarbonová vidle (jsem příznivec duralu pro jeho tuhost a pevnost, ale už se těžko shání a nekupte celokarbon za 3 000 Kč (472 g), speciální ježek do karbonového krku s duralovým šroubem a karbonovou zátkou (41 g).

Koloběžka Kostka 28″ Laser star Racer – Fido tuning Koloběžka Kostka 28″ Laser star Racer – Fido tuning
Foto: Jan Horák

Brzdy Shimano 105 (359 g) jsem odlehčil výměnou inbusových matek svorníků za duralové a zkrácením svorníku přední brzdy a získal jakoby obě zadní brzdy spolu se snížením hmotnosti o 28 g. Tady to není zrovna podstatné i vzhledem ke 100 Kč investici. Výměnou brzd by se dalo ještě cca 100 g ušetřit, ale za nemalé peníze. Tyhle brzdí skvěle a hlavně byly k dispozici. Vzhledem k tomu, že Kostka montuje zadní brzdu přímo na provrtanou kruhovou trubku, tak jsem zde použil upravené půlměsíčkovité umělohmotné podložky (používají se na přidělání blatníků) z obou stran. Jde o minimální navýšení váhy, ale je to takové víc strojařské, alespoň dle mého.

Košík Magnum – termoplast (42 g) je podle mě docela zdařilá o třetinu levnější kopie košíků Elite. Stejně jako ony velmi pevně drží láhev (i velkou 0,7 l). Zkuste si spočítat, na kolik vás vyjde ušetřený gram, když místo termoplastu použijete karbon. Skutečný karbon a ne jeho plastovou vzhledovou napodobeninu (ušetříte cca 20 g a zaplatíte místo dvou stovek 600 Kč a více). Originální stojan Kostka (118 g) a pumpa Vella Mini comfort defect (75 g – jsem jako firma Vella z Náchoda a jako jediná /?/ má tato pumpa implementované festovní kovové montpáky a lepení na duše – tedy ideál na delší cesty. Občas jedu do práce jednu cestu 48 km).

To bychom měli to méně podstatné a nyní to, co jede = kola (rotační hmoty, čím blíž k obvodu, tím důležitější!). Tady se dá šetřit i dost levně a přitom by se dalo říci: „zde se to vyplatí, ať to stojí, co to stojí“.

Pláště vždy skládací (kevlarová, zde aramidová patka). Pozor – výrobci pod stejným názvem a i vzhledově podobné nabízejí i drátové varianty, které jsou cca o třetinu levnější, ale těžší. Právě pro svoji nerozeznatelnost od těch skládacích jsou montovány při prvovýrobě.

Na přední kolo jsem dal Schwalbe Ultremo R.1 (188 g), dozadu Durano – černé (nejlepší adhezní vlastnosti, barevné jsou špatné).

Duše – nejlehčí dostupné, opět o cca třetinu dražší, než jejich běžné, a zde i o polovinu těžší kolegyně. Přední kolo 50 g, zadní 71 g. Negativa: hůře drží vzduch, nenechají si líbit drsnou montáž (proskřípnutí). Ráfkové vložky – dostupné lehké a snesoucí tlaky 10 atm.

Ráfky – zde jsem se obrátil na firmu Remerx a byli ochotni mi zakázkově a ukázkově stočit profil Alcyon i na ETRTO 406 mm – 20″. Oproti Kostkou dodávaným Remerx Sundbow jsem prodělal na poštovném, ale získal lehčí ráfky (o 75 g na kusu = zde katalogově) a na přání s vrtáním o 24 otvorech (na zadním ráfku bych nyní šel i do 20 otvorů) bez nýtování a se soustruženými boky. Co více si přát! Těch 24 drátů na kolo vytváří ještě jakžtakž centrovatelný komplet, když se vám podaří vymést nějakou tu díru na cestě. Kdybych pořídil nová zapletená kola, pak ta jsou sice ještě o trochu lehčí (šetří i na nábojích o cca 75 g), ale hlavně jsou při defektu téměř neopravitelná. A drahá! Často i 2× víc, než zbytek kolobky.

Koloběžka Kostka 28″ Laser star Racer – Fido tuning Koloběžka Kostka 28″ Laser star Racer – Fido tuning
Foto: Jan Horák

Niple jednoznačně dural. Dostanete se na třetinovou hmotnost a pouze dvojnásobnou cenu oproti mosazi, tedy pokud nemusíte mít barevný elox. Nevýhoda – nutnost dodržet předepsanou délku drátů tak, aby byly minimálně zároveň se spodkem drážky pro šroubovák nebo raději až navrch niple. Používám variantu bez O-kroužků proti povolování a raději každý závit máznu tmelem proti povolování (Loctite, nebo v nouzi i Chemopren).

Dráty – vždy nerez. Vpředu zeslabované 1,8 × 1,4 × 1,8 (kdysi jsem je získal na závodech v NDR, teď buď Sapim, či DT Swiss), vzadu jsem nepochodil s výhradním dovozcem, tak jsem si nakrátil české Hvězdonice a naválcoval závity sám u hodných přátel v „Jízdních kolech Libra“. Ušetřil jsem pětikilo za dráty, ale bohužel zvýšil hmotnost zadního kola. Tady bych těch 500 Kč rád obětoval.

Náboje – vepředu Author 145 g (ložiskové, dural osa), vzadu Shimano 105 o váze 147 g. To Shimano asi vyhodím, protože má pro něho klasickou nectnost – při zavření rychloupínáku se mu prohne osa a náboj už nejde volně. Řeší se to povolením konusů o tuto hodnotu, ale nikdy jsem s tím vlastně nebyl spokojen.
Použil jsem 32 děr na přední kolo s vynecháním 4 otvorů na každé straně a 36 na zadní opět se symetrickým vynecháváním otvorů na přírubě. Tady se mi nechtělo (prozatím) vyhazovat navíc dva až čtyři tisíce za speciální náboje, ale asi časem budou Novatecy.

Rychloupínáky – vpředu Miche (48 g), vzadu Shimano (59 g) – zde je bohužel z konstrukčních důvodů zapuštěných patek rámu je nutný starý vyosený typ rychloupínáku. Deset gramů je ale o ničem a ty patky od Kostky se mi čím dál, tím víc líbí. Jen nejsou zrovna dělané pro rychlé nasazování kol. Doprovodný vůz za mnou ale zatím nejezdí.

Suma sumárum vyšlo přední kolo 696 g (bez obutí a rychloupínacího táhla) a 1 005 g obuté, s táhlem i magnetem computeru. Zadek adekvátně 562 g a 880 g.

Celá kolobka má bez stojanu a pumpy 6 878 g, s nimi a computerem o cca 280 g víc.

Těch 6,9 kg je méně než Kostkovic Racer Speciál (7,2 kg) disponující taktéž karbonovou vidlí, u nějž snížení hmotnosti řešili u Kostky – pro mne zbytečně – cestou karbonového kompletu řídítek s představcem a rohy. Tak tohle tedy dokážou lehká kola a troufám si tvrdit, že i přes metrák by s přehledem unesla. Chápu však Kostku a tu jejich magickou 150kg hranici nosnosti. Takových masivních koloběžkářů je mnoho, a ten zbyteček ostatních ať odlehčuje a tuní! Spíš bych pro ty těžší navrhoval speciální sadu kol, např. i se zesílenými dráty (běžně dostupné), a pro většinu populace nabídnul něco adekvátního tomu, co jsem zde stvořil. A jako výrobce bych bez uzardění převzal jako standard nápad pana Vierikka s úzkým zadním nábojem a od dalších modelů bych už zadní kolo nabízel výhradně s ním.

Vzhled

Rám černý mat. Barva drží, bude se snadněji opravovat a mně se líbí. Kola na přání černý elox (červeno-bílé nápisy mne jen velmi příjemně překvapily – nevěděl jsem vzhled předem). Krásné pláště do barvy, košík vybraný též černo-bílý (je i černo-červená varianta, která by sem taky sekla), černá pumpa a kontrastní – spolu se samolepkou Kostka a nápisy na pláštích a ráfcích – opletené bílé bowdeny. Léta vozím červené bidony Zefal. Hlavové složení v barvě brzd, brzdové páky v barvě nýtů na stupátku, stojánku, zadní náby (bude černá, jako přední) a soustružených boků ráfků. I manželce se to snad líbí, a to je nějaký fajnšmekr.

 
Tolik slova Jana Horáka… Co vy na to říkáte? Jak se vám jeho tuning líbí? Mně osobně tedy náramně – je to skvělá práce! Jen bych si do autora trochu rýpl: ten plášť na předním kole, to není úplně dotažené. Přece jenom ta moje plášťovka je lepší;)

Pro všechny ostatní koloběžkáře, kteří se nespokojí se sériovým provedením svých strojů, mám výzvu: myslíte-li si, že váš tuning by ocenili čtenáři našeho webu, napište mi (petr [tečka] lindner [zavináč] gmail [tečka] com) a rovnou pošlete fotografie s krátkým popisem. Bude-li váš výtvor stát za to, velmi rád o něm zde napíšu.

Na úplný závěr ještě musím dodat, že toto není poslední příspěvek Jana Horáka na našem webu. Velmi brzy se zde objeví nadmíru zajímavý materiál z jeho dílny. Proto sledujte náš web, ať o něco nepřijdete!

 

Lindnerovi.cz
Původní článek včetně diskuze na Lindnerovi.cz

Yedoo Alloy





, , , , , ,




  1. #1 how much house can i afford 31. 8. 2011 - 21:55

    i love your blog, i have it in my rss reader and always like new things coming up from it.

  2. #2 Fido 23. 9. 2011 - 23:01

    Tak jsem rád, že si ze mě vzal p. Kostka z firmy KOSKA příklad a skoro to samý nabízí jako model PRO. Ještě by se moh začíst do mý disertačky, kterou jsem mu mimochodem už dávno na začátku letošního jara poslal a udělat mi kolobku na přání, jako vývojový prototyp.

  3. #3 Petr Lindner 24. 9. 2011 - 09:31

    Kostka tam má jiný brzdy;)

  4. #4 Fido 24. 9. 2011 - 11:47

    No jestli brzdama jsou myšlený páky, tak samo! A na časovkářský řidítka nevhodný a mizerný! Ostatek není ani v popisu a na fotce není zřetelný.

  5. #5 Petr Lindner 24. 9. 2011 - 11:49

    Jo, sorry, páky samozřejmě:)

  6. #6 Fido 24. 9. 2011 - 14:18

    No a ty řidítka vypadaj jak uřízlý a nahoru obrácený berany. Ale to je jen tip. Už jsem si napsal Kostkovic o doplňující info, který na svým webu sami nabízí, tak jsem zvědav na odpověď.

  7. #7 Fido 29. 9. 2011 - 18:38

    Odpověď přišla, ale schválně si o ni napište taky (tedy pokud Vás uvedený stroj zajímá). Nebylo by slušný, abych ji sem bez souhlasu umístil.

  8. #8 Leoš 18. 11. 2011 - 16:40

    No zkoumal jsem disertačku velmi povedená práce. Taky jsem někde četl, že tato kolobka je naprodej je to pravda popř. je to aktuální? díky za info

  9. #9 Fido 18. 11. 2011 - 21:15

    Je to stále aktuální pravda. Chci si prostě nechat postavit o chlup menší – jsem lehce nedorostlý jedinec. Trpaslík, či troll, dle libosti.

  10. #10 Fido 26. 12. 2011 - 17:29

    Tak jsem tu Kostku ještě trošku přitunil výměnou (opět za dural) řidítek (http://www.cyklosvec.cz/zbozi/riditka-madla-omotavky/riditka-O25/riditka-deda-chrononero-lowrider-31-7mm-Z372576.html) a představce (http://shop.wheeler.cz/index.php?strana=sklad_det&cmid=17818). Snížil jsem tak ůchopy o dalších 5cm, umožnil ergonomicky nepřekonatelný držení za zlomy řidítek (mimo jiné se jedná o vrtaný=vedení bowdenů vnitřkem a velmi vhodně nakloněný windprofil s prolisy na bowden, nikoli o kulatou trubku). No a jako bonus jsem koloběžku (na rozdíl od sebe, cha) zhubnul o dalších cca 180g a atakuje tak hranici 6,5kg!

  11. #11 Petr Lindner 27. 12. 2011 - 11:33

    Chceme vidět foto! 🙂

  12. #12 Fido 27. 12. 2011 - 17:25

    Stačí jen řidítek s představcem? Zatím nemám namontováno, to až po novém roce, až bude delší bowden.
    Foto na soukromej E-mail?

  13. #13 Fido 31. 8. 2012 - 20:16

    Tak Kostka Fido tuning změnila svého majitele a bude brázdit zemi českou v destinaci koloběžkám zaslíbené – Plzni. No a já mám konečně finanční prostředky a volné ruce pro třetí verzi „tuningu“, což bude stavba přeoraná úplně od základu!

  14. #14 Malis 1. 9. 2012 - 12:39

    To jsem zvědavej koho na tvý mašině potkám :-).
    A taky jsem hodně zvědavej na novou! Bude taky na rámu kostka? Či snad něco speciálního?

  15. #15 Fido 1. 9. 2012 - 14:15

    No to hodně záleží na fy. Remerx, kdy konečně dodá především ty zadní 20″ galuskový ráfky a na Marku Kostkovi. Nebo jiných, dle toho, jak se vyvine situace.

  16. #16 Benny 1. 9. 2012 - 16:17

    Taky jsme zvedavy, kdy na ni v Plzni narazim a jestli ji vubec poznam. Fido by mel ty stroje nejak signovat.

    Ale treba se s ni potkame na Eurocopu 🙂

  17. #17 Malis 1. 9. 2012 - 19:50

    Tak že bych jí nepoznal se nebojím. No to by bylo zajímavé kdyby na ní někdo dovalil na EC 😀
    A ty Fido nepřijedeš na poslední ligovou štaci?

  18. #18 Fido 1. 9. 2012 - 21:36

    Kucí přijedu alébrž mám dobré přátele, jak jsem si opětovně v koloběhu potvrdil a ti mi vypomůžou půjčením plzeňskýho závodního draka.
    No a až na vylepšenou zadní nábu (4za) budete v Plzni vídat to co je nafoceno výše, ale letos na EC ještě ne, neb nový majitel je někde pryč. Závodit se ale chystá a předpoklady na výsledky má mnohem lepší než já. Je to cca dvoumetrovej habán, bývalej běžec.

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím