Koloběžka Sixteen – podrobná recenze. A druhý pohled s fotogalerií>priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Koloběžka Sixteen – podrobná recenze. A druhý pohled s fotogalerií


Celý článek Koloběžky se nám nějak rozmohly, a jak se zdá, stávají se tak trochu mainstreamem. Zatímco ještě před pár lety jste byli na kolobrndě za exota, dnes to kolemjdoucí nechává chladnými. Mám pro vás ale dobrou zprávu – pojedete-li na novém stroji značky Sixteen, můžete si být jisti, že se za vámi bude spousta lidí otáčet…

 



 

2× 16″ s kotoučovkami

Přestože jsem už o této zbrusu nové koloběžce na našem trhu něco málo napsal, shrňme si základní fakta: Sixteen je anglicky šestnáct, a šestnáct palců mají také obě kola této koloběžky. Obě kola jsou také letmo uložená. Co to znamená? Vidlice mají jen jednu polovinu a kola jsou uchycena jen na jedné straně. Jde o řešení převzaté ze skládacích kol Strida – od tohoto výrobce také kola pochází.
 

Koloběžka Sixteen

 
Protože jsou kola letmo uložená, nelze použít obvyklé ráfkové brzdy a koloběžka Sixteen je tak brzděna mechanickými kotoučovými brzdami. Ještě něco? Ano, sluší se dodat, že tento stroj je ryze českým produktem vyvíjeným a vyráběným v Brně. Čili žádný import nebo výroba v Číně, nýbrž rozvíjení tradice výroby koloběžek v Česku.
 

Konstrukce

„Šestnáctka“ je takříkajíc „materiálově sporá“. Dominujícím konstrukčním prvkem je 32mm trubka, která tvoří rám a přední i zadní vidlici. Pak už zde najdete jen na stupátku dva čtvercové profily 15 × 15 mm, samozřejmě hlavovou trubku a několik výztuh. Trochu nyní sice předbíhám, ale musím už zde uvést, že tato relativně skromná, ale velmi elegantní konstrukce je překvapivě velmi tuhá! Rám se po zatížení ani nehne…
 

Koloběžka Sixteen

 
Stroj je koncipován jako pohodlná městská koloběžka. Na stabilitě a výborných jízdních vlastnostech se podílí mimo jiné poměrně dlouhý rozvor 980 mm, vcelku vzpřímený postoj, který se dá samozřejmě ještě ovlivnit výměnou představce. Hlavové složení je typu A-head, takže výběr představců je téměř neomezený. Nulový ofset přední vidlice zajišťuje i přes poměrně dlouhý rozvor potřebnou obratnost při manévrování na malém prostoru.

Světlost Sixteenky činí 50 mm, výška nášlapu je pak 82 mm. Je to sice jakýsi běžný standard, přesto by ale tahle koloběžka snesla o 5–10 mm nižší světlost. O nějaké výraznější škrtání bych neměl obavy, stupátko je krátké, při nájezdu předním kolem na překážku jde rychle nahoru za ním. Na druhou stranu pokud nejste zvyklí na nižší nášlap, asi vám těch osm centimetrů vadit nebude.
 

Koloběžka Sixteen

 
Ještě ke stupátku – v diskuzi k preview Sixteen zazněly připomínky ke konstrukci nášlapné plochy. Jak uvidíte následně na fotografiích, hlavní rámová trubka je se zadní vidlicí v jedné rovině – žádný „zub“, o který by hrozilo zachycení o překážku zde není. Jekly, tvořící okraje stupátka, jsou zarovnány s horním okrajem trubky, což je logické – stupátko musí být v rovině. Ta ale vzhledem k polovičním rozměrům jeklů není dole, takže když koloběžku opřete například o hranu schodu, stroj nestojí. Záslepku předního konce zadní vidlice není třeba zkosit – do tak velkého náklonu, aby se dostala hrana do kontaktu s vozovkou, se za jízdy nikdy nedostanete.
 

Koloběžka Sixteen

 
Stupátko má rozměry 40 × 9–10 cm (směrem dopředu se zužuje), což naprosto dostačuje, stejně jako středová protiskluzová páska drží stojnou nohu spolehlivě. Přední výztuha rámu trochu překáží pouze v situacích, kdy máte na stupátku obě nohy, není to ale nic, na co by se nedalo zvyknout. Chránič paty bude podle výrobce u prvních sériových kusů redesignovaný, měl by být subtilnější a zaoblený.

Po uzávěrce

Od výrobce jsem obdržel informaci, že bude k mání také verze Sixteen R, která bude mít o 1 cm snížený předek. To by mohla být zajímavá varianta pro sportovněji založené jezdce. Sice se tím mírně změní hlavový úhel, koloběžka bude trochu „živější“, uvidíme však teprve v praxi, jak se bude přesně chovat. Osobně si myslím, že se jízdní vlastnosti nijak výrazně nezmění, naopak se snížením přední části zlepší ergonomie odrazu.
 

Komponenty

O tom, že letmo uložená 16palcová kola pochází ze Stridy, jsem se už zmiňoval. Náboje s průmyslovými ložisky jsou samozřejmě také „striďácké“ – šířka i s kotoučem je necelých 50 mm! Jednokomorové ráfky jsou vypleteny 24 nerezovými dráty. Jak jsem už psal v prvním pohledu, stroj je obutý do 1,5palcových plášťů, které se dají nafučet až na 100 psi (6,5 bar). Pláště mají reflexní pruhy na bocích, což je výborný prvek pasivní bezpečnosti. Reflexní jsou také všechny polepy na koloběžce, vzadu je pak ještě červená reflexní samolepka na uchycení zadního náboje.

Mimochodem, víte, k čemu jsou také dobrá letmo uložená kola? Při defektu nemusíte kolo sundávat z vidlice…
 

Koloběžka Sixteen

 
Zůstaneme-li ještě u kol, tak brzdové kotouče mají průměr 140 mm – je to naprosto dostačující velikost. Přejdeme-li volně a logicky k brzdám, tak ty dodala firma Avid, konkrétně model BB5 doplněný páčkami FR-5. Spolu s elegantními červenými semitransparentními bowdeny a nerezovými lanky je to brzdová soustava s vynikající účinností a zároveň výbornou dávkovatelností.
 

Koloběžka Sixteen

 
Co nám ještě zbývá? Představec a řídítka značky Zoom. 90mm představec se sedmistupňovým sklonem má pod sebou 30mm „komín“ trubky vidlice – jezdci menších postav se tedy mohou po uřezání dostat níž. Hliníková řídítka o šířce 600 mm představují klasické dobré vysoké vlaštovky, silikonové gripy Sting poskytují pevný úchop se solidní mírou tlumení vibrací. Krátké rohy mně doposud neznámé značky Grip Ben jsou plastové s kovovou vložkou, svoji funkci plní dobře.
 

Koloběžka Sixteen

 
Komponentami, které na mých fotografiích nenajdete, ale na pár snímcích Petra Mejsnara v jeho druhém pohledu na konci této recenze je spatříte, jsou blatníky. V době vydání této recenze ještě nebyly zhotoveny finální verze, nicméně dobrou zprávou je, že s blatníky se počítá, a to tak, že vpředu pouze s „lízátkem“ na rámu, vzadu však s klasickým celoobvodovým řešením.
 

Jízdní vlastnosti

Už jsem to u dílčích hodnocení nakousl, je na čase jízdní vlastnosti shrnout: Koloběžka Sixteen díky poměrně dlouhému rozvoru výborně drží stopu, a to i při vysokých rychlostech, aby byla vzhledem k dobře navrženému sklonu přední vidlice s nulovým ofsetem zároveň také patřičně obratná. Rám poskytuje dostatek prostoru i pro vysoké jezdce, malá kola nemají výrazný setrvačný efekt, kvalitní vysokotlaké obutí však poskytuje komfort nízkého valivého odporu. U brzd jen suše zopakuji – žádné výhrady.

Světlost 5 cm jsem sice výše mírně zkritizoval, na druhou stranu to umožňuje s tímto strojem jezdit i po lesních a polních cestách bez toho, abyste škrtali o každý šutřík. Stačí jen trochu upustit pláště, jejichž vzorek suchý lehký terén snese v pohodě.
 

Koloběžka Sixteen

 

Celkové hodnocení

Nechci přehánět, ale na to, že je koloběžka Sixteen prvním počinem svého tvůrce, kterému předcházely jen dva prototypy, se jedná o mimořádně povedený stroj. Ke konstrukci, geometrii rámu či komponentám nelze mít zásadní výhrady (ano, ta světlost mi trochu vadí). Stroj je to z mého pohledu designově velmi elegantní – byť na druhou stranu jsem vyslyšel názory o tom, že „je to divný, jak to má jen půlky vidlic…“ Divné to samozřejmě není, možná je to neobvyklé, nicméně myslím, že každého zvídavého kluka v chlapovi tohle provedení potěší.

Ale abych jen nehýřil superlativy. Cena 13 500 Kč vás pošle do klubu výjimečných – tohle není stroj pro šetřílky. Nechci nad cenou spekulovat, nevím, kolik stojí kola ze Stridy, jisté však je – a výrobce se tím netají – že jde o produkt záměrně postavený do vyšší třídy. Cílem není zahltit trh, ale držet si exkluzivitu. To docela chápu.

Co mi ale vadí více, je nepříliš exkluzivní dílenské zpracování. Vím, že je těžké soupeřit se svařovacím robotem firmy Kostka kolobka, přesto jsem už viděl preciznější ruční sváry, stejně jako zabroušení a další začištění různých ploch by mohlo být lépe provedené. Zkrátka hoši budou muset trochu „přitlačit“ na dílenské kvalitě.

Pak to ale bude super stroj bez výhrad, to si pište!
 

Koloběžka Sixteen

 


 

Plusy a minusy

Elegantní design a vysoce funkční geometrie
Nezvyklá konstrukce s letmo uloženými koly
Výborné jízdní vlastnosti

…ale

Vysoká cena
„Mezery“ v dílenském zpracování


 

Výrobce

4frtm s.r.o.
Svatopetrská 20
617 00 Brno

tel.:
+420 776 432 460

e-mail: info@4ft.cz

Facebook Sixteen

 

Cena

ke dni 27. srpna 2014
13 490 Kč

 


 

Konkurence
Mibo Crazy Top | Cena 8 500 Kč
Mibo Crazy Top

 


Druhý pohled

Petr Mejsnar

Petr Mejsnar | Foto Jana Figlárová

Petr Mejsnar: Testujeme i na náročných stezkách Krkonoš!

Krkonoše, to jsou hlavně vrcholové prémie a rychlé sjezdy. S krásnou vahou Sixteenky 8,2 kg nebudete mít problém vydupat většinu kopců. V opačném směru zase oceníte výborné mechanické kotoučové brzdy od Avidu. Dostat se na rychlost 60 km/h je otázkou několika sekund, na brzdy se ovšem můžete spolehnout. Koloběžka se díky delšímu rozvoru a dobré geometrii při sjezdu pocitově jeví bezpečně a dostatečně stabilně.

Přijali jsme dokonce výzvu kamaráda koloběžkáře vyjet na Sněžku – to se neodmítá! Sixteenka zvládla hravě 9 km rázného stoupání na Špindlerovku i následný vražedný sjezd do Polska. Nahoře na Sněžce bylo sice zamračeno, ale to naší šestnáctipalcové modelce nebránilo nafotit pár aktů „půl vidlice bez“.

Vysokohorská turistika pravděpodobně nebude tím, proč si koupíte koloběžku Sixteen. Její příkladně tuhý rám kraluje na šotolině, na udržované polní cestě a především na asfaltu – tam se vám kolobka odvděčí rychlou a svižnou jízdou. Hraním si s představcem a řidítky můžete mít ze Sixteenky závodní speciál nebo s vyšším představcem báječnou společnici na výlety, kde ani 100 km není problém.

Názory uvedené v rubrice Druhý pohled se nemusí slučovat s postoji redakce Přibližovadla.cz.
V tomto případě se s nimi ale naprosto ztotožňujeme.

 


 

Fotogalerie koloběžky Sixteen Petra Mejsnara a Jany Figlárové


 

 

Koloběžka Sixteen

 


Koloběžka Sixteen byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio
 



Koloběžky pro dospělé





, ,

  1. #1 Vašek Prokop 28. 8. 2014 - 14:05

    Super recenze. díky za opět pěkné počtení

  2. #2 mikrom 28. 8. 2014 - 22:34

    rohy by mely byt V-GRIP dural + kraton od firmy Pro-T, stoji cca 180,- alespon to mi psal na fb Michal Homola

  3. #3 Laďa 29. 8. 2014 - 18:00

    Po experimentu pana Mrázka /pochybuji, že byl vyroben víc jak jeden kus/ je tu další konstrukční cvičení s letmo uloženými koly. Oceňuji nápad a um výrobce, ale to je tak vše. Zákonitě se nabízí srovnání nejen s Mibem, ale taky s o 4000 levnějším a téměř 3 kila lehčím Rebelem. Kdybych chtěl kolobku na malých kolech, tak je volba jasná. Být v „klubu vyjímečných“ může sice někomu lehce masírovat ego, ale to je nejspíš jediná výhoda případné koupě. A použití jako závodního speciálu? Tak to je pro mě představitelné ještě méně,než zmíněné „kralování na šotolině“ :-)

  4. #4 Pepa 29. 8. 2014 - 21:19

    Vypadá to zajímavě, ale souhlas s Laďou. Je to jen další výkřik do tmy. A ještě k tomu: „Mimochodem, víte, k čemu jsou také dobrá letmo uložená kola? Při defektu nemusíte kolo sundávat z vidlice…“. Já nevím, ale nedokážu si to živě představit, jak sundávám plášť z kola, ke kterému je přišroubováno cca 8 kg „mrtvé váhy“. :)

  5. #5 Pavel Jan 30. 8. 2014 - 13:11

    Laďa Máte sice pravdu, ale je třeba vzít za vděk každou koloběžkou, která se objeví a má dobrou technickou úroveň. Běžte se podívat do obchodďáků na ty třítrubkové příšery s podlahou 12 cm nad zemí. Ty je třeba vyšachovat z trhu v zájmu ochrany začínajících koloběžkářů před marnou investicí. V Česku nastává koloběžkářský boom, takže výrobci mají o odbyt postaráno. Ale žádnej strom neroste do nebe. Ceny nám utěšeně šplhají nahoru, rozmáhá se povědomí, že dobrá koloběžka stojí balík. To je sice výnosné – ale!! Jednou výrobci zapláčou (myslím ty, kteří umí stavět koloběžky), protože zanedbali početnou skupinu méně majetných začátečníků a vehnali je do koupě mizerných koloběžek a tím se připravili o potencionální zákazníky. No, nechci tu kázat, ať si každý dělá co chce.

  6. #6 Laďa 1. 9. 2014 - 11:10

    Pavle. S tím boomem máte pravdu, právě v letošním létě mi přijde nárust počku koloběžek markantní.Tedy v Olomouci určitě. Určitou podobu vidím na počátku devadesátých let, kdy se objevila na trhu horská kola. Prodávala se sama, často i za přemrštěné ceny. Dnes už je situace úplně jiná. Trh je nasycený, dochází jen k obměně a jen málo lidí má dostatek peněz, aby si kupovali nové kolo každé 2-3 roky. No a ceny? Stoupají ? Neřekl bych. Značek je spousta a obchodník se musí snažit, aby prodal. Pro šponování ceny není prostor. Použitelnou koloběžku /třeba Yedoo City/ koupím cca za 2500 Kč. Není to jistě žádný zázrak, ale jako mizernou bych ji neoznačil. Pro fajnšmekra není, ale na první seznámení, krátké popojížďky po městě… Proč ne? Za 5000 už mám Kostku Hill Fun, za 8500 Hill 3 – ideál pro nezávodně orientovaného hobíka. Mě ty ceny přijdou celkem odpovídající. Právě proto se mi 13500 za testovaný kousek zdálo hódně :-) nadsazené. Začínající výrobce, který se chce chytit na zavedeném trhu, by měl být kapku skromnější. Samozřejmě, pokud ho výroba koloběžek neživí a má ji jako koníčka, pak může klidně čůrat proti větru :-), experimentovat s konstrukcí a cenu posadit do výšin nebeských. O zbytek tuzemských výrobců bych neměl obavu, tam vidíte situaci zbytečně moc černě.

  7. #7 Pavel Jan 1. 9. 2014 - 13:43

    Laďa – Netvrdím, že mám vždycky pravdu, ale Yedoo city řadím k výše zmíněným „třítrubkovým příšerám“. Z hlediska ergonomie je špatně vyřešená – vysoké stupátko 10,5 cm, řídítka dost vzadu a je těžká.Proti tomu Kostka HILL FUN je klenot i za těch 5 litříků. Na ni Yedoo nemá i kdyby byla za tisícovku.Nebo si vemte Michálkovo 16/16″ model 2014, To je ergonomicky dobře vyřešená koloběžka. Cenu drahých modelů většinou dělají dražší komponenty. Začínající koloběžkář nechce investovat, a právě pro něj by tu měla být dobrá koloběžka za málo peněz. Levnější komponenty zase tak mizerné nejsou a já tvrdím, že dobrá koloběžka se od špatné liší v první řadě jinak ohnutými trubkami.

  8. #8 Vašek 1. 9. 2014 - 20:56

    No Mrázek není experiment, ale přes 40 funkčních kolobek :) , nicméně výrobce primárně dělá kola a tandemy. Každopádně na podzim bude inovovaný rám Mrázka, takže se máme na co těšit. Jinak cena koloběžky je stejně diskutabilní jako cena kola nebo auta 😀 Někdo má Dacii, někdo Škodu a jiný BMW …

  9. #9 Laďa 2. 9. 2014 - 08:48

    Já jsem , Václave, viděl kolobku od Mrázka akorát na fotkách :-). Od Mrázka mám MTB rám, ve Vrbně jsem byl několikrát a znám jeho výrobní možnosti. Samozřejmě, že je možné, že má na koloběžky někde nějakou novou linku.

  10. #10 Vašek 2. 9. 2014 - 21:24

    Výrobní možnosti nejsou špatné, ale kluk šikovná musí také pracovat a nevěnovat se jiným věcem 😀 Je ale fakt, že teď byl velký problém z materiálem některých částí, který prostě nebyl. Vím, kolik jich dělal jen mě a některým známým a taky jak dlouho je dělá. Je pravda že se doma nikdy neohřály dlouho a šly hned do světa a někdy i hodně daleko. Ale moc se těším na skládání dalších, protože je to velmi příjemná změna :)

(nebude zveřejněn)