Kostka Street/Street Fold – kompletní test>Priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Kostka Street/Street Fold – kompletní test


Celý článek Kola o stejné velikosti bývala od pradávna doménou 12″ a menších koloběžek, loni se však tento trend rozrostl do téměř všech velikostních kategorií. Začaly to dvacítky, na závodech dnes běžně vídáme dlouhé stroje se dvěma 28″ obručemi, objevily se ale také koloběžky s koly 2× 16″. Jednou z nich je též nová Kostka Street.

 



 

Prolog

Tento text (zatím) není kompletní recenzí koloběžky Kostka Street Fold. Když jsem ji dostal na testování, byla sice chvíli suchá zima, neuplynulo však ani pár dní a u nás na větrné hůrce ležel sníh. Já jsem lehl vzápětí, zrovna, když to bílé skupenství vody roztálo. Téměř tři týdny jsem neúspěšně přecházel jakousi chřipku, či co to bylo za neřáda.

Takže zatím se dozvíte pouze informace o konstrukci koloběžky a jejích komponentách. Hodnocení jízdních vlastností a celkové resumé doplním hned, jakmile na tomhle stroji najedu ještě pár desítek až stovek kilometrů. Už by to ale nemělo dlouho trvat…

Test jest kompletní. Některé části jste už možná četli, skočte tedy na Jízdní vlastnosti a dál…
 

Kostka Street Fold

 

Konstrukce

Kdyby to náhodou nebylo z úvodního textu zřejmé, raději zopakuji, že řeč bude o koloběžce se dvěma šestnáctipalcovými koly, což spolu s názvem tohoto stroje – Street – napovídá, že jde o poměrně malou koloběžku vhodnou například (nikoliv však nezbytně) do města. Slovo Fold ve jméně pak označuje variantu se skládacími řídítky, o nichž se zmíním dále v textu.

Konstrukce ocelového rámu Streetu nijak nevybočuje ze současné produkce hanušovické fabriky Kostka-kolobka. Na hlavní rámovou trubku kapkovitého průřezu je navařeno stupátko ohnuté z jednoho kusu palcové (průměr 25,4 mm) trubky, jejíž prodloužení tvoří zadní vidlici. Novinkou u koloběžek Kostka je poměrně mohutná ocelová „třípaprsková“ výztuha ve spoji hlavní rámové trubky a stupátka. Kromě celkového zpevnění výztuha plní také funkci ochrany rámu na nejexponovanějším místě, kde dochází k nechtěnému kontaktu s terénními nerovnostmi.
 

Kostka Street Fold

 
Ve srovnání s konkurenčními koloběžkami, osazenými dvěma 16palcovými koly, které jsou již na trhu – Mibem Crazy, Mibem Mastr a Sixteen – má Kostka Street kratší rozvor. Kostka má rozvor 920 mm, zatímco Sixteen  980 mm, skládací Mibo Mastr 990 mm a Mibo Crazy dokonce 1 020 mm (Mibo = údaje výrobce). Nicméně každou chvíli by se na trhu měla objevit koloběžka Friend postavená na bázi K-biku, která bude mít rozvor kratší nežli Kostka Street, a to 905 mm. Informaci o délce rozvoru zatím berte jen jako holé konstatování. Jak se tato vlastnost projevuje v praxi čili během jízdy, se dozvíte v podrobné recenzi.

Výrobce prozřetelně myslel i na vyšší jezdce. Nad horní miskou hlavového složení typu A-head 1 1/8″ ponechal 7,5 cm vysoký „komín“, takže výška řídítek dosahuje v závislosti na jejich sklonu zhruba 85–90 cm. To už je vcelku dostačující i pro mých 187 cm tělesné výšky. Menší jezdci budou muset trubku vidlice patřičně uříznout, případně jen přeskupit podložky a nechat „komín“ trčet nad představec. U BMX řídítek Streetu takové řešení nevadí, trubku čnící na představec je pak možné používat třeba jako háček na tašku s nákupem.

Oprava: Předchozí dvě věty byly samozřejmě myšleny v nadsázce. Navíc jsem v praxi zjistil, že má-li být zachována možnost skládání řídítek, může trubka přesahovat představec maximálně o 2,5 cm. Ve stavu, v jakém jsme kolobku nafotili s naší malou modelkou – viz snímky níže – řídítka nesklopíte. Takže řezat…
 

Kostka Street Fold

 
Stupátko je široké 11 cm, délka činí 35 cm. Světlost stupátka 5 cm, a s tím související výška nášlapu necelých 8 cm, představuje správně zvolený standard pro koloběžku s relativně krátkým stupátkem (na Kostku zvlášť), u které se předpokládá časté překonávání překážek – obrubníků, nejrůznějších nájezdů apod.

Vedle zmíněné výztuhy rámu si všimněte další konstrukční novinky – přední vidlice s téměř nulovým ofsetem. Hodnocení zveřejním až poté, co koloběžku důkladně projedu, nicméně první dojmy jsou rozhodně pozitivní. Podle údaje výrobce je rám ošetřen proti korozi i zevnitř. Osobně jsem jej neřezal, takže potvrdit to nemohu, zároveň však nemám důvod této informaci nevěřit…
 

Kostka Street Fold

Kostka Street (bez skládacích řídítek) bude dodávána v matné černé barvě, model Street Fold v testovaném reflexním zeleném nebo bílém matném provedení

 

Komponenty

U Kostky už nepotkáte moc modelů s klasickými 100mm cyklonáboji, a tak není divu, že i Street je osazen koly s úzkými náboji s průmyslovými ložisky o šířce 65 mm. Ráfky jsou dvoukomorové, křížený výplet sestává z 24 ocelových drátů. Obutí zajišťují osvědčené pláště Schwalbe Marathon Racer, které lze nafoukat až na 6 barů.

Véčkové brzy dodalo Shimano. Jde o typ Alivio, tedy běžnou klasiku, která však také díky soustruženým brzdným plochám ráfků odvádí svou práci na výbornou.

A jsme u představce a řídítek. Jak jsem již uvedl, Kostka Street s přídomkem Fold představuje verzi se skládacím CNC frézovaným představcem, umožňujícím řídítka rychle a bez použití nářadí sklopit „hlavou dolů“ a zároveň je při tom o devadesát stupňů pootočit do polohy rovnoběžné s rámem koloběžky. Jednoduše povolíte rozměrnou křídlovou matici, řídítka sklopíte a opět zaaretujete. Práce asi na pět sekund.
 

Kostka Street Fold

 
Řešení skládacích řídítek je vcelku elegantní, má však jednu chybu – pokud nemáte řídítka nastavena pro jízdu kolmo nahoru, po sklopení, v závislosti na míře náklonu dopředu, odstávají od rámu – „balíček“ není dostatečně plochý.

Patrně málokdo bude jezdit s řídítky namířenými přímo k nebi, většina uživatelů si je více či méně nakloní dopředu. Při nastavení, jaké vidíte na fotografiích, řídítka odstávají od rámu asi o 18 cm (měřeno z vnějšku), což je pořád méně než třetina šířky řídítek v „pracovní“ poloze. Přestože tedy není koloběžka po složení řídítek zcela „placatá“, jisté, ne úplně zanedbatelné úspory místa jak do šířky, tak do výšky dosáhnete. Osobně jsem s ní takto několikrát cestoval v MHD a složená řídítka poznat jsou, ne, že ne…

Ještě je třeba dodat jednu informaci: Cenový rozdíl koloběžek Kostka Street vs Kostka Street Fold činí 600 Kč.
 

Kostka Street Fold

 
Řídítka typu BMX o šířce 62 cm pochází z Kostkovic dílen. Jde o loni vylepšený typ, k němuž nemám v podstatě žádné výhrady. Hrazdička kromě zpevnění (u koloběžky tohoto typu nijak nutného) slouží také k zavěšení praktické brašny, vyrobené speciálně pro tato řídítka. Černobílé gumové gripy se dvěma hliníkovými objímkami jištěnými proti pootočení dodala firma Velo.
 

Jízdní vlastnosti

Kostka Street Fold je, jak už víte, poměrně krátká koloběžka s téměř nulovým ofsetem přední vidlice. Oba parametry jsou „papírovým“ předpokladem pro živý jízdní projev – a je tomu tak i v reálu. Ve městě s ní bravurně a s dokonalou jistotou prokličkujete mezi chodci. (Ano, po chodníku byste vážně jezdit neměli, ale znáte to, zvláště ve velkých městech se čtyřproudovkami, víceúrovňovými křižovatkami a podobnými „vymoženostmi“ moderní doby někdy není vyhnutí.)
 

Kostka Street Fold

 
Jak se ale takováto koloběžka chová v opačném případě čili při vyšších rychlostech? Naprosto klidně… Ve sjezdu jsem sice nejel více než 50 km/h, nepředpokládám však, že byste s tímto strojem, určeným především k městskému využití, lítali osmdesátkou. Kostka Street Fold i ve vyšší rychlosti perfektně drží stopu, v zatáčkách je stabilní, sedí jako přibitá. Zásluhu na tom má samozřejmě velmi tuhý rám, který se neprohýbá ani nekroutí, a výborné jízdní vlastnosti podpoří také výborné 1,5“ široké pláště Schwalbe Marathon Racer.

Ale… počítejte s tím, že s plně nahuštěnými koly (max. 6 bar) se ze Street stává pěkné „vytřasadlo“. Koloběžkáři z Brna a okolí jistě znají asi 200metrový úsek poskládaný z kočičích hlav v Bílovicích nad Svitavou na výjezdu směr Blansko. Přiznávám, že tam jsem raději sestoupil a šel pěšky. Zpětné rázy do řídítek by ze mě vytřásly i poslední zbytky dobré duše. Pokud se tedy často pohybujete po podobných komunikacích (typicky například v historických městských centrech), doporučuji vyměnit standardně dodávané gumové gripy za gelové nebo pěnové a samozřejmě nenafukovat pláště na maximum. V extrémním případě by jistě pomohlo přezutí na šwalbácké balóny Big Apple. (Pozor ale na zvýšení stupátka!). Jinak je ale velká tuhost rámu jasným kladem, to nezpochybňuji.
 

Kostka Street Fold

Kostka a Red Bull – zajímavé spojení 🙂

 

Celkové hodnocení

Malé koloběžky se pořizují z mnoha důvodů. Kostku Street Fold lze využít jako městské přibližovadlo, ostatně má to předurčeno už ve svém názvu. Městským přibližovadlem je myšlen stroj, který koloběhá na relativně krátké vzdálenosti a navíc si občas odpočine v MHD. Byť jsem výše uvedl jisté výhrady k systému skládání řídítek, musím znovu zdůraznit, že při převážení v MHD nebo třeba ve vlaku právě tento konstrukční prvek velmi oceníte. Kdybych se měl osobně rozhodovat, jestli dát šest stovek navíc za verzi Fold, neváhal bych ani minutu. Jsem dostatečně líný na to, abych zdolání 4,5km kopce s převýšením 200 metrů, který na mě čeká při každém návratu domů, alespoň občas nechal raději na trolejbusu. Se sklopenými řídítky Folda opřu o stěnu busu v místě pro kočárky (a kola) a ještě se se mnou svezou dvě maminy s kočárky. Vyzkoušeno, funguje to.

Ale není to jen o lenosti. Na koloběžce se ve městě často proháníte v civilním oblečení… a člověk si nechce propotit fajnové hadříky např. před obchodním jednáním. (Předpokládám, že většina z našich čtenářů dělá byznys výhradně na kolobrndě…)
 

Kostka Street Fold

 
Každý nedosahuje průměrné výšky obyvatelstva (cca 180 cm u mužů a 170 cm u žen. Zdroj HN). Těm nadprůměrným proto doporučuji Kostku Street Fold skutečně jen ke kratším vyjížďkám či k onomu typickému flákání se po městě, ovšem jezdci s menší postavou – a také třeba odrostlejší děti – mohou tuto koloběžku úplně s klidem využívat jako „hlavní stroj“. Jak sami vidíte na fotografiích, pro Aničku s výškou necelých 140 cm, je Streetka ještě trochu velká, nicméně za pár let – a to doslova – by si na ní zcela jistě libovala. Takže pro menší postavy obecně nebo děti, spíše teenagery – proč ne?

Celkově tedy musím Kostku Street Fold označit za velmi povedenou koloběžku, která je zajímavým příspěvkem do nově vznikající kategorie strojů se dvěma šestnáctipalcovými koly. Líbivý design jde ruku v ruce s dobře navrženou konstrukcí, komponenty nejsou nikde ošizené, dílenské zpracování je perfektní, cena odpovídá současné úrovni kvalitních koloběžek na českém trhu. Doporučuji.

 

Kostka Street Fold

 


 

Plusy a minusy

pevná konstrukce a univerzální geometrie
kvalitní dílenské zpracování a komponenty
výborné jízdní vlastnosti
skládání řídítek ve verzi Fold

…ale

systém skládání by mohl být ještě propracovanější

 

Výrobce

KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice

tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz

 

Cena

ke dni 4. března 2015

Kostka Street: 8 390 Kč
Kostka Street Fold: 8 990 Kč

 

Konkurence

Vzhledem k tomu, že skládací řídítka jsou kostkovic specifikem, které jiné značky nenabízí (vím, že existují i „jinak skládací“ řídítka), nebude srovnání s konkurencí úplně košer. Proto u Kostky Street udávám obě verze – Fold i „neFold“ a totéž činím u konkurenčního Miba, kde zmiňuji jak neskládací Crazy, tak jeho skládací odvozeninu Mastr. Berte tedy následující údaje jako mikropřehled koloběžek s 2× 16“ koly, které jsou v době vydání této recenze na trhu.

Kostka Street | 8 390 Kč Mibo Crazy | 8 800 Kč
  Sixteen | 14 490 Kč
 
Kostka Street Fold | 8 990 Kč Mibo Mastr | 9 990 Kč
(skládací řídítka) (skládací rám)

 


 

Fotogalerie Kostka Street Fold


 


Koloběžka Kostka Street Fold byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio

 



Cyklospeciality.cz reklama





, , ,




  1. #1 David 6. 3. 2015 - 12:35

    Moc hezká koloběžka. 2×16 je dle mého dobrý koncept – ještě vcelku skladná, obratná, ale použitelná i na delší jízdy.
    Můj syn by chtěl k 5. narozením kolobku a uvažoval jsem z čeho ji vyrobit. Zvyžoval jsem zvyklé postupy jako třeba přestavba K-biku, ale musel bych řešit přestříkání rámu a to se mi prostě nechce. Rebel Kid by byl sice lehký, ale osobně mi rám Rebelu na dětskou kolobku moc nesedí – nášlap je ůzký, dokáže hodně kluzat a světlost je velmi malá. Tahle kolobka se mi jeví jako hodně dobrý kandidát – výměna řidítek, případně změna pláštů za hrubší, aby se nemuselo řešit skrtání o zem a mělo by to fungovat. „Přinejhorším“ bych si ji nechal pro sebe a to by taky nebyl špatný výsledek 🙂

  2. #2 Pavel Jan 7. 3. 2015 - 11:55

    #1 Pro malé děti je nízká nášlapná plocha velmi důležitá, protože mají krátké nožičky. Škrtání bych nedémonizoval – vždyť je to jenom železo. Je potřeba trochu koukat na cestu. P. Vavruša nabízí Dětský tuning za 50 kč. Takže nová K5 s dětským tuningem. Je to za polovic co Rebel. Kulišťákovo kolobky taky stojí za úvahu. Jen vyhodit (a schovat na později) řídítko a představec a dát rovné řídítko a kratší a nižší představec (snadno sehnatelné). Ta poslední věta se mi nelíbí: proč dávat 8500-, za možná nouzové řešení?

  3. #3 Jindra 19. 3. 2015 - 12:16

    Ty blatníky jsou součástí dodávky?

  4. #4 Radim 22. 3. 2015 - 11:22

    Koloběžka povedená, ale opět nedotažená. Tak jak bylo naznačeno v testu, na koloběžku tohohle ražení nepatří úzké pneu. Takové Big Apply, Road Cruisery nebo Tour Ridy by byly jiná liga. Ve městě jde přeci jen o pohodlí a jistotu „gripu“, než o „nabouchané“ rychlé pneu. Skládání není úplně šťastné, protože při normálním použitelném úhlu řidítka hodně vyčnívají mimo koloběžku. Tady pořád Mibo hraje velký prim. O představci se vyjadřovat nebudu, protože fotky prasklých čel představce jsme již všichni několikrát viděli a ještě uvidíme 🙁

  5. #5 Laďa 23. 3. 2015 - 20:00

    Stejné „čelo“ / s dotažením nejčastěji na 4 nebo i 2 šrouby/ se používá na všech ahead představcích na koloběžkách stejně jako na MTB či silničních kolech pro profíky. Nic nepraská, pokud to ovšem není výrobní zmetek.Nešiř paniku :-). Pneumatiky Ti Kostka nasadí, jaký chceš.

  6. #6 Radim 23. 3. 2015 - 22:34

    Za 8 měsíců jsem na FB napočítal 12 kousků, asi větší zmetková série 😀 Co mi kdo nasadí, je mi jedno, to si můžu přezout i doma 😉 Mě šlo o zaměření koloběžky vs. použité pneu

  7. #7 PJ 28. 3. 2015 - 09:58

    Tak jsem si jí zkusil v Letňanech a byl jsem zklamaný, po tom co jsem si tam zajezdil na Racemaxu 28, Expresu, Sixteence a Morxesu tak tohle prostě pocitově nejelo. Ostatní koloběžky mě při jízdě bavili.

  8. #8 Fido 28. 3. 2015 - 22:47

    PJ. To je, jako když srovnáváš letadlový lodě s pramicí, alespoň dle dýlky.

  9. #9 Pavel 30. 3. 2015 - 15:40

    Několik let kostky prodávám a ne málo, zatím z nima žádnej problém nemám ani moji zákazníci. Zatím maximální spokojenost, I streetka se povedla – lidi si ji pochvalují

  10. #10 PJ 30. 3. 2015 - 22:36

    Fido: ti nevím jestli délka u stejnýho rozměru kol bude mít takovej efekt, přišlo mi jak kdyby byl přetaženej rychloupínák. Prostě se tomu nechtělo jet. Začínal jsem na Yedoo City. Tady bylo buď něco špatně na konkrétním kusu nebo nevím. Ale u Cruismaxe taky Rtep dotahoval rychlopínák, když měli kolo povolený.

  11. #11 Fido 1. 4. 2015 - 12:31

    Tak k Racemaxu 28, Expresu, Sixteence a Morxesu se nám to rozšířilo o Yeddo City a Cruisemaxe. Těžko reagovat, mnohem hůř jakkoli srovnávat. Špatnej, či neseřízenej díl nevylučuju, naopak. Moc dobře znám dobu, kdy vystavovala jen Kostka a MIBO a ani u jedněch nedokázali na výstavě ani pořádně nahustit gumy. Na podhuštěnejch se výborně porovnávalo třebas pružení rámů.

  12. #12 Honza 22. 10. 2015 - 09:42

    Pěkný článek, krásná koloběžka. Hodně o ní přemýšlím, že nahradí mou současnou holku pro všechno Yedoo OX. Nevíte někdo, jak je to reálně s hmotností? U varianty FOLD i u klasické udávají shodnou váhu, zajímala by mě reálná hmotnost varianty Fold. Pak by mě zajímala reálná výška nášlapu, na Kostkovic stránkách udávají 70-75mm, zde v článku je v nákresu 80mm. Díky.

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím