Krásné nové dvacítky – která z nich je lepší? Srovnání koloběžek Kostka Hill Twenty a Mibo Express>priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Krásné nové dvacítky – která z nich je lepší? Srovnání koloběžek Kostka Hill Twenty a Mibo Express


Celý článek Je to deset dní, co jsem vydal recenze dvou koloběžek se dvěma dvacetipalcovými koly – Kostka Hill Twenty a Mibo Express – a zároveň slíbil, že napíšu ještě třetí článek, srovnání těchto strojů. Někteří už sice byli trochu netrpěliví, ale chtěl jsem vám dát čas na vlastní názor. Teď mi dovolte ten můj, byť netvrdím, že je jediný správný…

 



 

Ještě před vlastním srovnáním se ale budu věnovat tomuto druhu koloběžek obecně. Otázka zní: Proč dvě stejná dvacetipalcová kola? Vždyť kromě nejmenších koloběžek 2× 12″ je – až na výjimky – téměř vždy pravidlem, že přední kolo je větší nežli zadní. Na Přibližovadlech jsme zatím měli pouze tři takovéto stroje: Vellu Speedboard, Kostku Hill ProSwifty One čili Svižníka s „více než“ šestnáctipalcovými koly.
 

Dvojice ve výhodě

Pro stejně velká kola (což nyní platí obecně – nejen pro dvacítky) hovoří především výborné jízdní vlastnosti. Zatímco u „normálních“ koloběžek s menším zadním kolem má „zadek“ v zatáčkách tendenci ustřelovat, se stejnými koly jedete s mnohem větší jistotou jako po kolejích. Stroj je vyváženější, jízda je celkově klidnější, koloběžka tolik neposkakuje na nerovnostech. Velmi špatně se to verbálně popisuje, ale jízda na koloběžce se stejně velkými koly je trochu podobná jízdě na kole – co se pocitů z kontaktu s povrchem týče. Ostatně zkuste si představit, že máte na jízdním kole zadní kolo menší a pak ten dojem takříkajíc „obrátit naruby“…

A navíc: U koloběžek s menším zadním kolem se jeho plášť sjíždí rychleji, v případě stroje se stejnými rozměry kol je předpoklad, že se bude obutí opotřebovávat stejnoměrně (přinejmenším stejnoměrněji). Na cesty stačí vozit jen jednu velikost duše, a pokud se vydáváte na dlouhé expedice, oceníte i shodné pláště, případně i jednotné celé kolo – vezete si rovnou „rezervu“.
 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

 
Ostatně pro dálkaře jsou tu i další pozitivní vlastnosti – konstrukce a jízdních vlastností lze využít také například pro vybavení koloběžky nosiči. Dvacetipalcová kola umožňují vcelku bezproblémovou montáž jak předního – tak i zadního nosiče, který může sloužit třeba i jako improvizované sedátko. Za stroj se zadním 20″ kolem také bez problémů připojíte lehký přívěs – třeba námi testovaný ExtraWheel. Zkrátka a dobře – koloběžku s koly 20/20 palců si dovedu velmi dobře představit jako expediční stroj na dlouhé trasy natěžko.

Na závěr této části uvedu čistě svůj názor, se kterým jistě bude mnoho čtenářů polemizovat. Nicméně si myslím, že dvacetipalcové kolo je pro „obyčejného“ koloběžkáře to nejlepší využitelné maximum. Podle mě je zcela zbytečné mít vpředu šest- nebo osmadvacítku – zvláště pak obutou například do balónů typu Schwalbe Big Apple. Přináší to pouze zbytečné zvyšování hmotnosti, navíc na rotačních částech, což je to nejhorší, co může být. Dvacítka už má dost velký průměr na to, aby přejela i hodně velkou nerovnost, výběr plášťů je taktéž dostatečný, to stejné se týká i ráfků (ne, že by byl výběr, ale dají se vyrobit – na rozdíl třeba od 12″ průměru), takže zde není jediný zásadní problém.
Něco jiného jsou samozřejmě závodníci či obecně sportovně založení jezdci. Ti velké přední kolo ocení – a efektivně využijí. To stejné se pak týká vysloveně terénních koloběžek, u kterých je velké přední kolo de facto nezbytné.
 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

Jste připraveni na souboj Kostky Hill Twenty a Miba Express, edice 2013? Jdeme na to!
 

Design

Je třeba začít prvním pohledem na obě koloběžky. Pokaždé, když vám na něco sklouzne zrak, záměrně, ale také třeba jen podvědomě hodnotíte estetický vzhled. Líbí, nelíbí, odpuzuje, vyvolává nadšení… Design je ale zároveň silně subjektivní parametr – ne nadarmo už naši předkové vymysleli přísloví „Někdo rád holky, jiný zase vdolky.“ Takže nyní mě berte s rezervou a svůj názor si učiňte sami (ten si ostatně učiňte v každém případě…).

Kostka je designově hezčí. Hill Twenty je koloběžka, na které snad nic „netahá za oči“. Všechny křivky a tvary na sebe navazují, „důvěru“ dodávají kulaté profily rámu, které samy o sobě prostě vypadají lépe nežli hranaté jekly Miba.
 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

 
Na druhou stranu Mibo udělalo od loňského roku také velký skok v designu. Nahrazení původního mnohdy složitě zalomeného krku elegantně prohnutou linií dvou čtvercových profilů velmi pěkně navazuje na podobně tvarované stupátko. Stejně tak sjednocení materiálu přední a zadní vidlice působí designově výborně. Celkový dojem tak kazí spíše jen dílčí komponenty, jako třeba plechové blatníky.

Je zajímavé, jak velmi odlišný je výběr barev obou koloběžek. Kostka má k mání zatím jen dvě barvy: Velmi atraktivní reflexní oranžovou a matnou modrou. Mibo oproti Kostce nabízí dvojnásobek barev: Černá antracit, bílá, písková a terakota.
 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

 

Rám. Geometrie a další. Hmotnost nevyjímaje…

Materiálu rámu jsem se věnoval myslím dostatečně v obou recenzích a dotknul jsem se jej také v předchozím odstavci – pojďme se proto věnovat nejprve geometrii. Rozměrová fotografie jasně ukazuje poměrně výrazně delší rozvor Miba oproti Kostce. 40 mm je skutečně nezanedbatelná hodnota.
 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

 
Když se ale podíváte na míru „prostoru pro jezdce“, tedy část od horní hrany hlavového složení po doraz chrániče paty, zjistíte, že v tomto – velmi důležitém parametru – jsou na tom oba stroje stejně. Čím je to způsobené? Jednoduše – Mibo Express má výrazně „podraženou“ přední vidlici.
 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

 
Tento fakt má v praxi několik důsledků. Mibo Express je celkově delší, což by vám mohlo vadit například pokud jej budete často převážet v kufru auta, ve vlaku apod. Jenže… Hlavně jízdní vlastnosti jsou o „více než fous“ lepší oproti Kostkovic koloběžce Hill Twenty. Budu se jim ale věnovat později, takže nyní volně přeskočíme k poslednímu parametru rámu – oblíbené tuhosti.

Kdo četl obě recenze už ví: Kostka mírně pruží, Mibo je tvrdé jako šutr. To ostatně není nic nového, takto se chová většina koloběžek obou značek, nikoliv jen Hill Twenty a Express 2013. Co z toho vyplývá? U Miba Express máte pocit, že vám koloběžka při odrazu nic nedluží. U Twenty poznáte, že mírně plýtvá vaší energií. Abych ale byl přesný – to vše zaznamenají jen zkušení koloběžkáři. Hobbík, který dá ročně řádově do pět set až tisíce kilometrů (a to jsem ještě moc velký optimista) rozdíl nepozná. Už jen proto, že s velkou pravděpodobností nebude mít pláště nafučené na kámen, takže jeho energie „půjde do nich“.

Nicméně já musím být exaktní, takže opakuji, Mibo je příkladně tuhé, Kostka lehce pruží. Co z toho ale vyplývá navíc? Ano, Express je těžší… Má přes deset kilogramů, a to mi vadí. Středně velká koloběžka „přes deset“ je podle mého názoru těžká. Opět očekávám, že se mnou budou mnozí čtenáři polemizovat, budou psát, kolik kilo mají oni sami nadváhu a podobně, nicméně na mém názoru to nic nezmění. Nehodlám dobrovolně vozit zbytečná kila koloběžky navíc…

Nesmím ale přeskočit důležitou věc – stupátko. Začnu tím, že obě koloběžky jsou z mého pohledu minimálně o centimetr vyšší, než by musely být. Tedy mají velkou světlost. Mibo ji pak má jen vzadu, protože vpředu se zvedá – když to napíšu s velkou nadsázkou expresivně – až do nebes. Ale o tom jsem psal docela rozvláčně v recenzi. Ale ani s Kostkovic nášlapnou plochou nejsem spokojen – je totiž zbytečně široká. Znovu opakuji, že chápu důvody výrobce, zároveň však vím, že vzhledem k tomu dochází k podélnému kroucení rámu (samozřejmě téměř neznatelnému – abyste si nemysleli, že z něj uděláte „vrtuli“) pokud nestojíte uprostřed nášlapné plochy.
 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

 

Komponenty

Věren svému zvyku – beru to zase odshora dolů. A opět se musím odkázat na obě recenze: Kostka Hill TwentyMibo Express. Kdo je četl, může mě zkontrolovat, že neměním názory, kdo je nečetl, může to napravit (což samozřejmě doporučuji) nebo si právě teď přečíst shrnutí.

Řídítka. Oba stroje mají vysoké ocelové vlaštovky, Kostka s hrazdou ve vlastní produkci, Mibo v podobě běžné sériově vyráběné komponenty. Jak jsem psal v recenzi Twenty – Kostkovic řídítka mi nevyhovují, nemají dobrou ergonomii. Na Expressácké vlaštovky jsem si naopak nestěžoval. Spokojen jsem byl i s gripy – pěnovými u Kostky i gelovými ergonomickými Miba. Moje estetické vnímání pohoršovaly – a stále pohoršují – „parohy“ na Expressu. Pokorně však musím přiznat, že je to aspoň něco. Nešlo sice o porušení známého rčení „Darovanému koni na zuby nekoukej“, nicméně měli byste vědět, že u Kostky v základní ceně rohy nejsou žádné.
 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

 
Brzdové páčky a samotné brzdy má o třídu, možná o dvě lepší Kostka Hill Twenty. Komponenty řady XT představují druhou nejvyšší řadu od Shimana a tomu odpovídá jak funkčnost, tak třeba i design. Také cena samozřejmě, o té však bude řeč na závěr takříkajíc globálně. Na druhou stranu brzdy Miba Express odvádí taktéž vynikající práci, takže v tomto srovnání vítězí pouze páčky a cartridgové botky XT u Kostky, které jsou prostě nejlepší. Jen dodávám, že jejich absencí koloběžka smrtelnou ránu neutrpí…

Zásadní komponentou jsou však kola a jejich obutí. A zde jasně vítězí Kostka Hill Twenty před Mibem Express. Kdybych měl kola rozebrat na komponenty, tak duel nevypadá zase tak špatně: Jak Kostka, tak i Mibo mají náboje na průmyslových ložiscích a oba jsou výborné. Výplet je rozdílný, byť ve výsledku co do pevnosti srovnatelný: Kostka využívá 24 drátů ve dvojitě kříženém výpletu, Mibo pak 32 „špic“ s oku lahodícím radiálním výpletem. U ráfku se naopak obě značky silně rozcházejí. Kostka Hill Twenty používá ráfky Remerx stylově obrandované samolepkou Scooter, které jsou jednak dvoustěnné, druhak mají „kalíškované“ (nýtované dutými nýty pro zpevnění) otvory pro niple, a za třetí disponují soustruženou brzdovou plochou s indikační drážkou opotřebení. Mibo Express se může pochlubit pouze jednoduchými ráfky stejného dodavatele.
 

Duel: Kostka Hill Twenty vs Mibo Express

 
Kola je však nutné vnímat jako celek – a proto jsem o něco výše napsal, že Kostka v tomto ohledu vítězí. Jeho kola spojují výborný náboj, tuhý, ale lehký a zároveň pružný výplet, s odolnými ráfky. Právě na nich Mibo prohrává. Náboje má také skvělé, výplet také dobrý, jen ty ráfky… Když nešťastně „trefíte“ například ostrý kámen nebo obrubník ve vysoké rychlosti, dvoustěnný nýtovaný ráfek Kostky „pobere“ mnohem více než obyčejný ráfek Miba. A to jsem ještě nevzpomenul anabázi s šestihrannými niply – viz recenze.

Ke kolům nezbytně patří obutí. I v tomto případě je Kostka s plášti Schwalbe Marathon Racer ve výhodě. Jsou to skvělé univerzální pláště, kterým můžete poskytnout vysoký tlak na silnici nebo s mírně podhuštěnými řádit v lehkém terénu. Zároveň mají dostatečnou nárazníkovou vrstvu proti defektu, což ocení zejména celoročně jezdící koloběžkáři a jejich něžnější – taktéž jezdící – protějšky. A navíc: Mají na bocích reflexní pruhy – čili pasivní bezpečnosti je učiněno zadost. Kenda Khan – pláště Miba Express ale také nejsou špatné. Vynikají exkluzivním poměrem cena/výkon, jedou dobře na asfaltu i po polních cestách, pouze na mokru na ně není spolehnutí skoro na žádném povrchu. A nové strašně smrdí – ať se to výrobci líbí nebo ne…

Obě koloběžky byly v recenzi vyfocené s blatníky. To je u tohoto typu přibližovadla velmi důležitá komponenta – zvláště zadní blatník zamezí stříkání vody ze zadního kola rovnou do boty stojné nohy. Ale! Měli byste vědět, že byť jsou to jen obyčejné „plecháče“, blatníky má v ceně pouze Mibo Express. U Kostky si musíte – sice lepší plastové blatníky od firmy SKS – dokoupit dodatečně. A za nemalý peníz. K penězům se dostaneme už velmi brzy. Před tím se ale koukneme na velmi důležitý parametr.
 

Jízdní vlastnosti

Nebudu opakovat to, co už zaznělo na začátku tohoto článku – že dvacítky jsou co do jízdních vlastností velmi pohodové koloběžky. Nebylo by ale fér tvrdit, že Kostka Hill Twenty a Mibo Express mají stejné jízdní vlastnosti. Protože je nemají.
 

Kostka Hill Twenty

 
Řekněme si to otevřeně – Mibo jede „o fous“ lépe. Může za to tuhý rám i jeho geometrie. Nejen, že rám vámi vloženou energii do odrazu „nespotřebuje“ na pružení, ale také velmi přesně kopíruje povrch (to už samozřejmě celá koloběžka). Málokdo si to totiž uvědomuje, ale pružení – bez tlumení – znamená poskakování. Poskakování znamená velké procento jízdy nad povrchem, nikoliv v kontaktu s ním. Znáte to, když vám na autě „odejdou“ tlumiče? Ano, Kostka pruží skutečně minimálně – už to ani zdaleka není to, co bývalo. Mám-li ale být exaktní, tak tam prostě pořád něco je. To, co u Miba není. Takže jestli s Hill Twenty jsem jel z kopce ani ne šedesátkou a už jsem se trochu bál, na Mibu jsem měl 68 km/hod a byl jsem v naprostém klidu.

Na druhou stranu, jízdní vlastnosti, to nejsou jen sjezdy kopců ve vysoké rychlosti. Ve všech ostatních případech se obě koloběžky chovají naprosto srovnatelně. Snad jen v terénu si na Mibu díky zvednutému stupátku můžete dovolit víc „divočit“ nežli na Twenty. Nebudete-li ale nosit vyšší podpadky – jak mi bylo doporučeno – počítejte s tím, že vaše Achillovka se možná bude trochu bránit…
 

Mibo Express

 

Cena

Fakta jsou taková: Kostka Hill Twenty stojí k datu vydání tohoto srovnání 9 070 Kč, Mibo Express pak 7 590 Kč. Rozdíl činí nikoliv zanedbatelných 1 480 korun českých. Navíc Mibo má v ceně zmíněné blatníky, které si u Kostky musíte dokoupit za dalších 720 Kč, Mibo má také v ceně i ony nevzhledné rohy. Další dvě stovky…

Resumé je takové, že Kostka Hill Twenty je výrazně dražší nežli Mibo Express. Nepovažujete-li design a obutá kola za dostatečně velký důvod pro tento rozdíl, těžko budete hledat „obhajobu“.

 

Doporučujeme

Chcete robustní a pevný stroj pro drsné nasazení (až na ty ráfky…)? Pořiďte si Mibo Express. Kostka Hill Twenty je lehčí a elegantnější, doprovodí vás za holkama (za klukama stejně dobře), i když bydlí dál od vás – obě kolobky totiž v pohodě snesou delší trasy, na kterých poskytnou mnohem více pohodlí než klasické modely 20/12–16 palců. Nevadí jim ale ani město a stejně dobře si poradí s lehkým terénem. Zároveň byste měli vědět, že pro převážení městskou dopravou nebo v autě či ve vlaku už zaberou citelně větší prostor než třeba koloběžky s koly 16–12/12 palců, a také jejich hmotnost je o pár kilogramů (doslova, i více) větší.

 

Celkové hodnocení

Teď bych mohl vytáhnout váhy a na každou stranu začít pokládat jednotlivé plusy a minusy obou koloběžek. Je ale vcelku jasné, že to nebude nutné – oba stroje jsou totiž plus-minus stejně dobré i stejně špatné. Ano, Kostka je dražší, to jsem uvedl v předchozí části. Mibu však nemohu odpustit problém s niply – pro mě je to neprofesionální řešení, které prostě nepřekousnu. Čert vem nevzhledné rohy a smradlavé pláště, to jsou podružné záležitosti. I s tím zvednutým stupátkem se dá žít, byť zrovna tohle není ideál. Asi ale stejně tak, jako ideál není ani širokánský nášlap Kostky s tendencí ke kroucení.

V jízdních vlastnostech nelze upřít lepší projev Mibu, neznamená to však, že by snad Kostka měla jízdní vlastnosti špatné. Prostě jak jsem napsal výše – plichta bez nároku na vítěze.

Tak dobře vyberte!

 

Koloběžky Kostka Hill Twenty a Mibo Express byly fotografované v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio
 



Koloběžky pro dospělé





, , , , ,

  1. #1 Pavel Werner 10. 9. 2013 - 13:27

    Parádně napsáno, díky, čekání se vyplatilo. Řeknu klukům, at koupí vonavky na ty gumy!!!!

  2. #2 Fido 10. 9. 2013 - 15:13

    Hezký Petě!
    Takže na Kostce by to chtělo změnu stupátka za tenčí a užší. No a tužší zadní vidli, jako obvykle. U obou užší náby do zadu ‚prostě ty úzký náby do zadu vzít jako standard.
    U Miba ty „fuj“ ráfky k bezva nábám (Novatec dělá i 74mm! pro městská kola) a opět zbytečně předimenzovanej vejplet.
    Pro oba zbytečně vysoký stupátko, jako kdyby to škrtání o nerovnosti byla pohlavní nemoc, který se výrobci bojí jak čert kříže. Furt ta samá píseň: abych náhodou 2x za den neškrt o terén, tak se radši budu celej den trápit při dřepování, jako kdyby to tu kolobku zlikvidovalo.

  3. #3 Juraj 10. 9. 2013 - 19:32

    Suhlasim s autorom v tom, ze jeden ma rad holky a druhy vdolky. Kazdemu vyhovuje cosi ine, podla jeho potrieb. Mne sa takto cez obrazky viac paci Kostka, vyskusat ich vsak nemam kde, lebo obaja vyrobci maju u nas zastupenie ake maju, respektive nemaju. Na druhej strane momentalne ani nepocitujem potrebu menit to, co mam.

  4. #4 jv 10. 9. 2013 - 20:38

    Prima srovnání, díky! Z vlastní zkušenosti: stupátko Kostky je opravdu široké, dá se na něm bezpečně stát snožmo, což asi není ideál. Ze začátku jsem hodně bojoval s nýty – ty jsou dobré v terénu (prach, bláto) nebo v mokru: začínal jsem s trailovými bežeckými inovejty a měl jsem občas pocit že mám nohy v klipsnách. Přesedlal jsem na obyčejné kecky a minulý týden nakonec objevil ideální minimusky MT 10 od New Balance – botu téměř nehmotnou, lehoučkou, zatím nejlepší.
    A potvrzuji že koloběžka dobře drží stopu – ve sjezdech je možná to široké stupátko výhodou: snadno na něm složíte nohy bez nebezpečí sklouznutí a můžete se celkem komfortně „sbalit“. Mně osobně se kolena potkají se svislou trubkou, což je při delších sjezdech výhoda – nedřepíte tolik na nohách.
    Řídítka: bez rohů to na delší cesty není – vyplatí se to před koupí vyzkoušet.
    Jinak ale naprostá spokojenost, velký dík do Potůčníku [10:24] i Petru Lidnerovi za inspiraci!

  5. #5 Pavel Jan 10. 9. 2013 - 21:46

    Mě zaujal Express, protože mi trochu připadá jako koloběžkovej chopper. Sklon vidle a tloušťku podlážky oceňuji. Váha je moc velká. Ještě nikdy jsem nejel na podlážce, která je do kopce. U Kostky mi vadí nášlapná výška 90 mm. u svojí kolobky mám70 a to mi vyhovuje. Tloušťku podlážky mám 20. Kostka do budoucna asi bude muset oželet technologičnost konstrukce podlážka – zadní stavba a jít do nových řešení. To je jen můj názor – jeho živí prodané koloběžky a ne moje nápady. Srovnání potvrzuje to co bylo řečeno: univerzální dobrá koloběžka neexistuje a vůbec nezávidím tomu, kdo si má z těchto dvou vybrat. Jinak díky za tyto recenze i za diskuse pod nimi. Pomůže mi to, až budu stavět další koloběžku.

  6. #6 Miila 10. 9. 2013 - 22:59

    Kdybych si chtěl pořídit co nejuniverzálnější kolobku, byla by to určitě 20″x20″, patrně jedna z výše recenzovaných. Jedna kola se silničními plášti, druhá do terénu a jede se.
    Pravda, stavět rám sám, dávám vidli s negativním offsetem, cca 75st. úhel, delší přední stavbu, klasický představec i řidítka, užší náby a … vlastně by vzniklo něco jako Effendi ATR, jen o kilo lehčí :)
    Zajímavou možností je využití koloběžek 20×20 pro závody žáků, sprinty a časovky do vrchu. Váha obutého kola s upínákem se dá klidně stlačit pod 700g, což v kombinaci s malým průměrem znamená úžasnou dynamiku.
    To je obecně výhoda menších kol a díky dnes již dobré dostupnosti ráfků i obutí pro 20″ kola je kolobka 20×20 i dobře servisovatelná a tunnitelná.
    A Mibo nebo Kostka? Petrem dokonale rozebráno. Za mě plichta.

  7. #7 Pajik 11. 9. 2013 - 11:35

    Kolobezkam zdar,
    mel bych jeden dotaz a nevim, jestli jsem tu spravne. Videl jsem kolobezky na sjezdy z kopce, byly to robusni kolobezky na vetsich bantamovych kolech. Nikde jsem vsak nenasel vyrobce,nebo znacku, kdo to vyrabi. Snad jen na nemeckych strankach http://www.tretroller.de. Vyrabi se tyto kolobezky i u nas ? Zaujala me a chtel bych si ji poridit. Diky za odpoved a jsem s pozdravem, Pavel :-)

  8. #8 Lindner Petr 11. 9. 2013 - 11:47

  9. #9 ZdeněkB 11. 9. 2013 - 13:10

    Malá poznámka ke stojánku, i když je napsáno, že bude nahrazen jiným typem. Stojánek nemá žádnou aretaci k rámu jakou má Kostka? Trčí nahoru a v případě pádu by nebylo příjemné se na něj napíchnout. Co se týká blatníků, tak plastové by asi byly lepší, ale cenový rozdíl činí za oba cca 400 Kč navíc (vycházím z prodejní ceny ND pro spotřebitele). Němci se u Miba obecně kromě plechových blatníků mj. pozastavují nad vruty, které jsou určeny pro montáž držáku lahve.

  10. #10 Fido 11. 9. 2013 - 13:19

    To ZdeněkB: Výborný a ne zrovna pro Mibo povzbuzující poznámky!

  11. #11 Petr N 11. 9. 2013 - 14:18

    Nad tím stojánkem jsem se taky podivil.:-o . Docela bych byl opatrný s výběrem kalhot. Myslím, že s některými délkami nohavic to bude jízda trochu „ohubu“.

  12. #12 Laďa 11. 9. 2013 - 18:35

    Zlatej, doma a podle vlastního gusta poskládanej Kostka Racer :-). Na konfekčním stroji našinci vždycky něco nepasuje, tak se to holt vymění a cena se nakonec stejně vyšplhá.

  13. #13 Roman Beneš 11. 9. 2013 - 21:00

    Hodně pěkný článek, díky. Dost pomohl v rozhodování :)

  14. #14 Martin 11. 9. 2013 - 21:48

    Super článek i diskuze.
    Mibo vs. Kostka. Mám doma Kostku Hill (20/16) jako univerzální vozidlo, na kterém není problém ujet kilčo za den nebo odvézt malou do školky a od Miba Race-K na sportovnější ježdění nebo blbnutí s cyklisty :-)

    Obě už nějakou tisícovku najeli a ANI JEDNU BYCH NEMĚNIL, i když každá má svoje plusy a mínusy. Přesně jak se píše v recenzi.
    Dík za pěkný počtení.

  15. #15 ZdeněkB 12. 9. 2013 - 14:39

    ad Němci: nelíbí se jím více věcí počínaje křížovými šrouby, přes blatníky, gripy, niply a samořeznými šrouby na držák láhve šroubovanými přímo do rámu konče. Jednalo se o Mibo Geroy 2013. Padl mj. i výraz, který přeložím doslova: „úroveň bastlovací boudy“. Snad mne za to „pan Mibo“ nezabije 😉

  16. #16 Laďa 12. 9. 2013 - 16:00

    Pro ZdeněkB – Právě naopak, „pan Mibo“ by Tě měl pochválit za vzorně reprodukovanou kritiku a zapracovat na zlepšení . Docela by mě zajímalo jestli výrobci čtou takováto fóra, určitě by jim to prospělo. Ono hrát si na neomylného machra, kterému je názor spotřebitele u pozadí se v dnešní době nemusí vyplatit. Na koloběžky se nikde fronty nestojí.

  17. #17 Pavel Werner 12. 9. 2013 - 20:46

    Ano, výrobci čtou tyto fora denně. Rád bych se k něčemu vyjádřil za MIBO. Nemyslím si, že historky typu jedna paní povídala by měly patřit k nějakému rituálu a pomlouvání konkurence. Myslím, že máme v čechách dva skvlělé výrobce, kteří jdou každý jinou cestou. Hostili jsme o víkendu návštěvu z Německa a těch historek o obou firmách padlo opravdu hodně. Ale dávat je k dobru nebudu, protože by to nikomu nic nepřineslo.

  18. #18 zdenek 12. 9. 2013 - 21:37

    Jako spokojeny uživatel 16/12 kolobky naopak spíš uvazuju ze si koupím jeste longboard na kratší cesty po městě. Tyhle obludy v praktičnosti suveréně převálcuje jízdní kolo.

  19. #19 Sharka 12. 9. 2013 - 23:32

    Zdravím všechny pány odborníky, vybírám koloběžku, tak tu brouzdám po netu a o tomto očekávaném testu jsem se dozvěděla od kamaráda, také koloběžkáře. Taky doufám, že tato recenze nebude zdaleka poslední, podobné práce si opravdu vážím! stejně jako že se komentáře tolik očekávané recenze se ještě vrátí k tématu i z důvodu, že longboard ani kolo si kupovat rozhodně nehodlám. Chci koloběžku jak na sport, tak na výlet, i do práce, když se budu chtít před svým sedavým zaměstnáním trochu protáhnout. Se svou současnou 20×16 jsem spokojena, ale proč si neudělat radost s tolik vychvalovanými stroji a tak pojďme k tématu. Je super, že máme z čeho vybírat a ještě tím podpořit lokální produkt, klobouk dolů pro takové výrobce! Jen se těžko se orientuju v poměrně dlouhém, na první pohled nic nevyhodnocujícím textu, stejný problém měl asi i nick Pavel W., ale voňavku si místo koloběžky kupovat zatím nechci, i když by na ní vlastně v této volbě zbylo:-) Fido, jako první mi pomohl v orientaci, trochu zestručnil komentáře psané spíš jako monolog z poslanecké sněmovny (autor jistě promine, jde o můj subjektivní pohled), ale jeho vývojové změny si moc nedokážu představit a čekat na jeho prototyp asi nebudu. Subjektivně, proč je tuhost oproti snad váze tak důležitá, když na každém druhém kole je odpružená vidlice? A není ta tyčka na MIBO přímo nebezpečná?

  20. #20 Miila 12. 9. 2013 - 23:47

    To Pavel Werner : Zarazily mne trochu dvě věci : počet skvělých výrobců v Čechách (myšleno asi Česku), a pak zmínění historek typu jedna paní povídala. Dal jsem si práci a propracoval se ke zdroji Zdeňkova příspěvku : http://forum.runnersworld.de/forum/technik-tuning-equipment/78650-mibo-geroy-2013-26-20-a.html.
    Osobně mě vůbec nevadí samořezné šrouby v rámu a podobně. K poněkud „rustikálnímu“ designu Miba to sedí. Pokud někdo ale přejde ke koloběžkám ze světa cyklistiky a koupí si po netu koloběžku renomovaného výrobce, asi ho to může dost zaskočit. Sám jsem na Mibu stál pouze při plzeňském srovnávání Racek x Racer x RaceMax x Trojanovka. Na Racka jsem se těšil nejvíc, ale poskytnutý stroj byl slušně řečeno „echtes Bastlerfahrzeug“, křivým rámem počínaje, jednou brzdou v havarijním stavu (pravda, běžně používám podobnou :)) konče.
    Ale vážně, jako lokálního patriota mne dost mrzí, že zkušený koloběžec, ať už je to závodník nebo turista, často „musí“ při výběru kolobky svých snů sáhnout po zahraničním stroji. No co, stejně jsme na tom o velký fous lépe než zbytek světa :)

  21. #21 Pavel Werner 13. 9. 2013 - 08:04

    Miila: Taky jsem trošku zapátral. Já v podstatě souhlasím s tím, co píšeš, nicméně závodníci jsou kapitola sama pro sebe.
    Proto od nového roku se pod každou koloběžku a rám podepíše Břeta Michálek, který osobně dohlédne na každý rám.Bude to stačit jako záruka kvality?

  22. #22 Břeta Michálek 13. 9. 2013 - 11:53

    Zdravím vás vážení koloběžkáři,vážím si každého příznivce koloběhu,at se priklání k jakékoliv značce a věřte mi,že děláme maximum ke spokojenosti zákazníka.Proto bych chtěl vyslovit svůj názor k recenzi Petra a dalším „výzvám“:
    1)vůbec se mi nelíbí Petrův výraz o gumách Kenda (myslím,že výborných ) , že „strašně smrdí“, protože to je zcela subjektivní názor na pneu světového výrobce,na kterých jezdí i tisíce cyklistů,nikdy jsem tento názor neslyšel a při stovkách pneu uložených v naší firmě jsem si toho nikdy nevšiml(proti myslím gumě Deestone,které jsme kdysi zkoušeli a fakt smrděly)
    2)rohy na našich řídítkách nejsou nic ex, ale solidní alu standard(vím, že na kolech už se tento typ nepoužívá a my bychom tam uměli použít ty načančané) , ALE jsou takové proto, že z mého pohledu rohy na kolobce MUSÍ !!!! mít na konci nějakou zarážku, aby z nich neklouzaly spocené ruce (viděl jsem na 24hodinovce v Ústí N.L. kluka přede mnou jak mu na tom parádním rohu sjela ruka,kolo šlo napříč a serval si tvář o asfalt !? a tam jsem se ubezpečil,že rohy na kolobce musí mít nějaký parametr,který vytváří bezpečnost při jízdě.
    3)naše podlahy jsou pod špičkou nohy proti patě (cca 30cm) zvednuté max o 2cm pod prsty a rozsah pohybu zdravého kotníku je nejméně 70 stupnů, myslím,že nadzvednutí špičky je zanedbatelné.Navíc jsme tento týden změnili parametr podlahy a to tak, že nejnižší místo je 10cm před patkou a výška nad terenem max 5cm.
    4)Zkuste si několikrát položit nohu dozadu na „super nový plastový blatník“ kolik vydrží položení(samozřejmě ho tam umíme dát taky) , jenže lidi tohle hodně dělají a proto náš je plechový.
    5)Stojánek má svoji aretaci v systému a téměř se dotýká rámu,napíchnutí je naprosto vyloučeno.A pokud někdo nosí zvony na kalhotech,stačí obyčejné kolíky na prádlo,kdyby se mu zdálo o trhání,
    6)vruty v rámu na lahev naprosto plní svůj učel(ukopal jsem mnoho držáků lahví, ale nikdy se nestalo,že bych vytrhl ten šroub(i když vím,že se to dá udělat líp)
    7)Jednoduché ráfky používáme z toho důvodu,že s dvoustěnnýma jsou obrovské potíže při ručním výpletu, ty naše mají zpevněný profil proti ostatním jednostěnným, mají indikační drážku opotřebení a nikdy s nimi nebyl jediný problem. šestihranné niple jsou jediným východiskem jak rychle a precizně ručně vycentrovat jakékoliv kolo,proto je používáme
    8)nepoužívame na běžné kolobky 65mm náboj (ten vyrábí Remerx na moji dlouhodobou žádost a s mojí spoluprací při vývoji) proto,že každý se při odrazu do kotníku kope jen u 12″ kola v zadu(kotník je ve výši šroubu) a u větších kol je osa kola vždy nad kotníkem.Změna samozřejmě není vyloučena.
    Závěr:Věřte mi že poslouchám každý názor na naše kolobky, děkuji vám za ně a chtěl bych vás ujistit, že naše cesta stále je a bude – udělat maximum pro to, aby naše kolobky dělaly radost našim zákazníkům i nám.
    Ještě poznámka ke kolobce RaceK,která byla někde zapůjčena na test a vypadala jako cituji: poskytnutý stroj byl slušně řečeno “echtes Bastlerfahrzeug”, křivým rámem počínaje, jednou brzdou v havarijním stavu, byl to naprosto první model vyrobený bez stolice jen na stole a který jsem si nechal na zkoušení všem možným lidem, abych zjistil co vydrží a ani nevím co se s ním po určitou dobu dělo,třeba pražáci mi na něm vrátili úplně jiná kola. Proto vypadal jak vypadal.Ale pořád jezdí.
    Ještě odpověd k té odpružené vidlici: I na kole při jízdě do kopce vadí to odpružení,proto mají vidlice zámky funkce a na kolobce to vadí několikanásobně,protože odraz od země se přenáší do rámu a každé zapružení poměrně výrazně spotřebuje vydanou energii na vyrovnání té měkkosti,je to jako bychom se odráželi přehnaně třeba od peřiny.
    Břeta Michálek , koloběžky MIBO

  23. #23 Laco 13. 9. 2013 - 12:35

    To Břeta Michálek: Týká se snížení podlahy jen Expressu nebo i jiných modelů? Konkrétně mě zajímá Geroy. Díky za odpověď.

  24. #24 Sharka 13. 9. 2013 - 15:20

    Děkuji za reakci přímo od výrobce, a vidím, že podobné diskuze mají smysl a na vývoji se neustále pracuje. Rohy určitě také, zdravý kotník zatím mám, a KENDA určitě záměrně nevyrábí jen produkt ke kterému je třeba voňavka, jak píše pan Lindner, časem „vyčichne“.-) Stojánek bych musela vidět, fotka asi zkresluje nebo si to nedokážu představit podle mě tam trochu trčí, ale asi to tak má být a kolíček dohledám.
    Ještě co se týká nějakého odpružení, potřebuje ho i můj ne zrovna zánovní automobil, hlavně protože úroveň silnic je v naší kotlině slušně řečeno žalostný. Tak snad alespoň páni závodníci jezdí na vyžehlených asfaltech. Jízda na koloběžce mi připomíná jízdu na lyžích, tam se povrch mění každý den. A když si představím, že uháním z kopce podobnou rychlostí jako na lyžích, co se stane na zvlněné komunikaci v mírné zatáčce? Nezačne ten rám nakonec vibrovat, slušně řečeno kopírovat ve vzduchu nerovné hrboly, až mě z kolobky doslova vyklepe? Udrží mne tyto pláště ve vzpřímené pozici i na štěrkové cestě, aby se z mého zdravého kotníku nestal kotník nezdravý? Díky všem, za skvělou práci a snahu mi problematiku trochu vysvětlit! O dobrých koloběžkách se toho zatím píše opravdu málo, proto jsem neváhala se i sama trochu rozepsat a přispět tím trochu do mlýna. A už aby byly Vánoce, těším se na překvapení od Ježíška…:-)

  25. #25 Lindner Petr 13. 9. 2013 - 15:23

    Šárko, jestli ti jízda na kolobce připomíná jízdu na lyžích, tak seš na svým. Jak se pruží na lyžích? Kolenama. Stejně i na koloběžce. Zadek máš ve vzduchu, stejně tak i páteř, a to je důležité. Ostatní odpružíš koleny… :)

  26. #26 Sharka 13. 9. 2013 - 16:26

    Petře, jj, správně kolenama ale i lyže nejsou tvrdé jako prkno, to by pak nekopírovali ty nerovnosti…no pořád si říkám, že závodní boty i lyže mi sice nepohltí energii, ale ani chybu neodpustí. A když už spadnu z lyží, spadnu do peřiny, když mě vytrestá koloběžka, připoutá mě na lůžko. Příjemné pružení na českých silnicích má nesoutěžní jízda ocení asi víc než účastníci mistrovství. Stejně tak dělají i lyže s různou tuhostí a jestli to pružení je jak píšeš minimální, mé sportovní ambice to asi opravdu neohrozí.
    Chtěla bych ještě objektivní názor, jestli nemáš trochu posunutý práh citlivosti, já bych tedy v 68km/h jak píšeš, v naprostém klidu nebyla asi nikdy, ještě že si cestou netrefil třeba ten ostrý kámen a bylo sucho, kdo by pak napsal další recenzi, to nechci domyslet.-)

  27. #27 Laďa 13. 9. 2013 - 17:57

    Pro Sharka. Ona probíraná tvrdost /tuhost/ rámu je ,podle mého, celkem diskutabilní. Mě třeba pružnost u Kostky naprosto vyhovuje. Ano, nějaká energie odrazu se jistě ztratí, možná jedu o něco pomaleji, ale dobrý pocit z pohodové jízdy /i po ní/ mi to bohatě vynahradí. Nesmí se zapomínat, že část vibrací se přenáší i přímo na ruce a to už koleny neodpružím. Závodník má samozřejmě jiné preference než hobík, který jezdí hlavně pro radost z pohybu.

  28. #28 xpokor 13. 9. 2013 - 18:28

    Uprime si myslim ze se tu resi detaily tedy z pohledu obycejneho uzivatele vic pruzi pneu(pokud nechci tvrdou kolobezku nebudu hustit na max). Na zavody si asi nikdo nekoupi ani jednu z nich, takze nakonec to stejne bude jen o osobnich(vetsinou neracionalnich) preferencich.

  29. #29 xpokor 13. 9. 2013 - 18:37

    Pro Břeta Michálek: Celkem by me zajimalo proc nepouzit uzsi kolobezkove naboje(vpredu i v zadu), zatim v uzsich nabojich vydim jen pozitiva (nizsi hmotnost asi ne o moc ale stejne, mensi problem s kopanim i kdyz mozna neopodstatneny) jake jsou tedy nevyhody takoveho reseni (jedinne co me napada je mozna vyzsi cena naboje)

  30. #30 Pavel Werner 13. 9. 2013 - 19:43

    Petře, nejsem si jistej, jestli jsme ještě k tématu, kdyžtak řekni a já přesměruju zájemce o dotazy na facebook.
    Sharko, rádi tě uvítáme v Rožnově, kde tě necháme vyzkoušet dle libosti všechny modely.

  31. #31 Ondrej M 13. 9. 2013 - 21:40

    Celkem by mě zajímala nějaká výhoda užšího náboje. Já tam žádné výhody nevidím. Do kotníku jsem se nikdy pořádně nekopnul, takže ani tam mi šířka nevadí. Až na trochu nižší hmotnost to nic zásadního nepřinese.

  32. #32 Fido 13. 9. 2013 - 21:45

    K úzkým nábojům. Dělají se 2 šířky – 65mm a 74mm. Těch 74mm je běžných na dětská (velký výběr plechových lisovaných náb mizerný kvality) a městská kola (tady až po naprostý hightech). Zůžení zadní stavby a tím snížení rizika okopávání je přidaná hodnota. Důvodem používání je zachování stoletím prověřeného úhlu mezi levou a pravou částí výpletu u běžných (28″) kol. Takže pro menší kola a zachování rozevření špic je potřeba na nábě přiblížit příruby k sobě. No a pak je zbytečná široká nába, ložiska se vejdou pod nebo k přírubám a „konusy“ (matky) hned vedle, takže z toho ty menší šířky. Hlavně cena a pak dostupnost těch úzkých, nadzásobení a potíže s přechodem na jiný rozměry (změna konstrukce, předělávání přípravků, nastavování mašin atd.) je příčinou nevhodnýho používání 100mm klasiky.

  33. #33 Fido 13. 9. 2013 - 22:01

    Samořezky jsou výrobně nejjednodušší, ale připadaj mi jaksi nestrojařský. Po mírným zareznutí určitě spolehlivý proti povolování. U Kostky to jejich nejtování jakýchsi vložek místo klasickýho a pracnýho a tím i dražšího a při výrobě jinak nepoužívanýho pájení se mi taky nezamlouvá.
    Odstup stojánku do boku asi nebude to, čeho si výše diskutující všimli, ale jeho trčení vzhůru mimo rámovou trubku bude ta věšáková napichovací hrozba, tady to má Kostka jednoznačně vychytanější.

  34. #34 Fido 13. 9. 2013 - 22:08

    Pružení rámu.
    U použitých lidově „balonových“ správně širokých plášťů je pružení rámu nepodstatné. 40mm široký plášť nabušený na svůj max. tlak se stejně pod běžným? (70-80kg těžkým) jezdcem rozplácne a propadne okolo 1cm a více, takže o tu houbovitost se pláště postarají samy, rám jen lehce sekunduje. A co je podstatné, myslím, že cílové skupině, kam míří tyto koloběžky to vlastně vůbec nevadí. Pokud ano, měli by vybírat jinou řadu.

  35. #35 Matěj 14. 9. 2013 - 13:45

    Nechtěl bych rozmělňovat už vysoce odbornou diskusi o nábojích, pružení, šroubech, váze a podobně…
    Stejně zvítězí u takto vyrovnaného souboje individuální pocit radosti z jízdy a pak iracionální „líbí – nelíbí“.
    Petrův výsledek „plichta“ bych za sebe jen mírně posunul ve prospěch Kostky. Oba stroje jsou pohledově velmi povedené, ale zatímco na Kostce v bočním pohledu není stojánek patrný vůbec, u Expressu jej vnímám jako něco co přistálo odjinud. Oba stroje si vyzkouším, ale pokud to pocitově i za cenu větší váhy vyhraje Mibo, tak za mne určitě bez toho „klacíku“.
    Pro Rožnov: opravdu by to nešlo řešit elegantněji, aby stojan nekazil jinak velmi povedený a odlehčený vzhled?? Vím, že taková otázka spolehlivě nadzvedává, když o něčem někdo dlouho přemýšlí, ale tady to bohužel vypadá jako to nejjednodušší řešení…

  36. #36 Vlad. 14. 9. 2013 - 18:52

    Hezká recenze, díky za ni. Co se týče pl.kenda, určitě nesmrdí, aspoň ne tedy těch posledních 6 let, co je používám. Jinak u Kostky vsadili na vzhled,což je pro začátečníka nebo milovníka dezajnu, asi dobré. V Mibu vsadili na jízdní vlastnosti (tuhost rámu a dobrá točivost)a tomu dávají přednost přednost ti co se chtějí odrážet se stoprocentní energií . A mibácký industriální vzhled má také svoje příznivce. A v mibu v dezajnu udělali velký posun dopředu. Když oba stroje stejně nastrojíme(blatníky, rohy),Mibo bude těžší o 40 dekagramů, ale má za to tužší rám, a to je dobře.Co se týče rohů u Miba, ty nemají chybu, hodím na ně návleky(protože jsou tenké) a muhu klidně i na kočičí hlavy a ruce se netřesou. A tělo se také netřepe, protože se to vyrovnává uvolněným postojem. A že jsou ty rohy zahnuté, je dobře, proč, to už popsal B.M. Co se týče těch stojánků, ty opravdu nemusím, ale chápu, že někteří je musí mít….Přibližovadla jsou bezva, můj nejoblíbenější web.

  37. #37 Břeta Michálek 15. 9. 2013 - 01:46

    Ahoj koloběžkáři,
    Chtěl bych ještě reagovat na několik ohlasů –
    kolo s úzkou nábou 65mm má mnohem menší boční tuhost(dráty jsou pouhé 2cm od podelné osy) a jsou mnohem dražší tak je kromě Racka nepoužíváme.Naše Novateky 100mm jsou výborné za dobrou cenu.
    Dále k výšce nášlapu našich rámů-v nejbližších týdnech bude výška nášlapu na všech modelech nastavena na 4-5cm nad vozovkou.A stojan prozi Kostkovi sice přesně nekopiruje rám proto,že musí být kolmo k zemi, ale zase se nemusí nikde věšet a popotahovat rukama, jen se do něj prostě kopne a je to!.Já jsem za 45 let ježdění na kolobce stojan nepotřeboval, ale zákazníci si ho přejí, tak ho prostě dělame.
    Břeta Michálek

  38. #38 Fido 15. 9. 2013 - 10:38

    Pro nechápavce:
    1) velký úhel rozevření špic způsobuje špatné dosednutí hlavy niple do otvoru v ráfku.
    2) více nadzvedává jednu stranu té hlavy od roviny ráfku a způsobuje nadzvednutí až nedosedání krycí pásky (ráfkové vložky)
    3) v kombinaci se zde nevhodnými (provozně nikoli výrobně, jak si to správně pro sebe výhodně zhodnotil Břéťa) šestihrannými = ostrými hlavami niplů dochází při provozu k postupnému prodírání pásky a k vnitřnímu defektu
    4) ten je o to nebezpečnější, že k němu dojde nejčastěji v nejkrizovějším momentu = brzdění ve sjezdu protože menší průměry ráfku se z důvodu nutnosti převedení stejného zpomalení ovšem na mnohem menší ploše (mase) ráfku oproti třebas 28″ palcovým ráfkům mnohem více zahřívají. To teplo se převede do té pásky a rozpálený ostrý nipl dokoná dílo zkázy = krásná „tlama“ je na světě.
    5) aby to fungovalo jak má, tak je třeba se inspirovat u soutěžních motorek, či krosek. Dřív se s tvarovanými dosedacími plochami pro niple počítalo i u ráfků na kola. Lepší řešení je v komorových ráfcích.
    6) u nich přistupuje mnohem vyšší tuhost ráfku (tím i celého kola, což je pro uživatele největší deviza), možnost použití jakýchkoli niplů za cenu vyšší pracnosti vyplétání.
    7) důsledek širokého úhlu drátů se projevuje lámáním (praskáním) drátů pod závitem i u hlavičky, kde na obou místech dochází k nadlimitnímu ohýbání.

  39. #39 Fido 15. 9. 2013 - 10:51

    K tý boční tuhosti:
    1) zadní kolo silničního kola 28″ – schválně se podívejte na špičková (karbon ráfek, který sám o sobě má minimální stranovou tuhost), malý počet drátů ve výpletu, vpravo 11 pastorků, příruby blízko sebe = stěžuje si někdo ze závodníků na malou boční tuhost výpletu? Myslíte, že bočních sil působících ve spurtu na takovémto kole je možno dosáhnout na koloběžce?
    2) zadní kolo MTB se stejným počtem pastorků vpravo a vlevo s přírubou pro kotoučovku. Příruby pro dráty snad ještě blíž. Chcete to ještě dál rozebírat?
    3) je to o ceně, jak Břéťa sám přiznává a momentální dostupnosti a o tom předzásobení.
    4) no a opakuju se, kdo je „prošitej“, tak se kopne o cokoli, nejen o zadní rychloupínák. Já klidně i o přední, či o výplet. Ty úzký náby jen snižujou pravděpodobnost, že se to stane a pokud ano, tak to není takovou plochou toho kotníku a bolí to míň.

  40. #40 Miila 15. 9. 2013 - 11:19

    Ještě trochu k náboji : Ekvivalentem pro 100mm u 28″ kol je u 20″-tek přibližně těch 74 mm („stejný“ ráfek, náboj shodné konstrukce – rozteč a výška přírub). Pro 65mm už by bylo vhodné, aby byl zvolen náboj s vyšší přírubou a hlavně -posunutou co nejvíce „do boku“. Otázka je, jestli menší boční tuhost kol u koloběžek nějak výrazně vadí…
    Ryze koloběžkové komponenty – to je věc, na kterou se vždy u novinek v sortimentu koloběžek těším nejvíc. Je jasné, že pohodlnější pro výrobce a levnější pro zákazníka bude použití běžných cyklo komponent, které budou vždy kompromisem :(
    Příklad – přední vidlice. U jízdních kolo vychází konstrukce mimo jiné z potřeby vyhnout se „toe overlapu“ neboli zakopnutí o přední kolo v zatáčce. U koloběžek s menšími koly (už to dělají například i výrobci dětských kol a odrážedel) by vidlice s nulovým či negativním offsetem přinesla mnoho výhod (potřeba menšího „položení“ vidle + nepatrně delší rám by eliminovali nutnost používání BMX řidítek, rozvor, tuhost…).
    Tak snad jen popřát výrobcům dost odvahy, času, peněz, chuti a energie :)

  41. #41 Vlad. 15. 9. 2013 - 13:44

    Že u všech modelů Miba bude výška stupátka 4 až 5 cm nad zemí , to je velmi dobrá zpráva pro všechny, kteří nechtějí při jízdě dřepovat, žejo.

  42. #42 Vašek 15. 9. 2013 - 16:39

    Souhlasím s Fidem. U malých ráfků je výhodnější užší nába, jelikož nejsou tak namáhané dráty ani v nábě ani u niple. Navíc u jednostěnných ráfků je pak vnitřní defekt jen otázkou času (leckdy tomu pomůže ještě lajdácky daná páska v ráfku z výroby). A o penězích to zas tak není – 74mm nábu dělá Novatec stejně jako 100mm. Nákupní cena OEM je stejná :)

  43. #43 Fido 16. 9. 2013 - 12:59

    To Vašek: ale tu 74mm širokou nábu od Novatec seženeš nejdřív za 3 měsíce. Běžně se nevozí ani do centrálního skladu v Evropě.
    To ale při rozhodnutí o změně není pro výrobce problém. Za vyšší cenu, či přes Číňany by to šlo zcela jistě dřív.

  44. #44 Vašek 16. 9. 2013 - 20:20

    Náby Novatec 74mm jsem teď řešil – dodání 8 týdnů. S čínou je to ošemetné, stačí se podívat na originál náby Kickbike – kvalita je velmi kolísavá:) Náby se dají vyrobit i v česku a za poměrně zajímavý peníz, ale do 100ks je to pro tuzemské výrobce nezajímavé.

  45. #45 Fido 16. 9. 2013 - 21:26

    Pravdu díš Vašíku a těch 100ks se dá zvládnout i na východě. Kolipak si těch 74mm náb od Novatecu objednal? Že bych si jednu vzal! Pokud by zbyla, sděl cenu.

  46. #46 Miila 17. 9. 2013 - 08:22

    To Fido : Jinak na http://www.mobilo.de jsou k dostání nádradní díly pro Dahon-Tern, takže třeba 14-ti děrový 74mm Kinetix Neutron mají za 700 (na AC dobrá cena), k tomu origo ráfek za 1000 (řekl bych, že původem to jsou Kinliny, takže taky slušná cena).

  47. #47 Radek 22. 9. 2013 - 21:53

    Tenhle (a předchozí dva články ze série) mě nasadily velkého brouka do hlavy. Poté, co jsem propadl kolobkám jsem po Mibu Mastr před necelým rokem jako druhou „větší“ zvolil právě Kostku 20/20 (Mibo tuším tehdy 20/20 vůbec nenabízelo). To, co se tu na Mibu kritizuje považuji já spíše za přínos. Zejména na masivní plechové blatníky si na Mastru nemohu stěžovat, nehledě na to, že jsou standardní výbavou, vč. rohů (možná pro někoho nevzhledné, ale 100% funkční). Rovněž i stupátko Miba mi pocitově vyhovuje mnohem lépe (teď nemluvím o jeho zvednutí směrem dopředu, se kterým jsem ale u Mastra nepociťoval žádné potíže). U Kostky mi naopak vadí jeho vystouplost po stranách, kdy horní hrany trubek jsou výš než středový plát. Pokud navíc Mibo chystá snížit nášlap, myslím, že si počkám a pak bude opravdu rozhodnuto o výměně a Kostka půjde „do světa“. Pokud někomu vadí kola příp. pláště Miba, pak to není nic, co by se postupem času nedalo vytunit výměnou za lepší.

  48. #48 David 29. 9. 2013 - 11:15

    Zdravím všechny kolobkáře a děkuji autorovi webu za skvělé čtení a recenze. Jsem koloběžkový zelenáč. Nedávno jsme pořídil manželce „na zkoušku“ naši první koloběžku – červenou Rebelku (byla z výprodeje za výbornou cena, za plnou cenu bych se asi už cukal). Jízda na ní nás nadchla. Začínám hledat něco pro sebe. Využití hlavně na kondiční 5 km dojíždění do práce (na kolo je to málo a na pěší chůzi zase docela dost) a rodinné nenáročné výlety – rodiče na kolobkách, svišti na dětských kolech. Delší výlety neplánuji, zatím se považuju hlavně za cyklistu. Na dojíždění by se mi líbilo, kdyby to jelo, ale zase nechci zbytečně velkou kolobku. Je opravdu tak výrazný rozdíl v rychlosti malých koloběžek, a těch středních na kolech 20/16 a 20/20?
    Ta Rebelka totiž jede skvěle, velikostně mi malá není (175cm), měkčí sice je, ale pod 75kg se nekroutí a za jízdy vnímám spíše příjemné pohodlí. U malé koloběžky bych pro sebe asi volil K7, z těch středních buď klasický Hill nebo maximálně recenzovaný Hill 20 – našel jsem na stránkách pana Pecha skoro novou za zajímavou cenu. Mibo se mi nevyhovuje designově, možná je kolobka jinak výborná a rozhodně to není nic racionálního, ale mě se prostě vůbec nelíbí. Předem díky za každou reakci. Existuje někde nějaké koloběžkářské forum, kde by si člověk mohl počíst více zkušeností?

  49. #49 Fido 29. 9. 2013 - 22:41

    Nejvíc zkušeností je tady v diskusích pod články. Mnohdy se to zvrhne a diskuse je obecná, často i mimo téma článku. vyplatí se číst i starý věci.
    Na 5-ti km dojíždění bych si klidně vybíral mezi trpaslíky.

  50. #50 ZdeněkB 30. 9. 2013 - 08:29

    Fungující koloběžkové forum dnes de facto neexistuje, ani na těchto stránkách. Před pár dny jsem otázku fóra připomenul, ale marně – viz diskuze. Na 5 km dojíždění – jakýkoliv K-bike.

  51. #51 Víťa 30. 9. 2013 - 11:08

    Davide, pokud se rozhodneš pro Kostku, napiš mi na maila- nezval.l@centrum.cz Mám slevový kupón.

  52. #52 David 1. 10. 2013 - 08:56

    Díky všem za reakce. Nakonec jsme se rozhodl, že druhou malou kolobku asi brát nebudu, když budu chtít malou, tak si od manželky vyškemrám tu Rebelku. Takže nakonec asi bude nějaká Hillka od Kostky – moc se mi líbí ta dvacítka, pro možnost dobré záměny plášťů.
    Měl bych jednu poznámku ke kritizovaným řidítkům. Beru to ze své cyklistické praxe takže mne berte s rezervou – pokud vadí špatné zahnutí při velkém předklonění řidítek, což takto vyměnit představec za delší (řekněme 110mm), řidítka napřímit a v případě potřeby snížit ubráním podložek. Předozadní pozice by pak měla vyhovovat, zahnutí řidítek do ruky příjemnější.
    Samozřejmě to znamená investici navíc, ale to výměna řidítek také a navíc se člověk aspoň zbaví toho docela ohavného představce a může použít elegantnější klasický. O tuhost bych se nebál, pokud představec zvládne zatížení silničními řidítky ve spurtu, tak v tomto použití by neměl být sebemenší problém.

    Díky Víťovi za nabídku, pokud nekoupím ojetou Hill 20 od Pechra, tak se ozvu.

  53. #53 Laďa 1. 10. 2013 - 08:57

    Pro Davida – Pokud nechceš koloběžku brát do vlaku, busu, auta, letadla :-), pak se spíš zeptej, co Ti přinesou kola menší jak 20″. Jakou výhodu, kromě skladnosti, mají „trpaslíci“? Já bych řek, že žádnou.

  54. #54 Ondrej M 1. 10. 2013 - 12:49

    S tím delším predstavcem a BMX řídítkama by to dle mě vypadalo divně. To už bych tam dal radši i vlaštovky prohnuté nahoru a představec co riditka dále zdvihne. Pak se dostaneš na podobnou výšku jako s BMX řidítky. Ještě k tomu vzhledu představce, tak ten se dá vyměnit za BMX predstavec v eloxu a to už dobře vypadá.

  55. #55 David 1. 10. 2013 - 16:35

    Netvrdím že by to vypadalo hezky :-)
    Jinak díky všem že připomínky.
    Už jsem objednal a nakonec to bude recenzovana Hill 20.
    Dneska jsem zkusil první delší jízdu a musím smeknout před všemi koloběžkáři – je to fakt fuška. Zatím se s úplně propoceným trikem dostanu tak na průměr kolem 15 km/hod :-)
    Budu muset ještě hooodně trénovat.

  56. #56 Ondrej M 1. 10. 2013 - 16:49

    To se podá ze začátku mi stačilo tak 5 kilometrů, teď dám i přes 50 :) jinak ta hill 20 je dobrá volba.

  57. #57 Fido 1. 10. 2013 - 20:47

    Je potřeba někde okoukat techniku jízdy v jednotlivých situacích a fyzička se zdvihne sama pravidelným ježděním.

  58. #58 David 2. 10. 2013 - 08:01

    Jasně, tělo si musí zvyknout, ač na kole dám ročně X tisíc km a k tomu ještě ca 200 hodin na trenažéru, tak jsme zjistil, že ve slově koloběžka je spíše důležité to slovo běh a na ten jsme levej :-)

    Kde nakupujete kvalitní pláště na kolobky? Možná bych uvažoval o rychlém přezutí na něco opravdu silničního – Kojak nebo možná i Durano. Budu muset změřit, jak široký tam je ráfek, Pokud bude vnitřní šířka do 20 mm, tak by neměl být problém s usazením i hodně úzkého pláště na ráfek. Kupovat druhá kola se mi zatím nechce… Možná si říkáte, že jako zelenáč docela blbnu a hodně utrácím, ale v porovnání s cyklistikou jsou tyhle náklady pro mne doslova zlomkové – jsem cyklistický šílenec.

  59. #59 Fido 2. 10. 2013 - 12:13

    To David:
    Máš správný postřehy! Koloběžka je proti kolu láce i v nejvyšší palbě!
    Koloběžka je bohužel (bohudík?) opravdu spíš k tomu běh, než kolo.
    Ohledně těch plášťů sis to měl rovnou nechat osadit kevlarovejma Kojakama. Krom sněhu a opravdovýho bláta zvládnou vše a jak dokážou letět…

  60. #60 David 2. 10. 2013 - 12:52

    Byla to v podstatě bazarovka, takže osazení jsem prostě bral tak, jak bylo nabídnuté a nějaké změny budu řešit asi až si to pořádně osahám. Jen mě zajímalo, jestli jsou nějaké dobré zdroje – kevlarové pláště ve velikosti 20 mé oblíbené cyklistické obchody jaksi (překvapivě :-) ) nevedou.

    Já jsme rád, že se koloběh blíží něčemu úplně jinému, potřebuju kompenzační aktivitu. K plavání se dokopu málokdy a tak těch 2x20minut denně beru jako velké plus a časem třeba začnu jezdit i na koloběžkové dlouhé výlety.

    K cenám – zase je fajn, že si člověk může dovolit krásná nářadí za přijatelné ceny. nechtěl jsme se hned pouště do nákupu závodního nářadí, protože na v žádném případě nemám výkonnost a vypadal bych na tom trapně, ale Kickbike Race 20 je nádherný stroj – mimo jiné se mi líbí hlavně proto, že MTB kolo mám v hodně podobném designu – leštěný surový hliník – třeba časem, kdo ví, vyloučit se nedá nic.

    Už přestávám prudit, koloběhu zdar a ať vám to šlape / nebo kope??

  61. #61 Fido 3. 10. 2013 - 09:00

    Pláště na kolobky přímo u Kostky, nebo na http://www.e-kolobezka.cz

  62. #62 Pavel 17. 10. 2013 - 10:11

    Pekne to Petr napsal. Peknej clanek, a taky peknej flame:) Hrozne mne bavi to cist. Kazdej ma jinej nazor a tak to ma byt. Ja pres K7 dospel k Hillovi 20/16 a po 1,5 tisici km, co jsem na ni od dubna naklouzal jsem nadsej cim dal vic. Je lehounka, da se s ni v pohode vyskakovat obrubnik. Pruzi akorat. Sirka stupatka pro mne super, rano odvezu 2 kluky do skoly a skolky a kdyz jedu sam a mam misto, bavi mne zatacet zatezovanim tech krajnich trubek. Ty siroky naby to umi. Blatniky mam nasazovaci z kola, prumer jsem upravil varici vodou. Po laboraci vysky s nizsima plastema jsem se vratil k tlustymu jabku, protoze se s nim da jeztit i po strepech a vim ze dojedu. Obe dvacitky musi byt super, nalupujte srdcem, je to srdecni zalezitost:) Kolobezkam zdar!

  63. #63 Lukáš 15. 11. 2013 - 09:24

    Nemáte někdo prosím informace jak je řešený krk vidlice koloběžky Mibo Express který je na Ahead hlavové složení? Je tento krk lisovaný, nebo přivařený k vidlici, je ocelový, nebo hliník, originál krk od nějakého velkého výrobce, nebo taky produkce Mibo? Máte někdo přístup k této kolobce a mohl byste prosím poskytnout alespoň nějaké odpovědi? Díky!

  64. #64 Pavel Werner 8. 12. 2013 - 12:19

    Lukáši, napiš nám na firemní mail mibo, rádi tvé otázky zodpovíme.

  65. #65 talpa 19. 4. 2016 - 21:00

    Jsem pomerne mohutny chlap i v ramenou, musim rict, ze jsem sel do Mibo, i diky riditkum, kdyz jsem je zkousel prislo mi ze ma lepsi jizdni vlastnosti, ale podle fotek soudim ze dnesni Mibo Express je uplne jina liga nez ten stary, vyrobce na nem zapracoval. Ramem je rozhodne neprekonatelny, ale upozornuju ze to hodnotim jako laik, jsem na kolobezce teprve par hodin. U mibo mi prisel lepsi i stojanek. Pneumatiky mi prisly take takove hrube, ale na druhou stranu jsem si rikal, ze u zacatecnika mozna lepsi. Casem jim dam vhodnejsi na silnici. Toz to jsou moje postrehy. Jo a ta tvrdost i pri vetsi vaze je znat, prislo mi Mibo ovladatelnejsi, ale to je vse o tom jak jsem psal…jsem mohutnej kluk a potrebuji neco pevneho v rukach.

(nebude zveřejněn)