Morxes Strada – kompletní test>Priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Morxes Strada – kompletní test


Celý článek Italsky sice umím nanejvýš tak požádat v restauraci o pivo, nicméně podle různých slovníků pojem Strada znamená ulice. A výrobce Strady to jistě ví, jinak by takto příhodně malou, řekněme městskou koloběžku nenazval. Jak jsem zjistil praktickým testováním, Strada je ve městě jako doma. Ale to už trochu předbíhám…
 



 

Na začátku je třeba uvést, že Morxes Strada – osazen dvěma 16palcovými koly – patří do kategorie malých nebo chcete-li městských koloběžek. Z portfolia Morxesu je to zatím jediný malý model, který se mimo jiné liší od ostatních koloběžek této značky také odlišným prohnutím horní trubky krku v místě napojení na hlavovou trubku.
 

Morxes Strada

Žlutá Stradě velmi sluší, nicméně pořídit si ji můžete v jedné z dalších sedmi barev – v bílé, černé, červené či perleťové červené, v modré, zelené nebo fialové

 
Jinak ale Strada svůj původ nezapře – je to „Morče“ se vším všudy – typický příhradový rám z Cr-Mo oceli, kvalitní dílenské zpracování i komponenty, výborné jízdní vlastnosti. Ale to už zase předbíhám…
 

Konstrukce

Kdybyste tuto koloběžku chtěli porovnávat například s Friendem, pak dojdete k tomu, že Strada má o 35 mm delší rozvor, díky tomu asi o 25 mm větší prostor pro jezdce, má vyšší řídítka, ovšem zároveň také o 50 mm kratší stupátko a cca o 12 mm vyšší nášlap (při standardním obutí obou koloběžek). Tohle ale není srovnávací test. Předchozí věty měly říci, že Morxes Strada patří mezi středně velké malé koloběžky. Není to ani dlouhá loď typu Mibo Crazy nebo i Sixteen, ale ani drobeček velikosti Kostka Rebel. Naprosto v pohodě vyhoví dospělým koloběžkářům vyšších postav, díky příznivé hmotnosti by ale šlo udělat také uživatelský custom na dětský model.
 

Morxes Strada

Morxes Strada

 
Vezmeme-li v úvahu, že velké koloběžky Morxesu jsou velmi pevné, tak jaký potom může být malý stroj, když konstrukce rámu je de facto stejná a pouze na něj působí kratší páky? Superpevný! Vážně, rám Strady je tvrdý jako beton, jediné pružení, které pocítíte, pochází z obutí koloběžky. Po pravdě – ne, že by to byla nějaká zásadní výhoda. Ano, u závodního modelu bych samozřejmě pevnost ohodnotil jako strategickou veličinu. Ale u malé městské koloběžky je její význam mnohem zanedbatelnější. Nicméně pevnost tady je, s tím nic nenaděláte, máte ji v ceně.
 

Morxes Strada

 
Strada je také jediným strojem ze stáje Morxes, který má úzké 65mm náboje. Stupátko bylo díky tomu oproti velkým Morxesům o 10 mm zúženo a zadní vidlice je v předozadním směru rovná – nerozšiřuje se. Tím se samozřejmě snížilo riziko ukopnutí kotníku na naprosté minimum. Teď už je to jen a pouze na „šikovnosti“ jezdce.
 

Komponenty

Už jsem nakousl náboje, takže pojďme komponenty vzít odspodu – od kol. Náboje i dvoukomorové ráfky se soustruženou brzdnou plochou dodává Remerx, nutno dodat, že o nějakém cukání při brzdění nemůže být ani řeč – Strada brzdí naprosto plynule. Radiální výplet využívá 24 černě lakovaných nerezových drátů a je podle výrobce dimenzován na 120 kg.
 

Morxes Strada

 
Obutí dodal Continental, jedná se o pláště Tour Ride s trekovým vzorkem šířky 1,75 palců (45 mm). Pláště mají na bocích reflexní proužky, pasivní bezpečnosti při jízdě v noci je tedy – alespoň pro boční pohled – učiněno zadost. Nové obutí je zpočátku trochu „lepivé“, nicméně po zajetí (cca 50–70 km) se tato vlastnost ztrácí, zůstává však dobrá přilnavost i za mokra a příjemně svižné odvalování. Pláště lze nafoukat maximálně na 4 bary, ale díky konstrukci profilu obutí nepůsobí měkce, byť vzhledem ke své šířce samozřejmě trochu pruží. To je ale třeba u takto tuhé koloběžky brát spíše jako výhodu, prvek zvyšující komfort jízdy.
 

Morxes Strada

 
Brzdy i páčky pocházejí z dílen Avidu – jde o kombinaci „paken“ Avid SD5 se 70mm špalky a páček Avid FR-5. „eFeR pětky“ jsem už několikrát chválil – jde o páčky se skvělou ergonomií, celkově pak má sestava velmi lehký chod a ani dlouhé brzdění zbytečně neunavuje ruce. Brzdnou soustavu Morxese Strady nelze označit jinak než jako skvěle vychytanou.

„Řízení“ začíná u 1 1/8 hlavového složení s relativně dlouhou hlavovou trubkou. Výrobce nechává nad horní miskou hlávka 3,5 cm vypodložkovaného krku vidlice pro možnost případného snížení řídítek. 80mm představec s úhlem 15stupňovým úhlem zvednutí dodává firma BBB, hliníkové vlaštovky šířky „až“ 700 mm jsou od Ergotecu. „Až“ 700 mm udávám proto, že jsem zcela spokojeně testoval Stradu s řídítky zkrácenými na 650 mm. Gumové gripy s vnitřními eloxovanými zámky jsou příjemně tenké, nicméně je pravda, že na snížení vibrací přenášených od vozovky extratuhým rámem, se zrovna moc nepodílí.
 

Morxes Strada

 

Jízdní vlastnosti

O kvalitním obutí jsem již psal, k tomu je třeba přidat skvělý chod nábojů s japonskými ložisky SNR. Geometrie rámu je navržena tak, aby koloběžka byla točivá a obratná při pomalé jízdě, a zároveň dobře držela stopu ve větších rychlostech. To je ostatně specialita Morxesu, kdy řízení jde do určitého úhlu vytočení velmi lehce, aby poté „ztuhlo“ (nikoliv samozřejmě doslova) a perfektně drželo směr.

Geometrie má ještě jednu zajímavou vlastnost – zatímco při běžné jízdě stojím se svými 186 cm tělesné výšky na stupátku až vzadu u dorazu paty, při „kopání“ do kopce se mi lépe jede se stojnou nohou postavenou spíše v přední části stupátka. Po pravdě, tohle jsem ještě u žádné koloběžky nezažil, nicméně není to nic proti ničemu, jen je třeba způsob jízdy vychytat.
 

Morxes Strada

 
Ještě k výšce nášlapu: Morxes zvolil světlost 50 mm čili výšku „stání“ cca 76 mm. Já osobně bych raději stál řekněme o 5 mm níže, ovšem výrobcem zvolenou výšku naprosto chápu. Koloběžka tak ani ve členitém městském provozu nemá tendenci zbytečně škrtat spodkem rámu, což bude jistě příjemnou zprávou pro ty uživatele, kteří jsou hysteričtí z každé odřeninky laku. Vzhledem k délce stroje je světlost nášlapu vhodná i pro jízdu v lehkém terénu zpevněných polních a lesních cest.

Každopádně jízdní vlastnosti jako celek hodnotím na výbornou.
 

Morxes Strada

 

Celkové hodnocení

Musím říci, že snad až na výšku nášlapu – což je ale třeba brát jako subjektivní dojem – nemám vůči Morxesu Strada jedinou výhradu. Koloběžka má nejenže výbornou geometrii, kvalitní dílenské zpracování a velmi elegantní celkový design, ale také – a to je samozřejmě velmi důležité – jde o svižný, dobře ovladatelný stroj s příjemnou hmotností, který vaší energií, vynaložené k jeho rozpohybování, rozhodně nijak neplýtvá. Za sebe mohu Stradu jen doporučit.
 

Morxes Strada

 


 

Plusy a minusy

elegantní design
velmi tuhá konstrukce
výborně navržená geometrie rámu
výborné jízdní vlastnosti

…ale

subjektivně vyšší nášlap
 

Konkurence

Pro potenciální uživatele koloběžek s koly 2× 16″ je velmi příjemné zjištění, že v této třídě mají skutečně z čeho vybírat – více náš článek. Jako nejbližší konkurenci Morxesu Strada bych uvedl jednak již zmíněný Friend, poté Kostku Street a také Mibo Crazy. Každý ze strojů je trochu jiný, liší se zejména rozvorem čili celkovou délkou a samozřejmě pak celkovou konstrukcí. Není pochyb o tom, že Strada je nejtužším modelem s výrazným designem, nicméně zároveň musím podotknout, že je také ze všech malých koloběžek druhou nejdražší (po koloběžce Sixteen).

Cenové srovnání
(k datu 12. 11. 2015, ceny uváděné výrobci)

Morxes Strada | 12 500 Kč

Friend | 7 000 Kč
Kostka Street | 8 390 Kč
Mibo Crazy | 8 800 Kč
Sixteen | 14 990 Kč
 


 

Výrobce

CONSIGLIERE a.s.
Hněvotín 530
783 47 Hněvotín

tel.: +420 588 208 337
e-mail: info@morxes.com

 

Cena

ke dni 12. listopadu 2015
12 500 Kč

 


 

Fotogalerie Morxes Strada

 



Yedoo Alloy








  1. #1 Vicc 12. 11. 2015 - 20:57

    Strada je první dobrá kolobka od Morxesu. Konečně pevná a dobře se chovající, jen jak již bylo zmíněno, nevadil by nižší nášlap. Ostatní morčata jsou bohužel velmi preceňovaná, jedná se o turistické kolobky. Ale za neadekvátní cenu. Použitím kvalitních komponent z toho bohužel závoďaka neuděláte. Ale Strada je krok správným směrem.

  2. #2 Radim 13. 11. 2015 - 12:52

    A kde je psáno u ostatních koloběžek, které tu byly v testu (Sport, Vendeta a Adventure), že jsou závodní??? To je snad jen Imola a Monza a ty v testu na Přibližovadlech nikdy nebyly! Ale na druhou stranu se tyto dvě čím dál více objevují na startovním poli nejen v ČR 🙂 Tak mi přijde, že tento výrobce asi pár lidem šlápnul na kuří oko. Ale tím, že prskají, je to známka jen toho, že to dělá asi hodně dobře 😉

  3. #3 Possum 13. 11. 2015 - 13:44

    Je pravda že Morčata nejsou nejlevnější koloběžky. Ale kdo prahne po levných strojích, jistě si vybere u konkurence. Spíš nechápu, proč by mělo být drahé jen to co je závodní? Podívej se do stojí třeba „obyčejná“ městská kola a taky to nejsou závoďáky.

  4. #4 Pavel Jan 14. 11. 2015 - 16:04

    K druhému odstavci v kapitole Jízdní vlastnosti: Petře, u svých koloběžek vždy plně využívám podélný prostor pro jezdce, patu mám vždy opřenou o patní opěrku. Párkrát jsem se ale přistrihnul, že jsem stál trochu vpředu a jelo se mi přitom dobře. Teď při čtení recenze jsem si na to zase vzpoměl.
    Jinak koloběžka je to pěkná, ale radši bych oželel kvalitnější komponenty a koupil Friend. Mám slabost pro Vavrušovo koloběžky.

  5. #5 Pavel Jan 14. 11. 2015 - 16:06

    oprava k #4: přistihnul

  6. #6 Radim 18. 11. 2015 - 10:49

    Až nám jednou doma umře K7, tak alespoň motivace, co koupit. I když nějaká 12/12 by byla lepší motivace 😉

  7. #7 Miila 18. 11. 2015 - 21:08

    http://e-konstrukter.cz/novinka/pevnost-a-tuhost-jaky-je-mezi-nimi-rozdil 😉

    Jen pro zajímavost, modul pružnosti „Cr-Mo“ oceli je zhruba stejný jako modul pružnosti konstrukční oceli (a vůbec jakékoli oceli).
    Tuhost koloběžky tedy není dána použitým materiálem, ale důmyslností konstrukce, kde u materiálu s vyšší pevností lze docílit jako bonusu významné váhové úspory.

  8. #8 Pavel Jan 18. 11. 2015 - 23:26

    #7 – Přesně tak to je. Modul pružnosti E je u legované oceli téměř stejný jako u konstrukční oceli. Jenže my u koloběžky řešíme v první řadě průhyb nosníku, takže mez kluzu (která je u legované oceli podstatně vyšší než u konstrukční) zatím není tak důležitá. Proč? – protože když u legované oceli dosáhnem meze kluzu, je už průhyb tak velký, že takový nosník už je pro kolběžkáře zcela nezajímavý. Líbila se mi tvoje poslední věta, protože to je ta pravá parketa pro koloběžkáře, který chce vytvořit optimální konstrukci podlahy. Proč zdůrazňuji podlahu? – protože tam se odehrává největší prohnutí a protože právě tam je nekompromisní požadavek na pokud možno malou tloušťku podlážky. Tu poslední větu jsi nemohl napsat líp – tam je zakopanej pes.

  9. #9 Láďa Bláha 19. 11. 2015 - 15:53

    U Strady jako městské koloběžky jsem byl nepříjemně překvapen šířkou (úzkostí) přední vidlice, nevešel se do ní blatník, ale hlavně u městské koloběžky jsem očekával možnost přezout ji na 2palcové Schwalbe marathon což nelze. Považoval jsem to za vlastnost kusu, který jsem měl v ruce. Z fotek to vypadá, že ani na testovaném stroji to není jinak. Je to tak plánováno? Nebo jde opět o tento kus a série bude mít přední vidlici širší? Strada díky této vidlici neakceptuje pneu širší než 1,75 nejsou k ní zatím dostupné Morčecí blatníky a Mibo blatníky nepasují a nejde na ni použít ani standardní lízátko, protože blatníky-lízátka počítají s rovnou trubkou horského kola a Strada je (krásně!) prohnutá. U tak pěkné koloběžky mě to přijde škoda.

  10. #10 Láďa Bláha 19. 11. 2015 - 15:56

    chybka se vloudila – Schwalbe Big Apple pochopitelně 🙂

  11. #11 David S. 19. 11. 2015 - 19:25

    Všechna čest konstruktérům vyjadřujícím se k vlastnostem oceli 🙂 Vše napsané je pravda, až na drobnost, že z příspěvků pro laika vyplývá že použití CrMo oceli je zbytečné. Petr píše řečí lidu, a tím že nevhodně použil termín tuhost míní že je rám pevný, tuhý, tvrdý, nekroutí se a „podobné“ vlastnosti, kterým rozumí běžný čtenář bez odborného vzdělání konstrukcí a materiálu. Jinak když půjdeme do hloubi problematiky materiálu, nesmíme zapomenout na jeho únavu vlivem zatížení a další vlastnosti o kterých se na wikipedii nedočtete 🙂 Tudíž není pochyb že CrMo ocel je v současné době jedním z nejideálnějších materiálů pro konstrukce a tím pádem i pro koloběžky.
    PS. Opracování a celková úprava této oceli je alchymie na vydání dalšího článku, proto smekám před vývojáři a konstruktéry Morxesu. Jako jedni z mála jdete cestou pokroku a jde za vámi vidět kus tvrdé práce!

  12. #12 Radim 19. 11. 2015 - 22:50

    A proč by tam měl pasovat blatník jiného výrobce? To je jako říci mám Oktávku, ale doufám, že mi tam bude pasovat blatník z Logana. Jinak je zajímavé, že třeba ke Kostkám (pár let zpátky) nebyly blatníky vůbec a čekalo se na ně pěkně dlouho, než je výrobce zajistil. Tak si myslím, že Morxes má taky vymyšlené řešení a stačí jen počkat a asi to nebude trvat tak dlouho 😉

  13. #13 Petr Lindner 19. 11. 2015 - 23:38

    Já jsem ale v článku nikde nenapsal, že pevnost je daná použitým materiálem. Nebo jo? 😉

  14. #14 Pavel Jan 20. 11. 2015 - 00:02

    #11 U podlahy koloběžky tě vždycky limituje nejdříve průhyb (Petr vždy posuzuje průhyb, nikoliv pevnost). A protože koloběžkáře zajímá malý průhyb, je pevnost takového nosníku využívána třeba jen z 25%. Proč? – protože kdybychom pevnost materiálu využívali třeba na 75%, tak už taková kolobka bude pérovat jak kočár Ludvíka XlV. Proč mluvím pořát o podlaze? Protože nosník podlahy potřebujem mít co nejnižší. U krku nebo zadní vidle výškou nosníku limitováni nejsme a jsou tam téměř neomezené možnosti.Milan to napsal správně, protože ve vzorci pro výpočet průhybu figuruje modul pružnosti a nikoliv mez kluzu.

  15. #15 Robert Nový 20. 11. 2015 - 17:54

    Za mě je Strada nejkrásnější morče a už se těším, až/jestli Morxes přijde s dvacítkou. (Dvacítku doma zatím nemám. 🙂 ) Jinak taky se přimlouvám za rozlišování mezi tuhostí a pevností. Sice jsem pochopil, že Petr Lindner skutečně píše o tuhosti, i když používá slovo pevnost, ale přeci jen vyjadřujme se přesně. 🙂

  16. #16 Radim 20. 11. 2015 - 18:41

    Otázkou je, jestli koloběžka 20/20 není zbytečná. Vendeta je jen o fous delší než Express a Twenty a pořád kompaktnější než Tour a Malaga.

  17. #17 Pavel Jan 23. 11. 2015 - 22:28

    #16 Svez jsem se na spoustě koloběžek, nakonec jsem skončil na kolech 20/20″. Moje poslední koloběžka má rozvor 1000 mm. Díky použití přední vidlice s nulovým offsetem a umístění patní opěrky co nejblíž k zadnímu kolu (tam má třeba Kostka trochu rezervu) je podélný prostor pro jezdce dostatečný. Ještě není úplně vychytaná, ale myslím, že se pomalu blížím k optimu. Já za sebe říkám: 20/20 není zbytečná.

  18. #18 Radim 24. 11. 2015 - 13:31

    Mě 20/20 nikdy nesedla. Nejelo se na tom špatně, ale bylo to takové nijaké – bez emocí 🙁

  19. #19 Miila 24. 11. 2015 - 17:31

    TO: Petr Lindner
    No, on to byl asi nějaký flashback 😉
    Recenze na Vendetu : „výrobce sáhl po CrMo oceli, jejíž pevnost (a také menší pružnost ve srovnání s běžnou ocelí)…“
    Pravda je, že zrovna u malých kolobek je tohle trochu off topic, za což se omlouvám.

  20. #20 Fido 25. 11. 2015 - 22:18

    Tady si Mílo nádherně vypích to, co mně všeobecně nejvíc vadí, tj. masírka případných zákazníků přímo lživými pojmy!
    A nedělá to jen Morxes.
    Miluju sdělení typu:
    Velmi lehký rám nejlépe bez udání kolik opravdu váží.
    Vysoká tuhost rámu bez jakéhokoli všeobecného etalonu, s nímž by se to srovnávalo.
    Výborné jízdní vlastnosti – geometrie, kde chybí třebas údaj o stopě předního kola, či detailnější popis chování.
    Atd.

  21. #21 Pavel Jan 26. 11. 2015 - 23:45

    A to jseš na ně Fido ještě moc hodnej. Někdy jsou tam fakt pitomosti.

  22. #22 Radim 2. 12. 2015 - 06:38

    Tak jsem si prošel stránky výrobců – Kostka, Mibo, Morxes, K-bike, fake Kostky, Yedoo, Kickbike …. a světe div se, nikdo neuvádí váhu rámu!!! A čím třeba Morxes lže? Že jako první začal uvádět reálnou hmotnost jezdce? Já když se dnes dívám na stránky předního českého výrobce, tak ten uvádí nostnost rámu 150kg! Přitom váhový limit kol je 100kg, i když i ten je podle mě hodně na limitu

  23. #23 Robert Nový 6. 12. 2015 - 13:55

    #16 Ještě reakce k tomu, jestli je koloběžka 20/20″, ať už s ní Morxes přijde nebo ne, zbytečná. Ano koncept 20/20″ je už nutně trošku velká koloběžka, tedy ne moc skladná do auta a taky působí více drze při jízdě po chodníku. Takže chápu otázku: Proč ne rovnou koncept 26/20, který tyhle nevýhody taky bude mít, ale pojede o kousek líp? Nabízí se to a chápu tu otázku. Ale přes to bych řekl, že třeba proto: 1) U 20/20 můžu mít řídítka níže. 2) U 20/20″ máme větší prostor pro řídítkovou brašnu. 3) U 20/20″ máme výhody dvou stejně velkých kol a přitom to velikostně ještě vypadá trošku normálně.

  24. #24 Radim 7. 12. 2015 - 20:40

    Nic proti, ale jelikož všichni výrobci koloběžek 20/20 používají BMX řidítka, tak když tam dám stejně velkou brašnu jak na 26/20, tak bude dost čouhat dopředu. Nehledě na to, že taky změní těžiště a taky chuť kolobky zatáčet 😉

  25. #25 FrantišekDobrota 20. 12. 2015 - 21:00

    Myslím, že tahle kolobka je designově z 16tek nejzdařilejší… Třeba z toho kluci udělají i skládací verzi a to teprve bude pecka!

  26. #26 Radim 22. 12. 2015 - 19:32

    Tak je fakt, že skládačka by byla hodně zajímavá a hodně by asi rozčeřila vodu. Nicméně jen doplnění této koloběžky o skládací řidítka od Ergotecu by ji posunulo o pěkný kus jinde 🙂

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím