Než koupíte první stroj – nejrozšířenější mýty a fámy kolem koloběžek>priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Než koupíte první stroj – nejrozšířenější mýty a fámy kolem koloběžek


Celý článek Ne, že bych na přelomu let 2014/2015 bůhvíjak bilancoval (strašné slovo!), nicméně trochu jsem se nad Přibližovadly zamýšlel, to popřít nemohu. Nic geniálního mě sice nenapadlo, ale uvědomil jsem si, že docela dost zanedbávám úplné začátečníky. Námět pro tento rok je na světě a začínáme právě teď!
 



 

Prolog

O tomto či podobném tématu jsem samozřejmě věděl už dávno. Podvědomě jsem se mu ale bránil – říkal jsem si:

„Vždyť tohle všechno naši čtenáři ví, to jsou zkušení matadoři koloběhu, to nemají zapotřebí, ještě by mi nadávali, proč z nich dělám hlupáky…“

S neustále se zvyšující čteností Přibližovadel jsem si ale začal uvědomovat, že všichni jaksi nemohou být dostatečně ošlehaní tisícovkami kilometrů najetých na koloběžkách. V tom počtu čtenářů se chtě-nechtě začátečníci musí vyskytovat. Korunu tomuto uvažovaní nasadilo čtení diskuzí na Facebooku (všichni víme, v jaké skupině), kde se ty stejné začátečnické dotazy neustále opakují dokola.
 

Než koupíte první stroj – nejrozšířenější mýty a fámy kolem koloběžek

 

Takže dobře, jde se dělat osvěta! Tento první článek je takříkajíc obecný a já počítám s tím, že není ukončený. Budete-li mít smysluplné náměty na jeho doplnění, rád je uvítám – a rád je do článku doplním – samozřejmě i s uvedením autora námětu. Později už budou následovat rady typu Jak vybrat koloběžku (do města, na cestování, na sport, do terénu…), jak správně dupat a podobně.

Nyní tedy začínáme oblíbenými mýty a fámami… A milé děti! Když nebudete dobře poslouchat, dopadnete jako před lety autor tohoto článku, který všechny následující rady poctivě vyzkoušel na vlastní kůži (i na příčně pruhované svalovině vlastního těla).
 

Než koupíte první stroj – nejrozšířenější mýty a fámy kolem koloběžek

 

Po silnici i do terénu

Možná snad 70–80 % lidí, kteří si chtějí koupit novou – zpravidla první – koloběžku, má požadavek asi tohoto znění:

Na koloběžce nechci jezdit jen po silnici nebo prostě po asfaltu, ale také v terénu, na polních cestách, v lese. Asi by proto měla mít zvýšené stupátko, že?

A ti největší drsoňové ještě dodají:

Určitě by proto měla být koloběžka také odpružená (aspoň přední vidlice) a měla mít široké terénní pláště s hrubým vzorkem!

Dobře, domluvme se, že teď na všechno zapomenete a zkusíte si přečíst následující text:

Možná to pro vás bude překvapení, ale prozradím vám tajemství: vy do žádného terénu nakonec stejně jezdit nebudete. A když ano, tak se bude jednat jen o krátké „terénní vložky“ na výletě, jehož trasa se jinak bude pohybovat z 99 % po silnici. Drtivá většina koloběžců-noviců totiž velmi brzy zjistí, že jezdění terénem na koloběžce se výrazně liší od jezdění například na kole. Oproti asfaltu je to velmi namáhavé, mnohdy je lepší stroj tlačit nežli se snažit jet rychlostí pomalejší než chůze, zkrátka bolí to. Mrkněte se třeba na reportáž ze závodu Kokros (byť uznávám, že jde o menší extrém).

Ale pozor – řeč dosud byla o skutečném terénu. Pokud zrovna neprší týden v kuse a není všude bahna po kolena, nelze běžné zpevněné lesní a polní cesty považovat za terén. Nehledě k tomu, že novodobí lesáci a „jézéďáci“ už jsou tak rozmazlení, že svoje přístupové komunikace mnohdy vyasfaltují. Takové cesty (nejen ty vyasfaltované tedy) jsou sjízdné na de facto jakékoliv koloběžce bez toho, abyste museli mít odpružení a traktorové obutí. Pokud to moc „drncá“, stačí lehce upustit tlak v pláštích a jede se dál. Znovu opakuji – zapomeňte na úpravy pro terén – nebudete je velmi pravděpodobně potřebovat. Toto rozhodnutí pak tisíckrát doceníte při „normálním“ koloběhání na silnici nebo jiné kvalitní komunikaci.

Poznámka: Na koloběžkách se samozřejmě jezdí i ve středním nebo i ve velmi těžkém terénu, který na běžném stroji nemáte šanci projet. V tom případě ale jde o koloběžky k tomuto účelu patřičně konstruované. Ani ty však nejsou univerzální – „nejterénnější“ speciály jsou určené v podstatě jen na sjezdy. Nezkoušejte se na nich odrážet na asfaltu…
 

Skládací zaříkávadlo

„Nejraději bych si pořídil(a) skládací koloběžku, abych ji mohl(a) snadno převážet v autě. Také s ní chci jezdit vlakem bez poplatku za spoluzavazadlo.“

Teď pozor – půjde do tuhého! Upozorňuji všechny čtenáře, že toto je můj subjektivní názor (mno, ostatně jím je celý tento článek…), se kterým nejspíš spousta lidí nebude souhlasit. Ale co už, kdo se bojí, nesmí do lesa.

Pominu-li skládací hliníkové koloběžky, například značky Micro nebo Oxelo či jiné podobné stroje, jsem toho názoru, že „velké“ koloběžky, které se běžně dají pořídit na českém trhu ve skládacím provedení, bůhvíjaký význam nemají. Při současných technologiích se obvykle koloběžka „zlomí“ napůl někde v hlavní rámové trubce a „něco“ se udělá s řídítky. Dostanete nekompaktní balík železa, hliníku a vulkanizované pryže, který často ani nemá aretaci ve složeném stavu, takže když jej chcete zvednout, celý se vám rozpadne a můžete začít znovu. Navíc je to pořád velké na to, abyste kolobku hodili do kufru a ještě tam vešly bágly pro víkendový výlet (vím, že auta mají různě velké úložné prostory).

Vím jen o dvou výjimkách, které jsem ochoten akceptovat. První z nich je britská koloběžka Swifty One, která je po složení „placatá“, netrčí z ní bowdeny, nerozpadá se, je to zkrátka kompaktní balíček. (Nic to však nemění na tom, že bych ji stejně nechtěl kvůli nesmyslně vysokému stupátku.) Druhou výjimkou je Mibo Tiny se skládacími řídítky Ergotec, které je díky 12palcovým kolům i po složení dostatečně malé.
 

Než koupíte první stroj – nejrozšířenější mýty a fámy kolem koloběžek

Vlevo Swifty One, vpravo Mibo Tiny

 

A ve vlaku…

Byly časy – přesněji před rokem 2014 – kdy stačilo mít jakýkoliv stroj skládací a ve vlaku jste měli přepravu zdarma. To už, pokud mám tedy správné informace, neplatí. Nechcete-li, aby vaše složená koloběžka nebyla deklarována jako spoluzavazadlo (za které se připlácí), nesmí překročit ani jeden z rozměrů 90 × 60 × 40 cm. Změříte-li většinu „velkých“ skládacích koloběžek, zjistíte, že zejména s mírou 90 cm budete mít trochu problém. Výjimkou je – cituji z přepravního řádu ČD: „Malá skládací nebo dětská koloběžka s koly menšími, než jsou u jízdního kola, nejvýše 12 palců“.

Je samozřejmě otázkou, co přesně odpovídá popisu „malá skládací“, nicméně v praxi je ověřeno, že nejvíce záleží na tom kterém soudruhu průvodčím. My jezdíme často vlakem s K-bike K7 nebo Kostkou Rebel (nebo obojím), a byť přední 16“ kolo by mělo znamenat platbu za spoluzavazadlo, neplatili jsme ani nepamatuji. Doufám, že jsem to právě nezakřikl…
 

Než abych pořád škrtal(a) o zem, raději si pořídím koloběžku s vyšším stupátkem

Hrubá chyba! Jízda na koloběžce má dva základní aspekty: odrážení a dřepování. Abyste se mohli jednou nohou odrazit, musíte nutně druhou nohou stojící na stupátku podřepnout. Není třeba mít diplom z Harvardu, abyste si spočítali, že čím vyšší je stupátko, tím větší dřepy musíte při odrazu udělat. A čím větší dřepy budete dělat, tím více vás bude stojná noha bolet. Můžete si být jisti, že i rozdíl pouhého jednoho centimetru poznáte. Samozřejmě ne po 500 metrech jízdy, ale po pěti, deseti a více kilometrech.

Jako bych teď slyšel vaše hlasy:

No jo, ale když budu mít koloběžku s malou světlostí, tak budu všude drhnout! A navíc budu mít zespoda odřené stupátko…

Nebudete všude drhnout, budete-li koukat, kudy jedete. A v případě nebezpečí kontaktu s vozovkou svůj stroj lehce přizvednete. Ano, jde to i za jízdy, nic na tom není. Majitelé menších koloběžek se pak určitě velmi brzy naučí malé nerovnosti rovnou přeskakovat. A seskakovat. Třeba obrubníky chodníků a podobně. Když už se vám stane, že zadrhnete – což se vám určitě stane – neshánějte hned pikslu s barvou, abyste odřeniny na spodku rámu zaretušovali. Odřený spodek stupátka, to je pravá a nefalšovaná koloběžková patina, která k tomu prostě patří. Potkáte-li někoho, kdo má spodek koloběžky panensky čistý a neposkvrněný, pak je to buď majitel úplně nového stroje, nebo prostě a jednoduše skoro nejezdí.
 

Než koupíte první stroj – nejrozšířenější mýty a fámy kolem koloběžek

Spodek a horní strana stupátka u často jezděné koloběžky. Tohle není ostuda – na to naopak můžete být patřičně pyšní…

 
Pokud bych měl vyjádřit jakousi optimální světlost exaktně, pak optimální hodnota u koloběžky pro „normálního hobbíka“ je cca 5 cm. S takovým strojem můžete jezdit kromě hladkého asfaltu také po kočičích hlavách, ale i po zpevněných lesních a polních cestách. Zpevněním v tomto případě myslím i suchý tvrdý hliněný povrch. Budete-li skutečně jezdit převážně a často v horším terénu, stojí za to uvažovat o vyšším stroji – viz výše pojednání o silnici a terénu.

Na závěr této úvahy ještě drobné doplnění: Doposud byla řeč o světlosti, tedy volném prostoru pod stupátkem, který se mimochodem po zatížení jezdcem v závislosti na jeho hmotnosti a tlaku v pláštích ještě o několik milimetrů zmenší. Onen jezdec či jezdkyně však stojí na horní straně stupátka, které má „nějakou“ konstrukční výšku nebo chcete-li tloušťku. Obvykle to u kvalitních koloběžek bývá kolem 30–35 mm. Takže jen abyste věděli, že nebudete dřepovat z výšky 5 cm, ale většinou 8 cm minimálně. Vážně ještě pořád chcete dělat co největší dřepy?
 

Není to stupátko nějaké malé? Vejdou se mi tam obě nohy? A proč je to tak úzké?

Jak vidno, u stupátka ještě chvíli zůstaneme. Ostatně je to jedna z nejdůležitějších součástí koloběžky, tak se není čemu divit. Začneme délkou. Dost možná jste na koloběžce ještě nikdy nejezdili, nevadí, zkuste chvíli pozorovat koloběžkáře v jízdě. Co je charakteristické pro „dupajícího“ jezdce? Ano – na stupátku stojí vždy jen jednou nohou! Obě nohy na něj vměstnává jen ve sjezdech, čili v rychlostech řekněme nad cca 25 km/h, při kterých se už běžný kolobrndař nestíhá odrážet. Nedělal jsem žádný vědecký průzkum, ale troufám si odhadnout, že v našich krajích se průměrně cca 75–85 % trasy jízdy odrážíte – čili stojíte na stupátku jednou nohou – zbytek se pak vezete zadarmo s oběma nohama na „plošince“. Z toho důvodu je zbytečné, aby stupátko bylo dlouhé třeba 70 cm. Já tvrdím, že bohatě stačí délka asi 1,3 pětačtyřicítky. Pětačtyřicítkou pak nemyslím pistoli ráže .45, nýbrž prachobyčejnou tenisku velikosti 45. Ta měří kolem 30 cm, takže 1,3 pětačtyřicítky rovná se cca 40 cm. Bohatě to stačí, můžete mi věřit.

A proč vlastně prosazuji relativně krátké stupátko? Vy jste říkali, že nechcete drhnout, že ano? A čím delší „podvozek“, tím je nebezpečí drhnutí větší. Dlouhé stupátko také znamená větší průhyb rámu a tím i riziko nechtěné pružnosti. Podívejte se, jak úsporně mají stupátko řešené finské Kickbiky. A jsou to nejpevnější rámy na světě, de facto bez průhybu…
 

Kickbike Sport G4

Kickbike Sport G4 | Foto Kickbike

 
Ještě k šířce nášlapné plochy. Když onu pětačtyřicítku tenisku změřím pro změnu na šířku, dostanu se na nějakých 10–11 cm. Stupátko této šířky tedy musí úplně stačit. Ve hře je totiž opět také geometrie a jízdní vlastnosti. Koloběžka je jednostopé přibližovadlo a pokud se na něm stojí, je ideální být pokud možno co nejpřesněji uprostřed. Jakmile si stoupnete k okraji stupátka, aniž byste si to možná uvědomovali, „strháváte“ si řízení na stranu. A čím širší nášlapná plocha je, tím více vám umožní stát mimo osu jízdy. Kromě toho také dochází k malému axiálnímu křížení rámu – lidově řečeno rám jde „do vrtule“. A to není dobře… Takže poslední argument: Když už i největší evropský výrobce Koloběžek Kostka opustil paradigma širokého stupátka, tak na tom něco být musí, co říkáte?
 

„A ty při tom ohneš svůj hřbet!“

Replika z Mrazíka se hodí k uvedení častého dotazu koloběžkou nepolíbených človíčků:

A vážně z toho nebolí záda? Ste u toho nějakej ohnutej…

Ano, jsem ohnutej, protože ve vzpřímeném postoji se neumím dobře odrazit (netvrdím však, že to nejde). Ale pojďme k meritu věci – záda na koloběžce nebolí a neznám nikoho, kdo by si na bolesti zad stěžoval. Naopak. Dám příklad: Pravidelní čtenáři Přibližovadel ví, že jezdím také na jednokolce. Po intenzivním tréninku na jednokolce záda bolí – jednokolka jim dá slušně zabrat. Ne, nejdu na masáž ani nejím Brufen po hrstech. Jdu si dát pár desítek kilometrů na koloběžce, jelikož vím, že právě koloběžkováním si záda krásně protáhnu a napravím bolístku. Dvacet kilometrů a jsem zase jako junák.
 

Jak vysoko vlastně mají být řídítka?

Jasně položená otázka, jasná odpověď. Ale… Než vyslovím svoje doporučení, musím podotknout, že výška řídítek (stejně jako jejich šířka či tvar) je silně individuální parametr. Někomu vyhovuje vzpřímený postoj, jiný se do odrazu rád přikrčí. Záleží samozřejmě také na druhu jezdění a délce trasy. Těžko chtít po někom, kdo se rozhodl ujet 250 km na jeden zátah, aby tuto trasu jel sehnutý s řídítky nízko, není úplně nejlepší nápad. Nicméně tento článek je pro začátečníky, základní radu tedy podám.

Podle většiny koloběžkové „literatury“ by horní hrana řídítek čili gripy měly být ve výšce zaťaté pěsti koloběžkáře stojícího na zemi s rukou podél těla. Při takto nastavené výšce řídítek se budete lehce hrbit. Jak jsem psal výše, není to nic, co by vám snad mohlo uškodit, přesto však začátečníkům doporučuji nejprve řídítka oproti uvedené poučce o 2–3 cm zvednout. Pokud postupně zjistíte, že by vám vyhovoval spíše nižší úchop, dát řízení dolů je otázkou pár minut.

Majitelům strojů s hlavovým složením typu a-head ještě doporučuji – neřežte hned „komín“. Dobrý výrobce ponechává hlavovou trubku vidlice delší, aby dal prostor uživateli k vlastnímu nastavení výšky. Pokud řídítka snížíte, trubka vysunutá nad představec se obvykle uřeže. Patříte-li mezi novice koloběhu, nechte toto rozhodnutí uzrát až po nějakých 300–500 kilometrech, až budete s jistotou vědět, jaká výška vám skutečně vyhovuje. Do té doby můžete klidně nechat vypodložkovaný „komín“ čouhat nahoru nad představec.
 

Než koupíte první stroj – nejrozšířenější mýty a fámy kolem koloběžek

 

Je lepší velké přední kolo nebo stačí malé?

Malým kolem se díře lépe vyhnete, velkým ji lépe přejedete…
 

Je lepší mít vzadu velké kolo, respektive stejně velké jako přední?

Je pravda, že dříve bylo standardem větší přední a menší zadní kolo. V současné době se ale mnohem více prosazují stroje se stejně velkými koly (mimo 12 + 12“ – ty zde byly odpradávna), ať už jsou to malé koloběžky s koly 16 + 16 palců, 20 + 20 palců nebo závodní stroje 28 + 28“.

Shodný průměr kol má poměrně velký vliv na jízdní vlastnosti. Zadní část koloběžky díky tomu lépe sedí na vozovce, a nejvíce to poznáte v zatáčkách, kdy malá zadní kolečka mají tendenci „ustřelovat“ a poslat vás do smyku. Čím větší kolo, tím je i delší celková stavba koloběžky, což znamená lepší celkovou stabilitu. To vše platí hlavně pro rychlou sportovní jízdu. Stejně velká kola mají ale výhodu také pro ty, kteří se jen tak loudají a kochají se krásami kraje. Díky shodné velikosti totiž stačí vozit jen jednu náhradní duši pro případ defektu.

Oba dotazy a odpovědi ohledně velikosti kol nám zaslal Vašek Jun. Děkujeme!
 

Ubrzdím to?

Když zabrousím do oblasti bicyklů, pak tři čtvrtě lidí této republiky jezdí na bajcích neboli horských kolech. O tom, že půlka z nich nikdy v terénu nejela, se nyní bavit nechci, i když to tak je. Řeč bude o víceméně standardním komponentovém osazení bajků, kterému patří kotoučové brzdy. Není se tedy čemu divit, že si je žádáte i na svojí vysněné koloběžce…

Pravda je ale taková, že kolobrndu ubrzdíte s běžnými V-brzdami naprosto v pohodě, i když vážíte metrák (i něco přes). Tedy při takříkajíc běžném užívání. Pokud se chystáte pravidelně sjíždět alpské průsmyky, stojí za to o „kotoučích“ uvažovat – V-brzdy při dlouhodobém použití přehřívají ráfky a vzhledem k tomu může dojít k explozi duše (v praxi k tomu dochází jednou za uherský rok). Opodstatnění kotoučovek je také u terénních koloběžek, u nichž má tento druh brzd jednu zásadní výhodu oproti Véčkům – nezanášejí se bahnem. Běžný koloběžec se ale skutečně bez kotoučovek obejde. Jen perlička na závěr – závodní elita používá Véčka nebo silniční ráfkové brzdy, vlastně brzdu jednu jedinou – na předním kole. A můžete si být jisti, že tihle lidi pomalu nejezdí.
 

Než koupíte první stroj – nejrozšířenější mýty a fámy kolem koloběžek

Jednou z mála výjimek, i nichž se bez kotoučovek neobejdete, jsou koloběžky s letmo uloženými koly. Na ně běžné ráfkové brzdy nejde namontovat

 

Cena až na prvním místě

Spousta lidí, kteří nikdy na koloběžce nejezdili, nebo si to už z dětství dostatečně nevybavují, uvažuje asi takto:

„Nejprve si koupím levnou koloběžku za 1 500 až 2 000 Kč, a když mě to „chytí“, pořídím si pořádnej stroj.“

Ano, tahle idea není nepochopitelná a do značné míry se s ní dá souhlasit. Nicméně skýtá v sobě jedno nebezpečí. Osobně jsem přesvědčen, že nákup levné koloběžky s prapodivnou geometrií, vysokým stupátkem a nevhodnými lacinými komponentami minimálně 50 % potenciálních vážných zájemců o koloběh od tohoto druhu přibližování spíše odradí, než aby je donutil pořídit si lepší stroj. A platí to hlavně u dětí, které prostě dlouho nebaví dělat dřepy do poloviny výšky lýtka. Že pak leží „koloběžka“ zaprášená v kočárkárně, jejich chyba není. Lidé mají bohužel tendenci zobecňovat, takže narazí-li na jednu blbou koloběžku, může se stát, že si takto zařadí i všechny ostatní…

Proto každému zájemci doporučuji jako nejmenší cenu hodnotu kolem 4 000 spíše 5 000 Kč. Zcela upřímně – ani tak nebudete mít mnoho modelů na výběr…
 

Masochismus koloběžný

Zůstaňme ještě u ceny. Na světě existuje nemálo jedinců, kteří se rozhodli, že v rámci šetření vlastní kasičky budou raději fyzicky trpět. Patrně jim to dělá dobře. Tvrdí zhruba toto:

„Mně nevadí, že levná koloběžka má nekvalitní komponenty, že špatně jede a už vůbec mi nevadí, že je těžká. Sám mám minimálně XY kg navíc a tak mě vůbec neštve, že se na ní nadřu jako mezek. Aspoň rychleji zhubnu!“

Přátelé, to není masochismus, to je doporučení do ordinace doktora Chocholouška. Zapomeňte na koloběžku, i ta nejlevnější je pro vás zbytečná investice. Kupte si tři metry pořádného lana, a v kovošrotu si sežeňte kus kolejnice (1 metr váží 50–60 kg). Za láhev poctivého Tuzemáku z Božkova vám ji dělníci uřežou na požadovanou délku a u posledního panáka na konci vypálí otvor. Do něj navažte jeden konec provazu, druhý si zasukujte kolem pasu a „běhejte“ kolem paneláku.
 

Levá, pravá, levá, pravá, levá, pravá…

Klasiku všech klasik, dotaz, který jednu skupinu zkušených koloběžkářů rozpaluje do běla, aby u druhé části vyvolal shovívavý úsměv typu „to je zase debil“, jsem si nechal na konec. Původně jsem ho sem ani nechtěl zařazovat, ale seznam mýtů a fám by byl bez největší perly neúplný. Už asi tušíte, o co jde:

Musí se u toho koloběžkování střídat nohy?

Musí. Přijdete na to sami velmi rychle. A pokud jste přesvědčeni, že se dokážete odrážet jen jednou nohou, pak vám garantuji, že na té druhé nedokážete dlouho stát. A o tom to je. Nikoliv o odrazné noze, nýbrž o stojné noze. Viz část o výšce stupátka…

 



Koloběžky pro dospělé





, , ,

  1. #1 David Ludvík 26. 1. 2015 - 19:46

    Perfektní shrnutí všeho, stálo by za to to někde přišpendlit na hlavní stránce. Tohle je to co by si měl nováček přečíst jako první, když ho sem pošlu.

    Pod skladnost skládacích koloběžek bych se podepsal obzvlášť. Pokud hledáte skladné přibližovadlo do města, skládací velká koloběžka to opravdu nebude.
    Složené je to pořád velké jak dva bromptony, navíc nosí se to o poznání hůř než to skládací kolo, nebo Oxelo Town EF.

    Chvíli jsem dokonce přemýšlel o výměně jednoho Mastera za dvě Oxelo Town 9 EF – za skoro stejnou cenu by se mnou mohla jezdit i přítelkyně a do města je Master skoro zbytečný, když spolu vyrazíme na bruslích a koloběžce, tak ty 200mm kolečka taky stačí.

  2. #2 Thomas 26. 1. 2015 - 20:08

    Na pohodu článek. Asi bych se zařadil někam do středu. Nejsem ani novic, ani kmet koloběhu, ale rád o něm čtu cokoliv, třeba i ty řádky pro koloběhem doposud nepolíbené.

  3. #3 Martin Adámek 26. 1. 2015 - 22:06

    Z casovych duvodu jsem zatim precet jen cast,
    ale doplnil bych nestandardni nazor ke stupatku:

    Je sice pravda, ze vetsina jezdcu je s uzkym stupatkem spokojena
    (mozna bys tam moh zminit, ze siroky se delaj pro sjezdovy a mushersky kolobezky, kde se nepredpoklada tolik odrazeni),
    ale treba ja bych kolobezku, jak ja rikam “bez stupatka”, tzn jen se zdrsnenyma ramovyma trubkama, nechtel.

    Kdyz jezdim dalkovy trasy,
    tak jednak nespecham, a jednak jsem nalozenej (ergo mam vetsi setrvacnost), takze se parkrat odrazim, pak obema nohama stojim, a pak se zas parkrat odrazim druhou nohou. Ne vzdy a ne furt, ale nekdy jo.
    Mam stupatko mirne sirsi, nez je u beznych kolobezek obvykly, a jsem s nim spokojenej.
    Pricemz mam za rok a kousek najeto pres 3k2 km, takze ten nazor asi muzu povazovat za ustalenej.
    Je sice fakt, ze vetsina lidi za sebou nebude na rozdil ode me tahat nalozenej prives (naves), ale i tak je setrvacnost dost pouzitelna, kdyz clovek nespecha, a chce se kochat a dojet daleko.

    Jinak rozhodne podporuju to o zdravem vlivu na zada. Kudy chodim, tam kolobezku doporucuju kazdymu s bolavejma zadama. Po prvnich 5 km me zada bolely (objevil jsem novy svaly, dosud ukryty),
    od ty doby super.
    Navic, pri dalkovy klidny jizde je v setrvacnych chvilich moznost si zada prepnout z konkavniho tvaru do konvexniho, coz je pro ne naprosto uzasny.

    A kdyz jsem zacinal, tak mi strasne pomoh popis obou (resp. vsech tri) technik stridani nohou, tusim na webu nejakych plzenskych kolobezkaru.
    Urcite by bylo dobry na ten jejich navod dat odkaz.

  4. #4 Fido 26. 1. 2015 - 23:10

    Mluvíš mi z duše.
    Ještě bych nastřelil nemalý vliv hmotnosti stroje, ale o tom tam trosku řeč byla.
    No a pak se hlásím, mírně rozladěn stejnou skupinou, že snad už konečně poskládám nějakej článek o tom “prostoru pro jezdce” a díky tomu trošku i zhodnocení vhodných a nevhodných rámových staveb. Tady na Přibližovadlech to bude mít dalekosáhlejší efekt než neustálý omílání kol do kol na FC.

  5. #5 Nick Carter 27. 1. 2015 - 00:05

    Stále se považuji za začátečníka, takže některé poznatky – např. o postoji na stupátku a kroucení rámu – byly pro mne nové.
    Jinak je to perfektní úvod do koloběhu. Je vidět, že autor o tom něco ví a že má na vlastní kůži – i v doslovném smyslu, viz foto “silničnělišejového” obličeje – mnoho věcí vyzkoumáno a zažito.
    A co se týče bolesti zad – trpím jimi periodicky od 15 let, tedy již fakticky 45 let – a lepší lék na ni jsem doposud nepoznal.
    Zdraví
    NC

  6. #6 Thomas 27. 1. 2015 - 13:30

    Nick Carter, se zády jsem na tom byl bídně také, s bolestí jsem se smířil a koloběžku jsem chtěl od základky. Ale že mi pomůže od bolesti a další zdravotní bonusy jsem nečekal. :-)

  7. #7 Standa477 27. 1. 2015 - 18:05

    Vážený pane autore, rád bych Vám položil několik dotazů jakožto koloběžkou absolutně nepolíbený jedinec. Potřebuji ujet 5,7 Km k práci a 5,7 Km od práce + kombinovat s MHD . Skládacími koloběžkami jste relativně “pohrdal” ale vyjmul jste oxelo (z jakých důvodů kromě materiálu ? pokud tam jsou), velice se mi zalíbilo oxelo town 7 Easyfold. Je tato vzdálenost na této koloběžce dle vás problém? Nebo je to opravdu přibližovadlo na řády 100 metrů. A jakožto koloběžkou nepolíbený střídaní nohou ? Jen abych pochopil princip .. .Jednou levá jednou pravá mi přijde jako nesmysl. Takže 10x levá a 10x pravá ? A nebo v určitých časových úsecích, třeba 10 minut levá a 10 minut pravá. Předem děkuji všem zkušenějším za odpověď a chápu, že nebudu pravý koloběžkář s tímto skládacím strojem, protože 25 KM výlet asi nedám.

  8. #8 Lindner Petr 27. 1. 2015 - 18:19

    Standa477: Aby nedošlo ke zmýlené – žádnou kategorií koloběžek nepohrdám, pouze nemám rád nekvalitní šmejdy :)
    K tomu Oxelu: Pokud by vaše trasa vedla víceméně po rovině a na hladkém povrchu, dá se oněch 5,7 km (krát dva) ujet v pohodě i na takovémto stroji. Jde o to, že tyhle skládačky nemají „dospělou“ geometrii čili jsou stavěné spíše na vzdálenosti řekněme do 2 km. Polyuretanová kola sice nikdy nepíchnete, ale zároveň na jiném než hladkém povrchu docela drncají až to někdy hezké není. A stačí jen zámková dlažba.
    Pro vaše dojíždění bych tak zvolil raději malý stroj na nafukovacích kolech – viz např. v článku zmíněné Mibo Tiny nebo některý z K-biků.
    Ke střídání noh: Samozřejmě se nestřídá po jednom odrazu, extrém je asi 3 odrazy při jízdě do velkého stoupání. Na rovině klidně po 10–15 odrazech… Ostatně každý to pozná sám – jakmile začnete cítit, že se stojná noha unavuje, je čas k vystřídání. Raději dříve než později.

  9. #9 Standa477 27. 1. 2015 - 18:34

    Děkuji mnohokrát za odpovědi. Ten K-bike se mi líbí, ale obávám se že prudérnější řidiči mne nenechají jet (pražská MHD). Když má dítě koloběžku tak to tolerují, ale dospělého občas potrápí. A představa jak 20 minut čekám na další mě děsí. U skládačky (i přesto, že taky v některých rozměrech přesahují) jsem zatím žádný problém neviděl. Každopádně ještě jednou děkuji za článek a odpovědi pro “panice” úplný ideál :) .

  10. #10 Thomas 28. 1. 2015 - 09:27

    Standa477 s řidiči MHD v praze je to o komunikaci, když na ně kývnete jestli můžete nastoupit, tak většina svolí. Nesmíte se nahrnout třeba do tramvaje automaticky jako by to byla samozřejmost. I s Hillkou mě vzali do tramvaje když jsem se dovolil. Pak taky rozhoduje dopravní špička. Jinak když mám v Praze kolobku tak zřídka kdy používám MHD.

  11. #11 Láďa Bláha 28. 1. 2015 - 12:43

    Fido: Přesně, je to o prostoru pro jezdce nikoliv o délce stupátka, nikdy mi nesedly na výstavách letmo zkoušené Kostky, nějak mě nutily být na řídítkách (která měla navíc podivný úhel do rukou), víc než se mi líbilo, teprve potkání se s dlouhou sixteen mi to osvětlilo, kostky mají/mívaly sice poměrně dlouhé stupátko, které ale začíná/začínalo bezprostředně za přední pneumatikou, takže jsou/byly efektivně kratší a mají menší prostor pro jezdce než je mi osobně milé. Mám 186cm :-) Tou lo/meností v textu se snažím říct, že nové Kostky to už možná mají jinak. Patrně začínají se stupátkem dál – tedy dle fotek, ale dle textů zase obhajují kratší stupátko jako efektivně stejně dlouhé, takže možná se taky nezměnilo vůbec nic (pardon asi je ten nový rám o něco tužší) a prostor pro jezdce je na mé preference stále malý.

  12. #12 Petr Fischer 28. 1. 2015 - 14:51

    Naprosto perfektní článek, který shrnuje vše, co jsem vstřebal za poctivých 19 let a snad tisíce kilometrů najetých na různých koloběžkách :-)) Díky i za ostatní koloběžkáře :-))

  13. #13 Srna 28. 1. 2015 - 17:43

    Článek pěknej, jen chybí některé zásadní věci. Třeba v kapitole o “Než abych pořád škrtal(a) o zem..”, je pěkný odstavec o tom jak přizvedávat na nerovnostech a o seskakování a vyskakování obrubníků. Souhlasím, ale chybí tam upozornění pro zájemce o Kostku, která má toto výslovně zakázáno v manuálu/návodu na používání.
    V kapitole “Není to stupátko nějaké malé” píše autor o nechtěné pružnosti, i když v jiném článku (Tour3) byla pružnost známkou komfortu.
    V kapitole o brzdách se píše o přehřívání ráfku, ale autor zapomněl uvést, že tento problém se týká pouze 12-ek. U větších kol dochází spíše k přehřátí špalků a vadnutí brzd. Pokud to člověk nepřehání, službu udělají oboje, tady je to spíš o komfortu a ceně.
    Jakou z kapitol autor porušil, že si pořídil takovej fešnej look?

  14. #14 Fido 29. 1. 2015 - 11:52

    Pro Láďu Bláhu. Nebudu mluvit za všechny Kostky, protože nezávodní modely mne zas tak neberou, ale pokud jde o Racery, tak mají shodný prostor pro jezdce s KickBike Race Max, který dodržuje i Trojanka a vlastně skoro všechny závodní koloběžky. Tolerance +-1cm.
    Správně uvádíš, že stupátko je zkrácené a je to velmi dobře právě z důvodu zvětšení, a nikoli malého, tuhosti, která je ještě podpořena výztuhami. Asi nejlíp to lze podpořit tím, že si tu moji vyzkoušela velká část naší špičky a neměla k tuhosti výhrady a zároveň si pochvalovali prostor pro jezdce , který má asi nejluxusnější v celém závodním poli, protože jsem použil, po vzoru Alpa, krásný starý “vlašťovky”. Jinak kostka nic nezakrývá a tak veškeré rozměry (i  těch závodních modelů) jsou k nalezení na jejich webových stránkách v nákresu. Je to skoro u všech modelů. Kdyby to takto vedli všichni výrobci a prodejci, tak by se mnohem lehčeji porovnávali parametry a dělal by se jednodušeji jakýsi předvýběr před koupí.

  15. #15 Martin 29. 1. 2015 - 22:20

    Fajn článek!
    Ke kapitole “Masochismus koloběžný” bych rád poznamenal, že do jisté míry pro takové myšlení mám pochopení – například mi kamarád cyklista-závodník říkal, že ať si oddělám (kovový) blatníky a stojánek, že je to zbytečný závaží navíc. Stejně tak jsem si místo Kickbike G4 Sport mohl koupit ten lehčí a dražší. Ale k čemu vlastně? Kdybych závodil, tak určitě. Jenže mně jde hlavně o to se projet a trochu si máknout, takže co na tom, že mám o 2 kg těžší koloběžku. Tak pojedu o trochu pomaleji, no :)

    Co se týče dotazu na střídání noh, tak se řadím do tábora “shovívavý úsměv” 😉

  16. #16 Pavel Jan 31. 1. 2015 - 14:03

    Dobrej článek. “Chtěl bych se vrátit k větě: Nejprve si koupím levnou koloběžku za 1500 až 2000 kč a když mně to chytí, pořídím si pořádnej stroj”. Co nejdůrazněji varuji před takovýmto přístupem! Když to uděláte, tak právě toto rozhodnutí způsobí, že vás to nechytne. Těch Petrovo 50% bych zvednul alespoň na 80% a těch zbylejch 20% právě vyhodilo 2000, protože si půjdou koupit lepší kolobku. Protože jsem v okolí znám jako “notorický” koloběžkář, byl jsem několikrát požádán o smontování právě zakoupené koloběžky. Žádná sláva, ale jednou se mi sevřelo srdce, (kolobka MASTER 20 – 16) protože jsem nevěřil, že je to možný. Ta koloběžka leží ve sklepě, paní chodí pěšky (já bych taky chodil pěšky) a 2800 kč je v nenávratnu.

  17. #17 Pavel Jan 31. 1. 2015 - 14:28

    Abych jenom nenadával: Dával jsem dohromady taky Mibo 16+16. Světlá výška 40mm, výška podlahy 60 mm – velice příjemná záležitost. Vy kteří nechcete moc investovat a stačila by vám menší kolobka a pokud nevážíte 100 kg, zkuste zauvažovat o koloběžce Bizon (16+12″), 3200 kč, výrobce ing. Petr Kulišťák.

  18. #18 Kuba 3. 2. 2015 - 12:29

    Ahojte, děkuji za hezký článek. Na kolobce jsem jezdil jako malý kluk a teď cca 20 let už ne. Dělal jsem na nejvyšší úrovni florbal a teď 4x týdně hraju tenis a hodně běhám.
    Bydlím v paneláku a každý víkend jezdíme 40 km za našima na chalupu. Takže kvůli skladování a přepravě jsem zvolil koupi koloběžky než kola.
    Navíc jsem se někde dočetl, že je to pro zdraví a regeneraci lepší volba než kolo.

    Jenže než jsem si přečetl tento článek a i další na Vašem webu, tak jsem si koloběžku už objednal. Po přečtení těchto článků před objednáním bych možná připlatil a koupil jinou.
    Ale už je na cestě a tak bych se rád zeptal, jestli by jste mi, jako úplnému začátečníkovi radili koloběžku vrátit a koupit jinou (jakou) – nebo nechat a až po najetí několika set km se rozhodnout co dál.

    Chci ji jako doplněk ke sportování. K tenisu a běhu. Plánuji najezdit týdně cca 100 – 200 km. Do práce to mám 20 km, tak pokud mě to chytne, tak možná vyměním volant za kolobku a najezdím pak daleko více.

    Objednal jsem si Mezeq new disk.

  19. #19 xpokor 3. 2. 2015 - 21:52

    Ze zakona je 14 dni na vraceni pokud jste objednal z eshopu asi bych uvazoval o necem mensim (K7) kdyz vas trapi preprava a skladovani

  20. #20 Pavel Jan 4. 2. 2015 - 12:27

    Kuba – Nechci Vám komplikovat život, ale: objednaná kolobka váží 11 kg, nášlapná výška 9,5 cm, krátký prostor pro jezdce. To bych radši koupil Kostku Hil 3. Je stejně velká, o dvě kila lehčí, dobrá ergonomie. Je asi o dva a půl tisícovky dražší, ale má podstatně lepší výbavu i zpracování. Další je Mibo express. K7 je dobrá, ale mě vadí zadní jen 12″ kolo. Na 100 až 200 km týdně to není. Zavolejte nebo napište P. Lindnerovi, nebo J. Horákovi (FIDO).

  21. #21 Miloš Tichý 4. 2. 2015 - 18:18

    Spíš pro zajímavost – i já jsem v počátku podlehl mámení ceny a koupil si Workera 20/16, tehdy ještě za přijatelnou cenu 2190 Kč včetně dopravy. Později jsem vyměnil většinu součástí, svařil a upravil rám a dodnes ho používám na výlety mimo cestu. Vlastně ho mám rád a od koloběhu mě neodradil. Ale spíš budu patřit do kategorie masochistů, kteří se rádi dřou. Mám doma už další dvě koloběžky od renomovaného výrobce a musím říct, že investice odpovídá míře radosti, kterou je schopna přinést. A přesto je to jen zlomek ceny nového kola. A pro autora – článek fajn, ale při dlouhé cestě ve sportovním tempu mě už záda bolet začínají.

  22. #22 VITR 4. 2. 2015 - 21:51

    Perfektní článek, když jsem před rokem kupoval 1. koloběžku, tak mi chyběl. Ale ke skládacím koloběžkám: mám Mastra 16+16 skládací a už jsem skládání mnohokrát využil, jistota v MHD, vlaku (složená v obalu jde bez problému dát v kupé na nosič jako běžný kufr), nebo když nejde koloběžku vzít do objektu (úřad, kostel atd) a nechcete ji zamykat venku. A nakonec i do toho auta se líp vejde, je to taková placka na dně kufru. Samozřejmě skládačka stojí něco navíc a taky je trochu těžší, ale já jsem ji už mockrát využil. V.

  23. #23 Gek 5. 2. 2015 - 14:19

    Dobrý den. Hezký článek, potřebný. Koloběžku mám přes rok, vše jsem se učil sám z webu a hlavně tak nějak za pochodu, respektive za odrazu. Začal jsem v pozdějším věku a tak to není o dálkách a mnoha kilometrech. Je to o udržení kondice a pohyblivosti a pohodě. Do letošního roku vyrážíme spolu s manželkou, které se koloběh také zalíbil. Tak se těšíme.
    Článek jistě bude mít pokračování a tam bych docela uvítal zmínku o nástavcích na řidítka, tzv. rohy. Sam mám doma sbírku rohů než jsem našel to o čem si myslím, že je dobré. Jedny rohy jsem dal na novou Kostku pro ženu, tak mám ve sbírce o jedny méně. Přesto si rád přečtu názory zkušených.
    Díky. Gek

  24. #24 Kuba 6. 2. 2015 - 11:43

    Děkuji za názory :)
    Už si ji nechám, těším se na ni a nechce se mi čekat na nějakou jinou. Už jsem ji včera vyzkoušel a jsem spokojený. 😛
    A jak říkám, pokud mě to chytne, tak si koupím už lepší a tuhle nechám manželce. Jí to na tu vyjížďku 2x za měsíc bude stačit. 😛

  25. #25 Thomas 8. 2. 2015 - 13:22

    To já bych své ženě nikdy neudělal. :-)

  26. #26 Pavel Jan 8. 2. 2015 - 17:21

    #25 Thomas – dobrý. A pak že na světě není sranda.

  27. #27 Martin Vychodil 11. 2. 2015 - 14:04

    Co se týče tématu “Ubrzdím to?”. Včka ubrzdí koloběžku v malých rychlostech, vhodné tak do města, stačí delší kopec a můžete se jít klouzat, protože se zahřejí a nebrzdí, kotouč bude vždy lepší v jakémkoliv ohledu, nevadí jim špína, prach, snadná údržba a co se brzdné síly týče, nenahradí je Včka. A že to nepoužívají závodníci, proč? Protože oni závodí, nemají v smyslu brzdit, maximálně přibržďovat do prudké zatáčky, a jsou o něco lehčí než sestava kotoučové brzdy, rozhodně je nemají proto, že je to dostačující.

  28. #28 Lindner Petr 11. 2. 2015 - 15:22

    Martin Vychodil: Proč tedy 95 % koloběžkářů jezdí s Véčkama? To jsou všichni sebevrazi? Tenhle web fakt nečtou pitomci, nesnažte se jim namluvit nesmysly. Díky! :-)

  29. #29 Martin Vychodil 11. 2. 2015 - 16:26

    Protože za 1. ne většina modelů nabízí kotoučové brzdy a už vůbec ne například pro městský provoz. Za 2. cena, ano, hodně lidí kouká hodně na cenu. Za 3. si myslí, že se jedná o složitou část, se kterou nechtějí mít nic společného.

  30. #30 Srna 11. 2. 2015 - 16:27

    Souhlas s Martin Vychodil. Kapitola o brzdách je více než zavádějící. Nesmysly tu šíří někdo úplně jiný.

  31. #31 Ondřej M 11. 2. 2015 - 16:48

    Mám koloběžku jak z kotoučema, tak i z klasickou brzdou. Je pravda, že kotouče brzdí líp, ale na druhou stranu véčka svoji práci zastanou také a na běžné ježdění bohatě stačí a to i z větších kopců. To už je nebezpečnější silně brzdění kotouč na malém průměru kola, pod 20 palců bych kotouče necpal.

  32. #32 Arnost905 11. 2. 2015 - 19:22

    Teda když už se tu hádáte o brzdách, tak do těchto malých průměrů bych dal místo véček maximálně bubnovky. Ale zajímá mě jiná věc, a to výběr koloběžky. Můj leháč všude vláčet nejde, že. Bylo mi řečeno, že stejně jsou potřeba 2 koloběžky, malá 12/12 na cestování vlakem a poflakování ve městě, a pak střední až velká od 16/16, 20/16 atd. na výlety apod. Kterou mám začít pro ty základy, když jsem ke kolobce nepřičichl v dětství? Malá K-bike K5 nebo rovnou větší třeba Kostka Hill fun? Na rovině nebydlím a měřím 191cm a metrák živé váhy :-) Máte někdo doporučení prosím Vás?

  33. #33 Gryllus 12. 2. 2015 - 09:46

    Dobrý den,
    přidávám pár postřehů z perspektivy postarší, nijak zvlášť obratné ženské, která využívá koloběžku v kombinaci s vlakem a metrem coby prostředek k zpříjemnění cest po Praze do práce a z práce (a shození nějakého toho kila). Pořídila jsem si na to Yedoo Ox New (…já vím … ale těch 8.5 kila není zas tak hrozných, a v pohodě na tom zvládám i betonku, která ještě pamatuje Státní statek Praha).:Přece jen nejméně v jednom bodě se od většiny přítomných adrenalinových mládenců liším v tom, že VELMI oceňuji prostorné stupátko, díky kterému dokonce ani mně nečinilo potíže naučit se střídat nohy skokem při jízdě do mírného kopce. A pokud jde o to, že prostor pro obě nohy člověk vlastně neužije … ono jak kde, na 1.5 km hladkého sjezdu z Jarova do Hrdlořez se to dost hodí :-).. Beru kolobku čistě jako zábavné a skladné přibližovadlo, na kterém mi projde, když se v centru uchyluju na chodník, neb se bojím do pražského provozu – na výlety po krajině mám kolo.

  34. #34 Kiti 14. 2. 2015 - 14:54

    Průřez 3 stroji pokročilého hobíka :-):
    1. a startovací: Yedoo Mezeq Disc s původním tvarem rámu: s košíkem na řídítkách ideál na nákupy a městské pojížďky, výborná věc pro pojížďky v lesích a lukách, v zimě si poradí i s menším blátem a sněhovým popraškem, trasy kolem 60 km žádný problém, mnoho celodenních výletů přežitých ve zdraví. Na venkově se skutečně užije a slouží i jako posilovací stroj před nástupem na jarní sezónu na velké koloběžce, protože pak vám to pojede samo :-)
    2. a oblíbený: Mibo Geroy: skvělý koráb a tančík na celodenní výlety, neskutečně stabilní a bezpečný ve sjezdu (kde kostkaři padají, mibař se směje), ideální dopravní prostředek i do práce, stylovka pro dámu v kostýmu i v mini, výborné kovové blatníky, váha není o tolik vyšší. Nedám na něho dopustit, geometrie mi sedla nejlépe (175 cm/63 kg) a  poměr cena výkon považuji za skvělý, ve městě není problém, stokilometrový výlet po většině terénů je v pohodě i pro seniory. Považuji za neprávem opomíjený stroj s nejlepším poměrem cena výkon. Manžel má RaceK a nedá dopustit na berany :-).
    3. a zatím poslední: Kostka Racer v základní verzi: závodní ambice nemám, lehká silnička se ale hodí vždy a přiznejme si, v bílé barvě vypadá famózně. Líbí se mi relativně dlouhé stupátko, rám mi nepruží, což mi u předchozích Kostek vadilo, nizoučký nášlap je také bomba, někdy i nechtěně. Musím pochopitelně více hlídat kvalitu povrchu, po kterém jedu. Zde se ještě trochu sžíváme, protože jsem jako blatníkářka nebyla zvyklá tak často prát , nejspíš vzhled pokazím nějakým blatníkovým bastlem.
    Proč nemám Fina,BCS atd.: U Kick bike se mi zdálo krátké stupátko a vyšší nášlap i když jsem po ní popravdě pokukovala jako po 1. možnosti, BCS jsem odpískala jako poslední pro složitější cestu k získání, vyšší cenu a rám se mi zdál kratší než u Kostkovic Racera. Ale jsou nádherné, Italové laky umí, co dodat…
    Tolik názor průměrné koloběžkyně. Jsem jen hobík, nemám závodní ambice, jsem pohodářka vychutnávající si kochání se krajinou, baví mě na koloběžce v jakémkoliv počasí posouvat své výkony a otužilost, koloběžky miluji a propaguji kudy chodím :-).
    Pokud sem zabloudí kdokoliv, kdo se teprve rozmýšlí, neváhejte a jděte do toho. Půjčujte a testujte různé typy různých značek, a koloběžku, co vám sedne, kupte. Až objevíte stejně jako my ostatní úžasný fyzický i psychický přínos, stejně nezůstanete u jedné. Ani já neslibuji, že jsem na konci cesty, jen občas přikoupíme hák ke stropu garáže :-).

  35. #35 Laďa 17. 2. 2015 - 10:34

    Ho,hó, s 3 kolobkami jsi už Kiti minimálně poloprofík. Já když ujedu /na Racerovi/ v tahu 40 km, tak už si připadám, jak king :-). 60 km na 12 kg Mezkovi s proklatě vysokým nášlapem bych dobrovolně nedal. Kolik najezdíš za rok? Při Tvé zmínce o hrdinném Mibu jsem si chtěl osvěžit paměť na stránkách výrobce a koukal jsem, že se Geroy již nevyrábí a je nahrazen modelem Malaga. Ten mi s udávanou váhou 11,1 kg, ale přijde stále dost těžký. Cenově srovnatelný Kostkovic Tour je o 2 kg lehčí a dnes už i levnější. To jen jako osobní poznámka od fanouška Kostky :-).

  36. #36 Cvok 23. 2. 2015 - 12:30

    Brej. Přesně tenhle článek sem potřebovala! Super shrnutí, dostačující informace, což já, jako koloběžkou zatím nepolíbená, vítám. Moc díky za článek. Ted bojuju s tím, JAKOU koloběžku koupit. Někde si pečtu, že “Yedoo úplně nejvíc supe nejlepší” a v jiným odkazu ” ..hlavně ne Yedoo.” Tak teď babo raď. Docela se mi líbí kolobrndy.cz od pana Kulištáka, ale já sem holka, vybírám spí očima, co si budem namlouvat, že. Nemohla bych si nějakýho větrem ošlehanýho koloběžkáře pučit do mailu? Ráda bych kozultaci.

  37. #37 Fido 24. 2. 2015 - 15:35

    Piš to sem!

  38. #38 Laďa 24. 2. 2015 - 17:19

    … my tu před sebou nic tajíme, tak se neostejchej :-). Akorát nevím, jak je to s onou “ošlehaností větrem”. Já teda přes zimu ani trh.

  39. #39 zdenek 25. 2. 2015 - 15:16

    Nabízím pohled koloběžce z kategorie 50 +, který zatoužil po vyšším levelu, jímž je nepochybně velká koloběžka.
    Kompletní nabídka na jednom místě mě přivedla do prodejny pana Juna v Plzni. Vyzkoušel jsem a prohlédl si řadu strojů a při tom zažil ojedinělý pocit, kdy jak kupující, tak prodávající si to opravdu užívají!
    Kostka Racer – původně můj favorit č.1.
    Pro mě nejhezčí koloběžka na trhu, ve skutečnosti ještě krásnější, než na obrázcích eshopů. Stroj na kvalitní asfalt. Tam, bohužel ale jenom tam. Ostatní povrchy nemilosrdně ničí spodek a jízda už není příjemná. Mým potřebám vůbec nevyhovoval a s těžkým srdcem jsem ho odložil.
    Mibo Malaga – letošní novinka u které mám pocit, že typická mibácká hranatost a špičatost (nic ve zlém, pane Michálku) se opticky malinko zaoblila a moc jí to sluší. Křižník, na němž proplujete cestou i necestou důstojně a elegantně. Ze stroje čiší kvalita, solidnost a pohodlí. Na expedice a dálky těžko hledat vhodnější.
    Race Max – tvrdá žiletka, závodníkem snadno a rychle. Na rozdíl od Racera je možné využít univerzálnost rámu a změnit závoďáka na treka jiným osazením. Ale ten rám je oproti oceláku G4
    lehčí jen o 600gr avšak dražší o 3000,-
    G 4 – asi tušíte, vítěz na konec.
    Mé obavy z vyššího nášlapu a menšího zadního kolečka, spolu s vyšší váhou zmizely hned při testovací jízdě. Během následujících zatím cca 200 km, se mi potvrzuje správnost volby. Cyklostezky, parkové cesty, polňačka, lesní pěšina, všude obstála. Odstraněním blatníku, stojánku,
    a výměnou představce a řidítek za lepší, klesla váha o víc než 1 kg. Vyzkoušel jsem i změnu trekových plášťů za silniční. Koloběžka jede jako z praku. Tedy dokud Pán může :)

    Tak si trhněte a třeba se někde naše cesty zkříží!

  40. #40 Fido 25. 2. 2015 - 21:08

    Tak takhle nějak to má vypadat. Přijet s nějakou představou, vidět, VYZKOUŠET!!!, podebatovat s někým, kdo tomu hoví a  poopravit, či zesouladit své představy (priority, hlavně s ohledem na povrch, kde chci, případně potřebuju jezdit), odjet spokojen.

  41. #41 Aleš 26. 2. 2015 - 08:47

    zdenek “Odstraněním blatníku, stojánku,
    a výměnou představce a řidítek za lepší, klesla váha o víc než 1 kg.” koukam, kazdy to resi jinak, ja mam BCS, krasna italka a resim opacny problem, jak jen tam dostat ten zadni blatnik, abych nebyl po kazde jizde ve vlhku a desti nahozeny od kotniku az po hlavu :)

  42. #42 Michal 26. 2. 2015 - 10:15

    Zdravím

    Chválím web stránky i recenze. Pro začátečníka učiněný ráj informací. Proběhne v dohledné době test koloběžek morxes? Nové koloběžky morxes se mi líbí designově nejvíc, ale protože se jedná o nového výrobce tak jenom přece bych si nerad koupil koloběžku s nevychytanými mouchami. Díky za odpověď.

  43. #43 zdenek 26. 2. 2015 - 11:47

    Uchopil jsem koloběžku a vstoupil na domácí váhu. Poté se zvážil bez ní. Rozdíl činil 8,4 kg.
    Místo zadního blatníku važuju o něčem takovém: http://www.kupkolo.cz/blatnik-na-odpruzene-vidlice-sencillo-not-eat-mud_z97597/

  44. #44 Lindner Petr 26. 2. 2015 - 16:01

    zdenek: Mám obavy, že to bůhvíjakou účinost mít nebude :(

  45. #45 Laďa 26. 2. 2015 - 16:41

    Značku Morxes jsem, Michale, neznal a přitom sídlí jen kousek od Olomouce. Až se oteplí, tak se tam nejspíš zajedu podívat. Ovšem / nemohu si odpustit poznámečku/ nejlevnější kolobka za 14500? Dost sebevědomé :-).

  46. #46 zdenek 26. 2. 2015 - 17:34

    Lindner Petr:

    Musím to promyslet, líbí se mi na tom, že plechový blatník je nahrazen lehkým materiálem, který
    se dá přistříhnout na míru a přichytit pásky. jestli to půjde, uvidíme, uvidíme :)

  47. #47 Michal 26. 2. 2015 - 20:52

    Laďa

    Tak představením firmy mám už jasno, sledoval jsem jiné web stránky p. Pechra a tuning koloběžek. Já mám nejblíž koleběžkarnu v Ova, takže při šetřím do prasátka:-), a pojede se zkoušet a nakupovat.

  48. #48 Pavel Jan 26. 2. 2015 - 21:04

    #36 Cvok – ” Tak teď babo raď “. – Já jsem ta baba, která ti poradí: Yedoo nebrat, váha 11kg, podlaha 9,5 cm, krátký prostor pro jezdce. Můj typ je Kostka Twenty 3 Alivio, cca 8500,-

  49. #49 David Eli 27. 2. 2015 - 18:45

    Dobrý den, dík za poučný článek pro nás začínající koloběžkaře.
    Uvažuju, že si pořídím svojí první koloběžku, ale nevím o žádné půjčovně v okolí nebo zásobenější prodéjně kde by si člověk zkusil co by mu vyhovovalo. Jsem takový drobeček 205cm a 140kg. Už jsem se tak trochu poptal a v Mibu i u Kostky mi doporučili modeli 26/20. Nejsem příznivec žádneho terenního ježdění, vždyť defekt lze chytit i na asfaltu. A tak bych se rád zeptal zkušených matadorů jak si správně vybrat koloběžku. Už jsem pochopil, že budu investovet 8000+ a proto bych si chtěl vybrat správně. Určitě si nebudu kupovat koloběžku v e-shopu, ale pojedu si jí nejdřív zkusit, a proto bych rád věděl co je při výběru koloběžky důležité. Jestli vyšší tuhost, nebo nižší váha. Chtěl bych na kolobce jezdit do práce 8,5km a odpoledne se projet s psem po okolí ať se řádně vyběhá.

  50. #50 Laďa 27. 2. 2015 - 18:45

    Pavel
    Radíš dobře “babo”, cena přiměřená, úzké náboje, kvalitní komponenty a zpracování, pro jízdu po asfaltu bych nechal nahodit Kojaky a mírně tak snížil světlost. /Ono těžko nedoporučit Kostku, když si na něm našinec spokojeně trhá levou zadní :-)/

  51. #51 zdenek 28. 2. 2015 - 16:12

    David Eli: Nejdřív zkoušet, možná i se psem :) To většinou hodně napoví. Tuhost je důležitá pro sportovce, ti však neřeší pohodlí. Váhu lze dodatečně vždycky snižovat. Odborník na místě by měl mít trpělivost, tak se ptejte! Volba bude ale na vás.

  52. #52 Kiti 2. 3. 2015 - 22:16

    Pro Zdenek #43 a ostatní: Blatník velmi zajímavý, jestli pan Lindner nebo kdokoliv otestuje, děkuji předem.
    Pro Laďa #35: přehled o km/rok nemám,eviduje mi to manžel v xls :-), ale pár táců ročně to bude, já to jen hlásím a neřeším. Zima letos žádná není, jezdit se dá permanentně, mám to do práce tam a zpět “po krátké” necelých 10 km, proto chvála tančíků.
    Ohledně značek je to individuální, lidé jsou různé, nelze mít 1 stroj na vše, na obranu yedoočkářů mohu jen konstatovat, že kamarádky mají City a drandí déle a víc než já. No a kdo by měl s těžkým strojem problém,může vytunit např.:
    https://www.youtube.com/watch?v=GZfzUBOK_7o&list=PLC371E2C49A0C09BB
    nebo
    https://www.youtube.com/watch?v=CDafMzo4HO8&list=PLC371E2C49A0C09BB&index=4
    omlouvám se,ale to nešlo 😀

  53. #53 Lindner Petr 2. 3. 2015 - 22:54

    Blatníček se testovat nebude, protože jsem za prvé nabeton přesvědčen o tom, že vzadu je k ničemu a za druhé kus plastu za 270 Kč, to se mi zdá poněkud drahé… :)

  54. #54 Laďa 3. 3. 2015 - 09:34

    Kiti, dík za tipy na tuning :-). Já jsem za loňský rok ujel necelou bídnou tisícovku, tak mě zajímalo, kolik bych musel najezdit, abych zvládnoul na Jedu dojet dál než do nejbližší osvěžovny. No, ale když je manžel tajnůstkář v xls, tak se to holt nedozvím :-).

  55. #55 Cvok 10. 3. 2015 - 11:50

    Cvok je zpět a děkuje všem babám za rady :)) Minulejch 14 dní jsem věnovala téměř všechen svůj volnej čas studováním koloběžek. Nu a došla sem k názoru, že pro Cvoka bude nejvhodnější Kostka Tour 3. A červená! :) Mě se prostě líbí moc a i ty parametry mi přijdou oukej. Co? :)

  56. #56 Laďa 10. 3. 2015 - 16:15

    Já Ti, Cvoku, volbu schvaluji :-), budeš spokojená. Větší přední kolo každopádně přidá pohodlí, stabilitu ve sjezdech. Kdo nějak extra neřeší skladnost ,tak dává většinou přednost větším kolům.

  57. #57 Aleš 11. 3. 2015 - 07:34

    a pokud jeste vahas, tak se zajdi podivat koncem brezna na vystavu kol do prazskych Letnan, loni mela kostka stanek i na parkovisti a kolobezky bylo mozno otestovat a co si pamatuji, tak mibo atd… tam bylo taky

  58. #58 Honza175 13. 3. 2015 - 14:23

    Moc pěkný článek. Děkuji. Považuju se stále za začátečníka, ale koloběh mě chytil již minulou sezónu pevnýma rukama a už mě asi hned tak nepustí. Takových noviců jako já je všude asi hromada. No, já mám jedno specifikum. Měřím 195cm a v současné době vážím 175 kg. Když to počasí dovolí ztrestávám svou černou Tourku s tovární nosností 150kg. Já z ní hravě dělám “závodní speciál” :-) Rám je neskutečný, pod mou vahou se jen lehce se prohne a drží jak má. Můj hlavní sport a zájem je vzpírání a silácký trénink. Koloběh naprosto neskutečně a dokonale uvolňuje, opravuje a léčí problémy se spodními zády. Navíc čistí hlavu a konečně mám nějakou rozumnou outdoorovou zábavu, kterou můžu provozovat se svou o 110 kilogramů lehčí partnerkou. (Taky má Tourku reflexně zelenou :-)) Na kole se se mnou vysloveně nudila, ale koloběžka to je jiná. Jen jsem chtěl dodat odvahy těm “trochu” větším a objemnějším. Koloběh je bezva!

  59. #59 Laďa 13. 3. 2015 - 16:58

    Honzo, jestli odveze v pohodě Kostka Tvých 175, tak je to pro něj výborná reklama. Domnívám se, že větší Rambo na jeho kolobce u nás / a nejen u nás/ nejezdí. O těch zádech máš naprostou pravdu, to je velký plus koloběhu.

  60. #60 Jakub 15. 3. 2015 - 01:00

    Jezdím od prosince na yedoo city new každý den do práce cca 4 km tam do kopečka a zpátky z kopečka .

    zaujala mě designem a cenou , chtěl jsem původně kostku ale na tu jsem v té chvíli neměl a už jsem nechtěl jezdit přeplněnou MHD

    no už byla mírně jetá jako předváděcí kus měla osmi ikdyž výrobce tvrdil že je jen škráblý rám .

    jinak z koloběžky jsem byl nadšený jela opravdu rychle a na volnoběh celkem dlouho a brzdy byly ostrý na mojí váhu cca 57 kilo ..navíc s tím byla opravdu zábava ject , jelo to i na zasněženým chodníku

    při prvním jízdě jsem zjistil že nejdou sjíždět obrubníky jako na kole ani najíždět :) naštěstí tu máme ve městě na chodníku i cyklostezky a pěkný nájezdy

    jinak mi začli vadit ty osmi při rychlejších sjezdech , docela to házelo

    pak jsem si všiml zvláštní věci o který jsem nevěděl jestli je to dobře nebo špatně a to je pružení rámu

    když jsem jel svižně cítil jsem jak to se mnou pracuje ,ale pořád jsem jel rychle , až tady jsem se dočetl že by rám neměl pružit .

    navíc jsem se na bike foru dočetl že yedoo velkou kvalitou neoplývá i jeden autor tu psal že se jejich stánku vyhl obloukem .

    nicméně já jsem s koloběžkou zatím spokojenej na to dojíždění do práce , plánoval jsem i kolo ale jak tak čtu na tý koloběžce se člověk víc namaká a já chodím běhat ,takže v rámci tréninku mi ta kolobka sedí víc

    ale začínaj mi vadit ty osmi už to nejede na volnoběh tak pěkně

    líbila se mi od mrázka ta kosmická koloběžka ale nevím jak bych jí zamykal skrz ten rám

    po přečtění tohodle článku jsem se utvrdil v kostce 20*20

    dále se mi líbil hliníkový kickbike race max ale do práce a na nákupy by to asi nebylo OK protože mimo město si radši zaběhám

    to mibo by se mi taky líbilo akorát neskládací a bez těch beranů a blatníků

    muj strop by byl asi kolem těch 10 000 asi obejdu obchody

  61. #61 Laďa 16. 3. 2015 - 10:02

    Jakube. Kola na Jedu by Ti možná někdo vycentroval, ale od obyčejných /jednostěnných/ ráfků bych si obecně moc nesliboval. Taky lisované plechové náboje nezajistí hladký chod. Osazení prostě odpovídá pořizovací ceně. Kolobku od Mrázka by /podle mého/ nebyl problém zamykat – delší lanko /řetěz/ zámku by muselo procházet vnitřkem předního kola a přes rám. S plánovaným rozpočtem si určitě vybereš :-).

  62. #62 Pavel Jan 17. 3. 2015 - 11:31

    #60 Jakub Můj typ je Kostka Twenty Alivio za 8500,-. Za zbytek si kup blatníky, světla, které (pokud jak píšeš jezdíš i v zimě) jistě oceníš. Pak už zbejvá jen hodit nohy na stůl a zapálit si doutník.

  63. #63 Jakub 17. 3. 2015 - 15:20

    na twenty jsem koukal ta se mi líbí možná jen zkusit jiný řídítka jako jsou na tour , blatníky jsou ošklivý :) světlo mám spíš zbytek investuju do kvalitního zámku nebo helmy a v dešti už jsem jel a to oblečení vždycky uschlo na kamnech :) ještě se mi líbí ty pláště kojak jen nevím jak v zimě na zimu bych asi přezul na normální s nějakým vzorkem

    já jezdím jen po asfaltu

    ta kostka by měla jít parádně zamykat za rám přes tu škvíru ve stupátku , prohlížel jsem si to v obchodě ..lankovej zámek odmítám jen nějakej monstrozní abus nebo něco podobnýho

    ještě teda zvažuju i kolo jako rezervu to jsem vlastně chtěl i před koloběžkou nějaký crossový jednoduchý , uvažoval jsem i o singlespeedu

    ale koloběžka se mi líbí že člověk na krátkou vzdálenost může trénovat i fyzičku navíc je na tom příjemný ject jak je člověk víc v kontaktu s tou zemí

  64. #64 Jakub 17. 3. 2015 - 16:28

    a kdybych vydržel trochu dýl šetřit tak bych chtěl tu vytuněnou sixteenku ta je boží

  65. #65 Laďa 18. 3. 2015 - 10:20

    Jakube. Ve firemní prodejně FAB jsem si koupil tvrzený kus řetězu, prodají Ti k němu i textilní návlek. Když si k tomu přikoupíš slušný visací zámek, tak by si zloděj musel přivézt rozbrušovačku nebo hydraulický kleště :-).

  66. #66 Jakub 18. 3. 2015 - 17:37

    díky za nápad proštuduju to

  67. #67 Aleš 19. 3. 2015 - 09:10

    to same treba u firmy Tokoz, koupi se tam kus poctiveho retezu s textilnim navlekem a zamek, sice vetsi vaha oproti lanku, ale zase vetsi odolnost

  68. #68 Jakub 23. 3. 2015 - 20:04

    tak jsem dnes vyzkoušel pár kolobežek

    kostka tour 3

    kostka hill twenty 20*20

    mibo (crazy 16*16 , royal 20*20)

    a kickbike racemax 20

    oproti yedoo city jsou to rychlíci , zvlášt ta tourka 3

    kostka víc pružila mibo bylo pěkně tvrdý až to byl nezvyk

    jen mi neseděli bmx řídítka , zbytek by šel doladit

    na racemax 20 jsem byl opatrnej ale paráda lehoučkej stroj a nášlap slušnej …

    kdybych si měl z fleku něco koupit na rychlou jízdu po městě tak to bude kostka tour 3

    jen snížit a zkrátit představec ,protože mi nejvíc sedli řídítka

    ostatní bych si musel ještě jednou vyzkoušet a nejspíš s jinými říditky ne bmx nebo by se museli upravit

    u racemaxe bych asi jen zkrátil představec …

  69. #69 Pavlína 27. 3. 2015 - 18:26

    Taky jsem začínala na Yedoo, konkrétně City (starší verze) Loňskou sezónu jsem na ní strávila dá se říct celou.Vysoký nášlap jsem neřešila, protože jsem o něm ani nevěděla, že by to mohlo mít nějaký ten nekalý vliv na jízdu :o)) A taky dobře! Já si celou dobu říkala, že se prostě musím naučit makat a že je to celé o tom.
    A naučila! Střídání levé/pravé mám v malíku – seskavování, přesmýknutím nohy, není problém. Dokonce, a na to jsem fakt pyšná, dala jsem i sice kratší, ale zato hodně prudký kopec střídáním vždy po 1 přešlapu.
    Takže neposkvrněná, nepolíbená, pouze nastudováno z netu, že Yedoo je dostačující (dle recenzí, kupována 2013), jsem vypilovala svou jízdu na malé kolobrndě skoro do dokonalosti.

    No, a teď už jsem připravena na pořádný kočár. A chystám se reovnou na 26/20. Mýmu oku nejvíce lahodila Kostka Trip Speed. Strašně se mi líbí ten konstrukční blatník. Už jsem si předstvovala jak si na něj sem-tam posadím i sedací partii nebo tam nechám odpočívat nožku.
    Ale po získání různých kontaktů a pídění se, jestli ona bude ta pravá, kde jedni mě odrazovali (ať už to bylo, jestli nepotřebuju přece jen o něco menší – měřím 165cm a prcek si moc nepřijdu), 2. přikyvovali….. zakoukala jsem se do jiné krásky:
    http://www.kolobezky-pro-dospele.cz/products/kolobezka-kickbike-cruise-max-20-bila-doprava-zdarma/
    Mám ráda retro! Jsem ženská a vybírám hlavně očima a tohle byla láska a dokonce i recenze jsou pochvalné, třeba tady:
    http://www.cyklostezka-jizera.cz/wp-content/uploads/2014/12/kolobezky-test.pdf
    Příští týden jdu na zkušební jízdu, mimo jiné G4, Mibo-Malagu, Kostku. Ještě mě zaujal i retro Morxes (taky retro:))
    Tak jsem zvědavá, jak test dopadne…

    Projel jste se někdo z Vás na Kickbike Cruise Max?

  70. #70 Laďa 30. 3. 2015 - 10:54

    Pavlíno. Taky jsem zvědavý, co vybereš :-). Se 165 cm nemůžeš mít žádný problém.

  71. #71 Pavlína 1. 4. 2015 - 23:16

    Tak dnes jsem byla na testovacích jízdách – a jak to dopadlo?
    Jako první jsem si šla samozřejmě vyzkoušet Cruise. Až mě překvapilo, jak mi padnul na 1. dojem, co jsem ho uchopila. Řídítka, strašně pohodlná, ta mě překvapila nejvíc, jak skvěle padla do rukou – měla jsem z nich největší strach. A ta balonová kola, naprosto super, s něma vám každý povrch přijde hladký….
    Zkoušela jsem i další. Mastra, Express – ty byly taky fajn, ale můj plán je přeci jen větší kolobka.
    Co mi fakt nesedlo, byla Malaga, působila na mě moc tvrdě a v prostoru pro jezdce jsem se moc necítila, připadalo mi, jako bych měla příliš místa, všechno mi připadalo strašně moc daleko a váhu jako bych měla jen na řidítkách…
    Takže jsem se rozhodla pro Cruise Maxe. Bude mi dovežen ve smetanové barvě, protože, když retro, tak i barevně :)

  72. #72 Laďa 2. 4. 2015 - 11:15

    Pavlo a co Kostka, ten do užšího finále nepostoupil? Jinak, Tvůj dojem z řidítek je i pro mě překvápko. Začínám chápat lidi, co používají na kolobce “vlaštovky”.

  73. #73 Pavlína 2. 4. 2015 - 18:07

    Kostka byla k dispozici pouze UNI, ale ta starší verze, takže menší kola než jsem chtěla, připadala jsem si na ni podobně jako na Yedůůůvce. Větší jse bohužel nezkoušela a ani už raději zkoušet nebudu. Cruise mě sedl jak do ruk tak na našlápnutí, prostě mi tak nějak sedl velikostně a opticky přitom působil menší než jiné koloběžky s 26/20 koly, balonové pneu byly velice příjemné – taková pěkná stabilní jízda… a ty řidítka mě fakt překvapily, z obrázků jsem měla pocit, že jsou ohromná a budu mít tak nějak divně “vylomené ruce”. Ale vůbec to tak vážně není, řidítka padnou do ruk strašně přirozeně jako kdyby to tak správně mělo být a když jsem pak přestoupila na jinou kolobku, cítila jsem jak spostu váhy dávám do řidítek, čím rovnější, tím to bylo pro mě horší. Když o tom tak přemýšlím, tak i na kole, které užívám nejčastěj a nejlépe se mi na něm jezdí, mám mírně vlaštovková řidítka.

    Příští týden dorazí Cruise, tak pak, až dám delší trasu a taky až se umodří to prokleté počasí, dám vědět, jak jsem spokojená s jízdou, pocity a tak…

  74. #74 Pavlína 2. 4. 2015 - 18:15

    Ještě jedna věc, určitě nechci hanit Malagu, ale můj dojem byl, že na zběsilou jízdu OK. Já měřím 165cm a tak nějak jsem byla více položenější, jako závodník, což jsem nechtěl. Já si chci jízdu užít, nepotřebuju jet honem-honem, pro mě je důležitější takovej ten komfort – na pohodu :) a u Cruise jsem ten pocit měla. I Martin komár, když mě sledoval, jak na které koloběžce jedu, jaké mám držení těla, řekl, že s Cruisem jsem nejvíce sžitá, že mně nejlépe sedne.
    Jinak Malaga byla hodně rychlá, to zase ano :)

  75. #75 evik 18. 4. 2015 - 14:01

    A co kolena? Nedostanou při jízdě na kolobezce zabrat? Mě teda občas vypovídají poslušnost,tak z toho mám trochu obavy. S kolobezkou nemám žádné zkušenosti,max. z dětství,ale líbí se mi to moc.Rada bych si nějakou poridila,ale bydlíme na vesnici pod Beskydami – takze samy kopec a vymoly…má to vůbec v tomhle prostředí cenu,nebo mám radši ušetřit 5000 a velké zklamání a zustat u kola?

  76. #76 Lindner Petr 19. 4. 2015 - 18:23

    S těmi koleny je to velmi individuální – mně osobně třeba kolena na koloběžce poslouchají na jedničku, mnohem víc trpí na kole nebo na jednokolce. Ale slyšel jsem pár (čili dva :-)) koloběžkářů, kteří si na kolena stěžovali…

  77. #77 Štěpán 19. 4. 2015 - 21:21

    evík:
    Já mám obě kolena po operaci, levé dokonce po čtyřech a naprosto bez potíží.
    Nijak je nešetřím, jezdím cestou necestou, i skáču a tak..

  78. #78 Laďa 20. 4. 2015 - 16:04

    evik a kolena. Bude záležet i na technice odrazu. Závodní “dupání” /čapí krok/, kdy jde koleno před odrazem hódně vysoko, dá kolenům asi víc zabrat než pohodová jízda bez agresivního odrazu. Něco udělá i obuv /tlumivost/, výška nášlapu … Za sebe /letos 58 roků/ bych řekl, že bys při turistickém pojetí neměla mít s koleny problémy, ale může se objevit třeba nepříjemný pocit v oblasti kyčelního kloubu nebo Ti nesedne něco jiného. Jak už bylo řečeno – bez vyzkoušení nelze. Kopcovitý terén může být, zvlášť pro začátečníka, otravný. Zkus si vytipovat třeba nějaký okruh,který bys chtěla na koloběžce jezdit. Pokud ho zvládneš v pohodě na kole, pak ho dáš i na kolobce. Jestli, ale musíš na kole řadit lehké až nejlehčí převody, pak budeš muset v takových úcecích kolobku nejspíš tlačit a to se Ti moc líbit asi nebude.

  79. #79 Cvok 29. 4. 2015 - 15:57

    Cvok je tu zas a má problém :( Vnitřní strany lýtek mám celý modřinovatý a potlučený, páč prostě při každým odrazu o něco brnknu. Když zkouším šířeji rozkročit a tak se odrážet, tak mi to za chvíli přijde nepohodlný a vracím se zpět do původní pozice. Jako. sem z toho celá na větvi a nešťastná, páč koloběžení mě ba ale ty votlučený nohy.. :(( S pozdravem Nešťastnej Cvok.

  80. #80 Kiti 30. 4. 2015 - 08:28

    Pro Cvok 29.4.15: Proboha a o co? Pokud do strany trčí nějaká odrazka či blikátko,dát pryč. Pochopila bych to při stroji 28×28, což nyní začínají používat pánové u nás doma, ale je to vždy otázka změny a zvyku. Jde o Kostka Tour 3 nebo jaký stroj tehdy zvítězil ve výběru?
    Nevím, kolik sem nyní ještě chodí čtenářů, osobně bych doporučovala se nepoddávat a dupat dál, nenosit kraťasy a pro začátek zvolit třeba i nějaké podkolenky, kam bych vložila z vnitřní strany pruh jakékoliv použitelného “tlumicího materiálu”, časem se to vyhodí a není třeba hned šít speciální kalhoty i když je to možná díra v trhu: cyklisté mají plenu v rozkroku, my si vypolstrujeme lýtka a kotníky :-). Berme to jako součást adrenalinu, už se mi také podařilo si jeden kotník pěkně zinknout (a stejně jsem s ním musela dojet a pak jsem prostě nějaký čas nemohla ani moc chodit – pomohla mast Traumeel)…
    Hlavu vzhůru a pěkné jaro na kolobce! Držím palce.

  81. #81 Laďa 30. 4. 2015 - 10:06

    Pro šťastného Cvoka. Pokud je situace skutečně dramatická, pak jsou řešením chrániče. Buď improvizace nebo koupit hotovku :-) – např. zde http://www.dookie.cz/nohou/c-1246/. Já mám občas problém, že brnknu kotníkem. Tak jsem teda koupil chrániče kotníků, z těch jsem odstřihnul zbytečný balast a to co zbylo /kus tvarovaného plastu obšitého látkou/ vkládám na kotník a fixuji kompresní podkolenkou. Ostatně, kompresní podkolenky můžu pro koloběh vřele doporučit – zakryjí, co nemá být vidět, můžeš jezdit v kraťasech, zpevníš lejtka a ještě vypadáš jako znalec :-). V neposlední řadě , pokud zvolíš viditelnou barvu, přispíváš k vlastní bezpečnosti na cestě. Ahoj.

  82. #82 Cvok 4. 5. 2015 - 09:23

    Díky, lidi :)) No, řekla bych, že se řežu vo takovou tu dotahovací páčku na zadním kole. Musím se pekelně soustředit, abych se neřachla. Když se zadívám, například na pasoucí se srnky kousek ode mě, tak se zapomenu a řach. To už nejsou modřiny, to už je velký, krásně barevný, nateklý a furt do stejnýho místa, což mi vadí moc :) A ano, asi to vyřeším nějakým chráničem.
    Díky. Nadějeplnej Cvok :)

  83. #83 Pavel Jan 4. 5. 2015 - 13:35

    #82 Cvok Rychloupínák vyhodit. Místo něj šroub M5x130, dvě podložky karosářské nebo pod nýty (mají větší průměr) a matici. Šroub co bude přesahovat matici odříznout.

  84. #84 Cvok 4. 5. 2015 - 15:40

    #83 Pavel Jan : Upřímně.. v tvojí větě rozumím tak akorát předložkám a spojkám.. 😀

  85. #85 Laďa 4. 5. 2015 - 19:14

    Nebo tam vraz jednoduše toto http://www.bbbparts.cz/412,cz_upinaci-osy-bbb-bqr-03-wheelfixed.html a seš v naději :-).
    Á propos, nevím, co máš za stroj, ale na současných modelech už tam Kostka “tu dotahovací páčku” nedává, zadní stavba je užší a moc šancí k okopávání tak nedává.

  86. #86 Cvok 5. 5. 2015 - 07:07

    Laďo, mám Kostku tour fun.

  87. #87 regenerator 5. 5. 2015 - 13:32

    Na okopávání kotníku mi pomohl čapí krok – tj. zvedat kolena při každém odrazu. Nenechávám pak totiž nohu za sebou na zemi, ale hned jí zase zvednu… a navíc tak koloběžka mnohem líp jede :)

    Měl jsem s tím fakt problém, ale od té doby jsem nekop ani jednou!

  88. #88 regenerator 5. 5. 2015 - 13:45

    Ještě k těm skládacím koloběžkám – mám Mibo Mastr s 12″ vzadu a skládání jsem využil mockrát, díky za něj!

    Složená koloběžka umlčí i nerudného řidiče autobusu pražské MHD, nikdy neplatím ve vlaku, složit jí musím jen občas. Když jdu na koncert někam, kde to neznám, složím jí do vaku a strčím do šatny, jinak jí většinou vezmou i nesloženou.

    No a když mě někdo občas sveze autem, není problém jí hned zalomit a strčit do kufru.

    Je fakt, že už pošilhávám po nějakém dalším modelu koloběžky (Friend?) – vadí mi ta 12″ vzadu – ale skládačku si nejspíš taky nechám…

  89. #89 Lindner Petr 5. 5. 2015 - 16:19

    Friend má obě kola 16″. Dvanáctku ani jednu :)

  90. #90 regenerator 6. 5. 2015 - 09:58

    jj mě právě vadí u mastra…

  91. #91 Cvok 6. 5. 2015 - 21:54

    Ale já mám kotníky netknutý :) Tluču se do vnitřní strany lýtek.

  92. #92 Petr Čtrnáctý 8. 6. 2015 - 04:06

    Co víte o kompozitový koloběžce Delta Scooter kterou vyrábí Píbramská firma Mottl Sails .Je vystavená v Cyklo Pointu v Berouně

  93. #93 Lord Dom 27. 11. 2015 - 18:26

    #86 Cvok
    jak si spokojéná s tour fun? chtěl bych začít s koloběhem a zrovna tahle od kostky mi padla do oka

  94. #94 Fido 30. 11. 2015 - 12:35

    Petr Čtrnáctý. Nevím jestli zrovna Tebou dotazovaná Motlova koloběžka je vhodná jak “prvnička”, ale co chceš, či potřebuješ vědět?

  95. #95 Arnost905 1. 12. 2015 - 13:27

    Tak jsem se prorozhodoval až ke Kostce Twenty vyřazenou z půjčovny. Protože mám 20″ leháča a líp se mi na 20″ koloběžku , doufám, bude vázat bagáž. Navíc to má 100mm středy, takže mám kompatibilní kola i s kárečkou 😀 Výhodná je i svým potlučením, kdy nebudu litovat nového odíraného laku za deset tisíc. Až zjistím co vlastně od koloběžky očekávám, tak přitlačím ve výběru další a už asi nové.
    Velikost jsem zvolil i pro náhradu za krosové kolo, kdy to považuju za všestranější kolobrndu oproti 16″. Tak uvidím, kde sem udělal chybu ve výběru :-)
    Ty verze FUN u Kostků jsem vyřadil z výběru ihned, bo vážím metrák a zavání to rychlým nákupem nových výpletů. A velká kolobrnda do začátku? Zatím jsem viděl spíš opačný postup

  96. #96 Pavel Jan 4. 12. 2015 - 19:12

    #95 Taky řešení. Teď to chce hodně jezdit a až budeš “vyježděnej”, tak se ti postupně začne jevit, jakou koloběžku si koupit.
    (Kostka Fun má 36 drátů, takže žádná krize.)

  97. #97 Mirek 8. 12. 2015 - 08:04

    #93 Funka je na zacatek vhodna,sam jsem tak zacal. Prizniva cena a moznost naslednych uprav je skvela kombinace. Prvni rok jsem jezdil bez uprav,jen jsem laboroval s vyskou ridicek. A pak uz urezani hlavove trubky, rovna riditka a nakonec sly zmeny kol… Super je,ze kdyby te to nechytlo,tak ta vstupni investice tak neboli…

  98. #98 Arnost905 8. 12. 2015 - 08:28

    No, nyní nejvíc laboruju s výběrem blatníků na mou twentynu, osvětlením a s předním nosičem, popřípadě “nosným” systémem pro batoh vepředu.
    Stejná kola jsem zvolil pro předpoklad jednoduššího učení, tomu ty funky stejně neodpovídaly.

  99. #99 deywis 20. 12. 2015 - 21:27

    Dobry vecer.
    Jako naprosty zacatecnik procitam internet, sbiram informace. Uvazuji, ze bych zacal s kolobehem. Chtel bych se zeptat jaky steoj bude pro zacatek vhodnejsi – kostka tour fun nebo hill fun? Pripadne jina alternativa ve stejne cenove hladine? Obe kostky stoji zhruba stejne, spis me zajimalo jestli je jedna pred druhou v necem vyrazne lepsi/horsi.

    Zadnou z nich jsem zatim nezkousel, mozna by bylo vhodne navstivit nejakou prodejnu a treba zjistim, ktera mi lepe padne do ruky.

    Dekuji vsem za rady :-)

  100. #100 Petr Lindner 21. 12. 2015 - 09:44

    deywis: Předposlední větou jste si zcela správně odpověděl sám :-) Není nic lepšího než si to před nákupem vyzkoušet. Kostek je všude spousta, takže by to neměl být problém…

  101. #101 Pavel Jan 21. 12. 2015 - 11:36

    #99 – Správná volba není jen věcí koloběžky, ale také jezdce a ten (je-li začátečník) se může po najetých kilometrech dost měnit. Do první koloběžky necpat moc peněz. A hlavně jezdit, jezdit a jezdit. Po několika tisících km Vám začne svítat, jakou koloběžku vlastně chcete. Pak je dobrý “sáhnout do slamníku” a koupit tu správnou koloběžku, protože v té době už žádnou radu potřebovat nebudete. ( Jen můj názor na věc.)

  102. #102 Pavel Jan 21. 12. 2015 - 11:40

    Petře, počet komentářů přesáhnul stovku. To se snad ještě nestalo. Palec nahoru.

  103. #103 Petr Lindner 21. 12. 2015 - 11:55

    Však ten 101 jsi napsal ty Pavle 😉

  104. #104 Ben 15. 2. 2016 - 21:35

    Děkuji za článek, moc užitečný. Také uvažuji o koupi první koloběžky a nevím si rady s výběrem. Potřebuji skladnou do MHD i do bytu. Mám možnost denně najezdit 9,5 km po cyklostezce + zbytek tramvají. Líbí se mi Kostka Rebel, ale do narvané tramvaje to moc nevidím. Našla jsem Hudora big wheel air, nebo to same dual brake, bohužel ji mají jen v jednom e-shopu, tudíž nejde vyzkoušet. Uvítala by radu zkušených.. Děkuji

  105. #105 ali 25. 2. 2016 - 10:14

    ďakujem za článok, môžem sa spýtať, do mesta bude lepšie Micro alebo Hudora Big Wheel Air 205?

  106. #106 Lucie 29. 2. 2016 - 14:08

    Děkuji moc za výborný článek. A zároveň tímto prosím místní zkušené o radu. Vybírám si koloběžku, na které budu doprovázet své děti jedoucí na kole (t.č. jen kole a odrážedle, věk 2,5 a 4,5, než zrychlí jízdu a vyjedou kopec tak to bude trvat…) a kterou budu používat jako přibližovadlo po maloměstě – Telči. Tedy nehrozí vyhýbání se davům lidí ani MHD, terén asfalt, chodník, cestičky v parku, jednoduché “dětské” terénní cesty. Vytuněnej stroj je kontraproduktivní – musí se zamykat před obchodem. Doprovázet děti na mém kole mě nebaví, pořád jen brzdím, chci se trochu unavit :o) Měřím 175cm, vážím 64kg.
    Předvýběr: K-bike K7 – ale není kde vyzkoušet, spíše Kostka Hill či Fun – oba typy budu mít možnost zkusit ve variantě 3, ale nestačil by nižší model FUN? Obávám se, že v cykloobchodě mě budou přemlouvat na vyšší řadu.. pokud je to skutečně rozumné, ráda peníze vydám.
    Na kole ujedu nyní méně než dříve, cca 1500km za sezonu, kolik na koloběžce je ve hvězdách. Díky všem za pomoc.

  107. #107 Lucie 29. 2. 2016 - 14:09

    omlouvám se, Kostka Hill či Tour, varianta Fun či 3. Nemám to názvosloví ještě pod kůží.

  108. #108 Pavel Jan 4. 4. 2016 - 12:14

    #106, #107 – Můj typ je TWENTY 3 ALIVIO. FUN bych vypustil kvůli rámu. Z menších 16″ koloběžek FRIEND nebo MIBO CRAZY. Kola 12″ bych nebral.

  109. #109 Petr 11. 4. 2016 - 10:47

    Občas si přečtu něco o koloběhu a koloběžkách, tento článek mně na první pohled zaujal názvem. Je moc zajímavý, stejně jako diskuze pod ním. Ta otázka zda se odrážím střídavě oběma nebo jen jednou nohou mně nijak nerozčiluje, beru to jako informaci, že tazatel na koloběžce nikdy nebo hodně dávno nejel. Možná jsem zralý na Chocholouška, sám si tak ale nepřipadám, jezdím totiž třetím rokem na Yedoo City a moc si to užívám. Jednak jsem si vyřešil vleklé potíže se zády a druhák jsem pro jistá zdravotní omezení našel v kolobce náhradu za běh i kolo současně. Ta koloběžka mi vyhovuje bez výhrad, jezdím vyjížďky tak 40 – 70 km, ale už jsem si dal i Prahu – Liberec a byl to super zážitek. Už jako cyklista jsem si vše opravoval sám včetně výpletů, takže vyladění vůle ložisek na nábojích není problém, na koloběžce mně vlastně dost fascinuje ta její jednoduchost. Pro mne je koloběh hlavně o radosti z pohybu, z větru ve vlasech, o relaxu. A konfigurace 16/12 mi příjde úplně nej. Všem přeju hlavně hodně radosti a spokojenosti se svými stroji ať už se jmenují jakkoliv.

  110. #110 Dani 18. 4. 2016 - 19:29

    Ahoj koloběžkáři. Jako žena středních let uvažující o koloběžce bych se vás ráda zeptala na názor na koloběžku Kostka Rebel Fold. Skládacím asi moc neholdujete, ale ta Fold mi přijde stejná jako Rebel neskládací. Komponenty a materiály má snad stejné, jen má navíc ten kloub, který umožní “zlomit” řídítka do skladné pozice. Ještě bych potřebovala vědět, zda bude pro mě výška řídítek vhodná, když mají být podle popisu ve výšce 91 cm a já měřím 159 cm. Jinak článek perfektní, hodně jsem se poučila. Teď už jen zakoupit a vyjet. Jo, Kostku Rebel jsem vybrala kvůli hmotnosti necelých 6 kg. Díky za odpovědi.

  111. #111 Petr Lindner 18. 4. 2016 - 20:35

  112. #112 Dani 18. 4. 2016 - 20:46

    Díky, Petře. Už jsem recenzi přečetla, líbí se mi. Jen bych chtěla vědět, jestli ta skládací verze Fold je stejná. Jestli ano, pak nemám asi co řešit. Nejsem veliká, a rychle asi jezdit nebudu, tak snad je tato volba pro mě. Malá a lehká kolobka. Chci jezdit město a cyklostezky. A nejsem žádný silák, lehčí koloběžku jsem nenašla. Na Kostku jsou docela slušné recenze.

  113. #113 Petr Lindner 18. 4. 2016 - 20:47

    Dani: Je stejná, jen o pár set gramů těžší vzhledem k tomu skládacímu představci.

  114. #114 Dani 18. 4. 2016 - 21:00

    Děkuju, Petře. Asi je rozhodnuto. :-)

  115. #115 talpa 19. 4. 2016 - 21:23

    Nechci Vam brat radost, ale mne nejvic sedla Mibo Express, posledni provedeni je oproti starsim modelum asi o dost lepsi, ale znam je jen z fotek. Projel jsem si v obchode kostku twenty i hill a rovnou rikam a mibo na moji postavu oduleho ramenace mi vic sedla…i to ze je trochu tezsi mi prislo spis jako plus, protoze je pevna a pevne sedi pod nohou…

  116. #116 Hali 2. 5. 2016 - 17:40

    Zdravím všechny koloběhny a koloběhy, jsem zde úplný nováček a chystám se rozšířit vaše řady. Po několikadenním studování a vyhledávání informací na netu, jsem dnes otestoval mého favorita – Morxes Vendetu a barevností lákající Crussis Urban. Zajímala mě především tuhost rámu, jeikož jsem silově zaměřený a vážím 108kg. Vendeta mě navzdory pochvalným recenzím moc nenadchla, čekal jsem pevnost o dost větší. Možná je to jen má naivita, čekat, že se pode mnou koloběžka neprohne, ale při jízdě mě to pohupování prostě vadí a cítím, že přenos síly není ideální. Co mě však vadilo ještě více, je škrtání o zem při zatočení nebo při odbočení na vedlejší svažující se silnici. Právě tak sem si první jízdu nepředstavoval.Navíc sem měl pocit, že mám nad stojem příliš velkou silovou převahu, jakoby pode mnou plaval… Pak jsem otestoval Crussis Urban a to mi stačilo se jen postavit abch věděl, že tohle už vůbec ne, nad zemí mi zbyl snad jen centimetr a houpačka neskutečná. V této souvislosti mě zaráží test se 130kg jedincem, který si jízdu pochvaloval. Ačkoli mám v plánu jezdit spíše po asfaltu a v lehčím terénu, zkusil jsem si alespon na pár metrech stoupnout na Morxes Adventure. Vyšší nášlap mi jednoznačně vyhoval a celkový pocit jsem měl lepší díky větší robustnosti stroje, především asi díky terénímu obutí. Zítra bych si měl vyzkoušet na delší trasu, tak uvidím. Co mi zatím nepřijde vůbec podstatné, je zde na fóru časté řešení šířky zadního náboje. Opravdu nevím, proč bych se měl kopat do kotníku? :) Na základě mého prvního polibku s koloběžkami bych se tedy rád zeptal, zda jsou moje prvotní pocity normální nebo nejsem normální já ? :) Mám totiž zase na druhou stranu pocit, že mi pohyb na koloběžce bude velmi vyhovovat v rámci zvyšování kondice, jen bych asi uvítal opravdu tvrdou a pevnou konstrukci a asi by mi ani nevadila vyšší váha, což vám bude znít asi dost šíleně :) Předem díky moc za případné reakce.

  117. #117 Lada Marcolová 22. 5. 2016 - 10:02

    Dobrý den.
    Ráda bych požádala radu.Chci koupit koloběžku sobě a svým dětem na rekreační vyjížďky. Syn má 160 cm (12 let) 45 kg, dcera (8 let) 130 cm 30 kg, já 170 cm 65 kg.
    Chtěla bych doporučení značky popř. přímo typu, popř. na jaké parametry se mám zaměřit. (Při sjíždění z Pusteven měla dcera problém uržet brzdu, popř. vůbec dosáhnout na páčky, syn jezdil na dospělácké a byl spokojený, žádný problém)
    Chtěla bych nějaké, které ji vydrží na více let, nějaká střed, za rozumnou cenu.
    Předem děkuji za odověď.
    Lada Marcolová

  118. #118 Jarka Chlupová 21. 6. 2016 - 11:26

    zdravím,
    tak včera má první mini vyjížďka na koloběžce,cca 8km.Užívala jsem si to,ale to střídání nohou mi dává trochu zabrat,má pravá nožka jako stojná …paráda,ale levá ?Po vystřídání jsem se vždy pár metrů jako by motala a odrážení pravou taky nic moc.Jak jste to měli v začátcích vy?

  119. #119 Petr Lindner 21. 6. 2016 - 20:05

    Jarka Chlupová: Každý máme jednu nohu dominantní, tak to zpočátku nemusí jít úplně snadno. Ale po pár desítkách kilometrů už ani nebudete vědět, že jste takový problém někdy měla :-)

  120. #120 Jana Vránová 22. 6. 2016 - 21:07

    Opravdu perfektní článek pro začátečníky, moc za něj děkuju.

  121. #121 Petr 23. 6. 2016 - 20:14

    Děkuji autorům za výborný článek. Sám jsem nyní vybíral koloběžku pro sebe a přítelkyni na sezonu a pro klid duše a schválení investice jsem si udělal přehled, který třeba bude užitečný i pro ostatní. V hledáčku byla koloběžka na kolech 20×16, případně v blízké kategorii, je tam zařazena i Kostka Tour Fun, kterou původně přítelkyně žádala a do které jsem neměl chuť jít :-) za případné nepřesnosti se omlouvám, není to profi srovnání, ale pro orientaci trochu poslouží

    https://uloz.to/!CBMuZVPCz/kolobka-2016-xlsx

  122. #122 Pavel Jan. 24. 6. 2016 - 08:27

    #121
    U koloběžky Crussis Active 4.3 je pravděpodobně nášlapná výška 75 mm a světlá výška 45 mm.

  123. #123 Šárka 21. 8. 2016 - 18:18

    Můžete mi prosím poradit jakou kolobrndu vybrat pro dámu ve středních letech, co má kila navíc a je rozhodnutá koloběhat?

  124. #124 Lenka 23. 8. 2016 - 19:13

    Zdravím, tak po přečtení všech příspěvků, jsem se rozhodla si jako začátečník koupit (ježíšek ji přines- teda až se z toho finančního šoku probere) kolobežku Kostka Tour max. Nejdříve jsem chtěla Fun, ale měla jsem možnost si odzkoušet obě a musím říct, že je to opravdu rozdíl. Zatím si ji chodím půjčovat do půjčovny, když mám volný víkend. Doma na mě koukají divně, protože doposud byla pro mě cyklistika sprosté slovo :)

(nebude zveřejněn)