Nová kola pro koloběžku Friend – přítel pro „Kamaráda“ – díl II. >Priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Nová kola pro koloběžku Friend – přítel pro „Kamaráda“ – díl II.


Celý článek První díl tohoto článku vznikl před téměř třemi lety – aniž bych tehdy tušil, že bude mít někdy pokračování. Výrobci Frienda v té době řešili problém s méně kvalitními ráfky pro 16palcová kola. A vyřešili jej výborně. Čas ale přinesl jiné potíže, a proto je zde již třetí verze kol pro Kamaráda. Povedla se – opět – náramně.




 

Prolog

Na úvod se budu opakovat a uvedu to stejné, jako v původním článku. Jde o informaci pro ty, kteří neznají podrobné technické detaily koloběžek Friend (nebo K-bike). Šestnáctipalcová kola, o nichž bude v tomto článku řeč, jsou vzhledem ke svojí specifické konstrukci kompatibilní pouze a jedině s koloběžkou Friend, případně je lze použít jako přední kolo na K-bike K7. Na žádnou jinou kolobrndu se vám je vzhledem k nestandardnímu uložení kol v rámu nepodaří nasadit.
 

Kola na koloběžku Friend 2019

 

Třetí verze se představuje

První upgrade na kola s náboji se šestihranným designem – viz onen starší článek – se přece povedl. Tedy alespoň tak jsem o kolech psal. A taky si za tím stojím, ostatně na jednom z dvou našich redakčních Friendů se točí stále dál, stále dál… Jenže podle vyjádření výrobce, časem nastaly potíže s dodávkami a kvalitou těchto kol, a tak se hledalo nové řešení. Světe div se, byl to tuzemský velkoproducent Remerx, který se nezalekl na svoje poměry malých sérií a šel do toho.
 

Kola na koloběžku Friend 2019

 
Výsledkem jsou nová kola, která se druhé verzi hodně podobají – nicméně mají zcela nové náboje. Začnu-li ale z druhé strany – od vnějšího obvodu –, pak ráfky zůstaly stejné. Jde o 19mm vícekomorové ráfky od Remerxu se soustruženou brzdnou plochou a indikační drážkou jejího opotřebení. Velmi kvalitní produkt, který beze zbytku odstraňuje neduh původních jednostěnných ráfků s nepřesnými spoji. Ne, „necukají“ při brzdění ani náhodou…

Shodný je i radiální výplet čtyřiadvaceti nerezových „špic“ s přímým uložením v náboji. Takže jak už jsem uvedl, nové jsou náboje. Remerx pro Frienda modifikoval jedno ze svých stávajících konstrukčních řešení, a výsledkem jsou 70 mm široké náboje, samozřejmě osazené průmyslovými ložisky. Tyto „náby“ mají oproti oběma původním nábojům jednu velkou výhodu – vnější osazení, respektive styčná plocha mezi nábojem a rámem, má větší průměr.
 

Kola na koloběžku Friend 2019

 
Taktéž nejnovější náboje udržují původní koncept s pevnou osou fixovanou v rámu inbusovým šroubem M8 – protože tak to zkrátka konstrukce rámu Frienda vyžaduje –, nicméně současný průměr dosedací plochy, který činí 19 mm, dodává sestavě rám-kola větší tuhost minimálně ve zkrutu. A to je samozřejmě velmi dobře.

Nová kola váží 510 gramů, což znamená nárůst o nějakých 10–20 gramů oproti původním modelům s jednostěnnými ráfky, čili nic, z čeho by si měl potenciální uživatel dělat hlavu.

Osobně hodnotím nová kola pro Frienda/Kamaráda jako výborná, a mohu jen doporučit novým majitelům připlatit si za ně. Ano, tato kola se zatím budou dodávat pouze s novými koloběžkami, přičemž onen příplatek činí 800 Kč. Věřím, že nebude dlouho trvat, a výrobce naskladní i samostatné sady kol, aby si na své mohli přijít i zájemci z řad stávajících majitelů těchto koloběžek s původními koly.
 

Kola na koloběžku Friend 2019

 

Z Indonésie do Číny

Jak jste si mohli všimnout na předchozích fotografiích, kola nejsou obutá do obligátních plášťů Schwalbe Big Apple nebo Road Cruiser, ale do víceméně klasických trekových „gum“. Jsou to čínské pláště Chaoyang BMX, které aktuálně – ale možná spíše jen dočasně – nahradily v nabídce zmíněné pláště Schwalbe Road Cruiser. Ty totiž podle výrobce Friendů v poslední době vykazují značně nehomogenní kvalitu, Nistlerovi proto minimálně prozatím místo nich obouvají tyto „Číny“ (Schwalbe se vyrábí v Indonésii, takže to kluci k sobě nemají tak daleko 🙂 ).
 

Kola na koloběžku Friend 2019

 
Pláště Chaoyang BMX mají obligátní šířku 1,75 palců (44 mm), nafoukat je lze maximálně na 4,4 barů (65 PSI). Pouhý pohled na jejich jemný vzorek prozrazuje, že se budou hodit zejména těm koloběžkářům, kteří větší část svých tras vedou po polních či lesních cestách. Nebo rozkopaným Brnem…

Tyto pláště se samozřejmě dají používat i na asfaltu, ale pokud na vašich cestách hladký jízdní povrch dominuje, pořiďte si raději Schwalbe Big Apple nebo rovnou Marathon Racer (viz náš článek). Proč? Trekové pláště mají vyšší valivý odpor – prostě o něco hůře odvalují, a vy se o něco více namakáte. Ale Chaoyang BMX mají jednu výhodu. Oproti Big Applům mají menší vnější průměr, takže se cca o 5–7 mm sníží světlost stupátka. Což je příjemné.
 

Kola na koloběžku Friend 2019

 


 

Zdroj

Koloběžky pro dospělé
 


 

 



Yedoo Steel








  1. #1 ZdeněkB 16. 7. 2019 - 10:21

    Lidé míní a čas mění 🙂

    „Pavlis 30. 9. 2015 – 10:07
    Nešlo by na Frienda dát úplně jiná kola a vyřešit tak problém s ráfky?

    #6 Petr Lindner 1. 10. 2015 – 16:48
    Vzhledem ke konstrukci rámu, resp. uchycení kol si myslím – vlastně jsem přesvědčen – že ne… 🙂

  2. #2 Mike22 16. 7. 2019 - 11:50

    Jakou výhodu přinášejí producentovy nekompatibilní kola..? Nenastal čas to „znormalizovat“?

  3. #3 PJ 16. 7. 2019 - 14:00

    Poslední poznámka mi přijde trochu lichá. U trekových plášťů bych snížení světlé výšky jako výhodu neviděl. Kdyby to bylo obráceně byla by to určitě lepší kombinace.

  4. #4 Lindner Petr 16. 7. 2019 - 15:42

    ZdeněkB: To, že jsem napsal?! Stydím se! 🙂

    Mike 22: Na to musí odpovědět výrobce. Já už si raději nebudu nic myslet, aby mně to ZdeněkB zase za pár let nepřipomněl 🙂

    PJ: Čekal jsem, kdo se toho chytí jako první 🙂 Nicméně já to i tak považuju za výhodu. Malá koloběžka s krátkým stupátkem na drhnutí spodkem tolik netrpí jako velké stroje, takže těch pár milimetrů to nezachrání, ale dřepování pomůže.

  5. #5 Mia 19. 7. 2019 - 08:53

    Co se týče pneu co třeba Continental Tour Ride 16´ nemáte s nimi zkušenosti? Přemýšlím, že si 12´ obuji na K6. Slyšela jsem na ně prozatím chválu, tak se ptám, jestli jste na ně nenarazil.

  6. #6 Lindner Petr 19. 7. 2019 - 10:40

    Mia: Jezdil jsem na nich jen, když jsem recenzoval Morxesy – protože tato firma je na svoje stroje dává – a nestěžoval jsem si 🙂 Viz např. zde http://priblizovadla.cz/morxes-strada-kompletni-test/

  7. #7 ZdeněkB 19. 7. 2019 - 12:13

    @Mike22: Friend vychází z kultovních Káček, které si toto uchycení kol ponechají do konce výroby či smrti Petra Vavruši 🙂 A tak to má být, tak je to správně. :-):-)

  8. #8 Mike22 20. 7. 2019 - 05:59

    ZdeněkB:takže ta výhoda je, že je to správné..?😁😁

  9. #9 MarekK 20. 7. 2019 - 14:16

    Obecnejsi dotaz ke kolum – proc se na kolobezkach pouziva radialni vyplet bez krizeni? Dva roky jsem jezdil na Mastru, ted necele dva roky na Royalu, a cca po roce a pul se zacaly lamat spice nejmene jednou do mesice. Naboje Novatec taky nevydrzi vecne, takze jsem nedavno vymenil puvodni kola za 20″ BMX vypletane s trojim krizenim, zhruba za rok budu vedet, jestli vydrzi vic.

  10. #10 Lindner Petr 21. 7. 2019 - 20:55

    MarekK: Na koloběžkách, respektive na koloběžkách s ráfkovými brzdami je křížený výplet v podstatě zbytečný. Protože pohon není „přes kolo“, nedochází zde k namáhání výpletu ve zkrutu. Všimněte si, že například přední kola silničních kol mají taky radiální výplet. Něco jiného jsou stroje s kotoučovými brzdami – tam je křížený výplet, alespoň na straně brzdového kotouče, víceméně nezbytný. Takže to, že vám praskají dráty, nejspíš nebude způsobené druhem výpletu, ale jiným problémem.

  11. #11 Kbike 6. 11. 2019 - 13:57

    Mike22, normalizaci jsme tu už měli a nebylo to zrovna to pravé 🙂
    Ale vážně. Když norma, tak Kbike. Proč? Byl první kdo uvedl na trh náboje vhodné pro koloběžky s 12″ koly.
    Ono i používání cyklistických nábojů na velkých koloběžkách není zcela ideální.
    Pro srovnání je to jako standardizovat granule pro psy a kočky. No, když budou mít hlad, tak to sežerou. To ale neznamená, že je to ok.

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím