Oxelo Town 7 – skládací stylovka z Decathlonu podrobně>Priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Oxelo Town 7 – skládací stylovka z Decathlonu podrobně


Celý článek Skládací kolobrndy, myšleno přesněji hliníkové stroje s inlajnovými kolečky, na Přibližovadlech spíše netestujeme, nicméně měli jsme u nás několik zajímavých „vzorků“ a nevyhýbáme se jim ani nadále. Proto jsme neodmítli nabídku Decathlonu otestovat koloběžku Oxelo Town 7 a nyní vám můžeme zprostředkovat dojmy.

 



 

Prolog

Abych byl přesný – řekne-li se koloběžka s inlajnovými kolečky, většina lidí si představí rozhrkané čínské „kopie všeho“ s koly, která byste skutečně mohli použít jako rezervu k inlajnovým bruslím. Tato věta je ale špatná ve všech směrech. Mohli by se totiž urazit pravověrní freestylisté na vychytaných značkových strojích, jejichž kolečka nejsou o nic větší, a přesto snesou nelidské zacházení, dotčeni by se stejně tak mohli cítit majitelé skládacích koloběžek s koly o průměru 150 mm a většími, která mají s těmi inlajnovými společná jen snad ložiska a polyuretanové „pláště“. A testované Oxelo Town 7 patří právě do této kategorie. Kola o průměru 200 mm jsou největší, jaká v této třídě můžete pořídit, takže konkurencí pro tuto koloběžku je například Micro White (nebo Black), kterou jsme testovali před časem.
 

Oxelo Town 7

Oxelo Town 7 si můžete pořídit v námi testovaném provedení v modrém eloxu nebo v barvě surového hliníku

 

Více místa pro člověka

Koloběžka Micro White, kterou jsem zmínil v předchozím odstavci, má s testovaným Oxelem hodně společného. Má stejně velká kola, stejný rozvor a tím i délku, a také přibližně stejnou výšku řídítek. Stejně jako švýcarská firma Micro nechává vyrábět svoje stroje v Číně, také francouzská značka Oxelo, patřící pod společnost Decathlon, produkuje tyto koloběžky v Číně. Pojďme se tedy podívat na model Town 7 blíže.
 

Oxelo Town 7

 
Velká polyuretanová kola jsou nepřehlédnutelná, stejně jako neobvyklý design přední části koloběžky, kdy se modře eloxovaná spodní část rámu plynule zvedá nahoru, aby vytvořila uložení hlavového složení a skládacího mechanismu. Za sebe mohu říci, že toto provedení považuji za designově elegantní a technologicky efektivní. Oproti Micru, které má vpředu i vzadu šroubované díly, jde jednoznačně o „vtipnější“ řešení.

Ještě než se dostaneme ke specifickému skládání Oxela, mrkněte na řídítka. Horní část řídítkové trubky, kterou má Micro (a většina dalších skládaček) rovnou, je zde ohnutá směrem dopředu, čímž o nějakých 65 mm zvětšuje prostor pro jezdce. To je velmi přínosné nejen pro uživatele vyšších postav, ale třeba i děti, které tak mají mnohem přirozenější postoj. Vzhledem k celkové konstrukci to nemá vliv na velikost při složení, ale k tomu se dostaneme následně.
 

Oxelo Town 7

 

Složeno za sekundu

Systém skládání Oxelo nazývá Easyfold a je třeba přiznat, že „ízy“ skutečně je. Prostě si stoupnete před koloběžku, dupnete na určené místo a stroj se vám poslušně složí k rukám. Přesněji vám to ukáže následující firemní video.
 

 
Ke skládání se ještě vrátím, ale pokud jste pozorně sledovali video, znáte už i další vychytávky Oxela: Funkci trolej, kdy není třeba nosit složený stroj v rukou, ale lze jej táhnout za sebou jako „trolej kufr“ na kolečkách. Pak funkci stojánku, kdy se koloběžka „složí jen trochu“ tak, aby se opřela o přední spodní část stupátka, a nakonec vychytávku v podobě možnosti uzamčení stroje visacím zámkem například k zábradlí. To vše představuje zajímavou přidanou hodnotu této koloběžky, kterou jinde nenajdete.

Pojďme ale nazpět ke skládání. Jistě uznáte, že jde o velmi efektní a zároveň efektivní způsob skládání. Elegantně přijedete k zastávce MHD plné krásných slečen, ležérně sestoupíte ze stupátka, obejdete Oxelo, které se vám následně bez (vašeho) mrknutí oka po jednom šlápnutí složí do rukou. Hrudníky přítomných dam za tu dobu udělají jeden nádech a jeden výdech, a vše dohromady zaznamenáno a šikovně sestříháno ve slow-motion videu udělá reklamní klip, za který vám majitel značky Oxelo bude platit až do konce života tučné tantiémy…
 

Oxelo Town 7

 
Dobře, vraťme se do reality. Osobně totiž nepovažuji skládání za tak geniální, jak na první pohled vypadá. Ano, rychlost a jednoduchost je úžasná, to se musí nechat. Já mám ale trochu obavy o bezpečnost tohoto systému skládání. Přední a zadní část koloběžky totiž drží pohromadě v provozním stavu jen dva čepy s pružinami. Jištění? Žádné. Jakmile čepy selžou, koloběžka se složí. Jasně, možná, že neselžou nikdy. Ale nikdy neříkej nikdy… V tomto je třeba nechat prvenství Micru, které má skládání dobře zajištěné dvěma konstrukčními prvky.
 

Oxelo Town 7

Složené Oxelo Town 7 má rozměry 885 × 330 × 150 mm

 

Jízdní vlastnosti

Tato kapitola by se v případě hliníkových skládacích koloběžek sice asi měla přejmenovat, ale zůstaňme u zavedeného úzu. „Klasické“ jízdní vlastnosti prostě vyplývají z velikosti a konstrukce kol a celkové geometrie a rozvoru koloběžky – jinak řečeno – není to stroj pro sjezdy kopců v osmdesátce, je to koloběžka pro městské posouvání. S povděkem kvituji relativně nízký nášlap (80 mm), o předsunutých řídítkách již řeč byla.

Máme zde ale nejedno negativum. Předně: Oxelo Town 7 dost špatně brzdí. „Blatníková“ brzda je tvořena páskem plechu v plastovém výlisku zadního blatníku – nebrzdí se zde rovnou hmotou blatníku jako u Micra. Vestavěný plech má evidentně malou plochu, protože brzdný účinek je skutečně mizerný. Naše devítiletá dcera s hmotností něco přes dvacet kilogramů z kopce jezdila tak, že na blatníku stála a Oxelo jelo vesele dál (byť mírně zpomalené, to se musí nechat). Takže zde je určitě pro další verze prostor k inovaci.
 

Oxelo Town 7

 
Další prostor k vylepšení je úplně nahoře na koloběžce – u gripů čili držátek. Hliníkové koloběžky s polyuretanovými koly mají sice výhodu, že je nikdy nepíchnete, ale pružení běžných plášťů naplněných vzduchem zde chybí. Takže jsou to vytřasadla. A takovéto kostitřasy naprosto logicky potřebují pěnové gripy na řídítkách, nikoliv gumové, jako má Oxelo. V praxi pak – nejedete-li po absolutně hladké ploše – cítíte každou sebemenší nerovnost v rukách, je to zkrátka nepříjemné. Ostatně tato koloběžka je celá jakási tvrdá – tak trochu si myslím, že i ty polyuretanové „pláště“ jsou tvrdší než u konkurence. Jinak řečeno – drnčí, ne, že by nedrnčela…
 

Oxelo Town 7

 

Celkové hodnocení

Oxelo Town 7 je příjemná skládací kolobka. Myslím, že její design osloví nejen mne, rychlé skládání pak asi každého. Ano, mám jisté pochybnosti o skládacím mechanismu, můžete to ale brát jako spekulaci – během třítýdenního testování takříkajíc „napříč celou rodinou“ se Oxelo nesložilo nikdy, takže možná je to jen moje paranoia. Nicméně to, že drnčí a otřesy se přenáší do řídítek, je však realita. Na druhou stranu je Oxelo Town 7 o tisícovku levnější než konkurence od Micra, a to se také počítá.

Výrobce samozřejmě nezapomněl ani na doplňky. Na webu Decathlonu (nebo v některé z jeho kamenných prodejen) najdete příslušenství v podobě „futrálu“ na koloběžku, blikaček či náhradních koleček.
 

Oxelo Town 7

 


 

Plusy a minusy

design a konstrukce
prostor pro jezdce
solidní cena

…ale

horší jízdní komfort (vibrace do řídítek)
skládací mechanismus bez pojistky

 

Zapůjčil

Decathlon – Česká republika

 

Cena

ke dni 14. června 2014
2 999 Kč


 

Fotogalerie Oxelo Town 7

 



Cyklospeciality.cz





,




  1. #1 David 14. 6. 2014 - 20:41

    Super! 🙂

    Už jsem přišel na to, proč je v předním kole ten plast. V „troley“ módu se občas stane, že skládací mechanismus zavadí o kolo. Pro hladký chod, aby čepy neškrtaly o kolo je tam právě ten plast.

    Až bude po sezóně čas, rád dovezu na porovnání vyšší bílou devítku. Ta díky páčce na řidítkách brzdí jako z praku a měkké gripy a odpružení posunou jízdní komfort někam jinam.
    Cenově je to jen +900 Kč, prodává se jako zběsilá 🙂

    Krásný den do Brna!

  2. #2 Začátečník 30. 9. 2014 - 19:56

    Doopravdy tak špatně brzdí? Chtěl jsem si ji koupit (na jezdění po městě) a nerad bych něco neubrzdil a vlítl do křižovatky…
    Stalo se už někomu, že by se porouchal ten skládací mechanismus?

  3. #3 David 28. 11. 2014 - 22:23

    Těch brzd bych se tolik nebál, ale vyšší model brzdí o poznání lépe.
    K tomu skládacímu mechanismu – i pan Lindner na FB pak uznal, že to asi něco vydrží – po shlédnutí youtube videa Town devítky poletující po bikrosové dráze (nemůžu to video najít.. :()

  4. #4 Iv. 11. 3. 2015 - 20:35

    Brždění je podle mě ok, samozřejmě ruční brzda na Oxelo 9 brzdí líp, brzdí dokonce tak, že člověk klidně přepadne přes řidítka 🙂 Co se týče brždění u Oxelo 7, tak my brzdu probrzdili až do jejího zničení a tím pádem se klb již nedala používat, všechno kovový uvnitř blatníku upadlo. Náhradní díly nebyly, tak nám dali výměnou novou a ta již měla měkká gumová řidítka jako Oxelo 9 a plastový kryt v předním kole. Zároveň má trochu jiná kola, plošší, takže lépe drží na zemi.

  5. #5 Lindner Petr 14. 3. 2015 - 14:30

    Přepadne přes řídítka? Při brzdění zadní brzdou? Dobrej fór! 😉

  6. #6 roman 2. 6. 2015 - 18:03

    Mam chvilu nwm co vydrzi. Z brzdnym blatnikem zachazim opatrne. S kopecka jezdim s respektem. Drnca to je fakt jinak sjezdy po rovinkach super 🙂 jinak nevyhoda riditek ze tam skacou chtelo by to naka tesneni

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím