Sada světel BBB SparkCombo BLS-48 – recenze >Priblizovadla.cz
 

Sada světel BBB SparkCombo BLS-48 – recenze


Celý článekPočínaje podzimem, konče jarem, spíše počátkem léta, panuje v našich krajích obvykle nevlídné sychravé počasí. V období, kdy je v 16 hodin tma musí každý cyklista, koloběžkář či jiný přibližovadelník počítat s tím, že v rámci vlastní bezpečnosti je nutné vybavit se kromě jiného také dostatečným osvětlením.
 

 

Světla na kolo (koloběžky, lehokola, atd.) mají dvě základní funkce, které všichni znají: vidět a být viděn. Ta druhá je v případě nenápadného a zranitelného člověka na přibližovadle snad důležitější, nicméně když na cestu nevidíte, může to dopadnout také všelijak. Obvykle tedy přední světlo zajišťuje obě funkce, zadní pak tu druhou. My jsme čerstvě otestovali nejnovější sadu světel značky BBB s označením SparkCombo BLS-48.

BBB SparkCombo
Sadu BBB SparkCombo (nebo i jednotlivé přední či zadní světlo) lze pořídit volitelně v černé nebo bílé barvě
Zdroj: www.bbb-cycling.cz

V současnosti jsme si už zvykli, že díky vysocesvítivým LED diodám se rozměry světel na kolo oproti dřívějším žárovkovým modelům hodně zmenšily. I přesto sada BBB SparkCombo mile překvapí svou subtilností. Rozměry 56 × 31 × 16 mm hovoří za vše, obě světla dohromady váží zanedbatelných 50 gramů. To dává tušit, že provedení je převážně plastové, světla jsou samozřejmě voděodolná.
Design mně trochu připomíná světla (a jiné produkty) konkurenčního Blackburnu, nicméně hodnotím jej jako povedený.

BBB SparkCombo BBB SparkCombo BBB SparkCombo
BBB SparkCombo BBB SparkCombo BBB SparkCombo

Světla SparkCombo se uchycují pomocí gumového pásku s otvory, které se zaháknou za plastový háček na protějším konci. Na kole tedy nemusíte mít žádný držák, světla velmi rychle nasadíte i sundáte. Díky pružnosti pásku nebudete mít problém ani u tenkých řídítek, ani u silné sedlovky například skládacích kol. U BBB tomuto provedení uchycení říkají Strapmount.

 

Použitá technologie

Světelný výkon SparkCombo zajištují tři super-bright microLED diody, které pak usměrňuje do jednoho světelného kužele soustava plastových čoček v přední části blikaček.

BBB SparkCombo
Z velmi krátké vzdálenosti můžete zaznamenat jednotlivé světelné zdroje, od necelého metru se ale spojí do jednoho souvislého kužele

U BBB SparkCombo nehledejte místo, kudy se vyměňují baterie. Tato světla mají pevně vestavěný 3,7voltový Li-Pol akumulátor s kapacitou 280 mAh. Zdroj se nabíjí běžným USB kabelem (v sadě jsou součástí dodávky dva 50 cm dlouhé kabely). Cože? Ano, prostě večer přijedete domů, „píchnete“ světlo do počítače a než vyřídíte maily, pokecáte na Facebooku a zahrajete si další level oblíbené hry, světla jsou nabita. Řídící elektronika se při plné kapacitě akumulátoru automaticky postará o odpojení nabíjení, takže nedochází k nežádoucímu přebíjení. Výrobce udává 400 nabíjecích cyklů, což při průměrné výdrži na jedno nabití kolem čtyř až pěti hodin znamená 1 600 až 2 000 hodin svícení, tedy amortizaci v hodnotě asi padesátníku za hodinu provozu.

BBB SparkCombo

Nabíjení trvá dvě až dvě a půl hodiny – podle stavu vybití světel. Když je připojíte k USB hned, jak začne blikat červená dioda skrytá uvnitř těla světla, může to být i lehce pod dvě hodiny.

BBB SparkCombo
I když začne blikat červená dioda na horní straně světla, signalizující vybití akumulátoru, můžete počítat ještě minimálně s hodinou provozu v dostatečné intenzitě světla

 

Světla v praxi

Jak přední bílé, tak i zadní červené světlo mají čtyři módy svícení. Dva režimy stálého světla – první s menší intenzitou 100 luxů (metodika měření BBB testuje svítivost na 1 m vzdálenosti), druhý pak s 2,5násobným výkonem. Následuje mód stroboskop a čtvrtým režimem je pak běžné blikání. Poslední dva módy nás budou zajímat hlavně u červeného zadního světla, byť při jízdách ve dne za pošmourného počasí jsem využíval také stroboskop u předního světla. Vše se cyklicky přepíná jedním černým tlačítkem na pravé straně světel, které lze vcelku bez problémů mačkat i v lehkých rukavicích.

BBB SparkCombo BBB SparkCombo

Bílé přední světlo ozařuje plochu před kolem v kuželu o kruhové výseči cca 15 až 17 stupňů, která se mírně zvětší v silnějším módu. Efektivní dosah, kdy dobře vidíte drobné nerovnosti na cestě, je ve slabším módu asi 7 metrů (v případě, kdy přední hrana světelného kužele začíná 1 m před předním kolem), silnější dosvítí až na 8,5 až 9 m. Šířka kužele je v prvním případě cca 180 cm až dva metry, ve druhém se rozšíří zhruba o necelého půl metru. Silnější mód tedy nepřináší výrazné zvětšení akčního rádiusu, intenzita světla se však zřetelně zvýší – to je ostatně dobře vidět na fotografiích. To vše na suchém povrchu – při jízdě na mokru se samozřejmě dosah světla výrazně zhorší. To je ale obecný problém.

 

Celkové hodnocení

Nejsem příznivcem jednoúčelových držáků na řídítkách a jiných partiích kola či jiného přibližovadla, a kromě toho často různé stroje střídám, takže mně naprosto vyhovuje systém Strapmount světel BBB SparkCombo. Rychle nandáte, rychle sundáte, díky malé velikosti a nízké hmotnosti vaši kapsu nezatíží…

Nabíjení přes USB je pro mě nejideálnějším řešením, protože u počítače prosedím mnoho hodin denně a volný USB port se najde vždycky. Nemusím hledat tužkovky, které mi „kradou“ děti do elektronických hraček, nemusím se starat o samovybíjení, kterým by Li-Pol akumulátory neměly trpět, výdrž 3 až 6 hodin podle druhu svícení je pro mě dostačující, v noci toho určitě víc nenajezdím.

Svítivost není taková, abyste mohli po nocích na bajku vymetat lesní singletracky, ani pálit to na silničce průměrem 40 km/hod. Pro tyto účely budete muset sáhnout do vyšších tříd pro svítilny s diodami typu Luxeon či LED Cree apod. Sada BBB SparkCombo naopak vyhoví všem ostatním „normálním“ cyklistům.

Otevřenou otázkou je cena. Domnívám se, že zadní světlo mělo být cca o třetinu levnější než přední. Zde se výkon nevyžaduje, je to jen „signální“ osvětlení. Na druhou stranu je aktuální cena nejspíše podřízená moderní technologii akumulátoru a jeho nabíjení a třeba již zmiňovaný konkurenční Blackburn je na tom u srovnatelného zadního světla ještě hůře.

 

Plusy a minusy

Výborný systém uchycení
Vestavěný Li-Pol akumulátor a nabíjení přes USB port
Solidní výkon pro běžnou potřebu

…ale

Vyšší cena (zadního světla)

 

Zapůjčil

Zdeněk Dokoupil – REBEL BIKE
Vladislava Vančury 156/4
466 05 Jablonec nad Nisou

www.bbb-cycling.cz
e-mail: rebel-bike@seznam.cz
mobil: +420 736 769 049

 

Cena

ke dni 11. 12. 2011
890 Kč (samostatně přední světlo: 470 Kč, zadní 450 Kč)


Yedoo Alloy





, , , , , ,




  1. #1 Marty 12. 12. 2011 - 10:39

    Opet super clanek. Rad bych tu videl i recenzi na svetla OWLEYE, treba HighLux5R nebo Nano-R.

  2. #2 Fido 12. 12. 2011 - 20:22

    No ještě by to chtělo dozadu jednu ultrasvítivku jako má např:
    http://www.shop.cyklomax.cz/SMART/32-blikacka-zadni-SMART-317-R-1-2W-LED.html
    Omlouvám se předem, neberte to jako reklamu.
    I téhle blikačce chybí to podstatné = dořešená montáž na zadní blatník. Jinde je to na „brndě“ na draka!

  3. #3 Petr Lindner 12. 12. 2011 - 20:53

    Světel a blikaček jsou hromady, takže prosím, v tomto segmentu to nechte na nás – to bychom fakt nedělali nic jiného než jen tohle 😉 BTW, dobrej námět na specializovaný web – najde se nějaký dobrovolník? 🙂

  4. #4 Fido 13. 12. 2011 - 19:13

    Ode mne to nebyl námět na další recenzi, ale ukázka blikačky, která je opravdu ze zadu nepřehlédnutelná. Řidiče přímo se*e, protože je až oslňuje! Přehlídnout to nelze, je to jak světla spomalovacích směrových retardérů na dálnici. A skutečně těch 1,5km viditelnosti sedí. Takže jakákoli blikačka s takovouhle diodou, ale pouze s vyřešenou montáží na zadní blatník.

  5. #5 Fido 13. 12. 2011 - 19:14

    Jo a neumím česky – samo že zpomalovacích!

  6. #6 Benny 13. 12. 2011 - 23:01

    Ja dneska potkal na neosvetleny stezce v protismeru exota, co mel na riditkach rovnou dve takovyhle svitidla mirici nekam do dali. Pochybuju, ze mu to nejak efektivne osvetlovalo cestu, ale me to naprosto oslepilo. Vykon neni vse a obcas je treba zapojit i mozek.

    Jinak ja vozim snobackou odporne drahou Fenix L2D s upinakem na suchy zip. Ma 4 intenzity sviceni od normalniho az do vypalovace sitnic plus stroboskop. Ten drzak je fajn, protoze se to s nim da uchytit na cokoliv, takze to bez problemu prednavam i na skladacku. A kdyz neni na brnde tak ji taham v batohu jako normalni baterku. A sviti mi trapne do zeme par metru pred kolo… 🙂

  7. #7 Vlad. 14. 12. 2011 - 22:03

    I téhle blikačce chybí to podstatné = dořešená montáž na zadní blatník. Jinde je to na „brndě“ na draka!. Je fakt, že na zadním blatníku mi blikač vydržel snad jen 10 km. Na obou brndách mám proto sedátko, a na trubce toho sedátka upevněný blikač (jeden na dvacet let) a je to super.

  8. #8 Petr Lindner 15. 12. 2011 - 13:18

    Obávám se, že koloběžky jsou tak velká minorita, že výrobce ani nenapadne řešit připevnění na blatník kolobky… Ale proč taky, možností je mnohem víc. Já vozím blikačku na batohu nebo na oblečení – nějaká přeska za kterou se to dá uchytit/pověsit, se vždycky najde. Vůbec nejideálnější je to mít na helmě. Blatník je totiž nízko a je přehlédnutelný. Na helmě je to výš než osobáky, takže je dobře vidět.

  9. #9 Fido 15. 12. 2011 - 21:24

    Trošku nesouhlasím!
    Na helmě je to při sjezdu na draka, alébrž mám pozadí výše než jakoukoli část helmy. Zas je pravda, že mě toho ve sjezdu moc nepředjede a bojím se spíš toho, že sám patřičně nevidím ani s pořádnou halogenkou.
    Blatník není z hlediska výšky nikterak ideální (souhlas), ale za to tady tu blikačku z žádné strany nic nezakrývá, jako u montáže na rameno zadní vidle.
    Blimbavá blikačka pověšená na čemkoli se jako na potvoru dostane dle Marfyho zákonů do úhlu ze kterého není vidět (neměl bych k tomu důvěru z hlediska této nejistoty) – například ve sjezdu by mířila často do oblak. Navíc batoh a jeho neustálý zvedání při odrazech (stačí, když musím zvedat sám sebe!) a plácání do zad na koloběžce přímo nesnáším.
    Prostě mi nejlíp vychází blatník (stejně jako na kole) tak, jak to řeší i KickBike – ten bohužel jen odrazkou.

  10. #10 Marty 16. 12. 2011 - 19:29

    Jezdíme taky s obyč Smartblikačkama umístěnými po těle. Pomalu hledám něco vhodnějšího a proto jsem zmínil světlo OWLEYE HighLux5R, které je u mně adeptem číslo 1.
    http://www.owleye.com.tw/product_detail.asp?product_id=12
    http://www.glamsport.it/images/products/BA10024%20-%20OWLEYE%20MICRO%20LED%20LM-H5%20LITHIO.jpg
    Na těchto dvou odkazech si všimněte dvou různých druhů uchycení a hlavní podstatné věci, a to že odšroubuji zacvakavací upínák od objímky a nyní mi stačí jedna dírka v blatníku, šroubek s matičkou a upínák blikačky je na brndě a blikačka zůstává sundávací. Další výhodou tohoto Owleye, kterou oceňuji, je jeho plochost a skladnost, jelikož více mívám blikačku po všech možných kapsách 🙂 .

  11. #11 Bob 16. 12. 2011 - 20:03

    Koupil jsem si skvělou koloběžku Mibo Expess, šikovní hoši z Rožnova mi na zadní blatník zrovna připevnili blikačku (značky Smart) a nemá to chybu… Na čele nosím potmě čelovku, já vidím a myslím, že je mě vidět zepředu i zezadu.

  12. #12 Petr Lindner 16. 12. 2011 - 20:04

    eště že ne Mibo Exces 😉

  13. #13 Bob 16. 12. 2011 - 20:11

    …no jasně, Mibo Express, dříve Turist New.

  14. #14 Marty 16. 12. 2011 - 20:26

  15. #15 Bob 16. 12. 2011 - 21:22

    Ne, jeden šroubek skrz blatník. Dole matka s podložkami, nahoře uchycení samotné blikačky, tu jde sundat.

  16. #16 Opicak 17. 12. 2011 - 16:32

    Kdyz uz jsem se tu docetl o tom, ze existuji blikacky na suchej zip, mate nekdo doporuceni na nejakou, ale relativne levnou, cervenou dozadu?

    Potrebuju uchytit na K7 na blatnik a nechce se mi slozite resit, prilepeni suchace mi pripada skvele, zvlast kdyz blatnik menim kazdy rok.

  17. #17 Fido 17. 12. 2011 - 19:31

    Asi bych se přidělání blikačky jen na nalepenej kus suchýho zipu bál z důvodu jejího ztracení. Taky by určitě blimbala a tím se i oddělávala.

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím