Skládací kolo Strida od historie po současnost>Priblizovadla.cz
Partner rubriky Kola  

Skládací kolo Strida od historie po současnost


Celý článek Skládací kola Strida nejsou našim čtenářům neznámá – už jsme se jim párkrát věnovali. Typický trojúhelníkový rám Stridy a několik dalších konstrukčních zvláštností dělají toto kolo ojedinělým a nepřehlédnutelným. Pojďte se nyní podívat, jak a kde to vlastně začalo, kdo je autorem návrhu a kde Strida stojí dnes.

 



 

Strida stěhovavá

Byť se Strida od roku 2002 vyrábí na Tchajwanu a od roku 2007 je také vlastněná společností Ming Cycle Industrial, její kořeny sahají do Velké Británie. První prototyp vzniknul jako magisterská práce anglického designéra Marka Sanderse už v roce 1985 při jeho studiích na londýnské Imperial College a Royal College of Art. Je zajímavé, co Sanderse k typické konstrukci Stridy inspirovalo – byly to dětské skládací kočárky, tzv. „golfové hole“ či „buginy“ firmy Maclaren.
 

Strida

 
První Stridy se vyráběly od roku 1986 v Glasgow, o dva roky později se výroba přestěhovala do Nottinghamu (do továrny na kola Raleigh, která byla v úpadku), v roce 1991 se pak začala Strida vyrábět v Portugalsku, v roce 1997 se produkce opět vrátila do Británie, aby konečně ve zmíněném roce 2002 byla výroba z kapacitních důvodů přestěhována na Tchajwan. Jak jsme již uvedli, od roku 2007 vlastní tuto značku Ming Cycle Industrial. Mimochodem, tato společnost je významným celosvětovým výrobcem kol, který kromě několika vlastních značek produkuje také jako OEM výrobce kola pro známé značky, například Giant.
 

 

Strida oceňovaná

Tak trochu zvláštní konstrukce Stridy, ale také například velmi rychlé skládání, zaujalo porotce mnoha designérských soutěží. Již v roce 1988 vyhrálo toto kolo všechny tři britské ceny Cyclex Bicycle Innovation Awards (nejlepší nový výrobek, za inovativnost a nejlepší britský design). V roce 2000 pak Strida ještě pobrala ocenění I.D. Magazine’s Annual Design Award, Sail Magazine’s Pittman Award for Innovation and Safety a British Design Council Millennium product Award.
 

Strida 3 + 1

Přestože se Strida vyrábí již 27 let, design a konstrukce kola se od modelu Strida 1 měnil jen v detailech či komponentovém osazení. Jinak řečeno, od počátku jde o typický trojúhelníkový rám, s velmi jednoduchým systémem skládání, charakteristická jsou také 16″ nebo 18palcová letmo uložená kola a nesmíme zapomenout na pohon kevlarovým ozubeným řemenem.
Pojďme si tedy nyní stručně představit všechny v současnosti vyráběné a prodávané modely Stridy – jsou, stejně jako tři mušketýři, čtyři…

Strida LT

„ELTéčko“ je nejlevnějším modelem Stridy – cena v době vydání tohoto článku činí 15 000 Kč. Stridu LT na první pohled poznáte podle 16palcových loukoťových kol. Podrobnou recenzi tohoto kola najdete na našem webu zde.
 

Strida LT

Strida LT v tyrkysovém provedení je obzvlášť elegantním kouskem

 

Strida 5.0

Čím se liší „pětka“ od modelu LT? Konstrukcí kol – zde již nejsou použita tvrdá loukoťová kola, ale 16″ vypletená kola, která přinášejí o něco lepší jízdní komfort. Na rozdíl od nejlevnějšího „eLTéčka“ má kovový nosič (LT jej má plastový).
Cena: 16 000 Kč
 

Strida 5.0

Strida 5.0

 

Strida SX

Model SX je prezentován jako jakási sportovní verze Stridy. Je charakteristický většími 18″ koly s klasickým drátovým výpletem. Větší kola jsou logicky o něco rychlejší, model SX má navíc kovové skládací pedály a rychloupínací mechanismus nastavování výšky sedla.
Cena: 17 000 Kč
 

Strida SX

Strida SX

 

Strida EVO 3

Nejnovější letošní model Stridy jsme také na Přibližovadlech testovali – čtěte zde. Jen krátce tedy připomínáme, že ona trojka v označení představuje počet rychlostí speciální převodovky v klikách. Strida EVO 3 je tedy jediným vícerychlostním modelem této značky – ostatní jsou pouze singlespeedy.
Cena: 25 000 Kč
 

Strida EVO 3

Strida EVO 3

 

Tuning povolen

Ani tak specifickému jízdnímu kolu, kterým Strida je, se nevyhýbají možnosti tuningu a vybavení rozličnými doplňky. Lze měnit sedlo či pedály, můžete si pořídit barevně elogované kliky s předním převodníkem, vlastně přesněji řemenicí. Vyšším postavám budou vyhovovat širší a dopředu posunutá řídítka – viz recenze Stridy EVO 3. Mezi příslušenstvím nechybí ani několik druhů podsedlových brašen šitých na míru Stridě, barevné blatníky, kožené gripy a samozřejmě také přepravní vaky.
 

Strida příslušenství

Širší a hlubší řídítka v podobě volitelného příslušenství

 


 

Kde hledat Stridu

 
Web výrobce Ming Cycle Industrial

České zastoupení Stridy

Strida na Facebooku
 


 

Složená Strida

Složená Strida

 



Yedoo Alloy





,




  1. #1 Pavel Werner 5. 11. 2013 - 18:42

    Jsou známá čísla, kolik se jich prodá celosvětově a v CR?

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím