Sobi 20 se vrací! Exkluzivní preview na Přibližovadlech>Priblizovadla.cz
Partner rubriky Kola  

Sobi 20 se vrací! Exkluzivní preview na Přibližovadlech


Celý článek Zatímco v mnoha výlohách či oknech domů v tento čas blikají „tradiční“ saně tažené soby, firma 4freetime group, nebo chcete-li Jirka Kuchař a Michal Homola, právě teď uvádí na trh znovuzrozenou legendu bývalého československého cykloprůmyslu – městské kolo s nezaměnitelnými vysokými řídítky – Sobi 20.
 



 

Retro je teď v kurzu, tak proč neoprášit také některé kultovní socialistické kolo? Začalo to Favoritem, jenže u něj nový výrobce pouze naleštil starou značku a vyrábí stroje na míle vzdálené původní produkci rokycanského závodu. Jirka Kuchař s Michalem Homolou to vzali za jiný konec. „Sobíka“, jak mu něžně přezdívají, sice také nezachovali do detailu v původní podobě, nicméně i přesto každý na první pohled v tomto kole historické Sobi 20 z Velamosu Sobotín musí poznat.
 

Sobi 20

Foto zdroj: 4freetime group

 

Jednoduchost sama

Patříte-li mezi mladší čtenáře, možná vám Sobi 20 nic neříká. Takže ve zkratce: Jde o městský či „mezivesnický“ bicykl s typickým otevřeným rámem a vysokými řídítky à la chopper. Kola Sobi 20 jsou dvacetipalcová, převod jeden čili singlespeed s torpédem neboli protiběžnou brzdou, kdy se brzdí sešlápnutím pedálu dozadu. Přední brzda je pak ráfková. Zkrátka jednoduchá, osvědčená a skoro nezničitelná konstrukce. Pokud tedy soudruzi zrovna nějakou tu komponentu lehce neodflákli.
 

Sobi 20

 
Jak jsem už uvedl, Sobi 20 jedenadvacátého století od 4freetime group není zcela identický s původní konstrukcí. Jeho tvůrci k tomu uvádějí:

„Pro nás naprosto zásadním (a srdečním) produktem je retro kolo SOBI20. Spustili jsme opětovnou výrobu tohoto skvělého a unikátního modelu městského kola. A nejedná se pouze o kopii této legendy, ale vzali jsme to pěkně ‚z gruntu‘. Vše dobré z původního Sobíka jsme zanechali, to znamená, že dominantou celého kola je charakteristický rám s plochooválem v kombinaci s typickými (a nezaměnitelnými) řidítky. Nicméně rám jsme zpevnili a rozvor o několik centimetrů prodloužili. Díky těmto úpravám jsme dosáhli komfortní geometrie i pro jezdce vyšších postav. Navíc se můžete rozhodnout, zda zvolíte klasický jednorychlostní model, nebo třírychlostní s převodovkou v zadním kole (Shimano NEXUS), přičemž u obou těchto variant je typ zadní brzdy zvaný torpédo.“
 

Sobi 20

 

Barevný Sobík

Na Sobi 20 jsem se krátce svezl, a aniž bych z toho chtěl dělat nějaké vážné závěry, musím suše konstatovat, že je to zkrátka pohodlné, jednoduché a nenáročné přibližovadlo k nejrůznějším pojížďkám po městě, na nákupy (chystá se i „sobí košík“), na pivo a jiné příležitosti. Základní varianta s jedním převodem je samozřejmě určena do spíše rovinatějších oblastí, model s třírychlostním Nexusem (a možná bude i „sedmikvalt“) už zvládne nějaké to převýšení.

Základní model můžete už dnes objednávat na e-shopu za cenu 7 990 Kč, přičemž na rozdíl od původního, pokud se dobře pamatuju – výhradně jen modrého – Sobi 20, si můžete vybrat ze čtyř barev: modré, zelené, fialové a kovově šedé.

Tak co vy na to? Líbí se vám návrat sobí legendy?
 

Sobi 20

 


 

Fotogalerie

 


 
A mimochodem, věděli jste, že existuje také kapela s názvem Sobi 20? 🙂
 

 



Yedoo Alloy








  1. #1 Radim 15. 12. 2015 - 21:01

    Tak tohle je ale velká paráda. musel jsem zatlačit i slzu v oku 😉 Už se těším, až bude v prodeji 🙂

  2. #2 Pavel Jan 16. 12. 2015 - 09:50

    To kolo je prostě krásný. Jezdil jsem na Sobi 20. Výrobce musím pochválit za přední vidlici a hlavovou trubku.
    Za totáče, krátce po „bratrské pomoci“ jsem měl Favorita s galuskama. Tenkrát stál 1500,-. Favorit bylo kolo na velmi dobré evropské úrovni. Kdyby soudruzi zvedli kapacitu fabriky v Rokycanech na pětinásobek, tak se prodalo všechno. Místo toho začli dovážet Ukrajinu – šílená věc. Byli to blbci.

  3. #3 Pavel Jan 16. 12. 2015 - 10:01

    I ta nálepka na hlavové trubce je krásná vzpomínka na původní republiku.

  4. #4 tengu53 16. 12. 2015 - 21:03

    Myslím, že bývalo nejen modré i světle zelené…

  5. #5 Laďa 17. 12. 2015 - 15:29

    Jako pěkně barevně sladěná vzpomínka dobrý, jinak mě koncept 20″ u neskládacího kola nebral za komančů a dnes to není jinak.

  6. #6 Michal 18. 12. 2015 - 10:45

    … a koncept 20″ u skládacího kola SOBI 20 by Tě Laďo bral ? „o)

  7. #7 Arnost905 18. 12. 2015 - 10:53

    No, mě srazilo auto na sobi v bordó. Zelené sem teda neviděl. Jinak kolo na 20″ je kratší než 26-29″ a je proto skladnější a obratnější. Jezdil jsem na něm spokojeně po Štatlu, dokud se ucho neutrhlo…

  8. #8 Laďa 21. 12. 2015 - 11:52

    Máš pravdu, Michale, nebral ani u skládačky :-). Mě i ty 26″x1,75″, na kterých se celý rok motám po Olmíku, přijdou na kostkách malý a nepohodlný. Pokud nechci skutečně řešit skladnost, nedávají mi malá kola smysl.

  9. #9 F. Cvrčková 28. 12. 2015 - 09:52

    Sobi 20 se vyrábělo ve více barvách – v době vrcholu jeho slávy se mi coby předpubertální dívce moc líbilo oranžové, viděla už jsem i stříbrošedý zřejmě původní nátěr. Nedávno jsem si téměř v padesáti splnila tenhle dětský sen a za symbolickou cenu z nějaké pozůstalosti získala oranžového „Sobíka“, abych měla na čem vozit nákupy a nemusela pořádné kolo hyzdit nosičem a vystavovat před supermarketem riziku krádeže. Přiznávám, že mne oslovuje jak celý nápad s rostoucém kolem (dítěti nízká řídítka, pak vyměnit za vysoká, když poporoste, a až se puberťák za Sobíka začne stydět a našetří si na lepší, podědí Sobíka ještě babička). tak ta specifická estetika na pomezí roztomilosti a ošklivosti, Tudíž mne obnovená výroba těší – ale doufám, že nový Sobík by mohl být i lehčí, než ten původní.

  10. #10 alica 22. 4. 2017 - 01:42

    ach jo … mé první kolo, slzy se tlačí do očí. Měla jsem 4 roky a brzdila prásknutím kola na zem. Říditka žel jenom ty nízká. Kolo až do puberty….
    jo a bylo oranžové

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím