Zrozena pro rychlost. Závodnička Mibo Revoo v testu Přibližovadel >Priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Zrozena pro rychlost. Závodnička Mibo Revoo v testu Přibližovadel


Celý článek Mibo Revoolution, nebo jak se mu zkráceně říká – Revoo, není žádná horká novinka, to koloběžkáři ví. Mně se ale do testu tohoto stroje dlouho nějak nechtělo. Popravdě ani pořádně nevím proč. Stačilo však opustit iracionální uvažování a touha svézt se na tomto stroji přišla sama. Nyní už vím, že jsem váhal zbytečně.
 




 

Prolog

Mibo Revoolution je ryze silniční, víceméně závodní koloběžka. Proč „víceméně závodní“? Protože jízdu na ní si můžete stejně tak užívat jako rekreační jezdci bez jakýchkoliv ambicí na úspěch v závodním poli, ale zároveň se s ní – v sériovém provedení, prostě tak, jak ji dovezete z krámu – postavíte na start jakéhokoliv silničního koloběžkového závodu.

Jde tedy o model postavený na dvou silničních 28palcových kolech, obutých do úzkých vysokotlakých plášťů, přizpůsobený pro rychlou jízdu na hladkém povrchu – tedy ve smyslu povrchu bez výrazných nerovností, čili prostě na asfaltu, betonu a jiných silničních tratích. Nějakou tu zkratku po polní cestě s ním projedete také, ale není to jeho doména, ani si v tom nebude libovat. A vy si jízdu také příliš neužijete.
 

Mibo Revoolution

Mibo Revoolution

 

Konstrukce

Typická „jeklová“ ocelová konstrukce značky Mibo se nezapře ani u tohoto speciálu. Jakkoliv jsou Miba obecně vnímána jako robustní koloběžky, Revoo působí na první pohled nezvykle subtilně. Tento dojem je z velké části podpořený dlouhým „jezevčíkovitým“ rámem, nicméně konstruktéři v tomto případě samozřejmě pracovali s odlehčením mnohem více než u jiných modelů značky.

Testovaná koloběžka tak, jak ji vidíte na fotografiích, vážila rovných 8,0 kg – což je ve třídě ocelových strojů krásné číslo. Jen pro vaši informaci, samotný rám by měl vážit 3,45–3,6 kg (nevážil jsem jej, vycházím z různých dostupných údajů), což je jen o 0,25–0,4 kg více nežli hliníkový rám Kickbike Race Max 28.
 

*hmotnost platí pro stroj bez zadní brzdy – viz foto

*hmotnost platí pro stroj bez zadní brzdy – viz foto

 

Stupátko Mibo Revoolution

Stupátko Mibo Revoolution

 
Výrobce použil téměř stejné profily rámu jako u Miba GT, ale hlavní rámový „dvojprofil“ byl odlehčený. Zatímco GT využívá dvou jeklů 30 × 15 mm naplocho, u Revoo je horní profil nahrazený jeklem 15 × 15 mm. Patrně proto je dole u spoje se stupátkem navíc ještě šikmá příčka, a pochopitelně chybí příprava pro stojánek.

Ve standardním provedení na Revoočku najdete přední silniční karbonovou vidlici Force s hliníkovým krkem, která na rámu „drží“ v semiintegrovaném hlavovém složení.
 

Mibo Revoolution

 

Mibo Revoolution

 
Na místě je otázka: Jak je na tom odlehčený rám Mibo Revoolution s tuhostí? Dobře. Předně je třeba uvést, že je to oceláč, takže pruží. Nicméně průhyb po zatížení jezdcem je velmi malý – z tohoto pohledu je tato koloběžka velmi tuhá. Až překvapivě tuhá na to, jaký je to dlouhatánský „long vehicle“. Osmadvacítkový „bejk“ je sice tužší, nicméně Revoo kontruje jinými výhodami – viz dále.

Tuhost Revoo má ale dvě strany mince. Rám Revoočka totiž zároveň nepříliš „drží“ ve zkrutu. Pokud stroj nakloníte a nohou přimáčknete rám v místě spojení hlavního rámového dvojprofilu a stupátka, velmi snadno se vám poddá a prohne se až k zemi. Vím, že toto dělá v menší či větší míře skoro každá koloběžka. Ale Revoo je zkrátka tak nějak více ochotné jít do zkrutu. Vadí to? Ani bych neřekl. Toto je stroj určený pro dlouhé roviny (nakloněné roviny nevyjímaje 🙂 ) s více méně pozvolnými zatáčkami. Není to koloběžka pro blbnutí na chodníku, ve streetparku a už vůbec není určená do terénu. Zatížení rámu je tedy z 99 procent pouze shora dolů – váhou jezdce. A v tomto si Revoo vede dobře. I když… ale o tom až v části Jízdní vlastnosti.
 

Mibo Revoolution

 
Ještě však k rozměrům Miba Revoolution: S rozvorem 1 235 mm je Revoo o 15 mm kratší než zmiňovaný Kickbike Race Max 28, má však o 20 mm větší prostor pro jezdce a už na první pohled delší stupátko. Samotná délka stupátka je poněkud rozporný údaj, na který mají různí jezdci různé názory. Někdo bude tvrdit, že stačí délka „na jednu nohu“, jinému dlouhé stupátko naopak vyhovuje. Mně také. Možnost měnit postoj i takříkajíc „předo-zadně“ není vůbec špatná. Běžně jezdím se stojnou nohou co nejvíce vzadu, při rychlém dupání krátkých kopců ji ale přesunuji spíše dopředu.

Výborná je navíc světlost a výška stupátka. Mibo se v případě Revoo drželo při zemi, a to jak doslova, tak i u své typické konstrukce se zvednutou přední částí nášlapné plochy. Pod patou jsem v nezatíženém stavu se standardně osazovanými plášti Schwalbe Durano naměřil 40 mm, na konci stupátka pak jen o 23 mm více. Při síle profilu stupátka tedy vzadu stojíte jen 65 mm nad jízdním povrchem. Vezmu-li si opět do úst konkurenčního „bejka“ 28/28″, pak zde vzhledem ke konstrukčnímu řešení rámu stojíte o nějakých 15 mm výš. A to se počítá.
 

Mibo Revoolution

 

Mibo Revoolution

 

Komponenty

O přední karbonové vidlici Force jsem už psal, pojďme tedy ke standardně dodávaným kolům. Mibo osazuje Revoo továrními koly od věhlasného italského výrobce Campagnolo, v tomto případě modelem Khamsin. Dvě přední kola Khamsin (ano, koloběžky s koly 28/28 palců mají vlastně dvě přední „kola z /jízdního/ kola“) patří k nižší střední třídě této značky, jinak řečeno nenadchnou, ale ani neurazí. Nicméně minimálně pro začátek závodní kariéry je to výborná volba. Náboje s průmyslovými ložisky, radiální výplet pouhými osmnácti dráty s přímým uchycením v náboji, vícekomorové ráfky se soustruženou brzdnou plochou. Prostě klasika.

Stejně klasické je i obutí do plášťů Schwalbe Durano, které sice nejsou nejlehčí, ale zase jsou to asi nejodolnější silniční pláště proti defektu. Kompletní kolo včetně šroubovacího rychloupínáku váží 1 200 gramů, což je – s použitím školního známkování – dobrá hodnota.
 

Mibo Revoolution

 
Silniční ráfkové brzdy pochází taktéž od Campagnola, jde o model Centaur. Čelisti mají jednu malou nevýhodu – nejsou vybavené mechanismem pro jejich roztažení při výměně kola. Nicméně standardně dodávané pláště jimi projdou i bez něj, problém byste mohli mít jen u širšího obutí. To se ale dá řešit jednoduše více vyšroubovanou seřizovací maticí bowdenu na brzdových pákách. Brzdy samotné fungují skvěle, takže není takříkajíc co řešit.

Ještě je ale třeba zmínit, že brzdové páky nepochází od Campagnola, ale od konkurenčního Shimana, důležité však je, že jde o páčky, určené pro silniční brzdy, tudíž mají správný poměr přepákování. A tak to má být! A ještě jedna faktická: Na testované koloběžce byla zadní brzda odmontovaná. Však to znáte, závodníci… ale v sériovém provedení samozřejmě dostanete koloběžku se dvěma brzdami tak, jak to vyžaduje zákon.
 

Nemějte obavy, na sériovém stroji budete mít namontovanou i zadní brzdu | Foto Mibo

Nemějte obavy, na sériovém stroji budete mít namontovanou i zadní brzdu | Foto Mibo

 
Zbývá už jen kokpit čili řízení. Standardně je Revoo osazené představcem a rovnými oversize řídítky Force, zakončenými pěnovými gripy s lock-on pojistkou. Záměrně tuto část popisuji jen stručně, protože zrovna řízení je záležitostí, kterou si musí každý jezdec vyladit podle své postavy. Délka a sklon představce, šířka a tvar řídítek – to jsou silně individuální požadavky. Mibo dodává pouze jakousi univerzální sestavu.

Poznámka na konec této části recenze: Kutilové domácí si mohou koupit také pouze samostatný rám Revoo a ten osadit podle vlastních požadavků. A pokud si koupí rám bez laku – což je také možné – nic jim nebrání vytvořit si i vlastní design dle svého vkusu. Mimochodem, to jsem vlastně ještě nezmínil – sériové Revoo, stejně tak i samostatný rám, se vyrábí pouze v černé barvě. Tedy s výjimkou toho nenalakovaného 🙂
 

Sériovka černá jako uhel… | Foto Mibo

Sériovka černá jako uhel… | Foto Mibo

 

Jízdní vlastnosti

Jestli je nějaká jízdní vlastnost Miba Revoolution, která mě nejvíce zaujala, pak je to velká ochota ke zrychlování. Osobně jsem poněkud líný jezdec, a zrovna akcelerace mi moc nejde – po zpomalení mně vždycky docela dlouho trvá než se dostanu na „provozní“ rychlost. S Revoočkem to šlo ale až podezřele snadněji a rychleji. Nízký nášlap a malá hmotnost je zkrátka znát. To celé pak skvěle funguje ve zvlněném kopcovitém terénu se střídajícím se menším a větším převýšením. Toto je pravý ráj pro Revoo. Výborně samozřejmě jede i na dlouhých rovinkách, pominu-li tedy, že je to nuda a navíc na hlavu 🙂
 

Mibo Revoolution | Foto Klára Marešová

Mibo Revoolution | Foto Klára Marešová

 
V čem jsme si ale s Revočkem úplně nesedli, to byly rychlé sjezdy. „Rychlé“ myslím cca od 60 km/h výš. Řízení je ve vysoké rychlosti na můj vkus zbytečně živé, ve sjezdech jsem se necítil dostatečně jistě. Jednou z příčin je strmější „závodní“ úhel hlavové trubky, což by teoreticky mohla vyřešit přední vidlice s větším závlekem. Upřímně ale nevím, jaký je v tomto ohledu mezi silničními „vidlemi“ výběr. No a pak si trochu také myslím – i když je to jen moje osobní domněnka –, že druhou příčinou ne příliš jisté jízdy ve vysokých rychlostech je výše zmíněné pružení rámu ve zkrutu. Rám se zkrátka může rozvibrovat, což jistotě držení jízdní stopy jaksi nepřidá. Ale opakuji, je to jen moje domněnka.
 

Mibo Revoolution | Foto Klára Marešová

Mibo Revoolution | Foto Klára Marešová

 

Celkové hodnocení

Jak jsem napsal v úvodu, s recenzí Miba Revolution jsem váhal opravdu zbytečně. Revoočko je skutečně výborný stroj, se kterým se – i ve standardním vybavení – vůbec nemusíte ostýchat vyrazit na jakékoliv silniční závody, nebo si užívat lehkou a rychlou koloběžku prostě jen tak, pro potěšení z jízdy. Revoo s vámi bude výborně spolupracovat, a energii vašich kopů promění v dopředný pohyb velmi efektivně. Jen bych si, aspoň při seznamování s tímto strojem, dal větší pozor ve zmíněných rychlých sjezdech. Uvidíte sami. Třeba mně napíšete, že mám blbou techniku jízdy z kopce 🙂

Výrobce Revoočka udělal navíc dobře, že nabídl koloběžkářům kromě standardně, a dlužno dodat, že výborně komponentově osazené sestavy, také možnost zakoupení samotného rámu, a to jak v černě lakované, tak i v surové verzi. A nemusíte být ani zručnými mechaniky – stavbu na zakázku vám zajistí také autorizovaní prodejci Miba, jako třeba brněnské Kolobky.cz, které Revoo v mírně vytuněné verzi na tento test také zapůjčily.
 

Mibo Revoolution | Foto Klára Marešová

Mibo Revoolution | Foto Klára Marešová

 

Plusy a minusy

závodní geometrie rámu s výborným rozvržením hmotnosti
dobrá tuhost při zatížení
výborné standardní komponenty

…ale

živější jízdní projev ve vysokých rychlostech
 

Mibo Revoolution

 


 

Konkurence

Když nebudu počítat karbonový speciál Idea Strnadel, na českém trhu najdu jen jednu konkurenční koloběžku s koly 28/28 palců – již několikrát zmíněný Kickbike Race Max 28. (Před časem sice dělal ještě Morxes svůj model Imola, ale nyní se už nevyrábí.) Není tedy divu, že na koloběžkových závodech můžete vidět převahu těchto dvou strojů.

Ani tak ale nejsou Revoo a Race Max 28 přímo srovnatelné – Revoočko je oceláč, „Bejk“ má hliníkový rám, který je lehčí a tužší. Na druhou stranu třeba z konstrukčního řešení jeho stupátka plyne nevýhoda vyššího nášlapu. Ale o tom jsem už psal výše. Ve standardní výbavě nicméně Revoo jasně vede díky kvalitním komponentám, kterými je výrobce osazuje, a navíc má také o něco větší prostor pro jezdce. Takže dobře vyberte! 😉

Cenové srovnání
(k datu 22. 9. 2019)

Mibo Revoolution | 17 500 Kč
Kickbike Race Max 28 | 15 490 Kč

Mibo Revoolution – samostatný rám (černý) | 10 500 Kč
Mibo Revoolution – samostatný rám (bez laku) | 9 700 Kč
Kickbike Race Max 28 – samostatný rám | 8 900 Kč

 


 

Výrobce

MIBO

Zapůjčil

Kolobky.cz

 


 

Galerie fotografií Mibo Revoolution

 


 


Koloběžka Mibo Revoolution byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio

 



Yedoo Steel





,




  1. #1 Honzík 24. 9. 2019 - 11:38

    Moc hezký, moc…asi se rozroste moje rodinka o tuhle krasavici. Mimochodem podle fotek máte na kolenou nějaké návleky či chrániče, řeším něco podobného, popřípadně by jste mi mohl poradit či poslat odkaz na ty své. Předem děkuji i za pěkně napsanou recenzi…

  2. #2 Honza 24. 9. 2019 - 11:39

    Moc hezký, moc…asi se rozroste moje rodinka o tuhle krasavici. Mimochodem podle fotek máte na kolenou nějaké návleky či chrániče, řeším něco podobného, popřípadně by jste mi mohl poradit či poslat odkaz na ty své. Předem děkuji i za pěkně napsanou recenzi…

  3. #3 Lindner Petr 24. 9. 2019 - 12:00

    Honza: Nemám návleky – to mám pod kraťasy lehké tříčtvrteční elasťáky. Ale kvůli kolenům to je, protože jak se trochu ochladí, hned mi vržou 🙂 A díky za pochvalu 🙂

  4. #4 vogo 24. 9. 2019 - 13:35

    Mě teda Revoo přijde ve sjezdech ok, záleží jak se rozloží váha mezi přední a zadní kolo. O víkendu jsem letěl z kopce skoro sedmdesátkou a řízení bylo krásné klidné, a to nám úzká řídítka.

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím