Jsou koloběžkáři nebo třeba také cyklisté, kteří milují kopce. Pak je ale skupina lidí, jež se raději svezou po rovince (z kopce to má rád každý). A kudy vedou trasy po rovině? Přece kolem řek – nejde-li tedy o horské bystřiny. Takže to vezmeme nejprve okolo Vltavy a posléze podél Labe až do Hřenska. Labskou cyklostezkou…
Prolog
Dnes je v každém smartfounu GPS přijímač a mapy – klidně v offline verzi – není vůbec problém sehnat. Zdarma. To každý ví. A skoro každý je má.
Přesto se však i v dnešní době najdou – je mi trochu žinantní to slovo napsat, ale přesto – podivíni, kteří stále nedají dopustit na klasickou papírovou mapu. Na řídítkové brašně mají připevněný transparentní mapník, uvnitř něj pak na papíře vytištěnou spleť jemných, různě barevných čar, čísel, popisek a symbolů – prostě mapu. Má to svoje výhody. V mapě vám nikdy nedojdou baterky, a když ji ztratíte nebo se rozmočí v průtrži mračen či uletí do dáli ve vichřici, koupíte si novou, aniž byste ochuzovali rodinu o pracně ušetřené finance na dovolenou v Chorvatsku.
Pokud byste chtěli znát můj názor, pak osobně to mám tak nějak napůl. Velmi oceňuji moderní vymoženosti. Mít stále k dispozici mapu, která mi navíc ukáže, kde jsem, a ještě mi napovídá, kudy jet, je prostě skvělé. Protože ale nejsem příznivcem „pádel“ s pěti- a více palcovým monitorem a vystačím si s obstarožním ajfounem 4s, vidím na mapě, zejména za jízdy… prd. A to také proto, že nemám držák na řídítka a nehodlám si ho pořizovat :-) Jsem lístečkový typ. Jedu-li někam dál, napíšu si na kousek papíru průjezdní body, případně nějaké zákeřnosti trasy, lepicí páskou lístek přichytím na řídítka a jedu. Ostatně podobný systém používali někteří účastníci letošního Etapáku a velmi se jim osvědčil.
Průvodce lepší mapy
Takže papírové mapy mají i v současné elektronické době svůj význam. Ostatně když jsem včera na poslední chvíli kupoval v brněnském knihkupectví Barvič a Novotný dětem knihy za vysvědčení (samé jedničky samozřejmě!), docela mě překvapila rozlehlost regálů , obsahujících právě rozličné papírové mapy.
Pojďme ale už konečně k Labské cyklostezce. Čtete-li Přibližovadla.cz už delší dobu, mohli jste se – v srpnu roku 2012 – seznámit nikoliv pouze s obyčejnou mapou, nýbrž s podrobným průvodcem s názvem Labská cyklostezka. Papírovým samozřejmě. Na vědomost se tedy dává, že nyní je k dispozici aktualizované druhé vydání.
Původní článek najdete zde, nebudu opakovat všechny informace, jen zkopíruji velmi pěknou charakteristiku průvodce z pera jeho autora, Petra Špánka, který je také provozovatelem Labské cyklostezky online.
„Stejně jako na webu, i v průvodci najdete doporučenou trasu a její varianty. Jsou zde vyznačeny i úseky, které se právě staví či se stavět teprve budou, a průvodce tak neztratí na aktuálnosti ani po jejich dokončení. Nejen rodinám s dětmi jistě přijde vhod zřetelné varování před místy s hustým automobilovým provozem (naštěstí jich na trase mnoho není). Označeny jsou také nebezpečné úseky či komunikace s horším povrchem.
V průvodci upozorňujeme na to nejzajímavější, co je možné na trase vidět či zažít. Vybrali jsme to nejpoutavější z přírodního a kulturního bohatství – to, co neodmyslitelně patří k místům, jež labská stezka protíná a která byste neměli minout. Ať už jsou to vyhlášené zámecké expozice, galerie, výjimečná architektura, industriální zajímavosti, slavné regionální značky, polozapomenuté památky nebo – a v neposlední řadě – nepřehlédnutelné přírodní úkazy.“
Průvodce byl, jak už jsem uvedl, aktualizován. Redakční uzávěrka byla v dubnu tohoto roku, takže snad kromě živelné katastrofy by vás na cestě z Prahy do Hřenska nebo na některém z kratších úseků této trasy nemělo nic překvapit.
Průvodce lze zakoupit na mnoha místech podél Labské cyklostezky nebo na webu tohoto projektu. Cena přímo u zdroje činí 129 korun plus poštovné.
Na závěr tedy ještě uvádím „technické údaje“ průvodce Labská cyklostezka: Měřítko 1 : 50 000, 1 : 10 000 (detaily měst), formát 44 × 96 cm, po složení pak 12 × 22 cm.
Máte rádi mapy? Nebo preferujete GPS?
Už hodně dlouho jsme na Přibližovadlech neměli žádnou anketu, pojďme to tedy napravit. Otázka je jasná, jen podotýkám, že se týká cestování na více či méně neznámá místa. Je logické, že při každodenní cestě do práce, do školy, do hospody mapu ani „džípíesku“ používat nebudete. Hlasujte prosím teď!
Hlasování v anketě bylo ukončeno