Swifty One – první pohled

Celý článekPrvní pohled je od toho, aby shrnul nejčerstvější dojmy z testovaného výrobku. Co když ale v několika větách odhalí celou nahotu stroje, přístroje či aparátu – jednoduše třeba proto, že na něm už nic zajímavého (nebo zajímavějšího) není? Nemějte obavy, Swifty One mezi takové produkty nepatří.

 

Kolobka s muzikou

Rozhodně nejde o nudný stroj, naopak, je to kráska náramná. Designéři se sice ve své kreativitě nijak zvlášť nerozmáchli, na druhou stranu však udrželi linii decentního aristokratického vzhledu bez zbytečných výstřelků. První dojem – včetně nezpochybnitelné konotace na britské občanství – je to Brompton ve světě koloběžek. Stejně jako on má „větší šestnáctky“, tedy kola/ráfky/pláště v rozměru 349 mm, nikoliv obvyklých 305 mm. Podstrčení zadního kola pod rám – v tomto případě spíše dovnitř rámu – pak představuje druhou, nikoliv přehlédnutelnou podobnost s legendární britskou skládačkou.

Swifty One
Made in England. Foto: Martin Grill

Co na tom, že Bromptony se vyrábí v Londýně a Swifty v Manchesteru? Královna Alžběta dbá na celé panství – alespoň jak doufám – rukou jednotnou. God Save the Queen! Kulturní odbočka: Najděte si na YouTube stejnojmenný song od Sex Pistols nebo verzi od Motörhead – ta je obzvláště výborná.

Když se vloudí invence

Ale abychom nebyli jen zbytečně optimističtí – Swifty One má také nějakou tu – hned na první pohled zřetelnou nectnost. Tu úplně – pardon dámy – nejblbější, pozná každý koloběžkář hned v první vteřině, kdy si na Swiftynu stoupne: „Ta je ale vysoká!“ (Autocenzura vynechala v předchozí větě několik vulgárních výrazů. Pozn. redakce.) Výšku nášlapu 12 cm prostě nemůžete ignorovat, ani kdybyste chtěli.

Swifty One
Foto: Martin Grill

Celkově je to stroj navržený na pohodovou jízdu ideálně po rovině či z malého kopečka – pozor, má jen jednu brzdu. Řídítka jsou poměrně vysoko a vzadu, když je v představci natočíte více dopředu, zvětší se o to rozměr složené kolobky.

Swifty One

Samotný systém skládání je třešničkou na dortu tohoto stroje. Konstruktéři opustili myšlenku obvyklého „zlomení“ rámu – viz např. Mibo Master – a zmenšení velikosti vyřešili podsunutím zadního kola dovnitř stupačky vybavené sklopným plechem. Výsledkem není bůhvíjak kompaktní balíček – takový složený Brompton je stále menší – koloběžka je však po složení „placatá“. Když ji pak chytíte za představec a postavíte na výšku vedle sebe, v MHD překážet nebudete.

Takže to by prozatím stačilo. Teď na tomhle stroji budu ještě aspoň týden jezdit, také mohu prozradit novinku – bude i druhý pohled dalšího testridera, takže těšte se a zachovejte nám přízeň!

Sdílej:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.