Není žádným tajemstvím, že s blatníky německé firmy SKS, které donedávna dodávala ke svým koloběžkám firma Kostka-kolobka, byly problémy. Praskaly, drnčely, zkrátka zrovna moc dobře nesloužily. To už je ale historie – v Hanušovicích totiž vyvinuli vlastní blatníky, které vypadají náramně dobře…
Prolog
Když jsem se před nějakým časem bavil s Markem Kostkou, naznačil mi, že ve firmě postupně chtějí jít cestou nejen vlastní výroby rámů koloběžek, ale také mnoha komponent. Nabídka cykloprůmyslu se sice zdá být neomezená, nicméně koloběžky mají svá specifika, a pokud se to má dělat pořádně, je třeba brát tento fakt v úvahu. Tímto směrem se ubíraly jeho myšlenky. A dnes? Kostka-kolobka vyrábí vlastní představce, řídítka, část produkce nábojů a také… nové blatníky.
A takový blatník na koloběžce, milé děti, to je tuze důležitá věc. Hlavně pak ten zadní. Protože zatímco od předního kola leccos „pochytá“ rám koloběžky – který se dá navíc dovybavit „lízátkem“, plastovou náhradou blatníku typu mudcatcher –, nemáte-li blatník na zadním kole, můžete si být jisté, milé děti, že vám při jízdě v mokru, neřkuli blátě či jiných nečistotách, bude zadní kolo všechno spolehlivě „posílat“ přímo do boty stojné nohy. Ale konec pohádky – to přece každý koloběžkář ví. Pojďme k novým blatníkům značky Kostka-kolobka…
…je-li přítomen hliník
Samotný blatník je tvořen profilem z hliníkové slitiny, který je po okrajích a uprostřed zesílený. Profil je široký 45 mm a v zesílených částech má tloušťku cca 3 mm (měřeno „přes barvu“). Jak přední, tak i zadní blatník je opatřen jednou solidně dimenzovanou – opět hliníkovou – vzpěrou o šířce cca 15 mm a tloušťce materiálu asi 3 mm. OPRAVA – v původním textu byla chyba – vzpěry jsou ocelové. Spojovací šrouby jsou pak nerezové. Na koncích blatníků najdete zástěrky z měkkého plastu.
Zadní blatník je na rámu vpředu uchycen ve dvou bodech: dole na příčce zadní vidlice a o něco výš na chrániči paty. Zde je ještě mezi obloukem blatníku a chráničem paty gumová distanční vložka pro odpružení. Vzpěry jsou přišroubované – jak na předním, tak i na zadním blatníku – klasicky na návarky na vidlicích. Vtipně je vyřešené uchycení předního blatníku v trubce přední vidlice (byť netvrdím, že je to kostkovic patent, protože se podobný systém používá i u některých cykloblatníků). V trubce je vložený gumový váleček s hliníkovým zakončením, který zespoda přes blatník roztahuje upevňovací šroub. Tím je blatník jednak fixován, druhak mu toto uchycení navíc poskytuje jistou míru tlumení vibrací z rámu.
Pani, drnči vám blatnik!
Nové blatníky jsem testoval na koloběžce Kostka Rubik 4 čili na malém stroji s 16palcovými koly. To může být pro hodnocení trochu výhoda, ale pojďme do toho. Předně… Ať pojedete po sebevíc hrbolatém povrchu, budou vám dříve cvakat zuby než drnčet blatníky.
Zástěrka předního blatníku na Rubikovi sahá ani ne 10 cm nad zem, takže o výborné účinnosti nemůže být žádná diskuze. V případě tohoto stroje je důležité, že blatník dokonale kryje skládací mechanismus, kterému by voda a nečistoty rozhodně neprospěly.
Zadní blatník je na Rubikovi kratší, než by mohl být, nicméně to je úlitba možnosti vložení koloběžky se sundaným zadním kolem do přepravní brašny. Při rychlejší jízdě v mokru a blátíčku se tak může stát, že nějaká ta nečistota ulpí na vašich kalhotách, boty však každopádně zůstanou v suchu. Například blatník na 20palcová kola je už delší, a tím pádem účinnější.
Dá se říci, že ideálně je také navržena vzdálenost blatníku od pláště kola. Ani ve velkém bahně by se blatníky neměly zanášet, troufám si tvrdit, že dříve hrozí „ucpání“ véčkových brzd.
V této době jsou k dispozici blatníky pro koloběžky Kostka s předním 16, 20 a 26palcovým kolem a pro zadní 16 a 20palcové kolo. Cena je u všech typů stejná – 399 Kč/ks.
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
11 komentáře
Přední blatník 26´´ palců zatím k dispozici není, ale podle zprávy z mailu od výrobce by tomu tak mělo být na jaře.
Nechci rejpat, ale očekával bych, že blatník bude mít kapánek profil do „U“ pro dobrý odvod vody.
No tak jako vše na tomto webu…vše je prfektní vše skvělé a úžasné.Kritika zde nezazní.Proč asi.Ony blatníky mi zase tak úžasné nepřipadají.Jen můj názor.Připadá mi že všechny blatníky i nakolech jsou do tvaru ,,U´´.Proč asi.Tyhle placky ..no nevím chce to vyzkoušet.Zdejším recenzím nějak přestávám věřit.
Tak už se tu i recenzují komentáře.JO dobrý web….
Vzhledově se mi ten minimalistický vzhled bez prohloubení blatníku líbí moc. Samozřejmě, že to pak nepojme tolik vody, jako hluboký blatník, ale hlavní je, že ta voda a bahno nelítá přímo na člověka a o to jde především! Jen dotaz, je to tak tuhé, že se na to dá opřít noha?
Noha se o to dá opřít úplně v klidu.
Nechápu to. Ten zadní blatník takhle prostě nemůže fungovat a při projetí louže tou správnou rychlostí nebudou kalhoty to jediný co bude nahozený.
Vždyť na té fotce -žlutý -je blatník poblitý takže nefunguje.Jak by mohl….
Blatnik funguje jak ma, ale musim priznat, ze se mne za tri tydny nepodarilo prichytit blatnik ke kolobce obema srouby. Holt urednicek…
Musím souhlasit s Jardou (#8) Chráněný prostor vymezuje tečna procházející koncem blatníku a povrchem kola. Z toho pohledu pak zadní blatník na žluté kolobce ochrání nohy odhadem od vršku stehen dolů. Zadnici budete mít spolehlivě promočenou.
Tak nevím, mám na Hillce původní blatníky, přední i zadní. Jezdím za každého počasí a často cestou necestou. Nic nedrnčí. U předního blatníku oceňuji uchcení vzpěr v plastu, pokud chytnu za něco (typicky větev), uchycení se vytrhne, zastavím, vyndám větev, nacvaknu a jedu dál (tak 30x určitě vyzkoušeno, zatím vše drží). U těchhle to asi zkroutím, utrhnu,…
Na druhé Tource blatníky 3/4 roku (oba) opět původní, nedrnčí nic.
Fotky nových mě nějak nepřesvědčily, že by byly extra lepší a navíc se mi ani moc nelíbí.
Přeji uživatelům, ať se osvědčí, pokud budou funkční, majitele si najdou, ale za mne – starší verze dobrá.