Kromě standardní produkce v několika modelových řadách nabízí firma Kostka-kolobka ke svým koloběžkám ještě několik tzv. paketů. Pomocí nich lze rozšířit využití jednotlivých modelů o takříkajíc další úroveň. Jedním z nich je také Offroad paket, který – jak vyplývá z názvu – učiní z běžné koloběžky terénní stroj.
Nejprve fakta: Offroad paket je určený pro koloběžky Kostka Tour a Kostka Mushing v téměř všech jejich modifikacích. Přesně jsou to modely Tour Max, Star nebo Pro, a Mushing, Mushing Max či Mushing Pro. Co obnáší tento paket? Podívejme se do Kostkovic letáku:
Z popisu je to, myslím, dostatečně jasné. U svojí Tourky nebo koloběžky řady Mushing zkrátka nahradíte přední vidlici včetně kola a hydraulické kotoučové brzdy, a zadní kolo pak přezujete na terénní plášť. A ze standardní koloběžky (tedy zejména v případě Tourky) máte rázem terénní stroj. A ne lecjaký! Ale o tom až o něco dále.
Nyní je třeba ještě uvést dvě možnosti, jak se k Offroad paketu dostat. Pokud už některou z kompatibilních koloběžek vlastníte, nezbude vám nic jiného, než si zkrátka tento paket pořídit v plné ceně s tím, že komponenty, které jednotlivými díly paketu nahradíte, vám prostě zůstanou navíc. Jestliže si ale hodláte koloběžku teprve pořídit – a to rovnou s Offroad paketem –, učiňte tak u jednoho z autorizovaných prodejců. Ten vám totiž nahrazené komponenty od ceny odečte (a pochopitelně vám je ani nedá :-)).
Bohužel v době vydání tohoto článku ještě nebyla známá cena Offroad paketu. Hned jakmile bude oznámena, doplním ji.
Žehlení bez odpružené vidlice
Možná si říkáte, že dobrá terénní koloběžka by měla mít odpruženou přední vidlici. Je třeba dodat, že názory na používání odpružené vidle u koloběžek se značně různí, nicméně do této polemiky se zde pouštět nehodlám. Ano, Offroad paket má pevnou ocelovou vidlici, ovšem pružení, spíše přesněji „žehlení“ terénu je zde i přesto v menší míře zajištěno. Jak?
Už jste si to mohli – byť poněkud nepřesně – přečíst na prvním obrázku z katalogu Kostka-kolobka. 27,5palcové přední kolo (ano, opravdu to není šestadvacítka) je totiž „shora“ obuto do bezdušového pláště Schwalbe Noby Nic o šířce 2,25 palců a… uvnitř něj byste našli ještě jeden menší plášť, přesněji galusku Tufo (nejde tedy o řešení Schwalbe Core, jak uvádí leták). Nyní už vás tedy asi nezarazí pohled na kolo se dvěma ventilky.
K čemu je tato na první pohled nesmyslná kombinace dobrá? Je to prosté: Galusku nahustíte na 8–12 barů a svrchní terénní plášť pak třeba na méně než jeden bar. Schwalbe Noby Nic tak krásně kopíruje terén, přičemž vnitřní galuska pracuje jednak jako jakýsi nárazník a druhak také drží patku víceméně podhuštěného vnějšího bezdušáku, který se klidně může doslova „žvejkat“. Funguje to skvěle! Ale o tom až v části Jízdní vlastnosti. Teď se ještě pojďme seznámit s dalšími komponentami Offroad paketu.
Každá jiná…
Zůstaňme ještě u předního kola. Bezdušový ráfek šířky 23 mm dodala firma Mavic, náboj s průmyslovými ložisky a klasickým uchycením brzdového kotouče šesti šrouby pochází z dílen Remerxu. Křížový výplet využívá 32 ocelových černěných drátů.
Hydraulická kotoučová brzda je ze sady Shimano Deore, kotouč má průměr 180 mm. Protože Offroad paket nahrazuje pouze přední brzdu, zadní zůstává původní véčková. Z hlediska funkčnosti to není takříkajíc nic proti ničemu. Vzadu véčko bohatě postačuje, zadní kolo utrhnete do smyku i s touto brzdou v kombinaci se soustruženou brzdnou plochou ráfku velmi lehce (ne, že byste o to usilovali). Ale… jak to jen říci? No, prostě to blbě vypadá na řídítkách :-)
Vzhledem k rozdílným brzdám je totiž logicky každá páčka jiná. Je to taková „estetická“ daň, nicméně ani ovládání rozdílných páček nečiní žádný zvláštní problém. Ano, mají rozdílný tvar i nestejný chod, ale dá se na to zvyknout velice rychle. Já jsem ostatně v terénu při běžném brzdění používal de facto jen přední brzdu, zadní jsem přidával až v případech, kdy už šlo „o hubu“.
Ještě k zadnímu kolu. To je v Offroad paketu obuto do běžného pláště – tedy pláště s duší – Schwalbe Mad Mike o šíři 2,125 palců, který se hustí na tlak 2,5–4,5 barů. Mad Mike považuji za rozumnou volbu z omezené nabídky dvacetipalcových terénních plášťů. Určitě je mnohem lepší nežli například dirtová Kenda Small Blocks Eight, kterou obouvá Kickbike na svém Cross Maxu.
Vyšší terénní…
Je logické, že s použitím většího předního kola, a také vyšších terénních plášťů, doznala koloběžka – zejména tedy model Tour – také větší průjezdnosti terénem ve smyslu zvýšeného stupátka. To je nyní nejen vyšší celkově, ale také vpředu zvednuté. S Offroad paketem má Kostka Tour pod patou světlost 6,5 cm, v přední části nášlapu pak o 2 cm více, tedy 8,5 cm. Byť není vpředu zvednuté stupátko ničím, co by šetřilo vaše achillovky, pro offroadovou jízdu je to samozřejmě správná volba. Pokud byste jezdili ve skutečně drsném terénu, lze stupátko ještě zvýšit pomocí paketu Spacing, což je vymezovací kroužek, který se vkládá pod spodní misku hlavového složení. V takovém případě se světlost vzadu zvýší o 0,5 cm, vpředu pak o jeden centimetr.
Dlužno dodat, že míry jsou uvedeny bez zátěže. V terénu se však nejezdí na pláštích nafoukaných jako kámen, tudíž můžete počítat s tím, že koloběžka po zatížení jezdcem klidně ještě o centimetr poklesne.
Offroad paket s sebou samozřejmě nese také zvýšení hmotnosti koloběžky. Zatímco standardní Kostka Tour Star váží 9 kg, v terénní úpravě nabývá hmotnost o 1,3 kg. Ostatně jen kompletní přední kolo včetně brzdového kotouče a rychloupínáku váží 2,3 kg…
Pes, přítel koloběžkáře
Vlastníte-li nebo chcete pořídit koloběžku Kostka Tour, nikoliv některý z modelů Mushing, neznamená to ještě, že Offroad paket nemůžete využívat také k projížďkám se svým hafanem. Kostka-kolobka totiž také nabízí jako doplněk pružný adaptér s vodítkem, který se jednoduše připevní jedním šroubem do osazení ve spodní části firemního CNC představce SK2822, kterými jsou Tourky standardně osazovány.
Jízdní vlastnosti
A teď k tomu nejlepšímu – jízda s Offroad paketem je prostě pecka! Přední kolo perfektně žehlí nerovnosti typu kořenů stromů, doslova přes ně proplouvá. Větší překážky samozřejmě „nevykryje“. V tomto ohledu se s kvalitní odpruženou vidlicí srovnávat nedá. Offroad paket je zkrátka řešením pro tratě typu cross country.
Díky galusce uvnitř bezdušového pláště může být tento skutečně hodně podhuštěný, což přináší lepší kontakt s terénem. Poznáte to například také při brzdění. Když jsem jezdil na lesních cestách pokrytých vrstvou spadaného listí, přední kolo se i při ostrém brzdění chovalo naprosto vzorně, mělo perfektní grip. Oproti tomu na zadní brzdu skoro nešlo ani sáhnout, aby kolo nešlo hned do smyku.
Opět díky vložené galusce se přední kolo chová vzorně i v zatáčkách. S tak nízkým tlakem bezdušáku byste bez galusky přední plášť v první zatáčce „žvejkli“ a vyzuli (bezdušový Schwalbe Noby Nic má nejnižší povolený tlak 1,8 baru). Kolo Offroad paketu však drží jako přibité…
I kdybyste snad chování předního kola nepoznali ihned, rozdíl vám ukáže jízdní projev zadního kola. Klasický plášť sice můžete také podhustit, ale jen na 2,5 baru. I tak oproti přednímu kolu zadek na nerovnostech v podstatě odskakuje, rozdíl je opravdu veliký. V praxi to chce při rychlé jízdě skutečně hodně dbát na zatížení zadního kola posunutím těžiště jezdce vzad.
Hodně zajímavé navíc je, že ani na asfaltu nebo obecně na hladkém povrchu neklade přední kolo Offroad paketu extrémně zvýšený odpor. Opět díky neviditelné galusce je odvalování velmi svižné, jen hluk „špuntů“ Noby Niku prozrazuje, že jedete na terénním obutí.
Celkové hodnocení
Musím přiznat, že od první jízdy s Offroad paketem jsem byl nadšený. Projížďku po lese jsem si pokaždé náramně užil a de facto jsem nenašel zápory tohoto řešení. Ano, cena sice ještě není známá, ale zcela jistě bude mít samostatný paket cenovku kolem 6–8 tisíc korun. Také je zde docela problém v případě defektu vnějšího pláště či dokonce vnitřní galusky (myšleno defektu, který už nezalepí „mléko“ uvnitř obou vrstev). Takovýto defekt na cestě neopravíte. I když po pravdě řečeno – toto je problém všech tubeless plášťů i galusek…
Každopádně hodnotím Offroad paket jako skvělou „nadstavbu“ pro koloběžky Kostka Tour a Mushing.
Plusy a minusy
skvělé jízdní vlastnosti v terénu
výborná průchodnost terénem
univerzálnost řešení
…ale
problematická oprava „těžkého“ defektu
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
5 komentáře
Mně se líbí geometrie řízení – už to začíná vypadat trochu jako chopper.
„““Ale… jak to jen říci? No, prostě to blbě vypadá na řídítkách :-)“““ Chce to být trochu míň estét a trochu víc funkcionalista a hned je to stravitelnější. (To po té první větě asi nezní moc přesvědčivě.)
Petře, kde jsi sehnal ty boty bez podpatků ? Nebo jsi podpatky prostě ufik z normálních bot?
Promiň Pavle, jsem prostě taková citlivá estetická duše ;-) Jinak ty boty jsou úplně normální sériový Botas 66 bez úprav. Možná trochu sešlapaný, ale podpatek rozhodně nikdy neměly.
Nevíte, jestli půjde použít i na starší Tour 3? Případně v čem se starší liší, kdyby to nemělo jít? Díky
Já si myslím, že to půjde, ale raději bych vznesl dotaz přímo na Kostkovic výrobce…
Trochu mi ty Hanušovické snahy o novinky připomínají „vývojováni“ v AZNP v 80th.letech. Kdo zažil š120 100x jinak už ví.. :)