Pokud jste četli recenzi expedičního setu brašen Kostka, kterou jsem vydal před nedávnem, víte, že i na takto naložené koloběžce stále ještě lze „pokrýt“ několik míst. Jedním z nich je prostor pod řídítky a před nimi. U Kostků počítají s využitím brašen s upínáním KlickFix, nicméně řešení jsou i jiná.
Cestovatelský set Kostka Trip má samozřejmě omezený objem bagáže, kterou pojme. I když gramaříte jako o život, vlastníte nejmenší, nejlehčí (a nejdražší) vybavení, stačí, aby se trochu ochladilo – což se právě děje – abyste zjistili, že je potřeba více oblečení, teplejší spacák a tak dále. A místa se najednou nedostává. Takže jdeme využít další části koloběžky k ověšení cestovními zavazadly.
Nemaje (zatím) úzký nosič na zadní kolo, je třeba jít dopředu. Díky tomu, že expediční set Kostka Trip je situován blíže ke středu koloběžky, máte na řídítkách místa hromadu. A tak je tomu ostatně i u všech ostatních koloběžek. Do vyhledávače tedy zadáte slovo „bikepacking“ a můžete si vybírat. Já jsem zvolil tuzemskou značku Acepac. Pojďme se podívat na její řídítkové brašny Bar roll, Bar bag a nádavkem ještě Fat bottle bag.
Megabuřt pod řídítky
Náchodská firma Acepac, která vznikla teprve před dvěma lety jako pobočka známého outdoorového brandu Pinguin, se orientuje na bikepacking – tedy výrobu brašen, které se obejdou bez nosičů, a jsou určené primárně na kola. Koloběžka je kolu docela podobná, takže minimálně řídítkové brašny lze bez ztráty kytičky využít i zde.
Začněme „podřídítkovým megabuřtem“ Acepac Bar roll. V principu jde de facto o lodní pytel poněkud nudlovitých proporcí se zavíráním na obou koncích, opatřený navíc upínacími popruhy. Bar roll je jako všechny produkty Acepacu vyrobený z tkaniny Cordura Ecomade Ripstop, což je odolná tkanina vyrobená z recyklovaných PET lahví. Matička příroda může být spokojená.
Tento materiál je ale voděodolný jen řekněme málo – jeho PU zátěr snese 1 500 mm vodního sloupce. Proto brašny obsahují lehkou vložku z textilie Nylon ripstop se zátěrem pro vodní sloupec 5 000 mm. Byť to může vypadat jako škrábání se levou rukou na pravém uchu, ona vložka je konkrétně v řídítkové brašně Bar roll docela příjemným bonusem. Díky ní totiž můžete celý obsah tohoto zavazadla při kempování vyjmout jako celek a před odjezdem jej zase prostě znovu zasunout do Bar rollu na řídítkách.
Jsme-li u pojmů, pak uzavírání brašny zajišťují spony Duraflex Xlite easy access, které jsou navrženy pro snadné ovládání v rukavicích a měly by snést mráz až –20 °C. V minus dvaceti osobně budu určitě sedět u kamen, ale to, že se spony zapínají a rozepínají komfortně i při běžných teplotách, mohu potvrdit.
Jak se Acepac Bar roll připevní na koloběžku, respektive na její řídítka? Na řídítka pomocí dvou popruhů, které obepínají celou brašnu – takže k řídítkům vlastně přitahujete celý obsah. Mezi samotným vakem a řídítky máte rozpěrné tzv. Connectory z polotvrdé pěny se suchým zipem pro prvotní přichycení brašny „nahrubo“. Stažení pak zajišťují plastové spony, které drží jako čert. Dole je ještě Bar roll fixován jedním páskem kolem hlavové trubky.
Výrobce udává objem Bar rollu 8–16 litrů. Já v něm vozím obyčejný letní spacák (žádná super gramařina), spodní zateplení do hamaky, které je v podstatě stejně objemné jako onen spacák, a ještě se mně tam vejde malá plachta o rozměru 3 × 1,5 m. To je slušné…
Jak jste si mohli všimnou na fotografiích, Bar roll má na sobě celou sadu poutek, na která lze připevnit další zbytečné věci, které vezete s sebou :-) Nahoře najdete také dvě „samice“ na karabiny. Co do nich připnete? Ano, brašnu Bar bag!
Rychle při ruce
Vypadá to trochu jako fotobrašna (a já takto Acepac Bar bag také víceméně používám), obecně jde o pětilitrovou přídavnou brašnu s horním rolovacím uzávěrem. Bar bag se připíná nahoře pomocí zmíněných dvou spon, dole je pak jištěný nikoliv sponou, ale jakýmsi háčkem. Montáž na Bar roll zabere minutu, demontáž taktéž – a vy musíte vědět, že jakmile Bar bag sundáte, můžete na karabinky nacvaknout standardně dodávaný popruh. Takže z něj máte klasickou brašnu přes rameno. Super! Zastavíte se na oběd a pivko v hospodě, foťák, doklady a další drahocennosti, které máte v Bar bagu, si prostě vezmete s sebou.
Bar bag se na fotografiích zdá být docela malý, ale zdání klame. Já jsem jej vytunil polstrovanou vložkou z fotobrašny a vozím v něm klidně i profesionální zrcadlovku se základním zoomem. Kromě toho do něj vejde spousta dalších věcí, dobře je zde drobnostem, protože brašna má několik kapsiček, vpředu pak kapsu s vodotěsným zipem a po obou bocích síťované kapsy.
Litr navíc
A ještě maličkost – byť užitečná – na konec. Řídítka skýtají nějaké místo také ze strany jezdce, pojďme jej tedy efektivně obsadit. Čím jiným nežli Fat bottle bagem neboli brašnou, spíše pouzdrem primárně určeným pro litrovou láhev se širokým hrdlem.
Válcovité pouzdro o průměru 10 cm se stahováním šňůrkou s olivkou nahoře je dostatečně osazeno poutky tak, abyste jej pomocí dvou suchých zipů a páskem se sponou Duraflex Camlok mohli připevnit de facto kamkoliv. Jeho místo je ale logicky na řídítkách.
Nikdo vás samozřejmě nenutí, abyste ve Fat bottle bagu vozili litrovou láhev s vodou či jinou životodárnou tekutinou. Litr, to je co do objemu jeden decimetr krychlový – takže cokoliv jiného o přibližně stejném objemu, co potřebujete mít při jízdě po ruce, sem vejde. Rychlá energie v podobě zásoby tyčinek nebo gelů, řízek s bramborovým salátem nebo třeba saténový ručníček na otírání potu, případně čisté spodní prádlo. Fantazii se meze nekladou.
Jen dodávám, že Acepac vyrábí a prodává také ještě menší verzi tohoto pouzdra – Bike bottle bag, určený pro klasické bidony o objemu 0,5 až 0,7 l.
Acepac jede
Barva sice nevyhrává, ale i brašny Acepac můžete sladit s vaší koloběžkou. Výrobce nabízí svoje produkty hned v pěti barevných mutacích včetně maskáčové verze Camo. Mimochodem, tipněte si, jaké provedení jsou moje brašny. Nebudu vás napínat, je to Grey (druhý sloupec, druhý řádek). Černá je tmavší a nemá ty pěkné červené doplňky a prošití :-)
S těmito brašnami jsem sice jezdil jen necelou polovinu sezóny, nicméně v podstatě nemám, co bych jim vytkl. Je pravda, že u Bar rollu bych snesl, kdyby měl o pár centimetrů větší průměr, protože do něj musím spacák v kompresním obalu doslova nacpat. Jinak ale no problem… upevnění je spolehlivé, brašny drží na svém místě i při jízdě lehkým terénem. V kombinaci s Kostkovic brašnami musíte počítat s tím, že moc nevytočíte řídítka – Bar roll se „potkává“ s rámovou dvojbraškou Kostka Trip. Při jízdě to samozřejmě vliv nemá žádný, to řídítky sotva hýbete i na hodně klikaté cestě. Pouze při manévrování na místě holt musíte počítat s větším poloměrem zatáčení.
Výrobce
Ceny
ke dni 13. 9. 2017
Řídítková brašna Bar roll: 1 860 Kč
Přídavná brašna Bar bag: 1 420 Kč
Pouzdro na 1l láhev Fat bottle bag: 540 Kč
6 komentáře
Ještě by se hodilo sem hodit celkovou cenu těch komponent. Např. zde je cena cestovatelského setu Kostka Trip + brašny Acepacu = 8605 Kč
a to je myslím dost.
Nedělal jsem srovnání, ale myslím si, že třeba cena řešení od Ortliebu nebo jiných bude srovnatelná nebo i vyšší.
No cena je prostě vysoká, protože jde o milión pidikapsiček s malým objemem. Ale je to cena za absenci velkých brašen, do kterých se vejde mnohem víc a jsou levnější (i v kombinaci s řidítkovou brašnou). Ale jsou lidi, co jim ten minimalismus vyhovuje, takže proti gustu… :-)
na fotkách sú celkom zaujímavé rohy. Čo sú zač? páči sa mi, že smerujú obomi smermi (dopredu aj dozadu). ďakujem
Igor: rohy jsou blíže popsané v tomto článku https://priblizovadla.cz/vozit-bagaz-kolobezce-kostka-trip-natezko/
Petr: ďakujem, medzitým som ich našiel :)