Jestli jste doposud žili v tom, že skládací kola jsou drahou záležitostí, pak nastal čas opravit tento nepřesný názor. „Skládačky“ se dají pořídit i v cenách pod deset tisíc korun, přičemž takovýmto levným modelem je také Foldy od české firmy ekolo.cz. Čtěte podrobnou recenzi.
Na úvod pár slov, jak je to s tou „českostí“ Foldy. Podle zástupců firmy ekolo.cz jde o produkt vyvinutý u nás, částečně montovaný v Česku, nicméně komponenty jsou převážně čínské a stejně tak rám je vyráběn v Číně. Tedy nic, co by nás mělo v dnešní době překvapit, pojďme raději k samotnému bicyklu.
Konstrukce
Elegantní rám Foldy tvoří – u skládaček typická – osamocená mohutná trubka. Zploštělý oválný profil je jako celý rám hliníkový. Díky tomu je Foldy příjemně lehké kolo – 11,7 kg je u skládacích kol vynikající hodnota.
Foldy je stroj na dvacetipalcových kolech, přesto však jde spíše o menší skládačku. Rozvor rovný metr toto tvrzení jasně dokazuje (například Dahon Mu SL, kterému se Foldy tak trochu podobá – byť jde o naprosto odlišnou s nesrovnatelnou třídu skládaček – má rozvor o 5 cm delší a byť by se to mohlo zdát zanedbatelné, je to pět procent, které jsou v reálu znatelné.).
Kolo se dodává ve čtyřech barevných provedeních: v černém, přesněji zelenočerném metalickém laku, který při určitém osvětlení přechází až do modra, v červené nebo modré metalíze a konečně také v tak trochu retro, ale moc pěkném provedení v barvě slonové kosti.
Jestli se mi ale na tomto bicyklu něco fakt hodně nelíbí, tak je to logo Foldy. Ať se na mě tvůrci nezlobí, ale je prostě strašné. Já vím, logo nejezdí, ale je to součást výrobku. Zde bych doporučil změnit grafika.
Systém skládání také nevybočuje ze standardů obvyklých u skládacích kol. Sklopíte řídítka, která se po „zlomení“ rámu usadí mezi oběma polovinami, což je dobré z toho důvodu, že pak ven netrčí bowdeny brzd a řazení. Zasunete sedlovku, která dole tvoří opěrnou nohu a můžete ještě sklopit pedály. Ne úplně dokonalý je způsob aretace složeného bicyklu textilním páskem se suchým zipem, obepínajícím kola. Ne, rozhodně mi nevadí laciné řešení, navíc když je ještě funkční. Chybou je to, že kolo nemá žádné dorazy. Když jsem tedy pátral po tom, proč je odřená jedna brzdová páčka, zjistil jsem, že podobně je na tom i raménko přední brzdy. Důvod? Vzhledem k absenci skutečných dorazů je tyto dvě součástky nahrazují.
Jinak je ale třeba říci, že systém skládání a rozkládání je velmi funkční a spolehlivý. Oba klouby, jak hlavní v rámu, tak kloub skládání řídítek, vykazují patřičnou pevnost při zachování snadného používání. Oba také mají pojistky proti nechtěnému odjištění.
Složené Foldy má rozměry 84 × 65 × 35 cm a můžete si na něj pořídit také měkkou brašnu se zpevněnou podlahou (cena 690 Kč). Brašna je vybavena jak madly do ruky, tak i ramenním popruhem. Pro cestování například vlakem bych brašnu rozhodně doporučil – kolo není vždy čisté a spolucestující nemusí nést s povděkem, když se otřou kalhotami o špinavé pláště vaší „Foldyny“.
Komponenty
Kolo je vybaveno rovnými 55 cm širokými řídítky s ergonomicky tvarovanými gripy, které se velmi dobře drží. Řídítka lze maximálně o deset centimetrů zvednout, patrně této možnosti využijí jen ti největší obři nebo příznivci extrémně vzpřímeného posedu.
V-brzdy a brzdové páčky Tektro musím velmi pochválit – podávají skvělý výkon.
Foldy je skládacím kolem s osmi převody řešenými klasickou přehazovačkou v kombinaci s jedním předním převodníkem. Řazení obsluhujete grip shiftem – otočnou rukojetí. Převodník s 52 zuby a kazeta v rozsahu 11–27 zubů vás trochu zabrzdí v rozletu v kopcovitém terénu. Osobně bych raději volil sice hruběji odstupňovanou kazetu, ale určitě s rozsahem 11–32 z. Otázkou je, zdali by to zvládla přehazovačka s krátkým raménkem, nicméně když to dokáže konkurence, jít by to mělo.
„Pohon“, tedy přehazovačka, kazeta a převodník, představují viditelnou daň z nízké ceny. Jde o laciné „plechové“ komponenty, které jsou sice funkční, otevřenou otázkou ale zůstává jejich trvanlivost. Skládací kolo sice není sportovní náčiní pro maximální výkony, na druhou stranu se ale zároveň u něj dá předpokládat poměrně silná míra uživatelské ignorace pravidelného servisování. Skládačky jsou kola, na kterých se jezdí, dokud se něco nepo… (nepokazí). To vše jsou ale pouze dohady – já jsem toto kolo používal pouhé tři týdny a za tu dobu jaksi dlouhodobou výdrž neposoudíte.
Zcela oprávněnou kritiku ale zasluhují skládací pedály. Kvůli své převážně plastové konstrukci jsou totiž velmi měkké. Na prvních vyjížďkách jsem měl strach jít ze sedla, protože jsem se bál, že se pode mnou při záběru pedál ulomí nebo složí. Intuitivně jsem tlačil nohy co nejblíže ke klikám, kde je pevná osa pedálu. Tohle se nepovedlo. Bohužel to není nemoc jen Foldy – tyto pedály z mně neznámého důvodu oblíbené u více výrobců skládacích kol. No dobře, vím to – samozřejmě kvůli nízké ceně…
Z mého pohledu – ale toto nyní prosím berte skutečně jen subjektivně – se nepovedlo ani sedlo. Jde o rozložité koženkové křeslo s anatomickým otvorem. Otvor je sice chvályhodný, nicméně vzhledem k šířce sedla jsem měl pocit, že po padesáti kilometrech budu mít odřená stehna. Toto sedlo ale naopak asi bude vyhovovat něžnému pohlaví s širší pánví. Opakuji – napsal jsem svůj subjektivní pocit, který může mít každý jiný.
Dvacetipalcová kola, vybavená jak se na skládačky patří úzkými náboji (výrobci koloběžek, inspirujte se!) mají klasický křížený výplet, ovšem co je zajímavé, jsou obuta do slicků Kenda Kriterium. Toto hodnotím jako naprosto bezvadný krok od výrobce – že se nenechal zlákat falešnou představou lepšího gripu plášťů se vzorkem a osadil tu nejlepší variantu – hladký úzký model (šířka 1,35 palců/cca 3,4 cm) s minimalizovaným valivým odporem.
Foldy je standardně osazováno poměrně „střídmými“ plastovými odnímatelnými „půlblatníky“. Přiznám se, že když jsem je viděl poprvé, neměl jsem k nim vůbec žádnou důvěru. První jízda v mírném dešti však velmi překvapila. I tyto nedůvěryhodně vypadající blatníky mají výbornou účinnost. Přední pracoval na jedničku, zadní je přece jen krátký, takže záda, resp. batoh nějaký ten zásah schytal. Na překvapivé účinnosti blatníků ale mají vliv také použité hladké pláště, které od kol nevyhazují tolik vody a nečistoty, jako pláště se vzorkem.
Coby „civilní“ kolo, je Foldy standardně vybaveno základními prvky pasivní bezpečnosti: přední bílou a zadní červenou odrazkou, oranžovými odrazkami ve výpletech kolo (dával bych je po dvou kvůli vyvážení), také pedály mají oranžové odrazky. Na řídítkách najdete zvonek, nechybí stojánek.
Jízdní vlastnosti
Jízdní projev Foldy je klidný, geometrie je vyvážená, kolo je obratné, žádné nectnosti při používání jsme nenašli – prostě pohodová jízda. Rám je tuhý, stejně jako kola a samozřejmě i úzké pláště. To je trochu daň z pohodlnosti, z druhého pohledu si ale můžete být jisti, že takovéto kolo převede na pohyb vpřed veškerou energii, kterou mu svěříte, něco málo propruží pouze měkké pedály.
Ale… Jak jsem uvedl na začátku, Foldy je poměrně krátké skládací kolo a také sedlovka nepatří k nejdelším. Já jsem ji musel vysunovat ještě asi 15 mm nad rysku maxima (nedoporučuji opakovat, nemá se to) a to nejsem dvoumetrový čahoun, jen přibližovadelník s nějakými 187 cm výšky. Zkrátka a dobře, konstrukce není pro vysoké postavy úplně ideální. Patříte-li mezi vyšší zástupce populace, doporučuji Foldy před nákupem nejprve vyzkoušet. Ale to asi udělá každý…
Celkové hodnocení
Vzhledem k výše řečenému a také k „babskému“ sedlu jsem si Foldy pracovně přejmenoval na dámskou skládačku. To samozřejmě není nic proti ničemu. Něžnému pohlaví rozhodně navíc nebude vadit nízká hmotnost tohoto kola, upřít mu nejde ani pořádný kus elegance (až na to logo). Jak jsem již uvedl, otázkou je životnost komponent, naopak cena je vynikající. Osobně se docela divím, že jsem ještě na našich cestách žádnou „Foldynu“ neviděl.
Plusy a minusy
Výborná cena
Nízká hmotnost
…ale
Kratší konstrukce
Méně důvěryhodné komponenty
Výrobce
ekolo.cz
Bubenská 1
170 00 Praha 7
tel.: +420 220 991 111
e-mail: info@ekolo.cz
Cena
ke dni 15. 11. 2011
8 000 Kč
Za zapůjčení ateliéru děkujeme fotostudiu Starling
10 komentáře
Děkuji panu Lindnerovi ze velmi detailní a objektivní recenzi skládacího kola Foldy.. Jenom doplním informaci o sedlovce – na přání zákazníka může být osazena sedlovka o 5 cm delší, je pak ale třeba počítat s nemožností plného zásunu při skládání kola.
Asi ses tomu schválně vyhýbal, ale já se zeptám: když srovnáš Foldy s 2-3krát dražšími Dahony a Bromptony, koupil by sis ho? Uvažujme, že bys měl průměrnou výšku a nemusel řešit krátkou sedlovku.
Kdybych měl průměrnou výšku a vážil o dvacet kilo míň, tak bych si tu Foldynu koupil bez váhání. Trvám na tom, co jsem napsal v recenzi – je to taková dámská skládačka:)
Design rámu Foldy je nádherný. Něco takového mi chybí u kolobek…
Kolo si svoje kupce najde, ale pokud by jsem kupoval levnou skladacku koupil by jsem Dahon ECO 6. Stoji o cca 990,- vic, ale ale ma lepe vyresene skladani coz je u skladacky dost podstatne. Dorazy v podobe komponent a fixace paskou na suchy zip neni moc dobre reseni. Navic ma Dahon Eco lepsi blatniky a ma nosic. Prevodu je sice jen sest jsou vice na hrubo, ale je tam vetsi rozsah. Ale myslim si co mam s firmou E-kolo zkusenost, ze to urcite v dalsi modifikaci Foldyny napravi.
@ Simon.. diky za příspěvek, na inovacích se pracuje.. Srovnání s Dahon Eco C6 ale není úplně fair – tento model má všechny cyklo-komponenty o řadu a více níže než Foldy.
….méně důvěryhodné komponenty? MicroShift? kupř. stáj Cofidis osazuje svá kola komponenty této prémiové Taiwanské firmy na Giru, Tour de France, atd….to, že neznalost jména komponentu u pana autora snižuje míru důvěryhodnosti?
Jakub Krátký: Za prvé prosím nevytrhávejte slova z kontextu – spojení Méně důvěryhodné komponenty a MicroShift v tomto článku nezazazní…
Za druhé: Budete se divit, ale autor zná značku MicroShift. Zároveň ale ví, že kdyby hoši z Cofidisu měli na svých kolech komponenty třídy, která je použitá u Foldy, neujeli by ani 50 km. Ohánět se značkou je sice hezké, ale tak jako dělá Shimano či Sram nebo kdokoliv jiný špičkové produkty a na druhém konci nabídky má laciné low-endy, to stejné má MicroShift. Takže řekne-li se MicroShift, neznamená to ještě automaticky kvalitu. Je mi jasné, že vy to moc dobře víte také, takže ze mě, prosím, nedělejte vola a pruďte si jinde. Díky!
Aktuálně k životnosti komponent – zadní náboj 2 roky a 2 měsíce. Provozováno v Praze, do práce a zpět cca 10 km, Zbytek zatím drží, uvidíme jak dlouho.
Ozivuji vlakno :)
Prosim, prosim, kdo ma zkusenosti s kazdodennim jezdenim do prace a zpet za mestskeho provozu? At se podeli o zkusenosti.