Search
Close this search box.

Drsňák s autopilotem. Kickbike Cross Fix 27,5″ v podrobném testu

Nevím čím to je, že zrovna sychravé podzimní a zimní počasí tolik svádí koloběžkáře k jezdění v terénu, ale je to tak. Mám to stejně. A přitom je to nelogické. V parném létě je totiž lépe ve stínu lesa nežli na rozpáleném asfaltu. Ne, my budeme jezdit až bude dost zima a taky dost bahna! :-) Teď ale na čem, že ano? Co třeba terénní koloběžka Kickbike Cross Fix 27,5″? Zde je slíbená podrobná recenze.

 

Jak už jsem uvedl v prvním pohledu na tento stroj, Kickbike Cross Fix 27,5″ patří do trojice modelů řady Cross od Kickbiku – a je z nich nejlehčí a nejobratnější. Kola 27,5/20 palců s rámem takříkajíc standardní velikosti, a k tomu pevná přední vidlice, dávají této koloběžce jasné určení: rychlé technické tratě. Žádné dlouhé maratony, ale členitý terén, ve kterém se jezdí za svoje, a občas i běhá čili zrychleně tlačí. Pojďme se na Cross Fix 27,5″ podívat podrobně.

Konstrukce

Rámy Kickbiků mají několik typických vlastností. Začnu pozitivy – prvním je tuhost. Říkal jsem to už v úvodním videu, ale musím to zopakovat. „Bejky“ mají asi nejtužší rámy ze všech koloběžek napříč všemi značkami. Tyto rámy zkrátka nepruží. Dobře, pruží každý rám, nicméně rámy Kickbiků naprosto minimálně. Díky tomu, že většina modelů této značky má hliníkové rámy, jsou také velmi lehké. Obojí platí i pro testovaný Kickbike Cross Fix 27,5″.

Testovacími jezdci Kickbiků jsou nejlepší koloběžkáři na světě, a tak není divu, že také geometrie jejich rámů je vychytaná k dokonalosti. Opět to platí i pro model Cross Fix 27,5″ (byť tedy jen u vyššího nastavení stupátka – viz dále v textu).

Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″

Rám je de facto až po konec stupátka tvořený poměrně robustní hliníkovou trubkou. Ta je sice v oblasti stupátka zploštělá, nicméně i tak způsobuje velkou stavební výšku stupátka, která činí cca 40 mm. To je asi o 15 mm více, než mají konkurenční koloběžky – čili při stejné světlosti tak na Kickbiku stojíte výš. Což rozhodně není pozitivní vlastnost. Je pak jen na vašem rozhodnutí, zdali toto negativum obětujete ve prospěch skvělé tuhosti rámu. Tečka.

U stupátka ještě zůstaneme. Někdo říká, že je krátké. Nesdílím tento názor. Na sportovní koloběžce se po většinu času na stupátku stojí jednou nohou. A pro ni je tato velikost dostatečná, i když máte místo bot lodě. Ve sjezdu si pak zkrátka nohy poskládáte na sebe. Je to navíc aerodynamičtější… :-) Co mně ale vadí, je příliš široký oblouk chrániče paty, do kterého se může zaklesnout stojná noha. Je to takový nechtěný vyzouvák. Tuto drobnost mohl výrobce za ty roky, co chránič paty ve stejném provedení dělá, už dávno upgradovat.

Chránič paty à la „vyzouvák“
Chránič paty à la „vyzouvák“
Když se vejde šestačtyřicítka, tak to musí stačit :-)
Když se vejde šestačtyřicítka, tak to musí stačit :-)

Zadní vidlice je – jako u všech Kickbiků – opatřená dvojitými patkami pro uložení zadního kola. To dává možnost měnit světlost, potažmo výšku stupátka. Tato „funkce“ mě na běžných silničních nebo trekových koloběžkách nechává chladným. Jestli se s tím někdo chce štelovat, je to jeho věc. Já mám vždy nastaveno na nižší polohu a druhá je mi ukradená. U terénního stroje Cross Fix 27,5″, ale považuji dvojité zadní patky za naprosto zbytečné. Proč? Jednak pokud chcete předělat kolo ze spodní patky – ve které je standardně namontované –, musíte odšroubovat třmen zadní brzdy a vložit mezi něj a uchycení na rámu distanční mezikus. Takže je to takový menší servisní zásah. Na cestě to určitě dělat nebudete.

Vysvětlivky: * – stupátko ve spodní | horní poloze
Vysvětlivky: * – stupátko ve spodní | horní poloze
Zadní stavba je, až na drobnou odchylku u třmene brzdy, stejně široká jako stupátko
Zadní stavba je, až na drobnou odchylku u třmene brzdy, stejně široká jako stupátko

Dobře, zkusíte to. Zjistíte, že pod patou se dostanete na světlost 45 mm, což není úplně terénní hodnota, ale dejme tomu, že jezdíte jen v lehkém terénu, takže vám to nevadí. Druhá věc je ale změna sklonu stupátka. To se sice částečně sníží i vpředu, ale zvýší se rozdíl mezi předním a zadním koncem – stupátko je více nakloněné nahoru. Zatímco ve vyšší poloze (spodní patky) je rozdíl předek/zadek 15 mm, po snížení činí dvojnásobek – 30 mm. A to je u krátkého Kickbikového stupátka hodně. Moje achillovky to nemají rády.
To ale není všechno. „Zakloněním“ koloběžky se také změní geometrie. Z tak akorát ovladatelného stroje se stane pohodlný chopper s položenou přední vidlicí, který má problém zatočit. Trochu přeháním, ale změna geometrie znát je. Takže opět je to na vás. Zkuste, uvidíte. Já jen opakuji – za mě jsou zde dvojité patky zbytečné.

Kickbike Cross Fix 27,5″ má semi-integrované hlavové složení, což je samozřejmě skvělé. Hliníková pevná přední vidlice je pak pro mrštný terénní stroj, určený převážně pro technické tratě, správnou volbou. Není třeba mrhat svou energií na houpající se odpružené vidli. Správně nastavený tlak v pláštích dělá divy i když je vidlice tuhá jako beton.

Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″

Komponenty

Že přední kolo je 27,5palcové a zadní dvacítka, to už víte. Kola se od sebe liší také náboji – přední využívá klasický cyklonáboj šířky 100 mm, takže pokud se vám doma válí nepoužité kolo z bajku, můžete jej použít. Zadní kolo využívá 74mm náboje, což je dobře, protože zadní stavba je pak správně úzká. Nebýt mírně „přečuhujícího“ třmenu brzdy, má stejnou šířku jako stupátko. Tak to má být. Přední kolo je vypletené 32 dráty, zadní si vystačí s 28 „špicemi“. Ráfky jsou pochopitelně vícekomorové, z běžné produkce firmy Alexrims. Kola nejsou žádný hi-tech, ale svému účelu slouží dobře.

Samostatnou kapitolou je obutí. Pláště Kenda Small Block Eight šířky 2,1 palců (vpředu 52 mm, vzadu 54 mm) jsou primárně určené do suchého víceméně lehkého terénu. Zkušeným napoví hustý vzorek s malými mezerami. Říkal jsem to už v úvodním videu: „Jsem v mírném napětí, zdali testování na mokrém listí v lese přežiju bez úhony.“ Přežil jsem. Jinak bych nenapsal tento text :-) A že se testování neomezilo jen na mokré listí, ale pěknou bahenní koupel. Co na to osmibločkové Kendy? Přední kolo se kupodivu drželo velmi statečně. Na zákeřné bahenní polevě na tvrdém podkladu překvapivě dobře drželo stopu, a pěkně se zakusovalo do terénu při brzdění. Problémy byly pouze v pasážích s příčným sklonem. Nízký boční vzorek se odmítal držet a klouzal. I tak ale – znovu opakuji – přední kolo příjemně překvapilo.

Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″

Zadek se už ale tak vzorně nechoval. Jednak téměř nešlo sáhnout na brzdu, protože zadní kolo šlo hned do smyku – a to standardní kotoučovky bůhvíjak nebrzdí – viz dále. Vím, že to je obecný problém terénních koloběžek s malým zadním kolem, ale zde nebyl cítit pořádný grip ani při jízdě. Velmi často jsem se přistihl, že intuitivně posunuji těžiště dozadu, abych co nejvíc zatížil zadní kolo. Zadní kolo s větším valivým odporem, podotýkám. A to není vůbec ideální. Na zadní kolo tento plášť jednoduše není dobrá volba. Chce to klasickou MTB gumu s řídkým, ale vysokým vzorkem, a hlavně s výraznými figurami po bocích.

Volbu plášťů nehodnotím ani pozitivně, ani negativně, ale kdyby byla volba na mně, šel bych do jiného vzorku. Na trhu je spousta mnohem univerzálnějších MTB plášťů, a to i pro zadní 20palcové kolo.

Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″

Na kolech ještě najdete 180mm kotouče s šestišroubovým uchycením IST, které stejně jako třmeny a páčky pochází ze základní řady Shimano Altus. Návarky na přední i zadní vidlici jsou sice typu IS a třmeny Post Mount, adaptéry to však řeší spolehlivě. Ještě jsem to vlastně nenapsal: brzdy jsou sice kotoučové, ale pouze mechaniky. Jak brzdí? Asi jako běžná véčka. Nic proti mechanickým kotoučovkám, ale takové Avid BB-7 brzdí oproti tomuto Šimaňáckému základu mnohem lépe. Shrnutí je asi takové: Účinnost stejná jako véčka, ovladatelnost a dávkovatelnost jakbysmet. Jedinou výhodou – a u terénního stroje víceméně nutností – je, že jsou to kotoučové brzdy, které se vám na rozdíl od zmíněných v-brzd nezacpou bahnem. Každopádně na běžné jezdění je to celkem v pohodě. Pokud byste se ale chystali na dlouhé horské sjezdy, počítejte s tím, že vás budou v cíli pěkně bolet ruce. Toto nejsou jednoprstové hydrauliky…

A posouváme se nahoru, k řízení. Ještě předtím si ale na fotografiích všimněte adaptéru na vodítko pro psa (nad horní hranou hlavového složení). Ano, terénní koloběžky jsou základem pro mushing, a ani s Kickbikem Cross Fix 27,5″ vám to není zapovězeno. Jen ale dodávám, že adaptér není součástí základní výbavy.

Úchyt na vodítko pro musherského psa (nahoře nad hlavovým složením)
Úchyt na vodítko pro musherského psa (nahoře nad hlavovým složením)

Nízké hliníkové vlaštovky mají šířku 650 mm, a „sedí“ na 110mm představci s vysokým úhlem vyložení. Řídítka měla být na můj vkus určitě o takové tři centimetry na každé straně širší, a představec mohl být kratší. Krátký představec a široká řídítka totiž poskytují jezdci v terénu mnohem lepší ovladatelnost. Naštěstí má tato koloběžka skvělou geometrii, takže i ve standardním osazení není brázdění po kotárech neřešitelný problém. Ale o tom až dále v části Jízdní vlastnosti.

Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″
Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″

To, že v základní výbavě dostanete jak blatníky (přední plastové „lízátko“ na rám a zadní celoobvodový kovový blatník), tak i stojánek, je dobře. Kdo ale někdy jezdil v terénu, využije jen to přední „lízátko“, protože zadní blatník se bude zanášet bahnem. Pokud však jezdíte jen v suchu, tak budiž. Pak ale nepotřebujete blatník vůbec :-)
A stojánek? K čemu na terénní koloběžce? Takže ho sundáte, ale bude vás štvát ten nevzhledný držák – návarek na vnější straně spodního oblouku rámu. Být ta koloběžka moje, okamžitě ho uřežu!

Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″

Jízdní vlastnosti

Budu hodnotit jen jízdní vlastnosti Kickbiku Cross Fix 27,5″ se zadním kolem ve spodní patce čili se stupátkem ve vyšší – ale méně nakloněné – poloze. Ve druhé konfiguraci jsem se totiž jen projel před barákem (s odpojenou brzdou, nemaje příslušný adaptér), abych kolo zase rychle vracel na původní místo. Skutečně to není pravé ořechové – píšu o tom výše.

Nicméně k terénní jízdě: Je to pecka! Kickbike Cross Fix 27,5″ má zajímavě řešenu geometrii řízení. V rovném směru drží stopu jako přibitý. Ve spojení s „betonovým“ rámem můžete v rovných pasážích dupat jako o život, a koloběžka vám to bude vracet beze ztrát. Když pak potřebujete zatočit, zpočátku jakoby se jí nechtělo. Pohnete řídítky ještě o fous a Cross Fix se sám od sebe položí do zatáčky tak, že můžete pustit řízení a jet na autopilota. Takovéto „nelineární“ řízení je nezvyklé, ale zároveň těžce návykové. Budete ho milovat! :-) Mimochodem, i když se mně toto řízení líbí, i kvůli tomu bych dal kratší představec. Pomůže to překonat počáteční neochotu jít do zatáčky.

Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″

Ale abych nebyl jen nadšený: Stupátko je fakt zbytečně vysoko. A nejen jeho horní hrana, velká je i světlost této koloběžky. Tím chci říct, že jsem velmi málo škrtal spodkem, byť jsem jezdil přes pěkně velké kořeny a další nerovnosti. Ne, že bych se ve škrtání vyžíval. Je to však jistá indikace vysokosti :-) Na druhou stranu, s větší světlostí si můžete být jistější, pokud nějakou nerovnost přehlédnete. Myslím, že vyšší stupátko ocení hlavně pejskaři čili musheři s fakt silnými tahouny. Nikdy jsem to nezkusil, ale dovedu si představit, že na nějaké podrobné sledování terénu při mushingu není moc času. Osobně bych ale přesto dal nášlap klidně o centimetr níž – jezdci se uleví, není třeba dřepovat zbytečně moc.

Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″

Celkové hodnocení

Neumím to shrnout jinak, než napsat, že Kickbik Cross Fix 27,5″ je taková… poněkud schizofrenní koloběžka :-) Na jednu stranu má skvělý, perfektně tuhý rám s vyladěnou geometrií, a tomu odpovídajícími výbornými jízdními vlastnostmi. To však kazí mouchy typu za mě zbytečných dvojitých zadních patek a návarku na stojánek. Dobře, jsou to kosmetické vady, které nejezdí. Tak trochu naddimenzovaná výška stupátka je už horší, stejně jako poněkud sporné obutí a brzdy. Bohužel se opět ukazuje, že Kickbike umí skvělé rámy, ale zbytek úplně nedotahuje do konce. Chápu, že je obecný tlak na cenu, a možná nejsem typický zákazník. Nicméně raději bych si pár tisíc připlatil, než abych pak řešil nejrůznější upgrady komponent. Ale ať nekončím negativně: Jezdilo se mi na této koloběžce dobře. A to je hlavní.

Plusy a minusy

„betonově“ tuhý rám
výborná geometrie (ve vyšší poloze stupátka)
správně zvolená pevná vidlice
jízdní vlastnosti (ve vyšší poloze stupátka)

…ale

průměrné brzdy
„nešťastné“ pláště
chránič paty à la „vyzouvák“

Kickbike Cross Fix 27,5
Kickbike Cross Fix 27,5″

Konkurence

Když jsem chtěl být naprosto přesný a brát v úvahu jen terénní koloběžky s koly 27,5/20 palců s pevnou přední vidlicí – a ještě k tomu s hliníkovým rámem, nejprve jsem si myslel, že konkurence Kickbiku Cross Fix 27,5″ neexistuje. Ale existuje! Koloběžka od domácího výrobce skvělých mushingových strojů – Doxtor F152D+. A konkurence je to pro Bejka hodně těžká. Doxtorka je ještě skoro o kilogram lehčí (8,9 vs. 9,7 kg), má nižší stupátko a celkově mnohem kvalitnější komponenty (hydraulické brzdy, univerzálnější pláště). Kickbike ji zase trumfuje v užší zadní stavbě a také v ceně, která je u Cross Fixu o 3 000 korun nižší.

Do třetice je pak nově na trhu Yedoo Trexx Disc. Nové terénní „Jedůčko“ by bylo Cross Fixu podobnější nežli Doxtorka, protože má taktéž dvojité zadní patky, úzkou zadní stavbu a úplně stejné obutí. Rozdíl je ve velikosti předního kola, protože Trexx Disc je osazen „jen“ 26palcovým kolem.

Cenové srovnání
(k datu 13. 12. 2020)

Kickbike Cross Fix 27,5″ | 13 900 Kč

Doxtor F152D+ | 16 900 Kč
Yedoo Trexx Disc | 13 490 Kč

V terénu se holt občas i běhá…
V terénu se holt občas i běhá…

Zapůjčil

Kolobky.cz

Akce pro čtenáře Přibližovadel

Chcete si ověřit závěry autora této recenze na vlastní kůži? Žádný problém. Brněnská prodejna a půjčovna Kolobky.cz vám až do konce ledna 2021 zapůjčí přesně tento stroj na jeden den zdarma! Rezervujte si jej zde.

Sdílej:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *