Search
Close this search box.

Kostka Trip Max (G7) – přezouvání: Od gravelu k teréňáku

Možná se pletu, ale nemůžu se zbavit dojmu, že s dominancí velkých koloběžek vznikl jakýsi nový fenomén. Jak ho jen nazvat… asi univerzalita. Kdejaký model rozličné značky se dá provozovat jako silniční speciál, krosový štěrkolet nebo i terénní koloběžka. Obvykle k tomu stačí jen vyměnit kola, někdy pouze obutí. To zde – dokud ještě platilo rčení „koloběžka má být malá“ – dříve nebývalo. Nová Kostka Trip Max (G7) takovým strojem je, pojďme se proto podívat na jeho terénní variaci…

 

Z šotoliny do terénu

Uznávám, v úvodu jsem to trochu nafoukl – protože od gravelu je to ke krosce coby kamenem dohodil, a Kostka Trip Max (G7) gravel je… jako vyšitý. (Pokud jste nečetli naši podrobnou recenzi, najdete ji zde.) Jisté ale je, že se nebudeme bavit o žádné homemade úpravě, nýbrž o ryzím záměru výrobce. Kostka Trip byla zkrátka konstruována tak, aby bylo možné jednoduše vyměnit kola a vyrobit tak z gravelové koloběžky stroj do těžšího terénu.

Kostka Trip Max (G7) „Cross“
Kostka Trip Max (G7) „Cross“

Samozřejmě, že na možnosti výměny kol není nic zvláštního. Avšak pro případ, kdy původní kola, obutá plášti šíře 36 mm, nahrazujete koly s plášti více než o 20 mm baňatějšími, musí být splněný základní požadavek – průchodnost obou vidlic. „Gumy“ se zkrátka musí do vidlic nejen vejít, ale taky v nich mít nějakého fóra čili volný prostor. Pokud by byly příliš natěsno, při jízdě v bahně by se jím mohly vidlice zanášet. U Kostků s tím počítali a jak v přední, tak i v zadní vidli je místa dostatek.

Prostoru v obou vidlicích je pro drapáky šíře 2,25" (57 mm) dostatek
Prostoru v obou vidlicích je pro drapáky šíře 2,25″ (57 mm) dostatek

Teď si možná říkáte, proč od začátku píšu o jiných kolech. Nestačí jednoduše přezout původní kola na terénní pláště? Kromě toho, že se jedná o veskrze nepraktické řešení, je tu zásadní problém, nebo chcete-li rozdíl oproti standardnímu Tripu. Ten je v základu postavený na dvou 28palcových kolech. Jenže terénní kola pro Kostku Trip jsou „ve formátu“ 29/27,5 palců.

Proč je vzadu menší 27,5palcové kolo má ryze praktický důvod – o fous menší průměr, který nikoliv zaručí, ale přece jenom omezí styk vašich lýtek, potažmo pak sedacích partií s hrubým vzorkem zadního kola. 

Co to udělá se světlou výškou? Téměř nic. Jak je to možné? Ryze technicky se světlost samozřejmě zvýší cca o 5 mm pod patou a o 10 mm v přední části stupátka. Ale protože terénní obutí se nejezdí nafoukané jako beton, ale naopak při nízkých tlacích, po zatížení jezdcem se výška stupátka v podstatě srovná. Mně osobně to vyhovuje náramně, nicméně pokud by se vám zdála průchodnost stupátka terénem malá, můžete si u výrobce přiobjednat ještě 15milimetrový vymezovací kroužek mezi přední vidlici a spodní misku hlavového složení. Ten jsem k testování neměl, tudíž to uvádím jen jako informaci a možnost.

Zadní kolo se z pohledu zezadu ani nezdá být menší než přední
Zadní kolo se z pohledu zezadu ani nezdá být menší než přední

Made in Kostka

Terénní kola „na vlastní žádost obdržíte“ u firmy Kostka – kolobka. Jde samozřejmě o kola, postavená na firemních nábojích pro pevné osy, které Kostka Trip používá. Já jsem měl k dispozici dušové provedení s plášti Schwalbe Rocket Ron šíře 2,25″ (57 mm), později by měly být k dispozici také kola s ráfky pro bezdušové pláště.

Testovaná terénní kola jsou vcelku pochopitelně o něco těžší než standardní kola Tripu, obutá do lehkých gravelových plášťů. Rozdíl však není velký. Standardně obutá sériová kola váží vč. brzdového kotouče 1 600 gramů, terénní kola na váze ukazují – větší přední 1 990 g, zadní 1 900 g. Čili nějakých 700 g navíc oproti standardu. Celá koloběžka tak váží 10,4 kg. Mimochodem, zařadíme-li po upgradu kol Kostku Trip k terénním koloběžkám, pak konkurenční Kickbike Cross 29er s lehkým hliníkovým rámem a koly 29/26 palců váží s terénním obutím stejně, jako Kostka Trip Max s gravelovými koly. Což je, vzhledem k ocelovému rámu, pro Trip dobrá vizitka.

Kostka sice využívá náboje vlastní konstrukce a výroby, čistě teoreticky by ale měla jít využít jakákoliv kola s náboji pro přední 12mm pevné osy. Je to ale čistě moje spekulace, takže mě neberte za slovo :-)
Kostka sice využívá náboje vlastní konstrukce a výroby, čistě teoreticky by ale měla jít využít jakákoliv kola s náboji pro přední 12mm pevné osy. Je to ale čistě moje spekulace, takže mě neberte za slovo :-)

Kola jsou samozřejmě dodávaná včetně brzdových kotoučů, takže ty nemusíte dokupovat samostatně. Jednoduše vyšroubujete pevnou osu, vyndáte „staré“ kolo, vložíte nové, zašroubujete pevnou osu a to stejné si ještě jednou zopakujete. Práce všeho všudy na pět minut a můžete vyrazit do terénu.

V době vydání tohoto článku ještě nebyla stanovená cena sady terénních kol. Jakmile ji budu znát, do článku ji samozřejmě doplním.

V terénu jako doma

No a jak to jezdí? Skvěle! Výborná geometrie Kostky Trip se ani po výměně kol nijak nezměnila (rozdíly ve velikostech nejsou zase tak velké, aby „rozhodily“ geometrii), takže Tripka se v terénu chová naprosto vzorně. Hodně mě překvapil malý valivý odpor. Měl jsem nafoukáno zhruba na 35 PSI čili naměkko, a koloběžka se odrazům nijak zvlášť nebránila. V této třídě – tedy v kategorii terénních koloběžek – se možná ze všeho nejvíc ukazuje zásadní vliv velkého průměru kol na valivý odpor. Vliv pozitivní, samozřejmě… 

Jak už jsem napsal, kvitoval jsem de facto nezměněnou výšku nášlapu. Psa či jiného tahouna nemaje, jezdím v terénu za své, tudíž správná výška nášlapu je zásadním parametrem. A zde – alespoň z mého pohledu – správná je.

Kostka Trip Max (G7) „Cross“
Kostka Trip Max (G7) „Cross“

Standardně obutý Trip snese sám o sobě hodně „nepříznivý“ povrch, avšak jestliže se rádi a častěji pouštíte do skutečném terénu – můžu vám dokoupení druhé, terénní sady kol s čistým svědomím doporučit. Nemusíte kupovat další koloběžku, výměna kol zabere skutečně jen pár minut a požitek z jízdy v terénu je, troufám si tvrdit, stejný jako na terénním speciálu. Zvažte to :-) 

Zdroj

Kostka – kolobka

Cena

zatím nebyla stanovena

Související články

Štěrkolet koloběžkový: Kostka Trip Max (G7) ve velkém testu

Štěrkolet koloběžkový: Kostka Trip Max (G7) ve velkém testu

Slovo gravel je v poslední době velmi často skloňované v cyklobranži, není tedy divu, že se dostalo i mezi koloběžky. Hezky česky řečeno „štěrkolety“ představují jakési univerzální stroje, vhodné jak na silnici, tak i do lehkého terénu. Tomu je přizpůsobený jak samotný rám ve smyslu geometrie a v našem případě i výšky stupátka, tak i například brzd a obutí. Český výrobce Kostka – kolobka vstoupil do kategorie gravelových koloběžek nedávno – modelem Kostka Trip Max (G7). A ne, že by se mu to nepovedlo…

Celý článek »
Přezouvání… Obutí na koloběžky v číslech

Přezouvání… Obutí na koloběžky v číslech

Jaro je – alespoň podle kalendáře – tady, a tak i ti koloběžkáři, kteří přes zimu nejezdí, chystají své stroje na novou sezónu. Pohled na ojezděné či poškozené pláště nejednoho jezdce přiměje přemýšlet o novém obutí. Koupit stejné pláště nebo zkusit jiné? Toť dilema, které musí každý rozhodnout sám za sebe. Ale vyznejte se v nepřeberném množství typů a velikostí… Pojďme si v tom udělat alespoň trochu jasno…

Celý článek »
Když širší je rychlejší. Jak je to s valivým odporem plášťů v praxi?

Když širší je rychlejší. Jak je to s valivým odporem plášťů v praxi?

Jedna pani povidala, že prej širši gumy lip jedou. A prý se to dá i změřit, a existují na to odborné studie. A psali to na Přibližovadlech. „Na každým šprochu, pravdy trochu“, praví moudré lidové pořekadlo, a tak jsem se rozhodl, že to zkusím ověřit v praxi. Do jaké míry koloběžkář nezávodní výkonnosti jako já, pozná či naopak nezaznamená změnu šířky plášťů na sportovní koloběžce?

Celý článek »

Sdílej:

2 komentáře

  1. „Proč je vzadu menší 27,5palcové kolo má ryze praktický důvod – o fous menší průměr, který nikoliv zaručí, ale přece jenom omezí styk vašich lýtek, potažmo pak sedacích partií s hrubým vzorkem zadního kola.“

    Takže když by se člověk neobával problémů s velkým zadním kolem, mohou být obě kola stejně velká? Na první pohled se mi zdá, že i zadní kolo 29″ by tam mělo snesitelný volný prostor.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *