Search
Close this search box.

Test Přibližovadel: Kostka Travel Max (G7) – větší brácha Tourky

U koloběžek neznáme to, co mají běžně kola čili bicykly – možnost výběru velikosti rámu u konkrétního modelu. Ale máme mnohem větší škálu kombinací velikostí kol, z čehož se dá mnohdy poskládat něco podobného. Zkrátka ani koloběžkáři nejsou ochuzení o výběr správné velikosti stroje podle své postavy. Nikoliv tedy v rámci stejného modelu, ale to na věci nic nemění. Kostka Travel Max sedmé generace je tak vlastně „větší Tourka“…

 

Větší kolo nerovná se (vždy) větší koloběžka

Přestože v úvodu jsem napsal, že kombinací velikostí kol se dají poskládat různě velké modely koloběžek – a tak to také principiálně je –, neplatí to vždy. Například oblíbená dvojice strojů s koly 26/20 a 28/20 palců: Yedoo má Trexx a Wolfer, ale tyto koloběžky jsou stejně velké. Crussis má Cobru a Road, ale tyto stroje jsou stejně velké (Road 28/20 dokonce v jistém ohledu i menší). MIBO má GT a Universe… a tak by se dalo pokračovat dál. Můžete namítnout, že v případě zmíněných dvojic nešlo konstruktérům o velikost, nýbrž o zaměření koloběžky (univerzál vs. silnice) – a budete mít pravdu. Znamená to tedy, že jsem v úvodu napsal… blbost? Ne zcela. U dvojice Kostka Tour a Travel tato slova platí. Kostka – kolobka je v tomto ohledu patrně jediný výrobce, který zaujal „velikostní strategii“.

Kostka Travel Max (G7)
Kostka Travel Max (G7)

Větší Tourka

Už jen první pohled na Travel nezapře příbuznost jak s Tourkou, tak i s celou produktovou řadou značky Kostka (aby také ne). Typický elegantně prohnutý hlavní rámový profil kapkovitého průřezu a „zbytek“ svařený z ohýbaných jednopalcových trubek. Krásný oceláč! 

V tomto článku testujeme Kostku Travel Max sedmé generace, takže i zde najdete pevné osy v obou kolech a zaznamenáte malý, ale správný úkrok od oceli v podobě hliníkové přední vidlice. Jakožto G7 má Travel také semiintegrované hlavové složení a výběr ze tří metalických laků.

Která ze tří barev Kostky Travel Max (G7) se vám nejvíce líbí? | Zdroj foto Kostka - kolobka
Která ze tří barev Kostky Travel Max (G7) se vám nejvíce líbí? | Zdroj foto Kostka – kolobka

Koncepčně však jde o stroj stejné kategorie, jako menší (ne však malý) Tour: Univerzální koloběžka pro využití jak na silnici, tak na nezpevněných polních a lesních cestách či v lehkém terénu. Prostě turistická koloběžka.

Jak je to tedy s tou velikostí? Podívejte se na modely Kostka Travel a Tour sedmé generace, položené na sobě:

Kostka Travel Max (G7) vs. Kostka Tour Max (G7) /červená/
Kostka Travel Max (G7) vs. Kostka Tour Max (G7) /červená/

Z fotografie je jasně zřejmé, že Travel má kromě většího předního kola vyšší řídítka (cca o 50 mm) a také o něco – nikoliv však nezanedbatelně – větší prostor pro jezdce (680 vs. 660 mm). Výrobce je si toho vědom a model Travel deklaruje jako koloběžku – cituji z webu Kostky:

„Skvělá alternativa k modelu Tour pro vyšší postavy nad 190 cm nebo jezdce, kteří hledají ještě vyšší rychlost.“

Vyšší rychlost je patrně zmíněná ve spojitosti s menším valivým odporem většího předního kola. To je vzhledem ke stejnému obutí Travela a Tour reálné, nicméně nemyslím si, že by to běžný jezdec výrazně poznal. Co však určitě zjistí, je menší nájezdový úhel osmadvacítky a tudíž i komfortnější jízda na nerovném terénu. Ve hře je popravdě také o něco větší hmotnost předního kola, ale tu ponecháme v koloběžkové komunitě oblíbené setrvačnosti :-) (Viz náš článek.)

Kostka Travel (G7) – rozměry a hmotnost (hmotnost je uvedená bez stojánku)
Kostka Travel (G7) – rozměry a hmotnost (hmotnost je uvedená bez stojánku)
Kostka Travel (G7) – stupátko a zadní stavba
Kostka Travel (G7) – stupátko a zadní stavba

Jsme-li u hmotnosti, v tomto ohledu je třeba zmínit zajímavý a příjemný poznatek – velký Travel je pouze o 200 g těžší než „normální“ Tour. Váha Travela se stále drží pod 10 kg, co je u (převážně) ocelové koloběžky výborná hodnota.

Komponenty

Protože co do osazení komponenty je Travel de facto stejný jako Tour, odkážu vás pro podrobnější popis na recenzi Tourky a zde to vezmeme letem světem jen v bodech:

  • Kola s dvoukomorovými ráfky se soustruženou brzdovou plochou a indikační drážkou opotřebení. Radiální výplet, vlastní náboje Kostka pro 12mm pevné osy (vpředu 100mm, vzadu 65mm náboj), obutí Schwalbe Marathon Racer.
  • V-brzdy Shimano 4000
  • Hliníková řídítka Kostka FBH Wings 680-50 Al šíře 680 mm, nový odlehčený představec Kostka SK 2822 S2

A následují více či méně detailní fotografie:


Jízdní vlastnosti a celkové hodnocení

Jestliže má výborné jízdní vlastnosti Kostka Tour, má je i větší Kostka Travel. Platí tato úměra? Ano i ne. Co se týče geometrie rámu, jsou na tom oba stroje stejně dobře. Ale výjimečně nesouzním s Bolkem (viz níže), co se týče velikosti koloběžky. Oba jsme plus minus stejně vysocí, nicméně pro mě měl Travel jednoduše moc vysoká řídítka. Cožpak o to, užíval jsem si delší prostor pro jezdce, ale přestože jsem řídítka dal o 3 cm níž, stále byla vysoká. V kopcovitějším terénu jsem se nemohl dobře opřít do odrazu, což mě nutilo krčit ruce v loktech a to, jak víme, je špatně.

Kostka Travel Max (G7) | Postoj plně vzpřímeného jezdce mi moc nevyhovuje
Kostka Travel Max (G7) | Postoj plně vzpřímeného jezdce mi moc nevyhovuje

Osobně bych výrobci navrhoval to stejné, co jsem si přál i u modelu Trip – aby se tato koloběžka standardně osazovala nižšími vlaštovkami. Ale to, prosím, neberte jako kritiku. Jak už jsem uvedl na začátku, sám Kostka deklaruje model Travel jako koloběžku pro jezdce od 190 cm tělesné výšky – a dobře ví proč.

Větší přední kolo se mi ale velmi zamlouvá, protože koloběžka je méně „drncavá“ a lépe přejíždí terénní nerovnosti. Můžu potvrdit i Bolkova slova o větší setrvačnosti, nebo, jak on to nazval, „nekladení odporu při odrazu“. Přestože je Travel zjevně větší než Tour, oněch 200 gramů navíc při jízdě není nijak znát, jede to zkrátka skvěle.

Kostka Travel Max (G7) | Ujezděné polní a lesní cesty dá Travel bez mrknutí oka
Kostka Travel Max (G7) | Ujezděné polní a lesní cesty dá Travel bez mrknutí oka

Moje doporučení je tedy takové: Ano, je to výborná koloběžka (skoro) po všech stránkách. Ale primárně určená pro jezdce vyšších postav. Kdybych já, se svými 186 cm výšky, tuto koloběžku vlastnil, první, co bych řešil, by byla výměna řídítek za nižší. Pak bych byl spokojený maximálně. Ale, jak na Přibližovadlech často píšeme, nedejte na názory jiných (na naše trochu můžete :-)), protože není nic lepšího než si svůj vysněný stroj nejprve vyzkoušet na vlastní kůži. Třeba zjistíte, že vám naopak výška řízení nového Travela vyhovuje…

 

Bolek Žemlík: „Travel mírně překonal má očekávání“

Přiznám to na rovinu hned v úvodu: když mi Petr oznámil, že dalším strojem „na holení“ bude Travel G7, napadlo mě, že to nemá valného smyslu, protože je to přece jenom „Tourka pro vyšší lidi“. Pak jsem se ale více zamyslel, a postupem času jsem se na testování začal těšit. Proč? Dva palce navíc u předního kola se sice můžou zdát jako nepatrný rozdíl, ale přece jen jde o úplně novou generaci, a Tourka G7 se opravdu povedla, takže… proč si nevyzkoušet její, byť jen zdánlivě malou, modifikaci? A protože jsme měli zrovna v plánu pohodový osmdesátikilometrový výlet z Prostějova do Brna (přes Plumlov, vojenský újezd Březina a Moravský kras – doporučuji), rozhodl jsem se, že to bude ideální příležitost na vyzkoušení. Inu, jak to dopadlo?

Hledej Bolka a Travel :-)
Hledej Bolka a Travel :-)

Než vám to povím, dovolím si drobnou vsuvku. Ano, díky výbavě a shodné generaci má Travel s Tourkou opravdu hodně společného, a nehodlám se tedy znovu rozepisovat o jednotlivých detailech, o kterých si můžete přečíst ve velké recenzi zde na Přibližovadlech. Odlehčená přední část (vidlice + představec), zvýšená tuhost, nádherné barvy a stabilní, osvědčené komponenty třetích stran (pláště, brzdy), které by přece jen pro wow efekt mohly pocházet z vyšších řad (Shimano Deore, Marathon Plus). To vše úplně stejně platí jak pro Tour, tak pro Travel. A nyní už zpátky ke specifikům a jízdním vlastnostem samotného Travela.

Musím říct, že Travel mírně překonal má očekávání. Před vyjížďkou jsem si na něm dal jen kolečko kolem prodejny a během prvních pár kilometrů jsem se s ním sžil tak, jako bych na něm jezdil dlouhá léta. Znovu mě překvapovalo, jak moc praktické je odlehčení přední části koloběžky, kdy se se strojem daleko lépe manipuluje. Řídítka mi už od Petra přišla snížená o tři kroužky, a na rozdíl od Tripu, kde jsem je potřeboval mít úplně nejníže, zde už jsem do nastavení nijak nezasahoval a vůbec jsem neměl pocit, že by byla nějak vysoko (přestože obvykle preferuji nízká). 

Kostka Travel Max (G7)
Kostka Travel Max (G7)

Naše trasa vedla střídavě terénem a po asfaltu, a Travel se ukázal jako překvapivě schopný „obojživelník“ – jistě, na šotolině nebo i horším asfaltu to drncalo a v bahně kolo lehce podkluzovalo (nahuštěno ovšem téměř na maximum), ale po celou dobu jsem z něj měl pocit stability a jistoty – a stupátkem jsem škrtal úplně minimálně. Výška stupátka je ovšem další věc, která mě překvapila. Přestože jsou hodnoty výšky stupátka i světlost shodné s Tourkou, při testování Travela mě ani jednou nenapadlo, že bych to měl k zemi raději o něco blíže. A to nejen na asfaltových rovinkách, ale i v dlouhém několikakilometrovém spíše mírném stoupání vojenským újezdem, kde odrazů uděláte opravdu hodně a postupem času se každý dřep stává větším a větším utrpením. Tak nevím, jestli je to nějaké kouzlo v geometrii, a nebo i já postupem času, kdy se stupátka u všech značek zvyšují, začínám měknout a automaticky snižovat nároky… 

Podobně to platí i pro kostkovic speciální ergonomická řídítka. Dosud jsem vždy říkal, někomu sedí, někomu ne, ale já rozhodně preferuji řídítka klasická, rovná, doplněná o rohy (ideálně gumové). Jenže teď během naší krasové vyjížďky mi došlo, že bych možná ani neměl potřebu je měnit. Po dvousetkilometrovém výletě bych možná říkal něco jiného, ale to zkrátka budu muset ještě vyzkoušet. Tak uvidíme.

Kostka Travel Max (G7) | Řízení
Kostka Travel Max (G7) | Řízení

No, pak tu máme ještě onu dvoupalcovou otázku. Opravdu je rozdíl mezi 26 a 28 palcovým kolem tak markantní? Je. Tourku G7 jsme s sebou měli taky, a tak jsem několikrát bezprostředně po sobě „přeskočil“ z Travela na Tourku a obráceně – a minimálně pocitově jsou to opravdu trošku jiné koloběžky. Jestli i v reálu, co se týče rychlosti a stability, to se těžko měří, takže kdoví, ale minimálně ten pocit je jiný. Travel působí díky většímu kolu dospěleji, a Tourka mi naopak po každém vystřídání v první chvíli přišla jako dětská koloběžka.

Nemůžu si nakonec odpustit ještě jeden detail, který podle mě platí pro všechny dražší a kvalitní koloběžky, ale u Kostky mi vždy přišel tak nějak pocitově nejvýraznější. Napadlo mě, že možná i v tom částečně tkví úspěch koloběžek této značky. Jde o to, že se stačí jen nepatrně odrazit, a koloběžka na rovince ujede několik metrů. Prakticky každý, kdo se na ní projede, si musí klidně i podvědomě vsugerovat, že koloběžka neklade žádný odpor a jízda na ní nevyžaduje prakticky žádné úsilí. Něco jiného je, když se z Travela snažíme vymáčknout pětatřicítku, ale to je úplně jiná diskuze, situace, a disciplína, pro kterou není určen. Ale na tento efekt při opatrném rozjezdu a drobném odrazu, si vzpomenu vždy, když se na Travel nebo Tour postavím.

Kostka Travel Max (G7)
Kostka Travel Max (G7)

Co říci závěrem? Testování a možnosti vyzkoušení rozhodně nelituju, jelikož koloběžka je to skvělá a rozhodně to není jen „přerostlá Tourka“. Samotného mě překvapilo, jak jiný pocit z jízdy na obou koloběžkách se dostavil. Přemýšlíte, jestli vám stačí Tourka, nebo si tisícovku připlatíte a půjdete do Travela? Kdybych byl na vašem místě, rozhodně bych po otestování zvolil Travel, ačkoli k tomu nemám žádné racionální a měřením podložené důvody. Jistě, větší stejně kvalitní a stejně obuté kolo má vždy větší setrvačnost, ale jak se ta setrvačnost promítne do reálné rychlosti a úbytku námahy? Podle mého názoru nepatrně. Jenže pocit je pocit, a my, co na koloběžce primárně jezdíme kvůli požitku z jízdy, máme v tomto ohledu jasno.

Kostka Travel Max (G7)

Plusy a minusy

  • výborná geometrie
  • vysoká tuhost rámu (po zatížení i torzní)
  • nízká hmotnost ve své kategorii
  • precizní dílenské zpracování a kvalitní komponenty
  • výborné jízdní vlastnosti

…ale

  • (určeno pro jezdce nad 190 cm)

 

Zdroj

Kostka – kolobka

Cena

16 990 Kč (11/2023)

Sdílej:

2 komentáře

  1. Pěkná recenze.
    Chtěl bych se pozastavit nad jedním Bolkovým odstavcem.

    “ Odlehčená přední část (vidlice + představec), zvýšená tuhost, nádherné barvy a stabilní, osvědčené komponenty třetích stran (pláště, brzdy), které by přece jen pro wow efekt mohly pocházet z vyšších řad (Shimano Deore, Marathon Plus). To vše úplně stejně platí jak pro Tour, tak pro Travel.“

    Tomuhle moc nerozumím. Za prvé Marathon plus považuji za spíše jinak zaměřenou řadu než než Marathon Racer, Rozhodně bych ji nenazval vyšší. Z hlediska jizdních vlastnosti mi nepřijde nic moc, vše je podřízeno „nepropíchnutelnosti“. Druhá věc je ta, že je asi 2x těžší Maraton Racer a v rozměru 40-622 má klidně i přes kilo (osobně váženo). Na jednu stranu radost nad odlehčením předku a hned tam přidat půl kila na rotační hmotě. To asi ne.
    A k brzdám. Jestli se nepletu, tak mám pocit, že aktuálně už se brzdy véčka na úrovni Deore nedělaji. Deore a výše jen kotouče. Véčka končí Aliviem.

    1. Ahoj Martine, díky za dotaz.

      Co se týče brzd, vycházím z informací u dodavatele, od kterého bereme věci na prodejnu, a jak páky tak čelisti Deore jsou stále ještě k dispozici. Je možné, že už se nevyrábějí a jen doprodávají zbytky, ale bohužel nemám kontakt na nikoho přímo v Shimano. Skladem jsou ještě také lepší páčky Sora, které jsou jak na silniční brzdu, tak na véčkovou.

      Co se týče pláště, tam jsem se upsal, měl jsem na mysli Marathon Supreme, který sama Kostka dříve dávala na některé koloběžky řady PRO. Nicméně, po krátkém hledání teď na netu to vypadá, že ty už se nevyrábí, takže by je tam Kostka ani dát nemohla.

      Nicméně gró mého příspěvku bylo opravdu v tom, aby tam zkrátka nebyly ty úplně nejrozšířenější pláště koloběžkového trhu (kvalitního segmentu), ale něco, co je kvalitativně minimálně srovnatelné, ale zaujme a podtrhne její specialitu. Možná Kojaky, když jsme u Schwalbe? I ty už se na některých limitkách Kostky objevily…

      Jinak ještě jednou díky za opravu u Marathonu Plus a omlouvám se tedy za lehkou mystifikaci. Nahrazení plusem by skutečně bylo ve stylu „něco za něco“ a ne čistý upgrade.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *