Na tomto webu se elektrokoly nezabýváme a v nejbližší budoucnosti ani zabývat nehodláme. Možná někdy s přibývajícím věkem a ubývajícími silami, nyní však hodláme jezdit jen na vlastní pohon. Odolat pokušení projet se na elektrifikovaném Bromptonu ale prostě nešlo. Výjimka potvrzuje pravidlo…
Brompton je jednak kultovní značka, které se na našem webu takříkajíc „soustavně věnujeme“, druhak mě zaujalo provedení elektrifikace, kdy kromě poněkud nabobtnalého předního náboje toto kolo zaměníte s jakýmkoliv jiným Bromptonem. Jinak řečeno nejde o speciální elektrokolo, nýbrž běžný Brompton, který byl elektrifikován – a na tomto principu také dovozce anglických skládaček svůj bromptoní elektrobyznys staví.
Baterka v kapse
Vybavit skládačku vyráběnou v Londýně přídavným elektropohonem je překvapivě snadné. Dokoupíte si elektrosadu, která se skládá z předního kola se zapleteným 250W bezkartáčovým elektromotorem s volnoběžkou (k dispozici jsou i 20palcová kola pro skládačky Dahon nebo Tern), Li-Ion akumulátoru s kapacitou 4,5 Ah, malé řídicí jednotky a ovládací rukojeti, tzv. „plynu“. Plus ještě samozřejmě dostanete nabíječku. To vše navýší hmotnost kola o pouhé tři kilogramy (plus 510 g nabíječka).
Posléze už jen nahradíte přední kolo novým motorizovaným typem, pravý grip vyměníte za „plyn“ – otočnou akcelerační rukojeť (však to znáte z motorky), rozvedete kabeláž a… Akumulátor s řídicí jednotkou prostě šoupnete do kapsy přední brašny Bromptonu. Ta je tedy, jak je zřejmé, podmínkou pro provozování eBromptonu. Nechcete-li baterku za jízdy držet v ruce…
Dodavatel ale doporučuje svěřit odbornou montáž jeho dílně, protože je třeba ještě lehce upravit přední vidlici Bromptonu. Nicméně i tak je to bezbolestná a elegantní elektrifikace tohoto legendárního kola.
Ještě chci podotknout, že nejde o oficiální produkt firmy Brompton, byť se proslýchá, že na něčem takovém se v Londýně pracuje. Vzhledem k „termínu neznámému“ ze strany výrobce se české zastoupení rozhodlo vzít elektrifikaci do svých rukou a nabízí tuto elektrosadu nebo rovnou celé elektrifikované kolo – viz konec tohoto článku.
Pro jízdu v záběru
Patrně jste z předchozího textu pochopili, že nejde o elektrokolo vybavené takzvaným pedálovým asistentem, který pomoc motoru dávkuje automaticky. Zde je ovládání manuální, pomocí zmíněné otočné rukojeti. To ale ničemu nevadí, protože samotný motor má také netypickou výkonnostní charakteristiku.
Při svižné jízdě po rovině vám de facto vůbec nepomáhá. Nejvyšší kroutící moment – sílu, výkon – má totiž při nízkých otáčkách. A kdy jede kolo při nízkých otáčkách? Přece do kopce! Tohle není teorie, právě kvůli této vlastnosti jsem si chtěl eBrompton vyzkoušet. A mohu potvrdit, je to přesně tak.
Se svými plus-minus sto kilogramy živé váhy jsem na tomto kole vyjel pětikilometrový kopec s pěti-, místy až sedmiprocentním stoupáním sice s nutností šlapat, ale cca čtvrtinovým, možná pětinovým výkonem než by bylo nutné bez motoru. „Normální“ řekněme 75–80 kg muž by si ještě mohl zapálit cigárko, o dámách ani nemluvě…
Jakmile zdoláte kopec, dostanete se na rovinu a zrychlíte, zjistíte, že už vám motor není k užitku, tedy prostě povolíte „plyn“ a jedete dál „za svoje“.
Nabít a jet!
Dovozce udává dojezd na jedno nabití v docela širokém rozpětí 20 až 50 km. Tento – jak to nejlépe nazvat – alibismus ale docela chápu. Dojezd záleží na mnoha faktorech: na převýšení trasy, hmotnosti jezdce a nákladu, intenzitě využívání motoru apod. Jinak řečeno, jde o standardní hodnoty, nijak nevybočující z běžné produkce ostatních elektrokol.
Nabíjení akumulátoru trvá cca dvě hodiny a jak píše dovozce ve svém reklamním materiálu: „Při běžné zastávce v restauračním zařízení jste schopni baterii dobít na takřka plnou kapacitu – dle velikosti objednávky a rychlosti kuchaře.“
Já jsem na elektrickém Bromptonu najezdil skutečně jen několik desítek kilometrů, dlouhodobějšími zkušenostmi rozhodně neoplývám. Nicméně „víkend s bromptonovic elektrikou“ byl příjemný, hlavně jsem se skoro nezapotil.
Zájemci o elektrifikaci Bromptonu se ale nejspíš trochu orosí po spatření cenovky (byť není nijak přehnaná a odpovídá konkurenčním produktům).
Prodejní cena setu pro rok 2012 je 23 900 Kč.
Při koupi kola Brompton a elektrosady jako kompletu platí do konce roku 2012 zvýhodněná cena 46 000 Kč (sleva 3 340 Kč platí při zakoupení kola Brompton M3L v černé nebo bílé barvě a elektrosetu. Cena montáže setu je 800 Kč).
Zdroj
Anglická legenda
Cyklospeciality
Hybešova 42
602 00 Brno
e-mail: obchod@cyklospeciality.cz
8 komentáře
A nezbývá než dodat, že toto řešení s oblíbenou „plynovou páčkou“, byť elegantní, odporuje tuzemské normě pro elektrifikovaná jízdní kola (CSN EN 15194:2012) a proto se s takovým strojem nelze vydat na veřejnou komunikaci, aniž by jezdci v připadě jakékoli (i nezaviněné) kolize nehrozil postih.
To je zřejmě i důvod, proč se výrobce do origiálních elektrokol nehrne a Dahon od svého modelu Boost potichu ustoupil.
Máte recht, kdybych si chtěl jen vozit sedací ústrojí tak si nebudu kupovat kolo, v mém případě kolobku a nákladně osazovat elektropohonem. To už bych si za ty peníze radši pořídil starší babetu. Nebo jako jeden známý také přemýšlel o elektropohonu na kolo k ježdění do práce, pak se ale moudře rozhodl a investoval do LPG pro své auto. A kolo dál používá na vlastní pohon.
Dahon Boost používá středový pohon SunStar S03 a nevím nic o tom, že by tento pohon měl kromě frekvenčního a tlakového čidla cokoliv jiného a aby nesplňoval pravidla pro provoz na veřejných komunikacích… :-D
Odporuje to sice norme, ale na kole nehrozi vetsi nebezpeci nez treba na SilverGo. Problem nastane jen kvuli tyhle „norme“ kdyz zavinite nehodu a pojistovna si toho vsimne a sveze se potom. Petre prosimte jak moc komplikuji odpojene kabely skladani kola? O sade docela premyslim. Prijde mi ze odpojene docela plandaji a pri skladani by se mohly nekam zamotat. Diky. Na Ekolo jako je treba Barack to mam po vlatni ose i tak daleko, a s velkym E-kolem jak je Barack se do preplnenyho metra nemam chut cpat. A jelikoz mame dva v rodine vim ze na rychly skladani nekolikrat denne to zrovna neni. Byt je to jinak super kolecko. S Bromikem je to samozrejme na pohodu. Takze pro me ideal a hlavne by jsem plne mohl vynechat bus. Rychlost asi bude stejna +- 25km/h odpojuji oba.
O kabelech při skládání vůbec nevíš…
Poznámku ke komentáři Jakuba Ditricha. Dahon Boost je klasický pedelec. Žádná plynová páčka tam není. Takže ten důvod asi bude přeci jen jinde. Možná jsou menší než očekávané prodeje, kdo ví.
Jinak mimochodem, ten plyn nápadně připomíná to, co se dodává k těm levným čínským sadám. Počítám, že motor + řídící jednotka, + ovladače jsou do 6 tisíc a tak malý aku patrně taky do 6. Plus brašna a nápad řekněme plus 4 tisíce. Takže celkem za 16 tisíc by tahle motorizace asi šla. Problém je asi v tom, že uživatelé kol Brompton jsou zvyklý na to, že za hodně peněz tak akorát muziky.
Pisu tam (Angluicka Legenda), protoze po dvacatym to melo byt v CR.
Pristi tyden jsem mel na montaz i cas,ale nikdo mi nereaguje, tak na to prdim jezdim za svy…. Z toho Izraele byto vyslo jeste 7000,- za clo a dph a to uz je moc.