Search
Close this search box.

V terénu jako doma – test koloběžky Morxes Vendeta 26/20 Adventure

Celý článek Léto budiž pochváleno, nicméně rozpálený asfalt, slunce pražící na hlavu v helmě či páchnoucí rozžhavená města popravdě nejsou ke sportování na koloběžce zrovna ideální. A tak jsem vyjel do lesa, což ale v ideálním případě vyžaduje terénní stroj. Morxes Vendeta 26/20 Adventure jím je, pojďme se na něj podívat.

 

Prolog

Terénní koloběžky jsou specifickou kategorií těchto přibližovadel. Abyste nemuseli jezdit krokem a dávat pozor na každý větší kořen či jinou nerovnost, mají tyto stroje obvykle velké 26palcové přední kolo v odpružené vidlici a vysoký nášlap. Samozřejmě proto, abyste neslajdovali po každém větším hrbolu spodkem stupátka. A k tomu ještě přičtěte terénní obutí à la horská kola. Je třeba si uvědomit, že tato konstrukční specifika činí krosové koloběžky pro běžné jezdění hůře použitelnými, i když s větší námahou na nich profičíte i silniční rychlostní vložku. Každopádně nejlépe jim je v prostředí, pro které jsou určené – v terénu – a úplně blahem bez sebe budou, když cesta povede spíše z kopce dolů nežli obráceně. To vše platí i pro stroj Morxes Vendeta 26/20 Adventure.

Morxes Vendeta 26/20 Adventure
Terénní koloběžku se mi vážně nechtělo fotit v ateliéru. Tentokrát se budeme koukat do lesa…
Konstrukce

Předpokládám, že dlouze představovat konstrukční provedení rámu Morxes už asi není třeba. Typický zaoblený krk s příhradovými příčkami se za tu nedlouhou dobu, kdy je Morxes na trhu, stal jasně rozpoznatelným poznávacím znamením této značky, stejně jako jím je použití chrom-molybdenové oceli v konstrukci, která ve srovnatelné kategorii ocelových strojů činí rám velmi pevným a zároveň lehkým.

Terénní Vendeta se na první pohled podobá mnou před časem testovanému modelu Morxes Vendeta Sport – a mnohé parametry, respektive rozměry také shodné má. Stejná je například velikost stupátka a prostor pro jezdce. Je však třeba vědět, že terénní model Adventure má upravenou geometrii zadní vidlice a samozřejmě také hlavového trubky. Nejde tedy ani náhodou o totožné rámy.

Morxes Vendeta 26/20 Adventure

Kritiku široké zadní stavby si v případě této koloběžky odpustím – pro terénní nasazení jde o robustní řešení, které svůj smysl má. No a hmotnost? Ta je s hodnotou pod 11 kg u terénní koloběžky naprosto luxusní – mnohé silniční modely s pevnou vidlicí jsou těžší…

Morxes Vendeta 26/20 Adventure

Komponenty

Přední odpružená vzduchová vidlice SR Suntour Raidon RLE má zdvih 100 mm, což považuji za optimální. Je vybavena lockoutem – blokací pružení – ovládaným páčkou na řídítkách, což je pro jízdu v „neterénu“ téměř nutnost.

Šestadvaceti palcové přední i 20″ zadní kolo využívá 100mm náboje Remerx s průmyslovými ložisky a šroubovacím „rychloupínákem“, uchycení kotoučů brzd je systémem Shimano Centerlock. Dvoukomorové ráfky šířky 18 mm s nýtovanými otvory pro niple pochází též z dílen Remerxu, křížený výplet obou kol sestává z 28 nerezových černě lakovaných drátů. Adventure je obuta do plášťů typu Continental Explorer, vpředu o šířce 2,1 palce, vzadu 1,75″.

Morxes Vendeta 26/20 Adventure

Hydraulické kotoučové brzdy Shimano Deore M615 jsou na obou kolech obsluhovány disky o průměru 160 mm. Vzadu by se sice klidně snesl i menší kotouč, nicméně asi by vznikl konstrukční problém s uchycením brzdového třmenu. Naštěstí hydraulické brzdy mají skvělé dávkování brzdné síly, takže pokud aspoň trochu umíte brzdit, k nechtěnému zablokování zadního kola docházet nemusí – já jsem si na to rozhodně nestěžoval. Celkově je třeba brzdný výkon hodnotit jako výborný, ale to se u značkových „hydraulik“ dá tak nějak předpokládat.

Vzhledem ke zvýšenému namáhání v terénu zvolil výrobce hlavové složení MRX Logic s utěsněnými ložisky, a nutno říci, že „chodí“ náramně lehce, pochopitelně bez jakékoliv vůle.

100mm představec s malým 7˚ zdvihem nese logo Force, řídítka Logic Prime jsou široká 620 mm. A právě řídítka jsou jedinou komponentou, ke které mám malou výtku – u stroje tohoto zaměření bych uvítal řídítka širší. Ne, že by se Vendeta Adventure se standardními řídítky ovládala špatně, ale měl jsem zkrátka velmi často pocit, že mi pár centimetrů řídítek do šířky chybí. Nejde však o fatální chybu, neboť šířka řídítek je jednak velmi individuální parametr, druhak je to také takříkajíc „tuningová“ komponenta, kterou není problém za nijak velký peníz vyměnit.

Morxes Vendeta 26/20 Adventure

Jízdní vlastnosti

Koloběžka Morxes Vendeta 26/20 Adventure je ve své kategorii lehká, kvalitní náboje zaručují minimální točivý odpor kol, takže teď už záleží jen na správném „nafoukání“ tlaku v přední vidlici a samozřejmě pláštích. A také na jezdci, pochopitelně. Ale to není vše… vážně nevím, jak to Vašek Pechr dělá, ale stejně jako u modelu Vendeta Sport jsem musel dát klobouček dolů před vynikajícím nastavením hlavového úhlu přední vidlice. Vendeta Adventure má na první „pojezd“ trochu zvláštní chování řízení. Natočení řídítek do úhlu cca 20 stupňů jde velmi lehce – stroj je živý a snadno točivý. Logicky tak dostanete strach, abyste se stejnou lehkostí řídítka „nepřetočili“, ovšem to se nestane. Při větších úhlech řízení jakoby ztuhne a koloběžku máte pevně v rukou.
Díky tomu se nádherně lehce proplétáte křivolakými singletraily a v ostrých zatáčkách je stroj jako přikovaný k zemi. Jakmile si na toto řízení zvyknete – což dlouho netrvá – už nikdy nebudete chtít nic jiného.

Morxes Vendeta 26/20 Adventure

Výšku stupátka, respektive světlost, hodnotím pro terénní využití jako ideální. V lehkém terénu čili na uježděných lesních a polních cestách v podstatě nemáte šanci zadrhnout, v těžších podmínkách se sklouznutí spodku stupátka občas nevyhnete, ale s tím je potřeba počítat. Tohle není žádná princezna na oprašování a frajeření na asfaltových cyklostezkách. Na těch se naopak na Vendetě Adventure nadřete více, ale to není vada – na silnici neexceluje žádná terénní koloběžka.

Morxes Vendeta 26/20 Adventure

Celkové hodnocení

Musím říci, že jsem si testování terénní koloběžky Morxes Vendeta 26/20 Adventure náramně užil. S těmi křížky, co nosím na krku, už sice nejezdím tak adrenalinově jako mladý junák, ovšem nebojím se konstatovat, že jsem Vendetu Adventure i tak dostatečně prohnal. A jak říká klasik: O tom to je. Spoustu terénních vložek sice projedete i na běžné koloběžce, ovšem na terénním speciálu několikanásobně rychleji a také bezpečněji. A takový je i Morxes Vendeta 26/20 Adventure: Rychlý, lehký, výborně ovladatelný. A je to „držák“.

Morxes Vendeta 26/20 Adventure


Plusy a minusy

výborně navržená geometrie
lehký a tuhý rám
výborné jízdní vlastnosti

…ale

subjektivně užší řídítka

Konkurence

Snad jedinou přímou konkurencí pro koloběžku Morxes Vendeta 26/20 Adventure je Kickbike Cross Max 20D+, který je však vybaven horší vidlicí a mechanickými kotoučovými brzdami. Na druhou stranu je poměrně výrazně levnější. Kostka-kolobka vyrábí pouze musherské modely s velmi širokým stupátkem, Mibo v nabídce mívalo terénní model, aktuálně jej na webových stránkách tohoto výrobce nevidím. Zajímavé stroje s hliníkovým rámem nabízí Doxtor, myslím ale, že jsou pouze ve variantě s pevnou přední vidlicí. Do cenového srovnání tedy uvádím pouze Morxes a Kickbike.

Cenové srovnání

(k datu 15. 7. 2015, ceny uváděné výrobci /dovozci/)

Morxes Vendeta 26/20 Adventure | 22 900 Kč
Kickbike Cross Max 20D+ | 15 900 Kč


Výrobce

CONSIGLIERE a.s.
Hněvotín 530
783 47 Hněvotín

tel.: +420 588 208 337
e-mail: info@morxes.com

Cena

ke dni 15. července 2015
22 900 Kč


Fotogalerie Morxes Vendeta 26/20 Adventure

Sdílej:

19 komentáře

  1. Tento stroj nějaký pátek mám a jsem spokojen. Přes to však, že je to podle mne asi nejlepší kolobka mimo silnici v současnosti, měl bych pár výtek. 1. řidítka jsou nejen úzká a z úzkých trubek, ale i těžko nastavitelná. Jsem zvyklý mít držení mít trochu níž a bohužel když je pootočím je už úchop dost nepřirozený. Vypadá to na výměnu. 2.Brzdy. brzdí sice dobře, ale čekal bych vyšší řadu. Deore je myslím za hodnotou ostatních komponent. Minimálně bych viděl SLX třídu, kterou mám na MIBO Univers a brzdný účinek je vyšší a chod jemnější, takže stačí brzdit jen jedním prstem. V terénu je to docela dobrá věc. 3. docela mě se.., že něco stále rachotí a nemůžu přijít na to co. To by na kolobce s cenou přes 20 litrů asi dělat nemělo. Jinak až na tyto drobnosti spokojenost. :-)

  2. Mrkni jestli to není bowden. Občas mlátí dole o podlahu a dělá to hroznej zvuk. Docela mi trvalo, než jsem na to přišel. Na funkci to nemá vliv a stačí ho buď přichytit, nebo něčím utlumit a je klid.

  3. Zajímavé, já mám na svých koloběžkách brzdy řady Deore i SLX a ta Deorka mi pocitově přijde ostřejší, i když konstrukčně vypadají skoro stejně. I cena je velmi podobná. Pokud je účinek nedostatečný, buď nejsou zajeté nebo jsou zamaštěné a nebo to chce čtyřpístky, SLX nic neřeší. Zkoušel jsem Deorka i přímo na Vendete a brzdila velice pěkně. S řidítky souhlas, tento stroj by si zasloužil důstojnější, ale zase na druhou stranu je to velmi individuální a s výměnou bych stejně počítal.

  4. Ono to bude asi tím, že SLX i Deore má úplně stejné brzdové destičky a úplně stejný pístek :D Liší se pouze v tom, že SLX má ovládací kolečko na nastavení brzdové páčky a u Deore se musí použít imbus. Takže rozdíl brzdného účinku je nula. Rozdíl by byl pouze, pokud by bylo použité hodně starší SLX – ta má radiální pístek a v základu sintrované desky a je opravdu účinější. Ale ta už se pěkných pár let nevyrábí ;)

  5. Zajímavé…..mělo by to být stejné, ale není. Vliv na to myslím může mít i délka bovdenu a jeho promazání, že. No, pocitˇově je to jiné, ale není to nic dramatického, jen, že jedním prstem brzdit z většího kopce nebo náročnějším terénu mám u deore obavy, kdyby náhodou bylo nutný zabrzdit „na fleku“.
    S drnčením to ještě důkladně prozkoumám a když nic nevykoumám, holt to zavezu to šohajům k Holomocu.

  6. Asi nám Shimano udělalo nějakou zásadní lankovou inovaci s hydraulickýma brzdama o které nevíme :D :D :D :D

  7. Kolobku už mám nějaký ten týden. A mé dojmy? Asi takto:
    A sakra! byla moje první reakce, když jsem poprvé viděla Morxes Adventure. A to proto, že přede mnou byla koloběžka sladěna dle mých představ, ale také proto, že mne zaskočila celková výška. Jsem prcek se 167cm, takže jsem se obávala nejhoršího. Po prvním „nasednutí“ se však veškeré obavy rozplynuly jako pára nad hrncem. Parádně sedla do rukou a též zbytek těla si nestěžoval .
    Mám sice za necelé tři měsíce najeto na kolobce jen něco málo kolem 1000km (asi 90% terén, 10% asfalt), ale mohu říct, že mne v terénu nezklamala, ba naopak, několikrát podržela. Tím, že má zvednuté stupátko, vybere dost nerovností – děr, kořenů, kamení. Koloběžce nic nedaruju, jezdím s ní různé povrchy – bláto, šotolina, lesní cesty i cestičky, písek, kameny, singletrail, a mohu říct, že nikdy nezklamala, drží jak přilepená a přitom s ladností a lehkostí projede. Myslela jsem si, že díky své velikosti bude neobratná v zatáčkách, ale opak je pravdou. Čím více kilometrů na ni jezdím, tím více si dovoluji, jelikož vím, že mne tato kolobka „nepodrazí“. Terén je prostě její.

  8. Bowden a promazání? Bowdeny se nemažou, ale vyměňují, po namazání dojde akorát k nalepení dalšího bordelu a bowden přestane chodit úplně. To ale nijak nesouvisí s recenzovanou koloběžkou.

  9. Kamarád si koupil akčního Adventura a měl jsem se o víkendu možnost projet. Překvapilo mě, že při správném nastavení vidlice je koloběžka dobře použitelná i na asfaltu – výška stupátka zůstává rovně a v přijatelné výšce a koloběžka se při normálním odrážení téměř nehoupe. Když se ovšem asfalt změní v polní nebo lesní cestu, nastává proměna jak mávnutím kouzelného proutku a z koloběžky se stává doslova bestie, se kterou letíte hlava nehlava. Pohodlí i jistota ovládání je úžasná. Opět skvělá práce :)

  10. Tak už jsem zjistil hlavní příčinu drnčení. Jde o dotýkající se plochu mezi zadním blatníkem (na recenzované kolobrndě není) a chráničem paty. Vložil jsem tam kus gumy a je to OK. Dalším (menším) zdrojem je zvonek. Teď už to jezdí skvěle i bez zvukových doprovodů :-)

  11. To je akční model, který má teď Morxes pro ČR. Je ve staré specifikaci (pneu Schwalbe a asi ještě nějaké detaily). Kamarád si ji koupil a já jak u něho vyzkoušel, tak si jej pořídil taky :)

  12. Taky mě to dost láka. Doplnit do stáje k cestovní Twenty Six PRO 3 a závodní Racer 3 PRO :D Nevlastníte ji někdo poblíž Vysočiny ? :-)

  13. Este k tym brzdam, ktore sa tu preberali minule leto… tie brzdove kotuce , ktore vidim na obrazku ani dobre brzdit nevedia, pretoze je to lacna odrb… Je to „vystrihnute“ z plechu a vyzaduju „only resin pads“ .makke zivicove dosticky. slaba modulacia..nebrzdia a potom sa zrazu zablokuju…to najhorsie co Shimano vyprodukoval… lahko sa daju odhalit..staci osahat hrany na kotuci… jedna je ostra druha zaoblena(dôsledok strihania raznicou) Ak kotuce, tak jedine odlievane a frezovane (maju ostre vsetky hrany) spolu so sintrovanymi tvrdými dostickami…

  14. opravujem predchadzajuce info… tie kvalitnejsie kotuce su z nerezového materialu (nie liatina) su vypalovane laserom a brusene z oboch stran..tie lacaky su vystrihnute z blata a povrch nie je upravovany…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *