A řekl: budiž světlo!

Celý článekTento článek, respektive fotografie k němu, mám nachystané už od března letošního roku. Pořád jsem jej odkládal s tím, že ještě není správný čas, až najednou… Dny se krátí, ráno je déle tma, večer se dříve stmívá. Diskuze k plášťům na kolobku se lehce stočila směrem ke svícení. Budiž tedy o něm tento článek.

 

Jedna věc je vidět a druhá být viděn. Osobně preferuji spíše druhou část věty, takže hlavně vzadu používám blikačku klidně i v létě při jízdě hustým lesem. Být sražen zezadu nějakým blbcem, který přes brýle nevidí, to raději nebezpečí eliminuji – a divili byste se, jak taková obyčejná pětidiodová blikačka od Smartu za sto padesát korun dokáže kolobkáře či bicyklistu zviditelnit i na téměř denním světle. Takže to je odpověď na zadní světlo. Nepovažoval jsem za nutné to ani fotit – skutečně běžný výrobek, který mám napevno na obou kolech a při jízdě na kolobce jej vždycky někam pověsím – na batoh, ledvinku, na bundu…

Být vidět a také trochu vidět

Uznávám ale, že pokud si člověk nevidí ani na špičku nosu, je mu to, že je viděn jaksi málo platné. Takže pojďme k přednímu světlu. Na kola jsem si pořídil vynikající věcičku. Je to blikačka Blackburn Flea front, která – byť disponuje čtyřmi vysocesvítivými diodami – vejde se do krabičky od sirek.

Toto nenápadné světlo se připevňuje pomocí pásku suchého zipu, který má na spodní straně pogumování, takže blikačka nemá tendenci se na řidítkách za jízdy pootáčet.

Pásek suchého zipu je pochopitelně součástí standardní výbavy, stejně jako plastové pouzdro velikosti ještě menší než samotná blikačka. K čemu je tohle udělátko?

Kdo nevěří, ať tam běží – je to krabička na kabely s magnetickými koncovkami, určenými pro nabíjení světla! Blackburn Flea front totiž obsahuje miniaturní (bohužel nevýměnný) akumulátor, který jednoduše dobijete z běžné tužkové (AA) či mikrotužkové (AAA) baterie nebo akumulátoru, použít lze dokonce i „buřty“ typu C nebo D, důležité je maximální napětí 1,2 až 1,5 V. Následující snímek ukazuje, jak to při nabíjení vypadá v praxi.

Dobu nabíjení jsem nikdy přesně neměřil, nejde ale o minuty, nýbrž o několik hodin. Při nabíjení LEDky slabě poblikávají, jakmile toto mrkání přestane, máte plnou nádrž. Podle výrobce vydrží Flea front svítit jednu hodinu na plnou intenzitu, tři hodiny s polovičním výkonem a dvojnásobek, tedy šest hodin může světlo blikat. Tím jsem také prozradil všechny tři provozní módy a po zkušenosti mohu říci, že hodnoty výrobce sedí, možná jsou ještě trochu opatrné – na nejvyšší výkon toto nenápadné světlo vydrží minimálně hodinu a půl.

Blackburn Flea se chlubí svítivostí 40 lumenů, což je sice mezi cyklosvětly docela dost, ale v konkurenci špičkových LED svítilen to zároveň není nikterak závratná hodnota. V praxi vám tedy toto světlo vyhoví velmi dobře na silničce nebo třeba na kolobce, jezdit po lese na bajku bych si s ním netroufnul. Absence dobré optiky, přesněji reflektoru a optiky, z něj totiž dělá sice docela výkonnou, ale přesto jen lucerničku. Nicméně já jsem si jej pořizoval hlavně kvůli blikání, které je opravdu velmi výrazné a nemůžu si pomoci, i ve dne mám lepší pocit z toho, že jsem více viděn. Na silničce po asfaltu pak v pohodě dojedu i za černočerné tmy, takže účel byl splněn.
Pokud jsem vás navnadil, tak trochu škodolibě ještě dodám informaci o ceně – ta není zrovna lidová – Blackburn Flea front se běžně prodává za bezmála 500 Kč.

Hvězdné války začínají!

Jak jste si mohli všimnout na předchozím snímku, od Blackburnu mám třeba i cyklocomputer na silničce. Ten jsem sice kupoval zejména kvůli funkcím, ovšem nemohu nepřiznat, že mě Blackburn dostává také na svůj poněkud specifický design. Takže co byste řekli třeba na tohle?

Tak to je prosím Blackburn Quadrant, jehož držák má svoje pevné místo na koloběžce už od podzimu minulého roku. Toto kosmické světlo, které pohání čtyři tužkové baterie, má také čtyři vysocesvítivé LED diody, zde ale uspořádané do kosočtverce. Dvě prostřední jsou vybavené malým reflektorkem, takže zajišťují intenzivní svícení v úzkém úhlu dopředu, boční LEDky pak osvěcují prostor v úhlu 180 stupňů, takže jednak vidíte kolem sebe a navíc, co je velmi pozitivní, jste sami dobře viděni.

Výrobcem uváděná výdrž je až 110 hodin stálého svícení a 300 hodin blikání. Já jsem baterie od loňska ještě neměnil… Zde je třeba dodat, že provozní režimy má Quadrant tři: stálé svícení všemi diodami, stálé svícení dvěma prostředními diodami a blikání bočními LEDkami, nu a konečně blikání všemi světýlky.

Tohle světlo je v porovnání s předchozí Fleou trochu otesánek, ale zároveň je věrným služebníkem. Na kolobce jezdím po chodníkách, střídám je se silnicí, občas polní cesta apod. V takovémto terénu potřebuji vidět nejen před sebe, ale i do boku, a to Quadrant splňuje velmi dobře.

Buďte pasivní!

Kromě utrácení za elektronická blikací udělátka jsem investoval pár peněz i do tzv. pasivní bezpečnosti. Zkrátka jsem si pořídil samolepicí odrazky.

Tyhle červené už nemám, protože jsem zkrátil blatník – viz Koloběžky news 06/09. Zbytky červené samolepicí odrazné fólie jsem ale nalepil alespoň na helmu – tu zkracovat nehodlám.
Mnohem zajímavější než obligátní červené odrazky jsou ale fólie bílé. Proč? Ve stavu „neosvíceném“ totiž nejsou ani trochu bílé, nýbrž prachsprostě černé!

Takže zatímco na levé polovině fotografie žádnou odrazku nevidíte, pravá část snímku pořízená po nasvícení (mimochodem, použil jsem k tomu Blackburn Quadrant) odhaluje části přední vidlice a hlavového složení, kde jsou nalepené černo-bílé samolepicí odrazky. S tímto řešením mám pouze jeden – byť zatím jen potenciální problém. Nechci vidět, jak budu při případné silniční kontrole vysvětlovat aktivnímu policajtovi, že zrovna tuhle část povinné výbavy moje koloběžka splňuje, i když v neosvětleném stavu na ní nic bílého není.

Ještě maličká poznámka na závěr – všimněte si, že také bílé olemování brašny na K-bike je samo o sobě výborným prvkem pasivní bezpečnosti.

Sdílej:

Yedoo – Road to joy
reklama

9 komentáře

  1. Tak odrazky jsou klasika, o tom žádná. Ale co se týče světla, tak fandím spíš čelovkám, i když to blikadýlko vypadalo docela dobře, tak u čelovky mi přijde, že má větší využití, nejen na tom přibližovadle ale třeba na tury, pod tsan, na ryby, nebo třeba i do garáže. Ale kolik lidí tolik chutí…

  2. kverulant: To blikadýlko Flea svítí docela slušně a dá se k tomu koupit příslušenství který z něj udělá slušnou lehoučkou čelovku ;-)
    Jo a současná modelová řada má indikaci nabytí baterie.

  3. Tady by mne zajímalo to nastíněné porovnání – jízda se světýlkem vs. jízda s čelovkou. Může se někdo pochlubit co bylo lepší?

  4. No, na umístění osvětlení podle mne vede blikátko, ale zas čelovka to trhá universalitou, plus upřímně, průměrná čelovka rozhodně vytáhne víc než těch 40 lumenů….

  5. @ Petr Lindner: jaké jsou po roce zkušenosti s Blackburnem Quadrant? Drží dobře na řídítkách, nepřetáčí se?

  6. Quadrant je už dávno nepoužívaný ve spodním šuplíku… :) Tenhle článek vyšel před více než čtyřmi lety, takže se asi není čemu divit :)

  7. To jsem se toho dozvěděl :-( Vím, že článek vyšel kdysi v roce 2010/11, ale vzhledem k tomu, že web Lindnerovi už nefunguje, tak to pro neznalce není vůbec patrné. Pokud světlo leží v šuplíku a je plné funkční, tak ho za poštovné koupím ;-)

  8. Pod každým článkem je kromě jiných údajů i datum publikování… :)
    Jinak tohle světlo je v konkurenci dnešních vysocesvítivých LEDek prostě slaboučká lucernička – přesněji obrovská lucerna na čtyři tužkovky – to je asi tak celý komentář. Nicméně prodávat jej nebudu :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *