Yedoo Wolfer RS – první pohled

Troufám si tvrdit, že Wolfra čili koloběžku Yedoo Wolfer zná, nebo aspoň o ní slyšel každý správný koloběžkový fanda. A pokud jste slyšeli o klasickém Wolfru s koly 28/20 palců, pak jste jistě minimálně zaslechli také něco o variantě označené RS. Ano, řeč je o koloběžce Yedoo Wolfer RS s koly 28/28 palců. Že koloběžka má být malá? Zapomeňte na to, a pojďte se s Wolfrem RS seznámit podrobněji!

 

Každý příznivec aut rychlejších než sériových ví, co znamená zkratka RS. I když… ono to není zase tak jednoznačné – čtěte například zde. Nicméně obecně ono RS znamená hezky česky „rychlý stroj“, zkrátka sportovní verzi běžné sériovky. U Wolfra RS je ale pravda taková, že jde o nový, jiný model, ovšem nebudu zde označení brát za slovo, protože on to sportovní model rozhodně je. Spíš závodní model. Nebo taková menší raketa! Ale nepředbíhejme :-)

Yedoo Wolfer RS
Yedoo Wolfer RS

Pokud jste přesto ještě neslyšeli ani o Wolfru a už vůbec ne o modelu s příponou RS, pak vězte, že Yedoo Wolfer RS spadá do řady Alloy Collection čili koloběžek od Yedoo s hliníkovým rámem – které se vyznačují nízkou hmotností a výbornou tuhostí svých rámů. To, že RS má dvě stejně velká 28palcová kola, už víte. Spolu s šířkou či spíše „úzkostí“ použitých plášťů to jasně naznačuje, že jde o model určený převážně na silnici, na hladký povrch. Tedy koloběžku, která představuje výzvu k překonávání rychlostních rekordů… ať už na závodech nebo prostě jen tak pro sebe. Anebo, jak to pěkně charakterizuje titulek článku samotného výrobce – Wolfer RS. Nový sportovní model pro koloběžkové závisláky.

Konstrukce

Jako u všech modelů řady Alloy Collection, jsou také u Wolfra RS základním stavebním kamenem rámu protlačované hliníkové profily. Jelikož jde o pěkně dlouhý zaoceánský parník, využívá se zde, stejně jako u modelu Trexx Disc, zesíleného – a o 10 mm širšího – stupátka, plus vyztužené zadní stavby koloběžky. Nechte na hlavě, tenhle stroj má na délku bezmála dva metry, a pořád se bavíme o otevřené konstrukci klasické koloběžky.

Yedoo Wolfer RS

Yedoo Wolfer RS

Ať však neutíkám od tématu – tuhost rámu se naštěstí i u tohoto modelu podařilo konstruktérům Yedoo dodržet s parametrem vynikající, a to nejen tuhost na průhyb rámu, ale také torzní tuhost, která je u takovéhoto dlouhého korábu obzvlášť důležitá. Není to sice beton jako Trexx Disc, ovšem srovnání s „obyčejným“ Wolfrem s koly 28/20″ toto „eReSo“ snese naprosto bez výhrad. Takže z tohoto pohledu… pecka!

Bez výhrad je také světlost potažmo výška stupátka. Prostor pro jezdce pak je o fous menší než u konkurenčního Kickbiku Race Max 28, ale na to jsme u Yedoo víceméně zvyklí, respektive víme o tom už od doby 1. generace koloběžek řady Alloy Collection. Každopádně mně osobně, se 186 centimetry tělesné výšky prostor pro jezdce Yedoo Wolfra RS se standardně dodávaným 120mm představcem, vyhovuje naprosto dokonale. Jen jsem ten představec po prvních kilometrech – výjimečně – otočil dolů.

Yedoo Wolfer RS
„Hybridní“ hlavové složení Wolfra RS

V této souvislosti je třeba zmínit jednu odlišnost rámu Wolfra RS oproti ostatním hliníkovým modelům této značky – tato raketa je osazená celokarbonovou tapered přední vidlicí, tedy vidlí se spodním ložiskem většího průměru. V Yedoo vyřešili hlavové složení šalomounsky – ponechali původní semiintegrované hlávko, na jehož spodek nalisovali dodatečnou misku pro větší spodní ložisko tapered hlavového složení. Takže takový hybrid. Ale funguje :-)

Yedoo Wolfer RS
Celokarbonová přední vidlice (tedy vč. karbonového krku)

Mimochodem, pokud by vám z jakéhokoliv důvodu nevyhovovala šířka standardních plášťů (25 mm – viz dále v článku), pak přední vidlice podle výrobce pojme obutí šířky až 30 mm. Tudíž zde by neměl být jakýkoliv problém. To se pochopitelně týká i zadní vidlice, která má prostoru pro plášť ještě mnohem více – vejde se sem klidně i terénní obutí.

Ještě poznámka k zadní stavbě. Zde najdete pro řadu Alloy Collection typické dvojité zadní patky. V sériovém silničním provedení jejich spodní polohu, zvyšující světlost stupátka na vodorovných 60 mm (se standardními koly a obutím), nejspíš nevyužijete, nicméně tuto koloběžku lze krásně přestavět například na gravelový stroj do lehkého terénu – a v tom případě už se dvojité zadní patky hodí. Že nechápete, o čem píšu? Mrkněte sem, Dušan Demovič vám to vysvětlí a předvede v praxi :-)

Yedoo Wolfer RS
Zadní patky jsou dvojité, vnitřní šíře pro klasický 100mm cyklonáboj

Tuto část zakončím ódou na hmotnost. Ať jsem vážil jak jsem vážil, více než 7,6 kg se mně z váhy sériového Wolfra RS nepodařilo dostat. Což je ovšem bomba nadruhou! Proč? Protože stejně tak sériový Wolfer bez RS, tedy model s menším 20″ zadním kolem váží o pouhého půl kilogramu méně. Svůj podíl zde na této skvělé hodnotě samozřejmě má celokarbonová přední vidlice, nicméně i tak se znovu ukazuje, že velikost kol na celkovou hmotnost koloběžky nemá až tak zásadní vliv. 

Vsuvka obecně platná:
Ostatně dobře je to vidět při srovnání běžných strojů s koly 26/20 a 20/20 palců, jejichž celková hmotnost se obvykle také příliš neliší. Jak je to možné? Mno…, toho rámu navíc zde tolik není, aby to hrálo zásadní roli. To stejné platí o ráfku či drátech výpletu. Trochu paradoxně hraje největší roli nejspíš obutí. U většího průměru čili u větších plášťů, bývá hmotnost skoro stejná (u typů s kevlarovou patkou pak ještě nižší) jako u menších průměrů. A obutí je vždycky přes kopírák, dvakrát.

Yedoo Wolfer RS
Yedoo Wolfer RS

Komponenty

Mohl bych napsat „stejné jako na původním Wolfru“, ale byla by to pravda jen částečně. Vezmu-li to však shora, pak zde shoda je. Řízení je stejné – 60 cm široká rovná oversized řídítka značky UNO z dvojitě zeslabovaného hliníku, pěnová madla a rohy Tranz-X Ergo od Force. Osvědčená kombinace, vyhovující jak ergonomicky, tak i co se týče komfortu – pohlcování jemných jízdních vibrací. Představec od stejné firmy UNO jsem už zmiňoval – 120 mm dlouhý „forbes“ se středním úhlem vyložení.

Yedoo Wolfer RS
Řízení Yedoo Wolfer RS

Na řídítkách najdete ještě brzdové páčky – opět shodné s „malým“ Wolfrem 2. generace. Jedná se tedy o příjemně ergonomicky tvarované páčky Tektro Eclipse se dvěma polohami přepákování. To je důležité vzhledem k tomu, že přední brzda je silniční a zadní pak Véčko – a každá z nich má jiný poměr přenosu síly, který je potřeba právě na brzdové páčce doladit. Takže na páčce přední brzdy si dáte uchycení lanka do spodní polohy, kdežto na páčce zadní brzdy do polohy horní. A brzdy pak fungují plus-minus stejně.

Yedoo Wolfer RS
Řízení Yedoo Wolfer RS podruhé
Yedoo Wolfer RS
Přední silniční brzda Tektro Caliper brake
Yedoo Wolfer RS
Zadní V-brzda Tektro

A jdeme ke kolům… u nichž nalézáme první rozdíly oproti klasickému Vlkovi. Okem téměř neznatelné je zvětšení šířky bíle lakovaných vícekomorových hliníkových ráfků HJC se soustruženou brzdnou plochou, která narostla o 2,5 mm (19,5 vs. 22 mm /brzdná plocha zvnějšku/). Dlouhý rozvor, širší ráfky… 

Zůstává křížený výplet 24 černě lakovanými dráty s výjimkou dvou špic u ventilku, jež lakýrník ponechal bílé :-) 100mm náboje Novatec A011SB, pochopitelně s průmyslovými ložisky. Zkrátka víceméně klasická kola ze silničky – což znamená, že je v případě potřeby tuningu můžete nahradit jakýmikoliv předními koly sériové i custom produkce z cyklobranže.

Yedoo Wolfer RS
Obě kola jsou standardně vybavená rychloupínáky

Už jsem o tom psal v oživeném článku o tuningu koloběžky Yedoo Trexx Disc „NoCross“ – Wolfer RS je modelem, který také (Trexx Disc volitelně) obouvá pláště značky Continental. Konkrétně jde o model Continental Ultra Sport III 700×25c, čili 25 mm širokou žiletku s hladkým běhounem, kevlarovou ochranou proti průrazu a kordem s hustotou 180 TPI. Plášť, který by měl vydržet i české silnice…
Fouká se na maximálních 123 PSI – 8,5 barů, valivý odpor je tedy správně malý. Duše mají samozřejmě galuskový ventilek, nemusíte je každý den dofukovat.

Pokračování příště…

Protože už jsem na Wolfru RS něco najel, mohl bych možná už nyní napsat také o jízdních vlastnostech a vůbec… dodělat tuto recenzi celou. Ale přesto vás ještě nějakou dobu ponechám v mírném napětí. Chci ho totiž ojezdit ještě více, zjistit o něm ještě více, seznámit se s ním ještě více a lépe – zkrátka poznat ho pokud možno dokonale. Pak přinesu obvyklé pokračování a finální resumé. Nicméně už teď předesílám, že poznatky budou velmi pravděpodobně nadprůměrně pozitivní :-)

Zachovejte nám přízeň, a čtěte dál Přibližovadla.cz!

Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

5 komentáře

  1. Zajimalo kde berete ty tozměry v tabulce očekával bych že sam měřite. Výrobce uvadí světlou výšku 37mm vy 40 mm (vzadu) . Muj nezatizený wolf RS prejede max 30mm predmet zatizeny 25mm .(90kg) Dodavatel uvadi že zkouši druhou variantu rámu nebo se jedna o zmetky ?? Urcite by mě zajimala svetlost po zatíženi. .

    1. Dobrý den lubosc,
      Rád zareaguji na váš komentář:
      Uvádíme světlou výšku 37mm s výrobní tolerancí +-2mm, což znamená rozsah světlé výšky 35-39mm. Pan Lindner uvedl měření 40mm, kde příčinou mohou být rozdílné prostředí, metodika měření nebo „prosté zaokrouhlení“ (vždyť jde o 1mm, tak proč ne 😊 ). Bavíme se o kompletním osazení sériové koloběžky, kde měření probíhá při perfektním seřízení, dotažení všech spojů, hlavové složení i kola bez vůle, v nezatíženém stavu, výplety kol seřízené na provozní tenzi, pneumatiky nahuštěné na maximální tlak (uvedený na boku pláště), na dokonalé rovině a perfektně vyrovnané koloběžce ve všech směrech. Proto není možné na základě vašeho komentáře posoudit, zda je váš rám či koloběžka mimo toleranci těchto parametrů či nedisponuje potřebnými vlastnostmi.
      Mimochodem měření koloběžky v zatíženém stavu není běžné, protože v této metodice hraje roli spousta dalších parametrů, které by musely být striktně dodržovány při každém měření a každé měřící „laboratoři“, a i tak výsledky z různých zdrojů by byly těžko porovnatelné. A proto v zatíženém stavu měříme pouze samotné rámy v testovací stolici, kde výsledky z měření také nejsou v porovnání s ostatními „měřiči“ zcela relevantní (proto tyto data slouží pouze pro naše interní vývojové či kontrolní potřeby).
      Na závěr mohu jen doporučit: Pokud máte jakékoliv podezření, že není s vaší koloběžkou něco v pořádku, vždy doporučuji se nejprve s dotazem obrátit tam, kde jste koloběžku pořídil nebo přímo v Yedoo. Věřím, že vám prodejce či kolegové z Yedoo vše posoudí a vyjdou maximálně vstříc k vaší spokojenosti. Obávám se ale, že bez fyzicky dodané koloběžky a získání ostatních doplňujících informací diagnostikovat nelze.
      Pokud „nepochodíte“, kontaktujte přímo mě.

      Děkuji a mějte se hezky. Jakub Bostl

    2. Vzhledem k tomu, že zástupce výrobce odpověděl vyčerpávajícím způsobem, za sebe jen dodám, že veškeré míry a váhy osobně měřím a vážím :-) S tolerancí řekněme plus minus dva, max tři milimetry či pět až deset gramů. Rozhodně ale neplánuji zavedení měření světlosti v zatíženém stavu. Musela by se k tomu vypracovat nějaká univerzální metodika, která by zcela jistě nevyhovovala všem a dělalo by to jen zmatky v číslech :-)

  2. Po najetí 7500km pecka!Završeno přejezdem republiky, jenom by to asi chtělo mladšího a výkonnostně lepšího jezdce.Neměnil bych a chci si postavit ještě závodní speciál. Daviďas

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít