Search
Close this search box.

Terénní univerzál. Yedoo Trexx Disc – podrobný test

Terénní koloběžky jsou podobně specifickou kategorií asi jako silniční závodní speciály – jsou určené pro víceméně jeden druh povrchu. Na silničním stroji s nízkým stupátkem a úzkými plášti se vám bude blbě jezdit v těžkém terénu, a na terénní koloběžce s tlustými drapáky a vysokým stupátkem se zase budete na asfaltu dřít jako mezci. Yedoo Trexx Disc sice vypadá jako pravověrný teréňák, nenechte se však ošálit prvním dojmem…

 

V sériovém provedení Yedoo Trexx Disc terénní koloběžkou nepochybně je. Stroj s koly 26/20 palců, obutými do více než 50 mm širokých plášťů s hrubým vzorkem, vybavený kotoučovými brzdami a zvýšeným stupátkem, to rozhodně není žádná silniční raketa, nýbrž koloběžka pro terén těžší nežli běžné polní a lesní cesty. Pokud jste ještě neviděli „seznamovací“ video, koukněte na něj teď, protože základní představení už dál prodlužovat nebudu :-)

V úvodu jsem naznačil, že terénní zaměření Trexxe Disc nemusí být tak striktní. Jak jsem to myslel? Asi takto:
Zatímco z původního Trexxe, čili modelu bez přívlastku Disc, byste mohli udělat Wolfra – díky tomu, že oba mají stejný rám – a to stejné samozřejmě i obráceně, Trexx Disc však bude pořád Trexxem Disc. Jeho rám je příliš „svůj“ – viz video. Ale pozor! Pokud byste jej přezuli do stejných plášťů, jako má Trexx „neDisc“, dostanete koloběžku se stejnými nebo plus-minus podobnými jízdními vlastnostmi jako původní Trexx. Nabízí se tedy možnost pořízení Trexxe Disc + druhé sady kol (protože přezouvat jeden pár kol se vám prostě nechce), obutých do trekových plášťů – čímž dostáváte velmi převelmi univerzální koloběžku. Od hladkého asfaltu přes lehký terén až ke středně těžkému heavy metalu v opravdovém terénu. To zní skvěle, co myslíte?

Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc

Konstrukce

To, co jsem napsal v předchozím odstavci, je zapříčiněné jediným technickým parametrem – výškou stupátka. Abych to vysvětlil, je třeba nejprve uvést jednu informaci: Trexx Disc má, stejně jako všechna Yedúčka, dvojité patky pro zadní kolo. Podle výrobce se však v případě tohoto modelu s jejich využitím spíše nepočítá nežli počítá. Předělání kola do spodní patky by si totiž vyžádalo speciální úchyt třmenu zadní brzdy, a navíc ještě i výměnu kotouče za větší (203 mm). Dvojité zadní patky zde zůstaly z důvodu optimalizace výroby, pokud by někdo přece jen chtěl světlost zvýšit, možné to je, ale sám za sebe říkám, že je to zbytečné.

Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc

U výšky stupátka ještě zůstaňme. Světlost 60 mm pod patou a o centimetr víc vpředu – počítáno před ohnutím, které „náběžnou“ hranu ještě více zvyšuje – to jsou skvělá čísla. Podotýkám, že se bavíme o hodnotách nezatížené koloběžky. Reálná světlost bude hodně záležet na tom, jak moc nebo spíš jak málo máte nahuštěné pláště. U terénní koloběžky to může znamenat další snížení klidně i o centimetr. 

Ale nevadí. V průběhu testování jsem jezdil ve středně těžkém terénu na hodně rozbitých lesních cestách, a výška stupátka byla naprosto luxusní. Samozřejmě, že jsem občas zadrhnul, ale zvednutý předek a mírně zvýšená nášlapná plocha zajistily u větších nerovností plynulé slajdování. Je ale pravda, že jsem jezdil buďto v bahně nebo na sněhu – tedy na řekněme měkkém povrchu. V kamenitém terénu by asi rám dostal víc zabrat, nicméně podle zkušeností s předchozími modely řady Alloy Collection, se o něj nebojím :-)

Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc

Ke stupátku mám ale přece jenom jednu výhradu. Jeho plná nášlapná plocha není vůbec ideální do podmínek blátivého terénu nebo jízdy na sněhu. Jak bahno, tak samozřejmě i sníh, mají přirozenou tendenci se na stupátko lepit, potažmo přimrzat. Když po pár kilometrech jízdy stojíte místo na stupátku na hroudě zledovatělého sněhu, není to úplně příjemné. To je bohužel daň z celkové konstrukce této koloběžky, respektive řady Alloy Collection. Do terénu je vždy lepší otevřené stupátko, jako mají třeba koloběžky Doxtor nebo i Kostky.

O tuhost rámu si nemusíte dělat žádnou obavu – je to zkrátka Alojka… :-) Navíc rám je oproti klasickému Trexxu ještě vyztužený. Totéž platí pro hmotnost. Jen něco málo více než 9 kilogramů, to je na terénní stroj naprosto nádherné číslo! Jestli vás při svižné jízdě po lese či jinde bude něco brzdit, tak to bude nejspíš vaše fyzička (mohu potvrdit z vlastní zkušenosti). Váha Yedoo Trexx Disc to rozhodně nebude.

Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc

Geometrii a prostor pro jezdce má Yedoo vychytané, k tomu nelze říci nic negativního. Já bych sice snesl o trochu delší stroj (větší prostor pro jezdce), ale to už jsem psal u prvního Trexxe. Jsem zkrátka asi moc přerostlý :-) O to víc kvituji ponechání delšího krku vidlice. Stejně jako použití kratšího představce, to byl od výrobce správný tah. Takže se pojďme rovnou podívat na další komponenty podrobněji.

Yedoo Trexx Disc hraje všemi barvami. Kterou kombinaci si vyberete? | Zdroj foto Yedoo
Yedoo Trexx Disc hraje všemi barvami. Kterou kombinaci si vyberete? | Zdroj foto Yedoo


Komponenty

Začnu u kol. Už jsem to říkal ve videu – obě kola využívají 100 mm široké náboje – zadní stavba tedy není tak úzká, jako u Trexxe bez přívlastku Disc. Výrobce to zdůvodňuje vyšší univerzalitou a pevností výpletu. Nejrůznějším tunerům se tím jistě zavděčí, běžný uživatel, který bude jezdit na sériovce, se s širší stavbou naučí žít. Ale jistá nevýhoda to je, to se musí nechat. Kola jsou vypletená 36 dráty, samotný výplet je pochopitelně – jak jinak u kol s kotoučovými brzdami – křížený. Černým vícekomorovým hliníkovým ráfků nechybí bílá linka na boku – jsme u Yedoo, zde jsou linky součástí image :-) 

Obě kola mají 100mm náboje Novatec
Obě kola mají 100mm náboje Novatec

Mám-li hodnotit standardně osazované pláště Kenda Small Block Eight šířky 2,1 palců (vpředu 52 mm, vzadu 54 mm), nejprve vás odkážu na recenzi Kickbiku Cross Fix 27,5″, kde už jsem to z větší části udělal. Zde jen zopakuji a dodám: jsou to pláště primárně určené pro suchý povrch. Dá se na nich jezdit i v mokru, i v bahýnku, a… překvapivě dobře i na sněhu. Počítejte však s tím, že postranní grip nemají skoro žádný. Jakmile se dostanete například na úzký singletrail s příčným sklonem, pevně se držte a počítejte s tím, že zejména zadní kolo bude mít tendenci k poněkud anarchistickému projevu.

Vzorek plášťů Kenda Small Block Eight
Vzorek plášťů Kenda Small Block Eight

Znovu ale musím říci, že na předním kole plášť Kenda Small Block Eight podává – při správném nahuštění – až neuvěřitelný výkon. Přičítám to šťastně zvolené směsi běhounu, které evidentně nijak nevadí ani teploty pod nulou. Do sněhu se přední kolo při brzdění nádherně zakusuje, totéž platí i v bahýnku a částečně i na mokrém listí. Znovu ale opakuji – boční grip není nijak oslnivý ani u předního kola.

Na tomto místě se patří krátce zmínit velikost předního kola. Stačí 26 palců nebo je o něco větší průměr 27,5″ znatelnou výhodou? Vidím to takto: Yedoo Trexx Disc není sjezdová terénní koloběžka, na které byste se pustili bezhlavě dolů po těch nejhustších trailech podél lyžařských sjezdovek. Jo, sjedete je, proč ne. Ale tak nějak rozvážněji. Trexx Disc je lehký stroj pro svižnou jízdu ve středně těžkém terénu za svoje – když se musíte odrážet, občas i seskočit se stupátka a běžet. Pro toto určení šestadvaceti palcové kolo stačí. Omlouvám se, že teď budu trochu alibistický, ale nedá mně to nenapsat: 27,5palcové kolo zde nechybí, ale kdyby ho tato koloběžka měla, určitě bych se nezlobil :-) Po pravdě: Při testování jsem si na něj vzpomněl jen párkrát, když jsem sjížděl úseky v hlubším sněhu. Tu už šestadvacítka citelněji tahala za řízení. Jinak ale naprosto v pohodě, žádný problém.

Co jsem to psal o tom, že se přední kolo dokáže zahryznout do sněhu? :-)
Co jsem to psal o tom, že se přední kolo dokáže zahryznout do sněhu? :-)

Mechanické kotoučové brzdy Tektro Aries MD-M300 si musí vystačit – a taky že vystačí – se 160mm kotouči na obou kolech. Zadní brzdu jsem ale v terénu skoro nepoužíval. Relativně malé kolo s plášti pro suchý povrch, to je záruka okamžitého zablokování kola do smyku, a taky že tomu tak v praxi je. Tím chci naznačit, že brzdy od Tektra mě velmi mile překvapily. Mají velmi slušnou účinnost (i přesto, že nebyly zajeté), a také – na to, že jsou to mechaniky – poměrně dobrou dávkovatelnost. Nejde samozřejmě o jednoprstové hydrauliky, je potřeba za ně trochu vzít. Ale fakt jen o trochu víc. A pak to, co dělat mají, dělají velmi spolehlivě.

Uchycení předního třmenu kotoučové brzdy
Uchycení předního třmenu kotoučové brzdy

Pro ladiče a tunery jen dodávám, že oba třmeny mají uchycení typu Post Mount, jen s tím rozdílem, že přední vidlice má PM napřímo, kdežto vzadu je na vidlici uchycení IS (International Standard), takže třmen je zde namontovaný přes adaptér PM/IS. Ale to jen technická poznámka, pokud byste se chystali svého nového Trexxe Disc třeba předělat na hydrauliky.

Uchycení zadního třmenu kotoučové brzdy
Uchycení zadního třmenu kotoučové brzdy

Co nám zbývá? Řízení. Semiintegrované hlavové složení je u koloběžek Yedoo s A-headovým hlávkem standardem, a je to samozřejmě dobře. Správnou volbu kratšího představce (oproti Trexxu neDisc) jsem už zmiňoval, zbývá dodat jen, že jde o 90mm „forbes“ se 7stupňovým zdvihem. Nízké oversized vlaštovky mají šířku 65 cm – takže si opět musím postěžovat, že by to u terénního stroje chtělo přidat. Těch 70–72 cm by mohlo stačit :-)

Chválím ale gripy z umělé gumy, které mají dobrou protiskluzovou úpravu a nejsou zbytečně tlusté – což je super pro jízdu v prstových rukavicích, kterážto se provozuje nejen v zimě, ale třeba i v létě.

Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc

Synonymem pojmu terénní koloběžka může být klidně slovní spojení mushingová koloběžka. Jízda se psem (nebo se psy) je čím dál víc oblíbenější, a nemusí to být hned závody – stačí projížďka po lese – jen tak, pro radost svoji i psí. K tomuto účelu dodává Yedoo tzv. Mushing set, který se montuje na krk vidlice. Jen pro úplnost – mushing set neobsahuje vodítko, to si musíte koupit samostatně.

Mushing set | Zdroj foto Yedoo
Mushing set | Zdroj foto Yedoo


Jízdní vlastnosti

O tom, že geometrie je dobře navržená, jsem už psal, takže základy pro výborné jízdní vlastnosti jsou postavené pevně. Suše, ale s radostí konstatuji, že řízení je poslušné až strojově přesné. Nejen samotný rám, ale také úhel přední vidlice je tedy navržený perfektně. (I když to spolu vlastně nedílně souvisí.) 

Spíše nižší výška stupátka v kategorii terénních koloběžek mně vůbec nevadí, naopak. Díky tomu vydržíte dupat za své mnohem déle než u strojů s vysokým nášlapem. Musím ještě doplnit, že jsem velmi rád, že předozadní sklon stupátka Trexxu Disc je tak malý, jaký je – čili na začátku článku zmíněný rozdíl 10 mm. Jednak tím netrpí achillovky, a také můžete stát i úplně vpředu a zatěžovat tak větší kolo s menším valivým odporem. To se výborně hodí opět při dupání za své na rovinkách či do mírného stoupání, když máte zadní kolo podhuštěné kvůli lepší adhezi v terénu. 

Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc

Při rychlejší jízdě do zatáček je ale samozřejmě záhodno přenést váhu dozadu – zadní kolo více přidupnout, aby za vámi zadek koloběžky nevlál jako prapor. S jistou – nezanedbatelnou – mírou uskakování zadku ale musíte i tak počítat. Dvacetipalcové kolo vzadu je pořád příliš malé na to, aby dokázalo v nerovném terénu držet stopu spolu s předním kolem. Toto je vlastnost, nikoliv závada :-)

Když bych tedy měl shrnout jízdní vlastnosti Yedoo Trexx Disc do jednoho slova, nemůžu použít jiné, než… výborné! 

Celkové hodnocení

Yedoo Trexx Disc se mně líbí moc. Je to svižná lehká sportovní – potažmo navrch terénní – koloběžka. Navíc, když bych se vrátil na začátek tohoto článku, z ní jde udělat pouhou výměnou obutí (nebo celých kol) univerzál bez zbytečných kompromisů. To není malá přidaná hodnota! Nevadí mi „zastaralá“ velikost předního kola, smířím se i s širokou zadní stavbou, a chápu, že děrované stupátko v řadě Alloy Collection jaksi není možné jednoduše udělat. Na druhou stranu právě to, že se na něj lepí nečistoty nebo vzniká ledovka, určitě nemůžu považovat za zanedbatelné minus.

Jako celek je ale Yedoo Trexx Disc výborný stroj, který můžu s čistým svědomím doporučit všem terénuchtivým koloběžkářům. 

Plusy a minusy
výborně navržená geometrie
tuhost rámu
nízká hmotnost
slušné komponentové osazení
spíše nižší stupátko (v kategorii teréňáků)

…ale

plné stupátko se zanáší nečistotami a sněhem
„nešťastné“ standardní pláště

Yedoo Trexx Disc, autor recenze, nemusherský pes a sněhuláček :-)
Yedoo Trexx Disc, autor recenze, nemusherský pes a sněhuláček :-)


Konkurence

Ať zkoumám nabídky výrobců koloběžek na českém trhu jakkoliv, vidím jen jednu relevantní konkurenci Trexxu Disc – koloběžku Doxtor F443D+. Ostatní terénní stroje s koly 26/20″ totiž mají odpruženou přední vidlici, a pokud ne, tak je přední kolo větší, 27,5palcové – viz minule testovaný Kickbike Cross Fix 27,5″.
Doxtor F443D+ má v porovnání s Trexxem Disc v podstatě stejnou hmotnost i výšku stupátka, jeho nášlap ale má „žebřinovitou“ konstrukci, takže zanášení nečistotami zde nehrozí. Navíc má standardně osazené více terénní pláště a brzdy jsou hydraulické. Oproti Trexxu Disc je však dražší.
Zmíněný Kickbike Cross Fix 27,5″ je o něco málo těžší, má vyšší nášlap, a tedy i větší průchodnost terénem, komponentové osazení je ale z této trojice nejslabší.

Cenové srovnání
(k datu 20. 1. 2021)

Yedoo Trexx Disc | 13 590 Kč
Doxtor F443D+ | 16 900 Kč

Doxtor F152D+ (27,5/20″) | 16 900 Kč
Kickbike Cross Fix 27,5″ | 13 900 Kč

Yedoo Trexx Disc
Yedoo Trexx Disc

Zdroj

Yedoo

Sdílej:

12 komentáře

  1. 100mm náby jsou u kotoučů spíš úzké.
    Rozteč flanží není díky diskům nijak velký a navíc musí být výplet asymetrický.

  2. Plný a víceméně hladký stupátko je do terénu za drsnějšího počasí víceméně nepoužitelný. Boty s dobrým vzorkem to nezachráněj!

  3. Jen poznámka k tomu namrzání stupátka. Je to samozřejmě pravda a otrava, ale z hliníkového Trexxe námrazu vcelku dobře skopnete. Když vám namrzne Kostka, nebo jiná ocelová s plnějším stupátkem, tak už musíte použít rozmrazovač nebo hodně hrubé prostředky ( máme doma a ve sněhu jsem vyzkoušel Morxes, Kostku a Trexxe)

    1. Nechci oponovat, ale skopnout mně to moc nešlo – nakonec jsem musel použít klacek :-) Asi mám moc měkké podrážky…

  4. Super test, ale jsem o to víc na vážkách, původně jsem uvažoval o Koloběžce Kostce Tour Max, pak jsem přešel na yedoo trexx a teď se mi zalíbila ta trexx disk, uvažuju o tom, že bych měl dvě sady kol. Na silnici a do terénu, původně jsem chtěl spíš silnici, ale máme u nás pěkný terény, tak je škoda je nevyužít. Zajímalo by mne o kolik se koloběžka sníží na romálních pneu a rozdíly oproti klasické silniční verzi. No teď je všechno zavřené tak asi nezbývá než počkat na otevření krámů a pak vyzkoušet. Pokud by se vám to v nějakém testu podařilo, bylo to super :) Je mi jasné, že u univerzálních věcí je vždy něco za něco, ale mít milion věcí – specializace je taky nic moc cesta. :(

    1. Myslím, že se ptáš na něco, co si sám můžeš dost přesně vypočítat.
      Světlá výška je dle výrobce 62mm a to asi v horní pozici patky. Druhá není uvedena, ale předpokládám, že se tedy dá (s obserem okolo zadního brzdovýho třmenu) zýšit. Šířka výrobcem osazených plášťů je 2,1″, což je 54mm.
      Když tedy celkem bez problémů přijmu tezi o kulatosti plášťů na správně zvoleným ráfku (odchylky bývají vskutku minimální), odečtu od těch 54mm šířku zamýšlenýho pláště, a rozdíl odečtu od udávaný světlý vejšky, tak dostanu tu, která bude po výměně těch plášťů.
      Není to žádná věda.
      Takže i když si vypletu nový kola s užšíma ráfkama na užší pláště, tak se při šířce silničního pláště 25mm dostávám na světlou vejšku 33mm, což je ještě na zpevněným povrchu v pohodě jezditelný.
      A tady máš tedy výsledek bez jakýhokoli dalšího testování.
      Jen tam bude trošku divnějc vypadat ta velká mezera mezi dorazem paty a korunou toho silničního pláště.

      1. Díky Tak už jsem nevydržel a tady to čtu až později, co jsem objednal klasického trexxe snad nebude tak tuhý, jak tento terenní i když dost tuhý ano. S tím počítám, pokud se neosvědčí, prodám a pořídím si kostu Tour MAX G6. Nechtělo se mi čekat, až otevřou krámy a k tomu dost koloběžek aj dalších věcí je čím dál více nedostupných. Nenašel jsem tu ještě recenzi klasického trexxe třeba v porovnání s novou G6 by to bylo zajímavé, pro ostatní.

  5. Dneska jsem si uvědomil (nebo mi spíš „bylo uvědoměno“), že největší problém ve sněhu je pro mne odraz. Vím, je to dost mimo téma, ale tento test ve sněhu snad takový příspěvek opravňuje. Jak to řešíte s botami? Díky za pochopení,
    Ondřej

    1. To je pravda, ve sněhu se neodráží jako na suchu. Je to stejný jako třeba v bahnitým terénu. S tím je holt potřeba počítat. Chce to samozřejmě krosový tenisky s podrážkou se vzorkem, a pak se děj vůle Boží ;-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *