Kickbike Race Max 28 – plnokrevník do vaší stáje v testu Přibližovadel

Celý článek Pokud bych si některý z modelů sériově vyráběných koloběžek (nejen Kickbiku) dovolil označit za ryze závodní stroj, pak to bude právě Kickbike Race Max 28. Tedy ne, že by se tato koloběžka nedala použít pro běžné sportovní nebo třeba rekreační jezdění. Její doménou jsou ale silniční závody. To je myslím bez diskuze.

 

Od nástavců k velkému rámu

To, že velký průměr kola snižuje valivý odpor, to je prostě fyzika. Když se k tomu přidají úzké silniční pláště nebo lépe vysokotlaké galusky, a obecně lehká kola jako celek – pak dostáváte jeden z předpokladů pro čistokrevný závodní stroj. Ostatně velmi podrobně o tom píše Honza Horák ve svojí koloběžkové disertačce zde na Přibližovadlech.

Kickbike Race Max 28
Kickbike Race Max 28

Dříve jezdily závodní koloběžky v konfiguraci kol o velikosti 28/20 palců. Tedy jezdí stále, ale… hledala se cesta, jak vytvořit stroje s koly 28/28 nebo alternativně 28/26 palců. Právě kvůli dalšímu snížení valivého odporu. Pro závodníky zhusta protěžované „Bejky“ – Kickbiky Race Max 20 byly tedy nejprve vyvinuty nástavce na zadní vidlici, které umožnily montáž velkého zadního kola. A najednou na velkých kolech jezdili skoro všichni.

Logickým krokem bylo tedy vyrobení rovnou velkého rámu bez nutnosti dodatečné montáže nástavců. A není se čemu divit, že jedním z mála výrobců je zrovna Kickbike. Seznamte se s modelem Race Max 28.

Kickbike Race Max 28

Konstrukce

První pohled na tuto koloběžku jasně prozrazuje typické konstrukční prvky a linie velkých Kickbiků. Kdybych to tedy měl hodně zjednodušit, mohl bych napsat, že se vlastně jedná o klasického „Bejka“, který má jednoduše prodlouženou zadní vidlici. Ale proč ne? Vždyť o to tady jde…

Rám je – jak je u závodních Kickbiků zvykem – vyrobený z hliníkové slitiny. Na rozdíl od sériového provedení Race Maxu 20, který zdůrazňuje tento materiál také tím, že je jeho rám dodáván v barvě hliníku, obdržíte velkého Race Maxe 28 standardně v bílém laku. Vyjma černé matné, taktéž hliníkové vidlice. Ale sluší mu to moc, to se musí nechat.

Kickbike Race Max 28

Kickbike Race Max 28

Z pohledu prostoru pro jezdce či rozměrů a výšky stupátka se jedná o de facto shodnou koloběžku s menším Race Maxem 20. Co to v praxi znamená? Prostor pro jezdce představuje takříkajíc výborný standard. Takto má vypadat prostor pro dospělého závodníka. Čímž chci naznačit, že pro subtilnější jezdce by se mně tato koloběžka zdála méně vhodná. Ale upgrade představce a řídítek mnohdy dokáže divy.

Je to „Bejk“, tudíž má i tento model dvojité zadní patky – abyste mohli v případě potřeby stupátko zvednout. Proto také uvádím na horním nákresu vždy dvě míry: světlost 39 nebo 60 mm a výšku nášlapu 78 nebo 99 mm. Známou nemocí Kickbiků je bohužel bezmála 40 mm tlustá konstrukce podlahy, takže i když je světlost někdy až nepříjemně malá, noha jezdce stojí… nepříjemně výš.

Kickbike Race Max 28
Kromě dvojité zadní patky si všimněte také přípravy pro volitelnou montáž třmene kotoučové brzdy

Samotný rám Kickbiku Race Max 28 by měl vážit pouhé 3,3 kg (vč. hlavového složení), což je za prvé velmi málo a za druhé také další poznávací znamení závodní koloběžky. Na následujících fotografiích se podívejte, jak se konstruktéři poprali s napojením zadní vidlice a vyztužením spodního rámového oblouku. Otočme si proto koloběžku „vzhůru nohama“.

Kickbike Race Max 28
Mohutná „podkova“ efektivně vyztužuje spojení podlahy a zadní vidlice
Kickbike Race Max 28
Spodní oblouk hlavní rámové trubky už není vybaven nerezovým „šusplechem“ jako u Race Maxů 20, nýbrž je zpevněný fakt silným kusem hliníkové pásoviny

Ještě jenom malá poznámka k nosnosti. Tu Kickbike u Race Maxu 28 uvádí „jen“ do 100 kg (Race Max 20 – 120 kg). Slovo „jen“ dávám do uvozovek zcela záměrně. Ano, jako závodníka si můžeme přestavit chlapíka s tělesnou váhou řekněme 75–85 kg. Může ale být lehčí, a může ale být i těžší. Pro vysokého chlapa není problém atakovat metrák – stačí mít na těle více svalové hmoty. Nebo tuku, jak to bývá asi častější :-)

Na druhou stranu je třeba opatrnost výrobce pochopit. Uvědomte si, že tato koloběžka má rozvor 1 250 mm, což je obrovské číslo. Pro srovnání: budete-li pořizovat silniční kolo – tedy taktéž přibližovadlo s koly 28/28 – a budete mít fakt velký rám, jeho rozvor velmi pravděpodobně nedosáhne ani 1 100 mm. A kolo bude mít uzavřený rámový trojúhelník, čímž je celá konstrukce významně zpevněná. Koloběžka má otevřený rám – a v případě Race Maxu 28 ještě minimálně o 150 mm delší rozvor. Nosnost 100 kg je tedy v tomto případě naprosto luxusní a já její hodnotu pouze konstatuji. V žádném případě nekritizuji.

Kickbike Race Max 28

Komponenty

Zatímco rám této koloběžky lze považovat za špičkový, komponenty jsou bohužel pouze průměrné. Ale pojďme postupně od kol. Obyčejné 100mm noname náboje s potiskem Kickbike (byť samozřejmě s průmyslovými ložisky), obyčejné, i když dvoukomorové ráfky Alexrims R450, radiální výplet 32 nerezovými černěnými dráty. Pláště Kenda Kriterium, duše s autoventilky, které neudrží vysoký tlak, aniž byste nemuseli dofukovat kola před každou jízdou. Hmotnost jednoho kompletního kola bez rychloupínáků 1 530 gramů. Pro srovnání: hmotnost kola Yedoo Wolfer je 1 160 gramů – čili rozdíl tři čtvrtě kilogramu na obou kolech. A to je hodně.

Kickbike Race Max 28
Příliš rozměrný oblouk chrániče paty jsem kritizoval už před lety v recenzi Race Maxe 20. Skutečně nikomu jinému nevadí, že se do něj pata tak snadno zaklesne?

Silniční brzdy Tektro samy o sobě nejsou špatné. Kdyby ale měly lepší brzdové špalky. Ty originální brzdí fakt mizerně. Páčky Tektro RX-1 jsou původně určené pro mini-V brzdy, takže jejich použití k silničním brzdám je správné a já k nim nemám výhradu.

Rovná řídítka mají pěknou šířku 550 mm, představec s velkým úhlem vyložení je 105milimetrový. A mám z něj pocit, že musí vážit asi tak půl kila. Ale nevážil jsem ho, takže už mlčím. Respektive doplňuji, že pod představcem jsou dva centimetry vypodložkovaného krku vidlice – tudíž potřebujete-li jít s řízením níž, prostoru je zde dost (vč. otočení představce samozřejmě).

Kickbike Race Max 28
Přestože si tyhle komponenty asi závodníci hned sundají, ke cti výrobce slouží, že koloběžku standardně osazuje jednoduchým zvonkem a bílou přední odrazkou na řídítkách

Rohy, které už používá Kickbike hodně dlouho, se mně osobně líbí, mám je rád a chválím jejich využití. Nelíbí se mi ale použité gripy, které jsou tvrdé jako beton a spolehlivě přenášejí všechny vibrace do rukou. Uznávám však, že zrovna tohle je maličkost, která je vyměněná než bys řekl švec.

Kickbike Race Max 28

Abych tedy povídání o komponentách zakončil jednoznačným resumé: Mám z toho takový pocit, že výrobce koloběžku osazuje ve stylu „něco tam dáme, aby se neřeklo“. A to úmyslně. Protože si je vědom toho, že závodníci, coby primární kupní síla Kickbiku Race Max 28, prostě minimálně půlku komponent stejně vymění. Pak s tím ale nekoreluje možnost zakoupení pouze samotného rámu. Tak nevím…

Vyzkoušejte si Kickbike Race Max 28 v Brně ještě před koupí

Jako jediná prodejna koloběžek (a nejen jich) v Brně a širokém-dalekém okolí, máme v naší půjčovně také velký závodní Kickbike Race Max 28. Přijeďte si jej nezávazně vyzkoušet dříve, než se rozhodnete pro jeho koupi.

Cyklospeciality.cz – centrála Brno

Reklama
Jízdní vlastnosti

Zatímco v předchozí části jsem se nadšením zrovna nerozplýval, nyní budu naopak chválit až do samotných nebes! Nedokážu si to úplně přesně vysvětlit, ale na koloběžce s tak dokonale navrženou geometrií jsem doposud ještě nejel. Prostor pro jezdce perfektní – hned když jsem se poprvé postavil za řídítka, věděl jsem, že to bude jízda. A byla. Řízení je přesné a naprosto jisté, z kopce to můžete pustit co vám dovolí pud sebezáchovy, a můžete si být jisti, že tento velký „Bejk“ vás povede bez jediného problému. Jediné, na co mi chvíli trvalo si zvyknout, bylo to, že mám – dámy prosím prominou – za prdelí ještě metr koloběžky :-)

Kickbike Race Max 28

Abych nezapomněl – i přes úctyhodné rozměry je rám Kickbiku Race Max 28 až neuvěřitelně tuhý. A to je samozřejmě nejlepší předpoklad pro efektivní přenos síly jezdce na dopředný pohyb. Čili jedna z klíčových vlastností závodní koloběžky. Stejně velká kola také přináší větší jistotu v rychlých zatáčkách, kdy nepociťujete takovou tendenci k ustřelování zadního kola jako u stroje s koly 28/20 palců.

Ano, toto není ideální koloběžka do kopcovitého terénu. Minimálně 1–1,5 kilogramu navíc oproti srovnatelné (sériové) koloběžce s koly 28/20 palců poznat samozřejmě je. Ovšem po rovině či do mírného kopce – o sjezdech ani nemluvě – skutečně tenhle dlouhý koráb jasně vypovídá o tom, že velká kola mají velký význam.

Celkové hodnocení

Abych to tedy shrnul. Jízdní vlastnosti jsem právě vychválil v předchozích odstavcích, konstrukci pak na začátku této recenze. Znovu opakuji, nebavily mě komponenty. Ty se však dají vyměnit nebo lze pořídit pouze samotný rám Race Maxe 28 a ten komponentami osadit dle vlastního přání a rozpočtu. Přesto však jde – i ve standardní výbavě – o skvělý stroj, určený řekněme začínajícím nebo středně pokročilým závodníkům.

Plusy a minusy

skvělá geometrie rámu
vysoká tuhost rámu
minimalizovaná hmotnost rámu
vynikající jízdní vlastnosti

…ale

nepříliš kvalitní komponenty

Kickbike Race Max 28


Konkurence

Kdybych měl psát o konkurenci Kickbiku Race Max 28 ve smyslu sériově vyráběných koloběžek konceptu 28/28 palců, pak uvedu, že žádná není. Pro korektnost je ale třeba doplnit, že v Česku existují dva výrobci, kteří koloběžky tohoto typu vyrábí v kusové výrobě s individuální komponentovou skladbou. Je to Mibo se svým modelem Revoo a Morxes s koloběžkou Imola. Obvyklé cenové srovnání však vzhledem k odlišnému obchodnímu modelu poskytnout logicky nemohu.


Zapůjčil

Cyklospeciality.cz
Václavská 4
602 00 Brno

tel.: +420 537 021 012, +420 775 984 253
e-mail: obchod@cyklospeciality.cz

Ceny

Platné ke dni 28. 5. 2017

Kickbike Race Max 28 – standardní osazení (viz tato recenze): 16 500 Kč
Kickbike Race Max 28 – pouze rám koloběžky: 8 900 Kč


Galerie fotografií Kickbike Race Max 28



Koloběžka Kickbike Race Max 28 byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio


Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Jeden komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít