Skládací kola nejsou zrovna ortodoxním sportovním nářadím, naopak jde o přibližovadla dopravního charakteru. A jako taková přepravují nejen svého jezdce, ale také nejrůznější zavazadla. U dobré skládačky se s převozem nákladu počítá a je k tomu také patřičně přizpůsobena. Třeba jako Brompton.
Podobně jako u většiny „normálních“ kol, lze i na Bromptonu převážet nejrůznější bagáž jak na zadním nosiči, tak i vepředu. Vzhledem k otevřené konstrukci naopak nebudete mít možnost použít trojúhelníkové brašny do rámu.
Přední brašny a jejich uchycení
U skládacích kol – Brompton nevyjímaje – je mnohem důležitější a variabilnější přední úchyt na brašny. V našem případě tvoří úchyt plastová kostka na hlavové trubce, která je díky tomu, že bowdeny brzd a řazení u Bromptona směřují svisle dolů a dozadu a nepřekážejí tedy předním zavazadlům, příjemně malá. Upínacímu bloku je pak pochopitelně přizpůsoben výřez v konstrukci brašen, které stačí pouze shora zasunout. Proti vypadnutí za jízdy je jistí jednoduchá aretace v upínací kostce. Nasazení nebo sundání jakékoliv přední brašny je tak otázkou vteřiny.
Protože brašny jsou uchyceny ve spodní části, musí být (až na jednu výjimku) vybaveny pomocnou plastovo-hliníkovou konstrukcí, která udržuje tvar zavazadla a zabraňuje zborcení dopředu. Vyztužovací rámeček je u většiny brašen z velké části skryt, takže neruší estetický dojem. Naopak má další využití, ale o tom až dále.
Kdo nikdy s takto uchycenými předními brašnami nejezdil, možná zpočátku zaznamená dva malé problémy či spíše nezvyklosti. Jednak se vám může zdát divné, že nevidíte na přední kolo. Po pár kilometrech ale zjistíte, že na něj vlastně ani vidět nepotřebujete. Druhý nezvyk spočívá v tom, že brašny nejsou upevněny na řídítkách, ale na hlavové trubce, takže se neotáčejí tam, kam směřují řídítka, ale při průjezdu ostrou zatáčkou mají jakési „zpoždění“. Někdy se tomu říká „autobusový efekt“ a znají jej velmi důvěrně zejména lehokolisté.
Všechno zlé je pro něco dobré, takže si naopak užijete jízdu se suchými (nepropocenými) zády, což s obligátním batohem nebývá pravidlem. V závislosti na naložení se samozřejmě mírně zhorší jízdní vlastnosti, ale protože nejsme na závodech, vadit nám to nebude. Mimochodem: Brompton úspěšně tají nosnost předních brašen, resp. připevňovacího bloku. Výrobce zřejmě předpokládá, že zde nebudete vozit pytle s cementem, nicméně v tom se může mýlit – dozvíte se na konci tohoto článku. Nyní se pojďme podívat na přehled samotných předních brašen.
Potřebujete-li větší bagáž, můžete sáhnout po modelu C Bag, který má objem 25 litrů. Rozměry 420 × 300 × 170 mm, cena 3 240 Kč ©Brompton Bicycle Ltd |
Absolutně největší je pak „loďák“ o kapacitě 31 litrů – T bag. Proč „loďák“? To jistě zjistíte sami, když se podíváte na způsob zavírání. Rozměry 420 × 300 × 270 mm, cena 3 000 Kč ©Brompton Bicycle Ltd |
Brašna na zadní nosič
Patříte-li mezi vlastníky Bromptona typu R (viz náš „rozlišovací“ článek), tedy modelu se zadním nosičem, můžete si pořídit brašnu Rack Sack o objemu 16 litrů. Všimněte si, jak je brašna úzká a de facto kopíruje půdorys nosiče. U zadních brašen na Bromptona (a skládačky s malými koly obecně) je totiž vzhledem k nízké konstrukci kola problém s tím, že u jakýchkoliv širších předmětů na zadním nosiči do nich kopete patami. Klasické cyklistické řešení s brašnami zavěšenými na stranách podél zadního kola zde vůbec nepřipadá v úvahu. Proto jsem také na začátku psal o větší důležitosti předních zavazadel. U zadního nosiče již Brompton maximální zatížení udává – činí 10 kg. Zkušení uživatelé ale vědí, že unese mnohem více, čímž ovšem nikoho nenabádám, aby to dělal.
Nebyl by to ale Brompton, aby „nevychytal“ i takovou věc, jako je brašna na zadní nosič. Ta je totiž nepraktická, či spíše nepoužitelná v případě nutnosti složení, kdy nosič tvoří podvozek sbaleného kola. Jenže tvůrci Bromptona vyřešili i tento problém. Podívejte se na toto video.
Vtipné, že ano?
Když je balík atypický…
Vrátíme-li se na samotný začátek k pomocným rámečkům, kterými jsou vyztuženy téměř všechny přední brašny, pak byste ještě měli vědět, že se dají koupit i samostatně. K čemu je to dobré?
K separátnímu rámečku si můžete po domácku třeba připevnit dřevěnou bedýnku, jak to udělal autor tohoto článku a fantazii se samozřejmě meze nekladou. Ostatně malou inspiraci o tom, co všechno lze na Bromptonovi převézt, hledejte pro změnu na tomto webu.
Tedy šťastnou cestu a nepřehánějte to. Všeho s mírou…
Zdroj
Anglická legenda
Cyklospeciality
Hybešova 42
602 00 Brno
e-mail: obchod@cyklospeciality.cz
2 komentáře
O tom, že Brompton opravdu uveze hodně, vím své. Celý letošní rok jsme ho používali pro přepravu zásilek: http://www.rebelbike.com/fotogalerie_detail.php?id_galerie=1122&nazev=P%F8eprava%20n%E1kladu%20na%20skl%E1dac%EDm%20kole%20Brompton a nebo také při cestě k Baltskému moři: http://www.rebelbike.com/fotogalerie_detail.php?id_galerie=1151&nazev=Na%20skl%E1dac%EDm%20kole%20Brompton%20k%20Baltsk%E9mu%20mo%F8i%202011%20%28Jan%20Tryzna%29
Začínám si pohrávat s myšlenkou absolvovat na Bromptnu cestu ze Švýcarska do Čech. Uvažuji jenom o výměně převodníku – originál se mi zdá zbytečně do tvrda. Jak se zatím sleduju, nejtvrdší dva převody využívám jen velmi zřidka, prakticky vůbec.