Koloběžku s letmo uloženými koly jsme už viděli. Malý městský stroj s názvem Sixteen toho budiž důkazem. Ve třídě velkých koloběžek, které aktuálně nejvíce „jedou“, ale nic takového nenajdete. V sériové výrobě určitě ne. Michal Dosedla však vzal věci do svých rukou, a vyrobil si „lefty“ přední vidlici na Kostku Tour.
Prolog
„Jednonohá“ přední vidlice – čili vidlice s letmým uložením kola – známá pod brandem Lefty, je výjimečným produktem firmy Cannondale, což jistě mnozí z našich čtenářů ví. Pokud vím, tak tento výrobce produkuje pouze odpružené verze, a nechá si za ně slušně zaplatit. Dvoukorunková Lefty 2.0 se 100mm zdvihem pro 29palcové přední kolo stojí na českém trhu nějakých 40 tisíc korun. Nemyslím si, že by nešla namontovat i na koloběžku, ale jak pravil jeden známý český politik: „Kdo z vás (na) to má?“
Nicméně Michal Dosedla z Přerova zjevně patří ke skupině lidí se zlatýma českýma rukama, kteří se pohybují také v našem koloběžkovém světě. Příkladů jsme na Přibližovadlech myslím publikovali dostatek. Michal si jednoduše řekl, že si „leftynu“ pro svoji koloběžku Kostka Tour vyrobí sám. Sice nikoliv odpruženou, ale pevnou – což mimochodem není nic proti ničemu – zato však lehkou, tuhou a karbonovou. Však to znáte: „Na počátku bylo slovo…“
Michal Dosedla o „lefty“ vidlici pro svoji koloběžku Kostka Tour
Cílem této úpravy bylo nejen se odlišit na cyklostezkách v okolí Přerova, ale také dokázat, že moderní technologie (kterým pořád spousta techniků nevěří), budou stále více nacházet uplatnění nejen v kusové nebo malosériové výrobě napříč technickými obory.
Jako základ pro tuto úpravu posloužil rám koloběžky Kostka Tour v provedení XXL, který je standardně připraven na osazení kotoučovými brzdami. Kotoučové brzdy nejsou v tomto případě jen pro parádu. U letmo uloženého kola je to v podstatě jediný způsob, jak přední kolo brzdou vybavit. V případě této koloběžky byly použity hydraulické kotoučové brzdy Avid.
Vývoj a základní parametry
Výsledná „lefty“ vidlice působí na první pohled velmi jednoduše, dalo by se říct až triviálně. Ve své podstatě i jednoduchá je, ale jenom díky několika stovkám hodin práce strávených vývojem a testováním. Pomocí 3D CADu a moderních výpočtových metod byla nalezena optimální varianta, která hned ve své první vyrobené verzi splnila dané požadavky. Do budoucna bude potřeba upravit jen pár konstrukčních detailů.
Konstrukčně asi nejsložitější bylo nalézt vhodný a dostatečně tuhý způsob připojení předního kola a třmenu přední kotoučové brzdy. Standardní přední kolo bylo nahrazeno kolem vlastní výroby s dvouplášťovým ráfkem Remerx zapleteným do předního náboje Force, určeného pro 20mm pevnou osu o šířce 100 mm. Patku přední vidlice tvoří jeden tvarový díl, ve kterém je integrováno připojení třenu kotoučové brzdy. Přední kolo se k patce montuje pomocí pevné duralové osy.
Výhodou této konstrukce oproti provedení firmy Canonndale je nejen použití standardního náboje, ale také to, že přední kolo je možné sundat z koloběžky aniž by bylo nutné demontovat třmen přední brzdy.
Uhlíkový kompozit
Nosným prvkem přední vidlice je kompozitová trubka (uhlíkový kompozit). Jedná se o zakázkovou výrobu přímo pro tuto koloběžku. Na základě požadovaných vlastností byla výpočtářem navržena trubka o daných rozměrech a potřebném množství vrstev uhlíkového vlákna. Povrchovou úpravu trubky tvoří lak s vysokým leskem s UV ochranou.
3D tisk
3D tisk byl při projektu využit dvěma způsoby. Díky němu se podařilo snížit náklady na výrobu většiny duralových dílů, protože modely pro následné odlévání byly vyrobené technologií 3D tisku. Na odlitcích je pak méně obrábění a tím je konečná cena příznivější. Při kusové výrobě jsou vždy náklady na obrábění dílů poměrně vysoké.
Některé díly, na které není kladen velký důraz na pevnost, byly také vyrobeny na 3D tiskárně (z materiálu ABS). Jedná se o horní krytku kompozitové trubky a držáky přední i zadní blikačky. Držák zadní blikačky je poměrně složitý tvarový díl, který přímo navazuje na zadní rámovou trubku a nepřekáží pravé noze při koloběžení. Přední lampička je umístěna přímo v ose středu předního kola, kde díky „lefty“ konstrukci zůstalo spousta volného místa.
Jak to jede?
Při konstrukci přední vidlice byla zachovaná geometrie původní koloběžky, a tím i tedy „původní“ jízdní vlastnosti. Koloběžka pěkně drží stopu při zachování poměrně přívětivé točivosti.
Velmi pozitivně se ale úprava projevila v tuhosti koloběžky v bočním směru. Byť je přední kolo uchyceno jen z jedné strany, tuhost je oproti původnímu provedení několikanásobně vyšší. Vysoká tuhost se také pozitivně projevila při brzdění. Původní vidlice je pro osazení kotoučovou brzdou málo tuhá. Další drobnou výhodou je mírné snížení hmotnosti celé přední části. Hmotnost se podařila snížit o cca 300 g oproti původní variantě.
Celá úprava přišla přibližně na 10 000 Kč.
Další projekty
Aktuálně je již ve výrobě „lefty“ přední vidlice pro velikosti 20″ a 26″ v jednokorunkovém provedení, což by mělo vést k dalšímu snížení hmotnosti koloběžky a k ještě odvážnějšímu vzhledu než u provedení dvoukorunkového. V průběhu nadcházejí zimy by měla být dokončena konstrukce celé koloběžky, kde základem bude lehký duralový rám, doplněný… kromě přední také zadní karbonovou „lefty“ vidlicí.
Rád bych touto cestou ještě poděkoval kolegovi Vojtovi Vlkovi za podporu v průběhu konstrukce a realizace tohoto projektu.
Jakékoliv dotazy můžete směrovat na můj e-mail: michal.dosedla@gmail.com
3 komentáře
No Cannondale z Kostky neuděláš, docela trapárna, sakra ten Kostka už neví kudy kam, místo toho, aby to dělal alespon v kvalitě Miba,tak vymejšlí p……viny
Obecně ke koloběžkám Kostka. Možná by se ve firmě měli zamyslet nad konstrukí rámu, zejména podlahy. Jestliže usilujeme o co nejmenší tloušťku podlahy, tak nám pomůže skutečnost, že pro namahání na ohyb je při stejné výšce profilu podstatně výhodnější hranatá trubka než kruhová. Tu Kostka všemožně vyztužuje, čímž mu narůstá celková tloušťka podlahy až k 28 mm a to je trochu moc. Jeho věc, napsal jsem jen svůj názor.
Ty stroje na výrobu rámů se musí nejdřív zaplatit. Pak začnou dělat něco líp. Zatím mi to taky přijde furt dokola a žádný progres. M.