Jedním z nejčtenějších a také nejkomentovanějších článků našeho webu je ukázka tuningu koloběžky Kostka 28″ Laser star Racer od Jana Horáka, řečeného Fido. Náchodský koloběžkář neusnul na vavřínech a v jeho dílně se zrodila mírně inovovaná druhá verze, a jak v článku prozrazuje, chystá se i na další.
Text a foto: Jan „Fido“ Horák
Po delší době jsem se dostal k dalšímu, již dříve plánovanému vylepšení Racera od Kostky. Vše vázlo na sehnání těch mnou již dříve objevených, ergonomicky nedostižných řídítek Deda Chrononero LowRider šířky 46 cm (vnější rozměry). Tyhle „kozy“ nahradily dřívější sice o hodně lehčí, ale ne tak šikovně ergonomicky profilovaná řídítka značky Acor.
K nim jsem přidal další produkt od Acoru, svým sklonem 40° při délce 120 mm naprosto unikátní představec. (Pokud byste chtěli ještě delší představec – až 180 mm s jen o 5° menším sklonem 35°, ten Acor nabízí snad jako jediný výrobce na světě.)
Po konzultaci se svým – tehdy ještě budoucím – členem teamu jsem se rozhodl pro vyzkoušení přídavné brzdové páky (dal jsem ji na zadní brzdu), protože něco nerad zatracuju pokud to sám nevyzkouším. Je to opět velmi dobře ergonomicky tvarovaná lehoulinká cyklokrosová páčka, která neřeže do ruky ani při dlouhém brždění tak, jako hlavní brzdové páky na koncích řídítek. No a jako obvykle je opět od Acoru.
Ostatně on ten Acor mi připadá pro obyčejného Čecha jako skvělá volba, protože nabízí bezproblémovou funkčnost – tedy jinak řečeno kvalitu – za velmi přijatelný peníz. Dál se zde snoubí velmi nízká hmotnost s vynikající ergonomií a pro mne i pěkným designem. Pokud mě však někdo odkáže na obdobné díly jinam, budu rád, když si rozšířím obzory.
Čeho jsem dosáhl a čeho ještě dosáhnout chci?
Snížil jsem úchopy o dalších 5 cm, umožnil ergonomicky nepřekonatelné držení za zlomy řídítek (mimo jiné se jedná o vrtaný a velmi vhodně nakloněný windprofil s prolisy na bowden, které tak částečně vedou vnitřkem, nikoli o kulatou trubku). Jako bonus jsem koloběžku (na rozdíl od sebe, cha) nechal zhubnout o dalších cca 180 g. Nyní tak atakuje hranici hmotnosti 6,5 kg!
V brzké době připravuji tu největší bombu (Fido tuning 3) a splnění svého snu – posazení celé koloběžky na galusky. Opravdu na pravověrné galusky, nikoli pouhé „plášťovky“, a to i vzadu (na fotografii je jen pro názornost nasazena ta malá galuska na plášťovém ráfku, na který samozřejmě nepatří).
Mnohokrát za toto musím poděkovat firmě Tufo, která je na zakázku a testování vyrobila ze svého modelu pro sálovou cyklistiku. Galusky mají hmotnost sníženou na cca 205 g, mají směs pro silniční použití včetně ochrany „nárazníkem“ proti defektům. Už se na to testování tak klepu, že bych nejradši lítal venku s fénem a rozpouštěl sníh před barákem. Ne, to je nadsázka, jsem rád, že můžu zadarmo každý víkend na běžky!
Nechci předjímat, ale myslím, že cíle na ně kladené galusky s přehledem splní. Je to jednak jednoznačné snížení valivého odporu. Tady bude největší oříšek testování, aby se nalezla optimální hodnota pro různé povrchy závodních tratí a eliminovalo se případné odskakování v zatáčkách. Pole je však velmi široké. Rozpětí možného tlaku je od asi 5 bar, po neuvěřitelných 16 bar. Obecně má galuska nižší valivý odpor oproti plášti (nižší vnitřní tření mezi vnějším povrchem a duší) i při menším nahuštění a lépe drží svůj tvar – je odolnější oproti deformacím – hlavně oproti bočním silám, což je dáno její odlišnou konstrukcí.
Za druhé pak použitím galusek dosáhnu neoddiskutovatelného snížení hmotnosti kol hlavně na jejich obvodu (rotační hmoty, které působí proti zrychlování a jsou překážkou hlavně v kopcích). To snížení hmotnosti se týká i ráfků, protože galuskové ráfky jsou při obdobném profilu lehčí než plášťové. Z gruntu to tentokrát bude i s náboji, které budou, jak jinak, opět od Acoru.
Suma sumárum by to mohlo dát (pokud použiji i brzdy od Acoru) i 0,5 kg dolů, takže to bude s hmotností pod 6 kg nejlehčí Kostka na světě, a to s ocelovým rámem! A pokud si na ni stoupne i někdo jiný než já, tak bude i nejrychlejší.
Abych nezapomněl na ráfky, tak budou samozřejmě české a opět od Remerxu (možná i náboje, či celá kola, to se ještě ukáže). Tady je situace shodná s Acorem. Výborný poměr cena/kvalita, super vzhled a nízká skutečná, nejen katalogová, hmotnost.
Navíc pokud mi pan Kostka splní přání, tak by mohl být i Fido tuning 4 s novým ultra závodním vyztuženým rámem s pozměněnou geometrií pro trpaslíka s předním 26“ (650C) kolem. Snad je to na dobré cestě.
Takže koloběhu zdar!
Fido
32 komentáře
Navigace pro komentáře
No, jedno moc pěkně. 6kilo je mýtus, který je třeba zlomit:) Dneska mi volalo PPL, že má pro mě balíček, obávám se, esli to nejsou deda řidítka, na které jsem se kdesi ptal, ale nakonec neobjednal:)
Na takové brndě bych se chtěl moc projet. Působí famózně
To není žádnej problém. Dokonce je dlouhodobě na prodej.
Hlavně projet, protože už mám dvě a mám malý byt (pro tři brndy) Stejně bydlím až u Ostravy, je to trochu z ruky. Ale jeden nikdy neví.
Vypadá to moc hezky. Jinak jak čtu, máme stejné plány, taky chci svou úplně novou BCS postavit na galusky Tufo\ Remerx. Jak vidím, ty máš galusku už hotovou. To jsem rád, že mě kamarádi cyklisté informovali správně, když mi říkali že Tufo si s 20 palcovkou lehce poradí. Budeš to mít určitě dřív než já, takže se těším na zkušenosti.
To Víťa
Zkušenosti s galuskama mám nepřeberný.
20″ galuska má výpočtově větší průměr než 20″ plášť při shodné šíři (např 28mm – SCHWALBE Durano). Tudíž může nastat (předpokládám to) problém s můstkem zadní brzdy. Prostě se to galuskový zadní kolo běžně nevejde do rámů se silniční zadní brzdou. Buď tedy musí couvnout třmen, nebo lépe předělat patky zadní vidle. To je u BCSka brnkačka! Tady dokonce včetně možnosti snížení výšky nášlapu, která se z větším průměrem zadního kola samozřejmě taky zvýší.
Malinko se vyznám v Gumařině (Rubena je z Náchoda), takže v žádným případě nemůžu potvrdit to lehký poradění si s tou 20″ galuskou. Jedná se o zatím snad jediné 2 prototypy na vyzkoušení, nikoli sériovku, ale jsem rád, že se pomalu k mým bláznivým myšlenkám přidávají další milovníci lehké a rychlé jízdy. Pokud budou zájemci, bude i sériovka a pokud jich bude dost, tak i vlastní forma a úplně jiné možnosti (třebas jiný průměr, ještě cca o 1/3 nižší hmotnost atd.).
S ráfkama je zatím potíž, REMERX sdělal ty nejlehčí profily a zatím se nevyjádřil, kdy je znovu naskladní. Takže jakýkoli další zájemce je vřele vítán, čím více zájemců se na ně obrátí, tím dříve budou. Je to samozřejmě pořád stejná písnička.
Pro Tvoji stavbu Ti (či komukoli jinému) mohu nabídnout jeden 20-ti děrový černě eloxovaný zadní náboj šíře 74mm (tuto šíři BCSko standardně používá) i s rychloupínákem. Jedná se o absolutně nejlehčí náboj na světě na čtyřech průmyslových ložiscích. Hmotnost náby = 53g!!! Rychloupínák má taky těch 53g.
Značka náboje KINETIX (vozil je na předním kole ve speciální vidli i Amstrong na časovky).
V koloběžkovým světě je používá p. Cisár (viz odkaz níže na mé foto z VC Liberce v minulém roce).
http://yanhorak.rajce.idnes.cz/Fido_tuning2#P1100002a.jpg
Koupil jsem si ho proto, že jsem se domníval, že půjde ještě zůžit na 65mm (rozteč KickBike). Nepůjde, tudíž půjde z domu.
Fido, máš skoro totožný představy o závodním stroji. Jsem taky menší postavy, tak možná proto :). Kde jsi sehnal ty Dedy??? Už jsem to skoro vzdal a teď koukám na přibližovadla a deda chrononero low rider přesně jak tam chci mít. A k tomu ten představec, óóó! Kde kupuješ ty komponenty od Acoru? Buduju kolobku na Plzeňským rámu a galusku chci taky. Kdyby se dala sehnat i dozadu, to by byla paráda. Napíšu do Tufa a Remerxu ať nás je víc :)
Tak měl zase ten Lindnerovic Petě pravdu, či lépe velmi správnej odhad svých čtenářů, když mi psal rybíz k mýmu příspěvku, že by bylo lepší tam naskládat odkazy z Čech.
Tak tedy na podruhé!
Dávám sem pouze odkazy na generální (výhradní, oficiální, či jak jinak si říkají) dovozce komponentů do ČR, avšak to neznamená, že jejich distributoři (prodejci) nemohou nabízet za lepší ceny.
ACOR = Velo CZ (Velo RB – Hradec Králové, prodejce Wheeler)
http://shop.wheeler.cz/index.php?mnskla=ACOR
DEDA – Italy = CykloŠvec – Písek
http://www.cyklosvec.cz/vyrobce/-V43537/Strana-3/
REMERX dělá 2 typy galuskových ráfků, z čehož jsem vybral vybrakovanej (bez nýtování a kalíškování), tento:
http://www.remerx.cz/t303-1/
Ten druhý typ je zbytečně těžší, i když má lepší aerodynamiku a tuhost. Obě tyto vlastnosti využijí hlavně kolaři, pro kolobku bych osobně upřednostnil tu nižší hmotnost. Snad jen po rovině a bez zatáček (no závody se prý hodně venku na takovýchto tratích jezdí) je výhodou vyšší hybnost težších ráfků, hlavně ve spojení s krátkými a prudkými výjezdy a táhlými sjezdy do roviny.
Bohužel právě mnou vybraný profil v REMERXu zrovinka sdělali, takže mi ty ráfky nemaj z čeho ztočit a čekám na jejich vyjádření o naskladnění. Pokud nás bude víc, tak určitě rádi a rychleji naskladní.
Dráty SAPIM Laser (2×1,5×2) – dovozce IMEXPO. Těžká domluva, dlouhé dodací lhůty, min. objednávka asi celá krabice, takže asi budu nucen na přání stavět celá zadní i přední kola. Náby 20, či 24 děr předek, 20, 28 děr zadek
100mm ACOR nebo NOVATEC
74mm NOVATEC nebo KINETIX
65mm KickBike + vlastní výroba
Zájemci se mohou hlásit už teď!
To Fido:
U ševce jsem tyhle Dedy sháněl několikrát, zřejmě doplnili sklad :). Už jsem učinil objednávku. Díky za odkazy. Máš alespoň přibližnou představu na kolik by to zadní kolo včetně galusky mohlo vyjít? Náboj 100mm, 20 děr. Tady je kdyžtak kontakt přímo na mě : malis tečka xf zavináč gmail tečka com
to mi pripomina ze mam doma komplet dve zadni 20″ kola na rafcich delfi a 100mm nabou, jedna ultegra a druha cezeta naka, tusim nejak 24 der asi s plastema continental kdyby nekdo chtel:)
Něco k obutí na 20″…
http://www.vittoria.com/product/specials/
http://www.gingko-spezialradteile.de/shop2/Laufraeder-oxid/Reifen/
Děkuju za odkazy, hlavně za ten druhej! Docela hezkej přehled.
Jako plášť je super ten Schwalbe Ultremo ZX (ten jezdím i předku). Bohužel s dovozcem do ČR IMEXPO bývá potíž s dodacími lhůtami a případně i s nedodáním.
Potvrzení teze, že pláště o šířkách k 25mm a více si víc než 8,5bar nenechají líbit. To 23mm Ultremo snese 10bar, tedy jako jeho dospělá varianta.
Ty galusky od Viktorky píšou jen na 9bar a popis rozměrů maj přímo hroznej až zavádějící. Ale je to varianta k zatím nesehnatelnejm TUFO.
No a ty mý kusovky TUFO jsou prostě špica. Nejen, že jsou český a hmotnostně srovnatelný, ale daj se narvat až na 16bar. To neznamená, že se na takhle nahuštěnejch bude i pořád jezdit, jen to dost vypovídá o kvalitě.
Jo,jo. Vittorky jsou galdy pro dětský závodníky…O huštění plášťů různý šířky je toho napsáno mraky, ale pro běžný rekreačně sportovní ježdění a průměrnou kvalitu českýho asfaltu je celkem použitelná tahle tabulka :http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf
Já vím, watty jsou watty, ale z 20″ky na 16 bar musí z kopce brnět i mozek :)
Opět děkuji Míle či Mílovi za odkaz. Konečně někdo konstruktivní.
Omlouvám se, že se převážně zaměřuju jen na závodní koloběžky (do ostatních se snažím kecat minimálně). To „brnění“ předpokládám a je nutno vždy najít kompromis, ale pro závodníka je prioritou dosaženej čas a jakékoli nepohodlí se i běžně předpokládá. Tedy pokud nezhorší stabilitu tak, aby se na tom už nedalo jet, či to začlo bejt nebezpečný nad míru únosnosti. Navíc koloběžkový „maraton“ není etapák, kde i to pohodlí začne hrát svoji roli, nemluvě o těch ještě kratších (délkově i časově) distancích.
No a jak mezi řádky správně uvádíš „pro běžný ježdění“ je těch 10atm až až. Znovu však zdůrazňuju závod.
Jinak ale galuska má i pro běžný ježdění super adhezi a komfort jízdy, vlastnosti pro pláště nedosažitelné. Jen ty ceny a opravy!
Ahoj Fido,
Jak to vypadá s Kostkou na míru? Kdyby se našel někdo, kdo by se rád připojil, ať nápadem nebo třeba předběžným projevením zájmu o koloběžku : Pan Mrázek se chystá na 26″x26″ (tedy 571) silniční speciál. Materiál Al 7024, nášlap kompozit (při 35mm světlosti by to mohlo dělat cca 50mm podrážka nad asfaltem:) Zadní vidle na 74mm náboj, předek tuhá rovná hliníková vidle vlastní výroby 74mm nebo klasická karbonová triatlonová 100mm, atd..Ergo by to bylo něco mezi Plzeňskou a KB.
Ještě ke Kinetix nábojům – jsou to tuším jen zůžené American Classic Micro. Cyklo přední, tedy zadní na koloběžku, má jen 2 ložiska. Lehčí jsou Soul Kozaky :) Kdysi zapletená kola Kinetix Pro (viz recenze Dahonu zde) měla náboj 100mm, tak šla rovnou na moji kolobku. 14 špic vydrželo zhruba 6000km při mých 75kg, kolo bez náznaku rozcentrování. Pak praskaly jedna za druhou (možná i kvůli té široké nábě). Pro Petra – když na těchto kolech praskne špice, kolo vidlí projde jako nic – ráfek se do boku vychílí doslova jen o pár mm (malý průměr?tuhý ráfek?paired spokes?).
Otázka – jak by asi fungovaly nové Kinetix „odpružené“ náboje s elastomerem na pohlcení vysokofrekvenčních vybrací na koloběžce?
K tý 74mm Kinetix nábě:
ložiska jsou v ní 2×2=4 a to pro In-line brusle! Že konstrukčně stejný jsou ty American Clasics – souhlas. Asi stejná výrobní linka, či firma.
Ke kolobce s oběma velkýma (zde menšíma, triatlonovýma kolama). Už jsem k tomu Petrovi napsal článek se svým úhlem pohledu, ale zatím na něj nedošlo.
Zatím bych to pro naši Rollo-ligu neviděl jako přínos, spíš naopak. No a ten mix mezi geometrií plzeňských koloběžek a KickBike bych chtěl trošku specifikovat. Hlavně z hlediska prostoru pro jezdce! No a zajímala by mě i cena, protože sehnat lehký duralový 26″ (ETRTO 571mm) triatlonový kolo je skoro nemožný. Takže odhaduju karbony a finanční ránu, či průvan v peněžence.
No a na Kostku Fido tuning 4 je třeba ještě trošku vyčkat, ale galuskový ráfky už budou!
Kinetix Neutron náboj vyrábí Am. Classic pro Dahon, nyní Tern. Ložiska 688 micro, tedy ta u kolečkových bruslí méně používaná velikost, bývají 2 vpředu a 4 vzadu. Rozborka viz http://www.amclassic.com/documents/manuals/micro58_bearing_change.pdf. Pokud máš u 74mm Kinetixu 4, je to určitě krok vpřed, protože tyhle micra (tedy verze standart-nerez) zvlášť u 20″ kol toho moc nesnesou.
Ke kolobce : Prostor pro jezdce – u prototypu o 40mm méně předo-zadně mezi trubkou hlavovýho a dorazem paty než u KB. Odhadem do 190cm se 130mm představcem OOOK. Nášlap 360mm délka, vpředu šířka 85, vzadu 105..Nedořešeno – nejmenší nutná předozadní vzdálenost dorazu paty od zadního 26″ kola – oproti 20″ podstatně větší „překáživost“ lýtku, každý cm dozadu = zhruba o 1.4cm delší zadní vidle :( Vidím to tak na 50mm. Proč 2x 650c? Bezproblémové obutí, 1 náhradní duše či galda, 1 kolo.. 2×28″ nesympaticky větší rozvor se všemi nevýhodami, představce s negativním sklonem.. Triatlonové galuskové al ráfky ze skladových zásob aktuálně za pakatel, např. http://stores.ebay.com/Bens-Cycle-and-Fitness/_i.html?rt=nc&_nkw=velocity&_lns=1&_sid=12702733&_sticky=1&_trksid=p4634.c0.m14&_sop=2&_sc=1. (tedy v Čr ne :). Ambrosio Crono, Mavic Reflex atd. už těžko, ale do 400g třeba zrovna Escape od Velocity. A kdo si chce vytunit, na ebay sežene během pár týdnů díky odklonu od 650c a galusek třeba nové Corimy za trojku. I triatlonové vidle charakterem koloběžce sluší – menší nároky na boční tuhost, masivnější, nepruží, aero.. Tak nějak. Gratulace k ráfkům.
Ehmm…, s těma inlajnovýma ložiskama jsem tak trochu v mírném šoku ;)
2Miila:
„14 špic vydrželo zhruba 6000km při mých 75kg, kolo bez náznaku rozcentrování. Pak praskaly jedna za druhou (možná i kvůli té široké nábě).
=kde praskaly???
Otázka – jak by asi fungovaly nové Kinetix „odpružené“ náboje s elastomerem na pohlcení vysokofrekvenčních vybrací na koloběžce?
Můžu poprosit o odkaz na web, kde se ty „odpružený“ náby nabízejí, či přímo na výrobce? Zajímala by mne konstrukce.
Ahoj Fido, špice praskly u hlavy. Myslím, že 74mm náboj + samo domo redukce na 100 ( origo Kinetix už se neprodává :( ) by možná trochu pomohly.
http://www.pantourhub.com/
A jako bonus odkaz na 5.5kg KB :)
Tedy teď už ano : http://forum.runnersworld.de/forum/showthread.php?t=72340
2Miila:
Tak toho lehoučkýho KickBike z Tvýho odkazu jsem měl možnost v Gorlitzu vidět na vlastní oči. A to přední kolo je „těžkej“ celoduralák. Kdyby se našel odvážlivec a do předu si dal nízkej Lightweigt a do zadu Corimu (vše Carbon), tak pude ještě cca 400g níž.
Tak se omlouvám za mystifikaci.
Já prostě nijak dlouho nevydržím, abych věci detailně neprošťoural! No a tak jsem rozhodil i tu 74mm úzkou Kinetix nábu. No a ten druhý vnitřní zářez, kterej se jevil jako dvě ložiska vedle sebe byl jen optickej klam. Miila správně uvedl, že tato nába má ložiska dvě. Inlajnový rozměr sedí.
Ahoj Fido,
Ja se zas nedavno stoural ve starem prednim Am. Classic Micro 68. Rozperka bez zavitu? jak vyklepnout loziska? co to je za loziska? Aha, palcová R4, hmm, kde to sehnat?… Nakonec se mi podarilo zprovoznit vyrazeny predni kolo AmC Sprint 350. Naba jako nova, dve novy spice, tomu 350g rafku ted v Tatrach rad odpoustim jeho mirnou kopnutost :)
Kdyby mel nekdo zajem o jedno z prvnich AERO kol – Roval Vintage, zadni umrelo, predni rad posunu kolobezkarum. S galdou ma kolem 900g, na stari super stav, idealne pro damy ci juniory, na draze byly tusim do 65kg.
Omluva za hacky-carky, nemam k dispozici ceskou klavesnici.
Tak z týhle verze tuningu mi zbyly řidítka s představcem a bowdeny s lankama. Kdyby měl někdo zájem, tak se ozvěte.
Pro Fida: zajímalo by mě jaké řidítka byste preferoval pro závodní koloběžku. Děkuji za radu
No tady je rada velmi těžká. Vono totiž strašně záleží na tom, kdo je drží. Myslím, jak je ten jezdec stavěnej = poměry délek končetin a těla. Pořád jde o to kopání do řidítek. Krátký ruce, dlouhý nohy – nejhorší kombinace.
Výborně (vzhledově asi nikoli, i když …) to vychytal Alpo, pár holanďanů a druhá nejlepší francouzská veteránka na MS. No a ty Dedy se daj otočit i dozadu a přiupravit. Jen to chce atyp představec. Vono to má souvislost i s umístěním košíku a technologií pití na závodech.
Zaujaly mě právě řidítka, které uvádíte zde. Mám výšku 175cm tak nevím, aby náhodou nebyl nízko úchop. Nebo ty co jste měl v první verzi tohoto článku. Vím, že záleží na více věcech jak píšete výše, ale chtěl bych vědět Váš názor, které z těchto typů by byl vhodnější.
Znovu zdůrazňuju, že to není o názoru na konkrétní typ řidítek, ale o postavě jezdce (nepsal jsem pouze o jeho výšce, naopak), jeho postoji daném mimo jiné stavbou rámu a teprve potom o dolaďování daného délkou a sklonem představce, počtem podložek na krku vidlice pod ním. To vše včetně tvaru řidítek určuje jízdní pozici. Prostě to není „jen“ o těch řidítkách. Je nutno uvažovat v kontextech a souvislostech.
Vhodný typ je ten, který umožní optimální jízdní pozici, která je vždy kompromisem pro různé jízdní situace.
UNIVERSÁLNÍ IDEÁL NEEXISTUJE!
Je třeba zkoušet – testovat (to samozřejmě něco stojí), než se nalezne optimum. A to optimum není – znovu opakuji – UNIVERZÁLNÍ, ale pro každého může být a bývá různé.
Děkuji za odpověď. Ty řidítka s brzdami jak uvádíte zde ještě máte? popř. za jakou cenu.
Navigace pro komentáře