Jedním z nejčtenějších a také nejkomentovanějších článků našeho webu je ukázka tuningu koloběžky Kostka 28″ Laser star Racer od Jana Horáka, řečeného Fido. Náchodský koloběžkář neusnul na vavřínech a v jeho dílně se zrodila mírně inovovaná druhá verze, a jak v článku prozrazuje, chystá se i na další.
Text a foto: Jan „Fido“ Horák
Po delší době jsem se dostal k dalšímu, již dříve plánovanému vylepšení Racera od Kostky. Vše vázlo na sehnání těch mnou již dříve objevených, ergonomicky nedostižných řídítek Deda Chrononero LowRider šířky 46 cm (vnější rozměry). Tyhle „kozy“ nahradily dřívější sice o hodně lehčí, ale ne tak šikovně ergonomicky profilovaná řídítka značky Acor.
K nim jsem přidal další produkt od Acoru, svým sklonem 40° při délce 120 mm naprosto unikátní představec. (Pokud byste chtěli ještě delší představec – až 180 mm s jen o 5° menším sklonem 35°, ten Acor nabízí snad jako jediný výrobce na světě.)
Po konzultaci se svým – tehdy ještě budoucím – členem teamu jsem se rozhodl pro vyzkoušení přídavné brzdové páky (dal jsem ji na zadní brzdu), protože něco nerad zatracuju pokud to sám nevyzkouším. Je to opět velmi dobře ergonomicky tvarovaná lehoulinká cyklokrosová páčka, která neřeže do ruky ani při dlouhém brždění tak, jako hlavní brzdové páky na koncích řídítek. No a jako obvykle je opět od Acoru.
Ostatně on ten Acor mi připadá pro obyčejného Čecha jako skvělá volba, protože nabízí bezproblémovou funkčnost – tedy jinak řečeno kvalitu – za velmi přijatelný peníz. Dál se zde snoubí velmi nízká hmotnost s vynikající ergonomií a pro mne i pěkným designem. Pokud mě však někdo odkáže na obdobné díly jinam, budu rád, když si rozšířím obzory.
Čeho jsem dosáhl a čeho ještě dosáhnout chci?
Snížil jsem úchopy o dalších 5 cm, umožnil ergonomicky nepřekonatelné držení za zlomy řídítek (mimo jiné se jedná o vrtaný a velmi vhodně nakloněný windprofil s prolisy na bowden, které tak částečně vedou vnitřkem, nikoli o kulatou trubku). Jako bonus jsem koloběžku (na rozdíl od sebe, cha) nechal zhubnout o dalších cca 180 g. Nyní tak atakuje hranici hmotnosti 6,5 kg!
V brzké době připravuji tu největší bombu (Fido tuning 3) a splnění svého snu – posazení celé koloběžky na galusky. Opravdu na pravověrné galusky, nikoli pouhé „plášťovky“, a to i vzadu (na fotografii je jen pro názornost nasazena ta malá galuska na plášťovém ráfku, na který samozřejmě nepatří).
Mnohokrát za toto musím poděkovat firmě Tufo, která je na zakázku a testování vyrobila ze svého modelu pro sálovou cyklistiku. Galusky mají hmotnost sníženou na cca 205 g, mají směs pro silniční použití včetně ochrany „nárazníkem“ proti defektům. Už se na to testování tak klepu, že bych nejradši lítal venku s fénem a rozpouštěl sníh před barákem. Ne, to je nadsázka, jsem rád, že můžu zadarmo každý víkend na běžky!
Nechci předjímat, ale myslím, že cíle na ně kladené galusky s přehledem splní. Je to jednak jednoznačné snížení valivého odporu. Tady bude největší oříšek testování, aby se nalezla optimální hodnota pro různé povrchy závodních tratí a eliminovalo se případné odskakování v zatáčkách. Pole je však velmi široké. Rozpětí možného tlaku je od asi 5 bar, po neuvěřitelných 16 bar. Obecně má galuska nižší valivý odpor oproti plášti (nižší vnitřní tření mezi vnějším povrchem a duší) i při menším nahuštění a lépe drží svůj tvar – je odolnější oproti deformacím – hlavně oproti bočním silám, což je dáno její odlišnou konstrukcí.
Za druhé pak použitím galusek dosáhnu neoddiskutovatelného snížení hmotnosti kol hlavně na jejich obvodu (rotační hmoty, které působí proti zrychlování a jsou překážkou hlavně v kopcích). To snížení hmotnosti se týká i ráfků, protože galuskové ráfky jsou při obdobném profilu lehčí než plášťové. Z gruntu to tentokrát bude i s náboji, které budou, jak jinak, opět od Acoru.
Suma sumárum by to mohlo dát (pokud použiji i brzdy od Acoru) i 0,5 kg dolů, takže to bude s hmotností pod 6 kg nejlehčí Kostka na světě, a to s ocelovým rámem! A pokud si na ni stoupne i někdo jiný než já, tak bude i nejrychlejší.
Abych nezapomněl na ráfky, tak budou samozřejmě české a opět od Remerxu (možná i náboje, či celá kola, to se ještě ukáže). Tady je situace shodná s Acorem. Výborný poměr cena/kvalita, super vzhled a nízká skutečná, nejen katalogová, hmotnost.
Navíc pokud mi pan Kostka splní přání, tak by mohl být i Fido tuning 4 s novým ultra závodním vyztuženým rámem s pozměněnou geometrií pro trpaslíka s předním 26“ (650C) kolem. Snad je to na dobré cestě.
Takže koloběhu zdar!
Fido
32 komentáře
Navigace pro komentáře
Tak z týhle verze tuningu mi zbyly řidítka s představcem a bowdeny s lankama. Tedy nikoli brzdy. Řidítka asi použiju na novou kolobku. Takže stačí zadat název a určitě je seženete. Skladem jsou u Švece, jak vidím, aktuálně 2 kusy.
Představec za cenu 500,-Kč (konečná cena). Ale na ten se neptáte.
Navigace pro komentáře