Letošní počasí se mi nezdá být vůči koloběhu příliš nakloněné. Způsob léta byl po čapkovsku poněkud nešťastným a místo podzimu se v listopadu o slovo přihlásila zima. Nicméně začátek listopadu je také tradičně termínem konání veletrhu Sport Life na brněnském výstavišti, kde se objevily i nějaké ty zajímavé kolobky.
V době vydání tohoto článku Sport Life – nebo chcete-li Bike Brno, stejně je to jedno – končí, pojďme se tedy podívat na novinky v koloběžkách.
Pokud nejsem úplně slepý, našel jsem na výstavišti pouze dvě „echt“ koloběžkové firmy – Mibo a Kostku. Koloběžek sice Sport Life zažil více, ale promiňte mi, monstry typu Intrea a další, se stejnou konstrukcí a různým názvem (doplňte si sami Olpran, F-Line, Worker, Velamos, atd.), za kolobky na ježdění nepovažuji, takže se pojďme věnovat dvěma zmíněným firmám.
Berany duc!
O nové závodní kolobce Mibo Racek jsem už nějaký čas věděl, neměl jsem ale možnost si ji osobně prohlédnout a krátce projet, takže podrobnější info až nyní. Konečně někoho napadlo dát na koloběžku ta správná řidítka!
Základní charakteristika je tedy tato: velmi lehká (méně než 8 kg) závodní koloběžka s předním 28palcovým kolem, obutým do 23mm silničního pláště. Zadní kolo je osmnáctipalcové, opět s úzkým vysokotlakým pláštěm, zde ale v šířce 32 mm (menší šířky se nevyrábí nebo se velmi obtížně shání). Rám je ocelový, maximálně odlehčený – všimněte si například velmi úzkého stupátka. Přední vidlice je karbonová, brzdy čelisťové silniční, ze základní sady Shimano Sora.
To, co zcela bezpečně připoutá pozornost, je použití klasických beranů místo obvyklých rovných řidítek nebo vlaštovek. Výrobce zde navíc použil luxusnější verzi beranů s ergonomicky tvarovanou horní částí. Jak vidíte na snímku, klasické brzdové páky jsou doplněny ještě cyklokrosovými páčkami pro možnost brždění (či spíše přibržďování) v horním úchopu. Já bych se bez nich obešel, ale budiž.
Použití beranů každopádně hodnotím jako super nápad, ale rovnou podotýkám, že kdo to nezkusil, možná nepochopí. Mně, protože jsem na toto řízení zvyklý ze silničky, to připadlo hned přirozené. Na Rackovi jsem se projel doslova jen pár set metrů po hale výstaviště a musím říci, že jde o velmi svižnou kolobku. Malá hmotnost a mizivý valivý odpor plášťů se zkrátka musí okamžitě projevit. Stupačka má světlost čtyři centimetry, takže se stojná noha tak rychle neunaví. Rám sice trochu pruží, otázkou je, jak moc to bude vadit při závodním nasazení. Nemám to bohužel vyzkoušené, ale dovedu si velmi dobře představit ten svistot při zalehnutí na berany z pořádného kopce!
Bohužel, pohled na cenovku už není tak povzbuzující. Patnáct tisíc korun se mi zdá docela dost peněz i přesto, že jde o velmi výkonný stroj. Další info hledejte na stránkách výrobce.
Kostka pro děti
Na stánku Kostky bylo možné spatřit na vlastní oči, případně si vyzkoušet jednak nové odlehčené modely pro děti: Kostka Laser KID 16 a KID 20, a také byl prezentován mohutný cestovní stroj Laser Star 26/20 TOUR.
Mě ale nejvíc pobavilo, že můžu být inspirativní – nápad s použitím dětské sedačky Bobike Mini Plus na koloběžce jsem měl jako první v Česku já – viz článek. „Kostkové“ se museli vypořádat s uchycením na a-headové hlavové složení a dlužno dodat, že to udělali elegantně. Nechali zkrátka delší hlavovou trubku přední vidlice, nahoře dali tři centimetrové podložky a hned je prostor na montáž „Bobíka“.
Ještě jedna maličkost mě na stánku Kostky potěšila – všiml jsem si, že některé větší modely byly obuty do plášťů Schwalbe Marathon. Jako bych to nedoporučoval ve svojí dvojrecenzi modelů Laser Star 20 a 26, že ano?
Vzácné návštěvy
Na Sport Lifu jsem se také potkal s Petrem Vavrušou a Jirkou Ešnerem, tedy závodníky a výrobci koloběžek K-bike, kteří v Brně sice nevystavovali, což je možná škoda, ale zase mám díky jejich návštěvě nějaké „drby“ o chystaném modelu K7. Protože jsem občas nepřímo nařčen, že zbytečně moc píchám do vosího hnízda, napíšu jen to, co bylo řečeno a tentokrát se nebudu nic domnívat.
Takže konstrukce K7 je vymyšlená, nakreslená, poslední problémy s komponentovým osazením zejména předního kola jsou vyřešeny. Díly jsou na cestě do Zlína, ale… První prodejní kusy K7 se už letos do prodeje dát asi nestihnou. Nicméně z mého pohledu je to jako výhled na příští sezónu docela dobrá zpráva.
Chcete-li o K7 znát více drbů, navštivte nové diskusní fórum K-bike, které již pár týdnů funguje, a kde je možné vidět také pár fotek ze zákulisí vzniku K7.
Nová hvězda?
Bez nějakého humbuku spustil výrobu koloběžek také známý český výrobce jízdních kol Fort z Ústí nad Orlicí. Já jsem na to přišel v podstatě náhodou, už ani nevím, co jsem na webu Fortu hledal, nicméně našel jsem tam promo s názvem Je čas přezout. Nechci sem kopírovat jejich vtipný a graficky velmi zdařilý inzerát – není to košer z hlediska autorského práva, takže se podívejte sami na link. Zajímavostí je rozhodně hliníková konstrukce s ocelovou vidlicí, solidní hmotnost, ale třeba pro mě už hraniční nosnost. No a konečně velmi interesantní je také cena.
Recenze budou
Poslední informace dnešního newsletteru je o tom, že mám už nějaký čas díky vstřícnosti brněnské prodejny a půjčovny koloběžek otestován velmi zajímavý stroj Vella Speedboard a stejně tak na spadnutí je recenze dvojice skládacích hliníkových koloběžek Micro. Ale… Podzim je bohužel pro mě obdobím takříkajíc zvýšené pracovní zátěže, takže se musím věnovat tomu, co mě živí. Jelikož to koloběžky bohužel nejsou, buďte prosím trpěliví a vydržte cca do začátku prosince.
![]() |
Původní článek včetně diskuze na Lindnerovi.cz |