Patříte mezi majitele K-biku K5 nebo K6 a občas tak trochu závistivě zhlížíte na kolegy a lepé děvy, prohánějící model K7? Nevěšte hlavu, existuje poměrně snadná cesta, jak stroj se dvěma dvanáctipalcovými koly jednoduše proměnit v konfiguraci 16 + 12. Nestojí to ani moc peněz, ani to nedá mnoho práce.
Mojí první koloběžkou byl K-bike K6 – zde oslavná recenze, kterou příznivci tohoto webu – jak doufám – znají nazpaměť. Po nějakém čase jsem si chtěl vyzkoušet, jaké to je, drhnout stupátkem na sebemenší nerovnosti a vyměnil jsem rám za K5, což s plášti Schwalbe City Jet dávalo po zatížení světlost cca 3,5 cm. No a jak jsem stárnul a moudřel, řekl jsem si, že je na čase přestat blbnout a začít jezdit jako normální seriozní koloběžkář na něčem, co je trochu pohodlné. Letos v únoru se číslice mého věku přehoupla na hodnotu, která se už zaokrouhluje na padesát, což byl poslední kamínek do mozaiky rozhodování – bude K7! Moje hodná žena vyslyšela podivné přání a k narozeninám mi pořídila mírně kulhající koloběžku – viz následující fotografie.
Protože ale chci tento článek koncipovat jako návod pro případné zájemce o předělání K5 (nebo K6) na K-bike K7, pojďme se o tom pobavit pěkně po pořádku.
Co budete potřebovat
Jak už jsem uvedl, předělat lze K-bike K5 i K6, rozdíl v tom není nijaký. Ve Zlíně si nechte vyrobit sestavičku z předchozí fotografie. Přesně to je rám K7, vidlice K7, hlavové složení a přední a zadní čepy na V-brzdy. Plus přední blatník (to je ten velmi užitečný pásek potištěného plastu) a přední kolo (to je to větší) a – pokud tedy nemáte jiného dodavatele – také plášť a duši na přední kolo. Hlavové složení a čepy na V-brzdy byste čistě teoreticky mohli předělat z původní koloběžky, spíše to ale nezkoušejte. Obé je v rámu nalisované a úspěšná rozborka a sborka by se vám nemusela podařit. K tomu budete ještě potřebovat nějaký ten „kabelbinder“ neboli stahovací pásku na zkrocení neposedných bowdenů a dvě koncovky na lanka – nepatříte-li mezi týpky, které roztřepené lanko u brzdy hned tak nevzruší.
Kolik tahle sranda stojí, to bohužel přesně nevím. Žena mi to nechce říct, takže vzneste svůj dotaz na firmu K-bike. Odhadem by ale transakce měla „koštovat“ kolem 2 000 Kč.
Nic jiného potřebovat nebudete, všechno ostatní totiž sundáte z původní koloběžky. Na druhou stranu je to ale dobrý důvod k tuningu, takže pokud například nejste spokojeni s brzdami, je to ideální příležitost k pořízení nových bowdenů apod. Mimochodem, chcete-li zachovat původní bowdeny a lanka, buďte bez obav – jsou kompatibilní, resp. dostatečně dlouhé i na K7. Ta zase o tolik vyšší než K5/K6 není.
Po krátké demontáži, trvající bratru kolem půl hodinky, tedy dostanete hromádku komponent, které posléze bude třeba nasadit na nový rám.
Nebudu zde popisovat co a jak se montuje, jaké nářadí se používá a podobně. Sestavení koloběžky považuji za tak jednoduchou činnost, že ji musí zvládnout i ten největší intelektuál. Spoustu užitečných informací najdete na webu K-biku. Je zde i návod na seřízení brzd – to je asi nejobtížnější úkon, přečtěte si však třeba také poznámku o správném dotahování kol a jiné.
Já jsem samozřejmě děsně šikovný, takže jsem měl koloběžku nastrojenou raz dva – výsledek vypadá takto.
Návrat ke kořenům
U mě se ale montáž bez malých problémů neobešla. Původní brzdy Avid Single Digit 7 si totiž nerozuměly s čepy na přední vidlici. Ty jsou zde příliš blízko ke kolu, takže i když jsem dal pod špalky ty nejtenčí podložky, brzdy byly neakceptovatelně rozevřené. Při případném (čti „zcela běžném“) pádu na bok by to čelisti brzd zcela natvrdo odnesly, a navíc to vypadalo fakt blbě. Vzadu se zase Avidy ukázaly jako dlouhé (o tomto problému se obecně ví), takže co s tím? Sáhnout do zaprášeného regálu ve sklepě a vytáhnout původní brzdy Tektro…
Ano, kromě toho, že je přímo pro ně rám konstruován – takže zde nedochází k žádným problémům – jsou čelisti krásně schované v rámu a přes půdorys koloběžky nevyčnívá ani seřizovací šroubek, ani pružina, kterou jsem u Avidů mnohokrát „ukopl“. Takže jsem vlastně předělal jen lepší špalky.
A ještě poznámka: jak si můžete všimnout, ponechal jsem také původní „zakroucené“ vedení bowdenu přední brzdy. Mnozí mi radili, ať to dám napřímo, sám jsem s tím nějaký čas koketoval, nicméně z úcty k invenčnímu konstruktérovi (zdravím Petra Vavrušu!) a také proto, že je to jakýsi brand K-biku, jsem nechal původní vedení předního bowdenu. Navíc mi to brzdí naprosto v pohodě, takže racionální důvod ke změně vlastně ani nebyl. A jak se říká: kdo brzdí, nevyhrává…
To by bylo, aby nebyl tuning
No jo no, jsem trochu hračička. Koupil jsem červeně eloxované koncovky na brzdová lanka, koupil jsem také červeně eloxované šroubky na svůj karbonový košík lahve, namaloval jsem logo koloběžky a nechal jej vyřezat na plotru.
Tímto děkuji své kamarádce Aničce Kovářové, která je pravidelným dodavatelem polepů na naše rodinné stroje. Vy, kdož jste z Prostějova či okolí, zapamatujte si firmu Reklama Kovářová. Sídlí na „veterině“ na okraji města na výpadovce na Kostelec na Hané. Doporučuji!
Zbytky nevyhazujte!
Co nám to tu zbylo? V podstatě to stejné, co je třeba před přestavbou koupit od K-biku, ale v původních rozměrech K5 nebo K6. Trochu odřenější, trochu rezavější, ale stále funkční. Co s tím?
Vyhazovat se samozřejmě nic nebude. Bude další objednávka u K-biku na jedno chybějící kolo, a budou další díly na mírně nezvyklý tuning. Bude z toho dětské káčko pro naši dceru! Holka má v květnu šest let a potřebuje pořádný stroj. Jak bude na světě, samozřejmě se pochlubím. Zatím se kochejte Ká sedmičkou à la Petr Lindner pro rok 2011.