Koloběžkáři si občas přivodí specifické zranění – takzvaný „ukopnutý kotník“. V tomhle jsme asi mezi ostatními sportovci jedineční. Příčinou této nepříjemné bolístky bývá velmi často rychloupínák zadního kola, vyčnívající do boku. Podívejte se na řešení tohoto problému u strojů Yedoo Alloy Collection.
Ty takzvané „šroubovací“ rychloupínáky určitě znáte – používá je zejména na onom „kotníkově exponovaném“ zadním kole spousta výrobců. Místo vyčnívající páčky klasického rychloupínáku je zde zkrátka jen nižší podložka a šroub se utahuje inbusovým klíčem. To platí pro běžné náboje s dutou osou.
U většiny koloběžek hliníkové série Yedoo Alloy Collection musíte ale sáhnout po proprietálním čili speciálním firemním řešení v podobě takzvaných plochých šroubů. Kterých modelů se to týká? Jde o stroje Yedoo Friday, Frida & Fred, Dragstr, Rodstr a Trexx (u Trexxe pouze zadní kolo). Jen Wolfer (a přední kolo Trexxe) umožňuje použití běžných „šroubovacích“ rychloupínáků pro duté osy. Ale nebojte se, nebude to bolet, a nebude to ani drahé. Naopak.
Patnáct minut práce
Za 159 korun českých si tedy pořídíte balení Plochých šroubů Yedoo, které obsahuje sadu pro jedno kolo. K tomu budete potřebovat ještě 2mm a 5mm inbusový klíč. Ty „pětky“ inbusy doporučuji raději dva. Ale takové základní nářadí snad každý koloběžkář ve svojí výbavě má.
Balíček tedy obsahuje dva ploché šrouby, čtyři podložky a česko-anglicko-obrázkový návod k montáži. Ta je velmi jednoduchá. Nejprve je samozřejmě třeba sundat kolo z rámu a zahodit rychloupínák. Ne, dělám si legraci. Ten si uschovejte, může se vám hodit.
2mm inbusovým klíčem povolte „červíky“ na obou krytkách ložisek náboje, a krytky z osy sundejte.
Na oba konce osy nasaďte tenké kovové vymezovací podložky, které najdete v sadě Ploché šrouby Yedoo. Dále na své místo vraťte krytky ložisek a 2mm inbusem utáhněte aretační „červíky“. Máte-li ve svojí dílně momentový klíč, pracujte s doporučenou hodnotou utažení 2 Nm, jinak zkrátka utahujte decentně čili s citem.
Nyní už můžete kolo vrátit do patek vidlice a z každé strany do osy náboje našroubovat ploché šrouby Yedoo. Jak jsem psal výše, lépe se vám to bude dělat pomocí dvou inbusových klíčů 5 mm, kdy utahujete oba šrouby „proti sobě“. Opět, nemáte-li „momenťák“ (v tomto případě je hodnota 8 Nm), taktéž neutahujte „na krev“, ale citlivě tak, abyste šroub například při defektu dokázali zase povolit bez toho, aniž byste strhli hrany šestihranu. Nemusíte mít strach, že byste snad kolo ztratili za jízdy – to dobře drží usazené v patce vidlice i při běžném utažení šroubů – nemá šanci vypadnout.
No a to je vše! Po patnácti minutách práce na tomto mikrotuningu byste si už okopávat kotníky neměli. Tedy minimálně o neexistující páčku rychloupínáku nikoliv :-)
8 komentáře
Abych pravdu řek, tak netuším, proč v původním řešení nejsou ty podložky pod ty krytky a z jakého důvodu jsou při tomto řešení nutné, jsou-li vůbec nutné!
Přesně jak píše Fido, ty podložky pod prachovky bych tam nedával, hlavně pak k ložiskům může pronikat o to více bordelu… Jak je krásně vidět na fotce.
Čekal jsem, kdo si toho všimne. Je to takový povedený trik, jak přikrýt chybu v konstrukci něčím, co je tak super, že to každý musí mít (proč ne, myslím, že to bude fungovat) :)
Původní design podložek/krytek má jednu nectnost. Pokud se červík uvolní a vy znovu dotáhnete rychloupínák zadního kola (defekt, změna výšky závěsu,…), opře se podložka o vnější kroužek ložiska a kolo se během pár otáček zadře. Pokud v kapse nemáte dvojku imbus, musíte domů koloběžku donést, nebo jet s povoleným zadním kolem. Nejspíš nejsem jediný, kdo má takovou zkušenost – no a tahle úprava není úplně košer, ale tento problém vyřeší. Za kryt se dostane více nečistot, ale díky větší mezeře zase vypadnou a ložisku neublíží.
Tak se opravím. Podložky jsou z jednoho prostého důvodu, osa náboje trochu leze ven z patky, z náboje jí vyčuhuje víc než je šířka patky v daném místě. Při použití rychloupínáku to nevadí, do něj se to schová, ale do podložky co je pod tím šroubem to nezaleze. Dalo by se to řešit trochu silnější podložkou pod šroubem, ve které by bylo vybrání, kam by se ten vyučující kousek osy schoval…
A nebo pilníkem! Co přesahuje přes patku je víceméně navíc a o nic se to neopírá. Takže z každý strany upilovat kousek osičky.
Existuje niečo také aj na mezeq new/mula?
Zdravím koloběžkáře, rád bych se pokusil vysvětlit použití těch vymezovacích podložek: Po zkušenostech uživatelů jsme zjistili, že uživatelé (logicky) běžně nemají doma momentový klíč, aby dodrželi doporučený utahovací moment. Takže šrouby příliš dotahují, protože díky inbusovým klíčům dokážou vyvinout větší sílu (pákou) než při běžném dotahování rychloupínákem. Pak docházelo k borcení stěn hliníkových krytek v místě styku s vnitřní částí ložiska (=ten „váleček“, který je nasazen na ose kola a po něm jezdí ložiskové „kuličky“). Krytky začaly dřít o prachovky ložisek (ty plastové boky uzavírající/utěsňující ložiska) a zjednodušeně psáno „kolečko už se tak hezky netočilo“. Tyto vymezovací podložky zabrání tomu borcení krytek. Pro další výrobu jsme s výrobcem nábojů vyřešili tuto problematiku tím, že na těch krytkách nebudou gumové „O“ kroužky resp. nebude tam to vybrání pro gumové „O“ kroužky, protože právě díky tomu vybrání se krytka při vyšším dotažení bortila. Použití „O“ kroužků je v tomto případě stejně zbytečné, protože běžně používáme utěsněná ložiska a pro aretaci krytek (aby samovolně nevypadávaly) jsou tam „červíky“. Čili až budou mít koloběžky tyto úpravy nábojů, použití vymezovacích podložek nebude třeba. Snad jsem vám tuto problematiku vysvětlil dostatečně pro pochopení každého a kdyby ne, Fido vám to objasní :). Mějte se krásně
Já měl bohužel tu smůlu a střed se mi podařilo přetáhnout i rychloupínákem a to už při prvním půjčení z půjčovny (když se uvolní červík, není to takový problém). Krytka se začala dotýkat hliníkového těla náboje a kolo se točilo hodně ztuha, za hlasitého pískání. Domů jsem musel jet s povoleným kolem ve vidlici. Dojem z jinak skvělé koloběžky mi to zkazilo natolik, že jsem skončil u Kickbike, kde jsou středy robustnější konstrukce.
Vážím si toho, že se k tomu Yedoo postavilo čelem!