Koloběžky je možné rozdělit do několika kategorií. Sportovní, závodní, trekové, terénní, městské, a třeba také… stylové. Ne, nejde o prakticky nepoužitelné výstřelky šílených designérů, nýbrž o stroje určené k běžnému používání, ozvláštněné zajímavými prvky. Alespoň Morxes Habana takovou stylovou koloběžkou je.
Na první pohled
Jelikož Morxes lze označit jako specialistu na velké koloběžky (s výjimkou modelu Strada), nelze se divit tomu, že také Habana představuje stroj, který náleží do této kategorie. Minimálně parametry, jako je přední šestadvaceti a zadní 20palcové kolo by vás o tom – spolu s celkovými rozměry koloběžky – měly přesvědčit.
Ona stylovost pak spočívá ve využití kol s bubnovými brzdami, obutých do lehce balónových plášťů s bílými boky, a zvláště pak řídítek à la „paní radová“ s „pseudokorkovými“ gripy. V případě testovaného kusu pak ještě dodává punc retro designu barva rámu ve slonové kosti. Habanu si ale můžete pořídit také v červené nebo černé barvě rámu.
Konstrukce
Rám Habany, to je „klasická“ trubková konstrukce Morxesu s typickými příhradovými příčníky v krku. Jedná se o de facto stejný rám jako u modelu Vendeta, rozdíl je pouze v návarcích na zadní vidlici, které jsou upravené pro bubnové brzdy.
Jak už jste na Přibližovadlech mohli číst v dřívějších recenzích strojů značky Morxes, jde o velmi pevnou konstrukci, která ani přes poměrně velké množství materiálu není zbytečně těžká. Ano, „na vině“ je – jak jinak u Morxesu – použití jednopalcových chrom-molybdenových trubek s tenkou stěnou. Habana je tedy po pravdě těžší nežli sportovní modely této značky, problém však není v rámu, ale v použitých komponentách, konkrétně kolech (viz dále v článku).
Světlost 50 mm čili výška nášlapu „o palec výš“, tedy cca 75 mm, představuje v této kategorii obvyklou – dobrou nebo chcete-li správnou – hodnotu. Koloběžka zvládne běžné nerovnosti bez škrtání, jezdil jsem s ní i v lehkém terénu a neměl jsem nejmenší problém. Je také pravda, že reálná světlost je, podle hmotnosti jezdce, o pár milimetrů nižší, protože použité 1,75″ pláště zkrátka něco málo „propruží“. Ale o tom více až v části Jízdní vlastnosti.
Prostoru pro jezdce je učiněno zadost, byť kolmo na stupátko navázané a zvolna stoupající prohnutí krku, dává méně místa pro kolena než například poslední modely konkurenční Kostky.
Na rozměry stupátka si rozhodně nemůžete stěžovat, šířka 120 mm vzadu a o centimetr méně vpředu, stejně jako délka 370 mm, nabízí pohodlný postoj i těm uživatelům, kterým z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje úzký či krátký (nebo úzký a krátký) nášlap. Stupátko je uprostřed opatřeno protiskluzovou páskou, bez které bych se osobně obešel, ale budiž – věřím, že mnoha koloběžkářům to takto vyhovuje.
Mimochodem, ona pohodlná šířka nášlapu je daná také použitím 100mm zadního náboje, což je technický parametr, na kterém Morxes lpí u všech svých velkých koloběžek – a v případě Habany je to dané také použitím bubnové brzdy, respektive náboje s integrovanou bubnovou brzdou. U stylové Habany mi šířka zadní stavby tak nevadí jako u sportovních koloběžek Morxesu, nicméně nemohu zapřít, že jsem při testování párkrát kontakt se svým kotníkem bolestivě pocítil…
Komponenty
Nejvíce „do očí bijící“ jsou na Morxesu Habana řídítka, začnu tedy jimi. Výrobce tento model osadil hliníkovými vlaštovkami od firmy Ergotec s šířkou 64 cm. Specifické prohnutí s úchopem v úhlu cca 45 stupňů dodává patřičný retro vzhled, ale také výbornou ergonomii. Přiznám se, že když před třemi lety jela parta bláznů na koloběžkách Tour de France – a vyrazili právě s podobnými řídítky à la „paní radová“ –, nechápal jsem to. Protože jsem si jízdu na takto vybaveném stroji nevyzkoušel… moje chyba.
Aniž bych chtěl předbíhat kapitolu Jízdní vlastnosti, musím hned zde uvést, jak se jezdí s takovými řídítky. Skvěle! Ruce mají téměř naprosto přirozenou polohu, na koloběžce nemáte dopředu natažený postoj, nýbrž jste jen lehce předkloněni. Díky vzdálení úchopu dál od osy předního kola se také relativně zvětšuje prostor pro jezdce, nemluvě o mírném posunutí těžiště koloběžkáře dozadu. Osobně musím konstatovat, že jsem byl z řídítek Habany naprosto nadšen!
V rámci usnadnění pohodlného postoje použil výrobce stavitelný 100mm představec. Jde opět o hliníkový Ergotec s možností náklonu v rozmezí 0–60 stupňů.
Ergonomické gripy Duracork také pochází z dílen Ergotecu. Onen Duracork sice vypadá jako korek, jde však o nějaký druh plastu (tipoval bych na nějaký druh silikonu), snad i skutečně vyplněný korkovou drtí. Ať je však složení jakékoliv, jisté je, že gripy jsou dobře tvarované a díky svojí příjemné „měkkosti“ poskytují výborný úchop a značnou míru tlumení jemných vibrací. Na téhle koloběžce rozhodně nebudete potřebovat gelové cyklorukavice…
Jsme-li u gripů, všimněte si brzdových páček. Ty náleží do sady s bubnovými brzdami Sturmey-Archer X-FD. Páčky nemají nijak zvlášť ergonomický tvar, ale jsou poměrně dlouhé a ze spodní strany opatřené pogumováním. Pozor! Zde se odhaluje jedna nevýhoda řídítek, použitých na Habaně. Pokud vám totiž koloběžka spadne na bok, na 99 % zachytí ránu právě brzdová páčka. A ohne se… Ač nejsem nijak velkým příznivcem stojánků na koloběžkách, pak zrovna Habana by si jej, minimálně z tohoto důvodu, zasloužila. A stylovosti koloběžky by to dodalo ještě více, to se sluší dodat též.
Pojďme k brzdám a posléze ke kolům Morxesu Habana. Bubnové brzdy Sturmey-Archer X-FD s průměrem bubnu 70 mm představují – jak to říci… trochu kontroverzní prvek této koloběžky.
Proč jsou použité bubnové brzdy kontroverzním prvkem? Ano, dobře vypadají, alespoň mě se líbí velmi. Jsou také v podstatě bezúdržbové a čisté. Jak čisté? Otřeli jste se někdy – zvláště po jízdě v mokru – o ráfek stroje, vybaveného běžnými „Véčky“? Asi nemusím dál pokračovat, jen dodám, že tohle u „bubnů“ nehrozí. Ale…
Hmotnost 770 gramů jedné brzdy, to je jeden z faktorů (spolu s ráfky, výpletem, plášti a stavitelným představcem), který negativně ovlivňuje vyšší hmotnost této koloběžky. Jedenáct kilogramů je na stroj této velikostní kategorie dost. Budeme-li to ale brát jako jakousi daň ze stylovosti – alespoň já to tak přijímám –, pak je tu ještě jedna nepříjemná skutečnost. Tyhle „bubnovky“ zrovna moc nevynikají brzdovým výkonem.
Pokud na Habanu přesednete (přestoupíte správněji) z jakékoliv koloběžky, vybavené dobře seřízenými V-brzdami, velmi rychle zjistíte, jak jsou bubnové brzdy Sturmey-Archer X-FD „měkké“. Zkrátka stisknete brzdovou páčku a předpokládané zpomalení se nekoná. Tedy ono se koná, ale asi tak třikrát pomaleji. Tyhle brzdy mají jak velmi pomalý nástup, tak i malou celkovou účinnost. Až tedy pojedete vyšší rychlostí, řekněme od čtyřicítky výš, dávejte si pozor na to, abyste před sebou měli dostatek místa pro brzdnou dráhu.
A ještě musím doplnit jednu „možnou“ nevýhodu, kterou mají kola, vybavená náboji-brzdami Sturmey-Archer X-FD – méně pohodlné sundávání kol při přepravě například autem. Náboje s průmyslovými ložisky totiž nemají rychloupínáky, ale klasické matice na patnáctku klíč. Lanka brzd se naštěstí, máte-li je pro tento účel „předseřízené“, dají odpojit bez použití nářadí.
A ještě poslední věc: pozor – vzhledem k vedení bowdenů jsou oproti běžným zvyklostem přehozené páčky – přední brzda je vpravo, zadní vlevo.
Vzhledem k tomu, že „bubnovky“ mají otvory pro 36 drátů, jsou pochopitelně stejným počtem nerezových „špic“ vypletena i kola, přičemž klasický křížený výplet je s ohledem na použitý typ brzd nutností. Dvoukomorové ráfky šíře 18 mm s nýtovanými otvory pro niple, obrandované jako Morxes, dodal tuzemský Remerx. Obutí pak pochází od Continentalu, konkrétně jde o pláště Tour Ride s šířkou 1,75″ a víceméně trekovým nebo řekneme univerzálním vzorkem.
Jízdní vlastnosti
O výborných řídítkách a poněkud horších brzdách jsem již psal, pojďme tedy k takříkajíc obecným jízdním vlastnostem. Ano, psal jsem také o mírném „propružení“ po zatížení jezdcem, které pochází od plášťů s maximem huštění 4 bary. Jakkoliv má Habana velmi pevný rám, koloběžka jako celek mírně pruží právě díky relativně širokým „málofoukatelným“ plášťům. Každý sportovní koloběžkář neřkuli závodník, by nad takovým strojem ohrnul nos, to naprosto chápu. Habana ale není koncipovaná jako sportovní stroj, nýbrž jako pohodář pro klidné dupání do asfaltu (a nejen do něj). Z tohoto pohledu mírné pružení hodnotím naopak jako kladnou vlastnost, která zvyšuje komfort jízdy. Ostatně já jsem to ocenil při testování v rehabilitaci po dvojité fraktuře metacarpu malíčku pravé ruky. Čistě sportovní tvrdý stroj bych týden po sundání sádry fakt asi nedal…
Rám a vidlice s geometrií Morxesu Vendeta výborně vede stopu jak při vyšších rychlostech, tak i v případě manévrování při pomalé jízdě – nicméně zde je třeba si uvědomit, že Habana je docela dlouhá koloběžka, a pro nějaké kličkování mezi chodci na přeplněném chodníku úplně nejvhodnější není. Každopádně výborně si vede také na zpevněných lesních a polních cestách – z toho nemusíte mít vůbec obavy – nějakou tu „terénní“ vložku si není třeba odepírat.
Celkové hodnocení
Jak jsem psal v úvodu, na koloběžku Morxes Habana rozhodně nelze pohlížet jako na designovku s omezeným využitím. Jde o plnohodnotnou velkou kolobrndu, která zejména na kratších trasách (čímž myslím cca do 15–30 km) poskytne jezdci požitek z jízdy s nebývalým komfortem. Samozřejmě, vyšší hmotnost a použité pláště vás donutí vydat více energie nežli na čistě sportovním stroji – ale to byste měli vědět dříve, nežli si Habanu budete pořizovat.
Mimochodem, pokud byste pokukovali po jakési kombinaci sportovní a stylové koloběžky, pak Morxes má v nabídce ještě model Varadero, u nějž je přední kolo osmadvacetipalcové s obutím o šíři 1,25″.
Mám-li vyslovit finální závěr, pak i přes výše popsané (a níže shrnuté) zápory Habanu hodnotím jako výbornou stylovou koloběžku, s níž naděláte spoustu parády a zároveň se výborně svezete. A o tom to je…
Plusy a minusy
celkový design
pevný rám s dobře navrženou geometrií
skvělá řídítka
výborné jízdní vlastnosti
…ale
slabý brzdový výkon
trochu chybí stojánek
Konkurence
De facto jedinou sériově vyráběnou konkurencí Morxesu Habana, je Kickbike Cruise Max 20, u kterého to finové ještě více „napálili“ s řídítky a skutečně balónovými plášti. Cruise Max je díky hliníkovému rámu lehčí nežli Habana a také je levnější. Pokud bych ale měl hodnotit design, pak Habana je z mého pohledu jednoznačně stylovější.
Ještě si ale neodpustím jednu poznámku: Podobně „vystajlovaný“ stroj lze v rámci vlastního tuningu vytvořit z v podstatě jakékoliv velké koloběžky. Projdou-li vám širší pláště vidlicemi (jakože by to v 99 % případů neměl být problém), pak se jedná jen o vhodný výběr komponent. Nicméně Morxes to udělal za vás a to se také cení…
Cenové srovnání
(k datu 3. 7. 2016, ceny uváděné výrobci /dovozci/)
Morxes Habana | 18 500 Kč
Kickbike Cruise Max | 12 500 Kč
Výrobce
CONSIGLIERE a.s.
Hněvotín 530
783 47 Hněvotín
tel.: +420 588 208 337
e-mail: info@morxes.com
Cena
ke dni 3. července 2016
18 500 Kč
3 komentáře
Chválu řídítek docela chápu. Svez jsem se na podobných řídítkách a komfort je zřejmý. Ale když se například podíváte zepředu na koloběžku vybavenou BMX řídítky, tak vidíte madla vyhnutá nahoru – z ergonomického hlediska úplný nesmysl. Přesto se používají u většiny malých a středních koloběžek. Setrvačnost je obrovská – prostě se převzala z kol a nikdo neřešil to, že na koloběžce se poklopí hodně dopředu. Tím se čátečně původní prohnutí dozadu změní na prohnutí vzhůru – nikomu to nevadí.
Zdravím, Petře. Prosím, trochu z jiného soudku. Všiml jsem si u několika recenzí, že používáš FiveFingers na kolobce. Ač sám jejich velmi spokojený uživatel, na kolobku jsem je ještě nikdy nevzal. Ptám se, jak dobře se s nimi jezdí/dupe/odráží. Jaká to má specifika. Vím, že spodek je takřka nezničitelný, nicméně je to na nich znát, jsou poškrábané, či ještě nějaké další poznatky? Děkuji.
Aki.Lee: Jezdí se v nich úplně skvěle… :-) Tím, jak mají tenkou podrážku, neztrácíš energii při odrazu. Jsou lehké, na noze je necítíš, ale to určitě znáš. Doporučuju vyzkoušet – já v nich kromě terénu a mokra jezdím na kolobce pořád.