Když už mě půlka brněnské „koloběžkářské obce“ viděla válet se na zemi po sklopení řídítek Rebela při přejezdu příčného prahu, měl bych k tomu také něco napsat. Vysoká řídítka zkrátka obecně potřebují silnější dotažení než například běžné vlaštovky. Jak docílit toho, aby se vám samovolně neprotáčela?
Chystáte svůj stroj pro nastalou sezónu a vzpomněli jste si, že vás loni zlobila samovolně se sklápějící řídítka? Ano, to je velmi nepříjemná a také poměrně nebezpečná závada, vyskytující se občas u koloběžek (ale i kol) s vysokými řídítky, která jejich majitelé navíc ještě mívají velmi často také až brutálně položená dopředu. Příkladem budiž stroj plzeňského borce Bennyho.
Dobře si vzpomínám, že jsem se s problémem protáčejících se řídítek setkal před časem u K-biku, nicméně jeho vlaštovky jsou ještě nízké oproti patrně největšímu současnému extrému – Rebelovi od Kostky, jehož řídítka jsou vysoká rovných 30 centimetrů…
Silou, ale s citem
Jestliže jsem nejprve zmínil K-bike, musím upřesnit, jak to ve skutečnosti bylo. Můj první a myslím ještě i druhý stroj této značky měl představec a řídítka lakovaná matnou – jak jinak než černou – barvou. A neprotáčela se. Pak jsem koupil K7 ženě a najednou se tento problém objevil. Ovšem pozor – představec byl tentokrát opatřený lesklou barvou, a dlužno dodat, že nejen vně svého povrchu, ale také vevnitř v místech dotyku s řídítky.
Než se pustím do popisu nápravy samovolně se sklápějících řídítek, rád bych čtenáře lehce varoval. Jestli si myslíte, že problém zmizí tak, že na inbusový klíč nasadíte metrovou trubku a budete po ní „hópat“ celou vahou, pak jste na omylu. Přílišným dotažením můžete za prvé strhnout závit v představci nebo za druhé vám může některá část představce prasknout. Ne nadarmo bývá na těchto a podobných komponentách natištěn doporučený kroutící moment pro utahování šroubů, a ten nebývá obvykle nijak přehnaně velký.
I přesto u vysokých řídítek dotahujte představec větší silou než rovná řídítka nebo nízké vlaštovky. Dotahujte ale jen tak, jak vám dovolí krátká páčka běžného inbusového klíče nebo cyklistického multiklíče. Po pár prvních kilometrech dotažení zopakujte, což udělejte znovu třeba po padesáti a dalších sto kilometrech. Ještě před tím však…
Pryč s barvou!
Sežeňte si pilník a opilujte barvu z vnitřních ploch představce! Čistý hliník na hliníku nebo hliník na oceli má totiž mnohem vyšší tření nežli hliník či ocel vůči lesklé barvě nebo dokonce barva na barvě.
Pilník použijte jak na pevné části představce, nasazené na krku řídítek, tak i na vnější šroubovací půlobjímku. Ta má navíc obvykle větší styčnou plochu, takže její obroušení „na plech“ je ještě důležitější.
Nemáte-li pilník, můžete to zkusit i „šmirglpapírem“, nicméně asi se více nadřete. Pilník to zkrátka jistí. Pokud je velká vrstva barvy i na řídítkách, obrušte i jejich styčnou plochu s představcem – nic tím nezkazíte.
Tím ale tato záchranná akce nekončí. Skočte do koupelny pro zubní pastu a natřete jí styčné plochy představce a řídítek… Cože? Autor se zbláznil? Nikoliv! Zubní pasta zde funguje jako pro každého dostupná náhražka speciální pasty, kterou dostanete v lepších cykloprodejnách, a jež se používá pro stejný účel hlavně u karbonových komponent (ty totiž nelze dotáhnout „na krev“, protože by mohly prasknout). Zubní pasta je zkrátka taková lidová brusná pasta. Jako byste mezi řídítka a představec vložili jemný smirkový papír. Oboustranný ale…
Zubní pasta je starý cyklistický fígl, který funguje – to je ověřeno mnoha použitími nejen na řídítkách, ale také třeba na samovolně se zasunujících sedlovkách. Takže namazat, silně dotáhnout, ale opakuji – nepřetáhnout – a můžete vyrazit.
Budete-li po čase z jakéhokoliv důvodu řídítka demontovat, před opětovnou instalací očistěte zaschlé zbytky pasty (jak jinak, než obyčejnou vodou) a styčné plochy namažte čerstvou pastou znovu.
Jak to bylo s Rebelem?
Můj silvestrovský pád (s nulou alkoholu – podotýkám) na Rebelu zavinilo pravděpodobně jednak to, že jsem řídítka po pár kilometrech nedotáhl – stroj byl naprosto nový, byla to první vyjížďka. Druhak dávám vinu též barvě uvnitř představce.
Kostkovic hanušovická továrna ale naštěstí slyší na hlasy testerů a připomínky zákazníků, takže řídítka nově osazuje pojistným čepem, díky kterému se nesklopí ani při povoleném představci. Více u dokončení recenze koloběžky Kostka Rebel, která bude hned jak se paní zima trochu umoudří – ještě pár kilometrů před finálním verdiktem bych přece jenom rád najezdil.
6 komentáře
Dobrej nápad. Taky to řeší chemopren, ale ta pasta vypadá líp. Na to obrušování pozor, aby seděly průměry, no a vložení, byť jednostrannýho jemnýho lapovacího, či lakýrenskýho šmirglu vyřeší i sic nesmyslné, ale bohužel časté pokusy dát do silničního představce řidítka z horského kola, tam neseděj ty průměry už konstrukčně!
Petře, dík za tip, zrovna jsem přemýšlel, co s protáčejícími řidítky. Obrousit elox mě nenapadlo, přitom je to tak logické:-)
Ad Fido: ty různé průměry se mi nezdají, silničních 31,8mm je větších nebo menších než horských 31,8mm?
Ono v OS existuje (i když dnes už minimálně) pro silnici 31,6mm, stejně jako ve standartním rozměru je bikových 25,4mm a silničních 26mm :)
Tak, tak. Právě ten standard 25,4mm pro MTB a 26mm léta pro silnici nadělal nejvíc paseky.
Tak myslel jsem si, ze se me tento problem netyka, dokud jsem neseskocil se svoji Kostkou Hill Cross, ktera ma vysoka BMX riditka z chodniku na silnici. Kolobka byla nova, jednalo se o druhou jizdu. Samozrejme jsem zapomel dotahnout vsechny srouby a proto jsem se hned po dopadu valel na zemi. Timto dekuji za super navod jak temto osemetnym padum zabranit.
Ahoj k te K7 objednal jsem si ji vcetne T8(Tuning: Duralová řidítka+pryž.gripy) a na riditkach jsou drazky takze zadny problem s protacenim.