Značku Oxelo coby jeden z brandů francouzského řetězce Decathlon jsme už na Přibližovadlech představili v testu skládací koloběžky Oxelo Town 7. Byť Oxelo vyrábí také například brusle či skejty, nás samozřejmě zajímají kolobrndy – a tentokrát jsme sáhli po nejvyšším modelu „pro dospělé“ – Oxelo Town 9 EF.
Prolog
Pokud jste četli recenzi nižšího modelu Oxelo Town 7 (jestliže ne, napravit to můžete zde) nebo koloběžky této značky máte ve svém hledáčku, nemůže vám na první pohled uniknout velká podobnost sedmičky a devítky. Ne, skutečně nehodlám ztrácet váš ani svůj čas popisováním něčeho, co už tady bylo. Obě Oxela se sice od sebe liší víceméně pouze v detailech, ty však na užitnou hodnotu mají poměrně zásadní vliv – tento test tedy beze smyslu není. I přesto budu v následujícím textu často odkazovat na loňskou recenzi, což mi, doufám, nebudete mít za zlé.
Konstrukce
Základ konstrukce je naprosto shodný s Oxelem Town 7 – z jednoho kusu hliníkového profilu je vyrobeno jak stupátko s integrovanou zadní vidlicí, tak i plynule se zvedající přední „nos“ koloběžky. Uvnitř něj je uložena druhá hlavní část stroje – hlavové složení a skládací mechanismus. Skládání typu Easy Fold je také naprosto stejné jako u Oxela 7, stačí silněji šlápnout na aretační tlačítko na vrcholu „nosu“ a koloběžka se vám doslova složí k nohám. Mrkněte na video:
Oba modely mají shodné také rozměry, devítka je však z důvodů, které si ještě popíšeme, o 700 gramů těžší. Zde si nemohu odpustit poznámku, že šestikilová hliníková skládačka už atakuje hranici akceptovatelnosti vyšší hmotnosti. Například váha větších K-biků, tedy „poctivých“ malých koloběžek na nafukovacích kolech, se pohybuje kolem šesti až sedmi kilogramů, Rebel od Kostky je s hmotností 5,6 kg dokonce ještě lehčí.
Proč mi vadí vyšší hmotnost u skládačky, která nemá žádné sportovní ambice a nepředpokládá se tedy, že na ní budou její uživatelé trávit dlouhé hodiny při zdolávání desítek až stovek kilometrů? Jednoduše proto, že ji budete často přenášet v rukou… při přepravování v MHD, při ukládání do kufru auta i během dalších „transportních“ činností. Útěchou budiž tzv. režim Trolley, v němž lze složenou koloběžku s jedním kolečkem na zemi vézt za sebou.
Stejně jako u předchozího testovaného modelu musím u Oxela 9 pochválit předsazená řídítka s nahoře ohnutým představcem, díky nimž má jezdec k dispozici větší prostor. Nejvyšší model má navíc na trubce natištěnou stupnici, která zjednodušuje přesné nastavení výšky řídítek. Tato funkce se hodí zejména tehdy, pokud se na jedné kolobrndě střídají uživatelé rozličných postav, jinak řečeno celá rodina. Černý lak představce se ale bohužel při zasouvání a vysouvání odírá. I když se jedná o kosmetickou vadu, dobře to nepůsobí.
Stručný popis koloběžky Oxelo Town 9 EF bychom měli za sebou. Jak jste si jistě všimli, zatím se de facto ničím neliší od modelu číslo sedm. V čem jsou tedy ony rozdíly? Začněme shora. 405 mm široká skládací řídítka mají jiné gripy – ergonomicky tvarované a hlavně měkké nebo chcete-li „odpružené“. To je důležitá vlastnost u koloběžky s tvrdými polyuretanovými koly, která přenášejí veškeré vibrace z nerovností jízdního povrchu do řídítek. U modelu Oxelo Town 7 jsem si právě na nevhodné gripy oprávněně stěžoval, zde je naopak výběr gripů ideální – umožňují jistý úchop a zároveň účinně tlumí chvění.
A copak to máme na řídítkách navíc? Brzdovou páčku! Nebojte se, klasika skládacích hliníkových koloběžek – blatníková brzda – je přítomná i zde. Ona páčka ovládá druhou „brzdu“, která ale stejně jako její kolegyně působí na zadní kolo. Slovo brzda je v minulé větě v uvozovkách zcela záměrně. Páčka totiž přenáší přes bowden sílu vašich prstů na přítlačnou destičku uvnitř zadní vidlice, přičemž plocha, kterou se destička dotýká kola, má sotva půl čtverečního centimetru. Přeloženo do srozumitelné řeči to znamená, že účinnost této brzdy je velmi malá.
Pokud si dobře vzpomínáte, u Oxela 7 jsem kritizoval také nijak oslnivý výkon blatníkové brzdy. A zde se situace opakuje. Sečteno a podtrženo – u Oxela 9 máte sice dvě brzdy, obě ale působí na jedno (zadní) kolo a ani jedna z nich nevyniká vysokou účinností. Oxelo 9 tak sice brzdí řekněme 1,5× lépe nežli sedmička, přesto bych vám nedoporučoval, například ve sjezdech, nechat tento stroj dosáhnout rychlosti větší než je ta, při níž jste si jisti, že bez úrazu vystoupíte.
Co dalšího je u devítky jiného? V souvislosti s brzdami jsem nezmínil mírně odlišná 20cm kolečka. Jednak si všimnete změny designu loukotí – podle mého vkusu zde elegantnějšího – a také jiného, polyuretanového obutí. „Pláště“ připomínají nízkoprofilové gumy sportovních aut – jsou širší a nižší. Osobně se domnívám, že plošší profil zde byl zvolen mimo jiné také kvůli zadní páčkové brzdě, ale od výrobce to potvrzeno nemám. Každopádně na jízdních vlastnostech rozdíl zcela jistě nepoznáte, a to, že kola Oxela 9 prostě vypadají lépe, vás může jen těšit.
Byť polyuretanové obutí nijak zvlášť nepruží, přece jen by mohlo mít snížení profilu negativní vliv na pohlcování vibrací. Ale nemá… Přesněji, pokud má, tak to není poznat, protože tento stroj je vybaven odpruženou přední vidlicí a zadním kolem usazeným v pružném lůžku! Pojďme se na to podívat blíže.
Červený vlnovec mezi přední vidlicí a hlavovou trubkou jste jistě na fotografiích zaznamenali. Ano, právě zde je ukryt teleskopický pružicí mechanismus. Nemusíte však mít obavy z toho, že byste si při jízdě na Oxelu 9 připadali jako na houpačce. Pružina je poměrně silná – v podstatě ji nejlépe využijí těžší jezdci, případně najde uplatnění při jízdě ve dvou (o tom dále v článku) – a přední pružení zároveň nevykazuje nijak přehnaný zdvih, neboť se zanořuje maximálně o cca 3–4 cm. Při odrazu tedy rozhodně nedochází k nadměrné ztrátě energie, a pokud k nějaké vůbec dojde, tak je to u tohoto typu koloběžky stejně naprosto podružný problém.
Osa zadního kola je navíc uložena v subtilním silentbloku, díky čemuž nedochází k žádnému pružení, naopak je potlačen negativní jev, o kterém zde už byla řeč několikrát, a to vibrace přenášené tvrdými kolečky.
Přestože jsem nemohl provést přímé porovnání modelů Oxelo 7 a 9, kostitřas Town 7 mám stále v živé paměti. Z pohledu jízdního komfortu i jednoduché odpružení Oxela 9 ve spolupráci s lepšími gripy, přináší citelně lepší výsledky. Práci předního odpružení vidlice doceníte nejlépe při jízdě „v dablu“. Co to?
Ve dvou se to táhne líp
Skládací hliníkové koloběžky jsou výborným městským přibližovadlem. I když Decathlon tento stroj propaguje jako koloběžku pro dospělé, samozřejmě na ní bez problémů mohou jezdit i děti. Ale navíc… Zejména rodiče s malými dětmi často řeší problém, jak převézt caparta do školky, na nákup či kamkoliv jinam. Stupátko Oxela je sice docela rozměrné, pokud však před vámi stojí dítě, pro vaše nohy moc místa nezbude. Vývojáři Oxela tento problém vyřešili téměř geniálně – na koloběžku můžete připevnit „patrové“ stupátko…
Předem podotýkám, že tato vychytávka není specialitou pouze Oxela 9. Lze ji využít také u modelu Town 7, případně i u pětky s menšími 175mm koly. Jak to funguje? Za pár korun (299 Kč) si dokoupíte přídavné stupátko, které na koloběžku připevníte pomocí dodávaného suchého zipu. Z podlážky stroje jednoduše odříznete přední část zdrsněné samolepky, nahradíte ji rozměrným suchým zipem a na něj přídavné stupátko „připlácnete“ (koloběžka na fotografiích v tomto článku je již takto upravená).
Prostor pro nohy (nohu) „řidiče“ zůstává de facto stejný. Přídavné stupátko má nosnost 25 kg, zároveň je ale třeba počítat s tím, že byste neměli překročit celkové povolené zatížení 100 kg. Přestože se suchý zip na první pohled může zdát jako nedostatečný k upevnění patrového nástavce, není nutné mít jakékoliv obavy. Dítko spoj permanentně zatěžuje shora a do boku, čili na smyk, se suchý zip nepohne, ani kdybyste se rozkrájeli.
Mimochodem, při jízdě ve dvojici ještě více oceníte výše chválené předsazení řídítek – ve dvou je samo sebou „spotřeba prostoru“ ještě větší. A musím také přiznat, že jsem při tomto zátěžovém testu vzal na milost skládací systém Oxela, jehož jsem v minulé recenzi trochu kritizoval za absenci jištění proti samovolnému složení. Sice nemám na Oxelech se systémem Easy Fold „nalétány“ tisíce kilometrů, podle všeho je však tento systém skutečně bezpečný.
Důležitou informací je, že přídavné stupátko nijak nebrání složení koloběžky. Jediné negativum, které se však dá přežít, je malé zvětšení šířky složeného stroje v místě horního patra (v nejširším místě má přídavné stupátko šířku 21 cm, zatímco stupátko koloběžky jen 15 cm). Osobně považuji přídavné stupátko pro děti za skvělý doplněk, který má vynikající poměr cena/výkon.
Celkové hodnocení
Oxelo Town 9 EF sice má svoje mouchy (viz část o slabém výkonu brzd), z celkového pohledu však jde o výbornou skládací hliníkovou koloběžku. Jakkoliv na „normálních“ koloběžkách (vyjma terénních speciálů) nemá odpružení co dělat, zde plní svoji funkci na jedničku a představuje přidanou hodnotu tohoto stroje. Negativně se toto vylepšení bohužel promítlo do vyšší hmotnosti, nejde ale o zásadní nedostatek, jak by tomu bylo například u sportovních koloběžek.
Oxelo 9 je velmi elegantní stroj, se kterým si rozhodně ostudu netrhnete. A když před zraky užaslých diváků na zastávce MHD koloběžku jedním „nakopnutím“ složíte, sklidíte zároveň obdivné i závistivé pohledy v poměru pro Česko obvyklém. Nevím, jak se líbí vám, ale mně velmi. S klidným svědomím mohu proto tuto skládačku doporučit.
Plusy a minusy
design a konstrukce
odpružení, resp. opatření proti přenášení vibrací
rychlé skládání
…ale
vyšší hmotnost
slabá účinnost brzd
Zapůjčil
Cena
ke dni 22. února 2015
3 899 Kč
Fotogalerie Oxelo Town 9 EF
Související články
Oxelo Town 7 – skládací stylovka z Decathlonu podrobně
15 komentáře
POZOR, upozorněním na nebezpečné náhradní kolo Oxelo 200mm. Bohužel v kombinaci se zadní brzdou koloběžky Oxelo Town 9EF dochází z důvodu menší tloušťky náhradního kola než kola původního k zasekávání koncové části brzdového špalíku do kola. Koloběžka je okamžitě neovladatelná a hrozí nebezpečí přepadnutí přes řidítka. Na kole pak zůstávají rýhy až díry.
Koloběžku vlastní již skoro rok a byl jsem s ní do výměny zadního kola velmi spokojen, chtěl bych ji tedy používat i nadále. Hledáme s Decathlonem řešení.
v nabídce Decathlon je už nové náhradní kolo
KOLEČKO TOWN EF 200 MM OXELO
za 389 Kč.
Koloběžku vlastním od začáku prodeje, tedy docela už dlouho. Recenze mi sorry přijde psaná dost divně, nezáživně až negativně. Nejni z toho cíti, že by to dotyčného bavilo, prostě to musel jen udělat, škoda. Koloběžka je prostě super, až na aspekt váhy, jezdil jsem od Micra různé typy a je srovnatelná opravdu i ted s novinkou Micro Suspension,ale….Suspensna jsem měl pučenýho dva dny a nic moc. Vysoká světlost, délka celého stroje, brzda co je na prd. Takže Town 9 je podle mě momentálně nejlepší koloběžka a nejenom na přesun po měste,ale i příjemný pojezd kdekoliv se dá a že se dá díky přijemnýmu odpružení na dost místech. Kolečka držej v zatáčkách jak přibitý, zadní brzda se mi nikdy nesekla a brzdí příjemně, ve velkých sjezdech při 12%klesání pomáhám tedy i blatníkem. Takže doporučuju tuhle mašinku, jezdim na ní každý den a každý den se na ní těšim.
Honzina: Trochu jste mě pobavil – Přibližovadla jsou neziskový, nebojím se říci na rovinu – dotovaný web, takže jsem tu recenzi rozhodně nemusel udělat, nýbrž prostě chtěl :-) To, že mám na některé věci jiný názor než vy, je naprosto přirozené. Neexistuje objektivní recenze koloběžky – vždy je to o nějakém názoru, preferencích toho konkrétního člověka. Rozhodně ale tento test nepovažuji za negativní – ostatně slova v závěru jsou snad jasná – pouze jsem zvyklý psát o tom, co se mi nelíbí, otevřeně. Tak se na mě nezlobte ;-)
Petr Lindner: beru to:) at se daří příště více pozitivně:)
Koloběžku mám od léta. Do města je skvělá. Zadní blatníková brzda brzdí mizerně. To je fakt. Ruční páčkou ovládaná zadní brzda je dobrá. Ovšem stačí trochu vlhkosti na zemi a špalík po kole vesele klouže. Tlumení vibrací je dobré.
Koloběžka mě nadchla, najel jsem na ní zatím jen 200 km. Škoda, že nemá ještě větší kolečka. Na vyšísovaných starých asfaltových chodnících by byla lepší větší kolečka. Na klasických dlaždicích jezdí perfektně. Na zámkově dlažbě z kostek se zkosenýma hranami jde drncání cítit.
Koloběžku doporučuju.
recenze mi pomohla ze zajeti nechutne predrazeneho (preziteho) micro originalu a levnych (ozebracenych) JDBug cinskych kopii moc dekuji…oxelo mi prijde jako dobre vybaveny zlaty stred. Vyzkousel jsem 7 a 9 a koupil 9tku, presvedcila mne brzda. Nesouhlasim s popisem rukojeti v recenzi, na prodejne jsem zkusil oxelo 7 i 9, rukojeti jsou IMHO stejne. I k brzdam je recenze nespravedliva, za sucha to na rucni ovladani zastavi skoro o 1m drive nez blatnikem….za mokra to urcite bude pohroma… BTW kolobrndy po 1/2 roce na prodejne vypadaji slusne, nic neodpadava, skladaci mechanizmus funguje ok…. je docela chytre navrzeny, zajistovaci cepy jsou dale od osy sklapeni = pusobi na ne mensi moment = nemusi byt tak mohutne a jistene jako u jinych skladacek, i vule cepu je mensi a neni pri jizde tolik citit. Jedine co mi fakt vadi je, ze drzak vyndanych rukojeti riditek je moc dole, guma moc kratka…treba na to nejsem jen dost inteligentni…
Netuší někdo, jestli by se to stupátko dalo použít i na koloběžku jiné značky a od kolika let cca se dá takhle dítko vozit, na kratší vzdálenosti? Děkuji
Tuto koloběžku jsem chtěla koupit synovi, ale při testování na prodejně jsem si všimla, že brzdové lanko, které vede pod koloběžkou, je hodně prověšené a měla jsem obavy z možného prodření při jízdě na ne zcela rovném terénu. Lanko, bohužel, nejde utáhnout, protože pak brání složení koloběžky. Zajímal by mě Váš názor na tento problém.
Díky
Marcela
Denisa: stupatko jsem koupila na Yedoo Friday a sedí. Nejlepší postup je koupit stupátko (stojí to pár stovek, tak jsem to riskla) a pak jít do kolobezkoveho obchodu zkoušet na konkrétní typy koloběžek. (Ozkoušeno, že nesedí na mibo mastr ani na kostku rebel ani na K-biky ani na Friend).
Vozím tříleté dítě bez problémů, myslím, že by to šlo od cca 2 až 2,5 let.
Vyskusal som na predajni oxelo 9 a tie skladacie riaditka mali volu – dalo sa nimi mykat, aj ked boli zalozene. Posobilo to trochu ako hrkalka, keby som siel po hrbolatejsom chodniku. Asi by bolo treba tie riaditka oblepit paskou a tak zalozit do stredovej trubice. To uz radsej pevne riaditka, ale bez mykania.
Tie riaditka sa nezdaju aj mne. paska sa za chvilu opotrehuje. mozno by sa voska nejaka distancna trubka medzi. Kolobezku som kupil dnes a je skvela. Na nete som inak nasiel nejaky kit vdaka ktoremu z nej mozete spravit e-kolobrdu :D je to original na town9 ef od l-faster. Chcelo by to vyskusat a spravit recenziu ;)
Podobně jako elegantní OXELO 9 TOWN je skládací HUDORA Big Wheel Air 205 Dual Brake o vlastní váze 4kg a s nosností 120kg a výškou riditek 85,5 -104,5cm. Tato snad by byla zajimavá už proto, že podle německých recensentú má poměrne krytou (proti ukopnutí) diskovou zadní brzdu a dobré jizdní vlastnosti. Byla prý vyvinuta ve spolupráci s Uni ve Wuppertálu a podle ceských pramenů je vyráběna v Indonesii. Bohužel pro dodatečnou přední brzdu se musí předelat vidlice. Pro skoro standartní průměr 200mm koleček je v internetu úzasný výber pneumatik. Snad by se tato kolobka dala vylepsit predním kolem s motorem podle diplomové práce z brněnskě VUT (místo baterky ve stupačce dát menší baterku do „bidetu“ na ridítkách. V západní Evropě mohou i dospělí do 6km/h jezdit s Motorem po chodníku (vozíckári s číslem pojištění mohou jezdit 10km/h). V ČR je anachronismus. Snad proto, že v ČR se na kolobce jezdí rychleji, než na kole, musí se tedy používat vozovka (mozná že se sleduje, jak přibrzdit provoz motorových vozidel). Nebo je to proto, že chodníky jsou v desolátním stavu.
Zvažuji ji pořídit, máte někdo na ní na montovaná led světla? A držák na pití?
Taky se chci podívat do decathlonu na ty kolobky. Popravdě se mi papírově víc zamlouvá verze 7xl – celoodpružená a lehčí, než 9ef. Těch 5s navíc při skládání myslím není proč řešit…