Naprostá většina koloběžkářů jezdí na strojích s ocelovými nebo hliníkovými rámy. S karbonem se čím dál častěji setkáváme u předních vidlic velkých strojů, ale celokarbonové koloběžky jsou pořád příslovečnou bílou vránou. Řeč je o „obyčejných“ koloběžkářích, protože mezi závodníky je tento poměr jiný – mezi nimi jsou karbonové koloběžky vidět mnohem častěji. Jedním ze špičkových silničních karbonových strojů je IDEA S1 Aero od královéhradeckého výrobce Rafkarna. O této koloběžce jsem si povídal s majitelem firmy Ondřejem Rybínem.
Ráfkárna je primárně „cyklofirma“. Základ vaší produkce tvoří špičková zapletená kola, v nabídce máte i karbonovou silničku. Kde se vzal nápad začít vyrábět koloběžku?
„Myšlenka vyrábět koloběžku nevznikla od nás, ale přišel s ní Libor Strnadel z Rožnova pod Radhoštěm – náš dlouholetý kamarád, který se pohybuje kolem motokár a vůbec v automotive branži. Ten si všiml, že při závodech spousta lidí jezdí po paddocku na malých koloběžkách. Tím, že již s karbonem pracoval, napadlo ho vyrobit koloběžku, která by vedle závodního auta nebo motokáry vypadala pěkně. Protože se s Liborem známe celý život a já zase rozumím ostatním komponentám, které koloběžka potřebuje, dali jsme hlavy dohromady a v roce 2017 vznikl první prototyp. Na základě intenzivního monitoringu trhu jsme usoudili, že v tomto provedení a cenové relaci dává smysl pouze velká silniční koloběžka. Zároveň s tímto modelem ale vyrábíme i menší koloběžku s koly 24/24″, která se však prodává po jiné linii, je to spíš taková kusovka.“
Jde tedy o dětskou verzi vašeho modelu s koly 28/28 palců?
„Může to být brané i jako dětská závodní koloběžka, ale primárně jsme ji koncipovali jako malý obratný stroj do závodního paddocku, který se musí vejít do kufru auta a slouží jako jakési posouvadlo po závodišti.“
Jestli jsem to dobře pochopil, tak s koloběžkami jste, minimálně zpočátku, moc zkušeností neměli. Jak jste například „došli“ ke geometrii svého stroje?
„Geometrii ve své podstatě určují dvě nebo tři věci: Základ je velikost kol, potom je zde úhel přední vidlice, který máme stejný jako u silničního kola IDEA R1 Aero. Protože, ať už je to kolo nebo koloběžka, ideální úhel je stejný. Rozvor je pak daný součtem velikosti kol a délky nášlapu, který jsme vzhledem k optimální váze a pevnosti chtěli modelovat tak, aby se na něj tak tak vešly dvě boty velikosti 46. Zároveň, díky tomu, že se jedná o karbon, jsme si mohli pohrát i s náběhem zadní stavby, který plynule navazuje na stupátko, tudíž ho svým způsobem prodlužuje. Z toho tedy vycházela celková geometrie. Pak jsou zde ještě různé detaily, jako je například výška krku. Chtěli jsme mít základ i pro menší jezdce, ale zároveň je to taky o tom, že čím nižší krk, tím je lepší ovladatelnost koloběžky.“
Tomu úplně nerozumím. Jaký vliv má délka krku na ovladatelnost koloběžky?
„My máme krk o výšce 115 mm. Pokud bychom ho zvedli na třeba 140 mm, tak z koloběžky uděláme neobratnou kozu. Ten krk už není věc, která přímo souvisí s geometrií, ale má vliv na celkovou konstrukci koloběžky. Pokud někdo potřebuje dát výš řídítka, může si dát podložky pod představec. Pro sportovní nastavení jsme však záměrně volili nízkou variantu.“
Už to chápu a rozumím vašemu záměru. Ostatně v tomto, ani v jiných parametrech, se vaše koloběžka nijak neodchyluje od řekněme „zavedeného standardu“. Zeptám se ale na jiný termín: Používáte pojem „pohledový karbon“. Co si pod tím mám představit?
„Začnu z druhé strany: Pokud to není pohledový karbon, tak barva a plnič skryjí všechny, řekněme nedokonalosti laminace. Není podstatné, jak je uložené karbonové vlákno ve formě, protože to následně překryje barvou. Pohledový karbon vyžaduje výrazně vyšší nároky na přesnost výroby a efektivitu uložení karbonových vláken. Jednotlivé vrstvy karbonu k sobě dokonaleji přiléhají a téměř plynule na sebe navazují. Ta technologie je náročnější, ale rám je kvalitněji vyrobený a tužší. Lakuje se pak pouze transparentním lakem, protože není potřeba nic ‚retušovat‘, naopak tím jako výrobce ukazujeme perfektní zpracování. Barvou lakujeme pouze přední vidlici a řídítka, abychom zachovali možnost individuálního designu. Rám standardně zůstává v čirém laku. Pohledový karbon je nejenom designová záležitost, ale taky vysoce funkční technologie.“
Takže rám je karbonový monokok…
„Ano, rám je vyráběný technologií monokok, tedy z jednoho kusu. V průběhu výroby jsou ještě další technologické kroky, ty ale patří k našemu know-how, které nezveřejňujeme.“
Rozumím. Zajímalo by mě ale, jak jste si poradili s vyztužením stupátka?
„To je právě ta součást výrobního tajemství :-)“
Předpokládám, že stejně jako rám, vyrábíte sami taky přední vidlici a integrovaná řídítka.
„Je to tak. Přední vidlice je totožná s naším silničním kolem IDEA R1 Aero, z tohoto důvodu má také stejné komponenty pro integrování brzdových hadiček, krytky hlavového složení, výstupy z rámu… Řídítka jsou u tohoto modelu úplně nově vyvinutá. Vyrábíme je v šíři 740 mm a délkou integrovaného představce 110 mm.“
Zeptám se možná trochu hloupě: Jde tato řídítka nahradit jinými? Někdo má rád třeba časovkářská řídítka, jinému nemusí vyhovovat délka představce…
„Samozřejmě ano. Řídítka i představec se dají nahradit jakýmkoliv standardním produktem, pouze představec musí mít vnitřní vedení brzdových hadiček. Na základě individuálních požadavků jsme schopní dodat třeba jenom rámovou sadu bez osazení dalšími komponenty.“
Nejnovější model vaší koloběžky je už pouze pro kotoučové brzdy?
„Oproti předchozím modelům je letošní model konstruovaný pouze pro kotoučové brzdy. V posledních asi dvou letech se cyklotrh výrazně odklonil od ráfkových brzd, o které už v podstatě není zájem. Ani my sami už nenabízíme zapletená kola pro ráfkové brzdy. Tudíž jsme ve stejném duchu koncipovali i naši koloběžku.“
To naprosto chápu. Pojďme ke kolům, která, jestli se nepletu, tvoří základ vaší produkce.
„Ve standardním ceníku koloběžky nabízíme dvě varianty kol, ale zákazník si v podstatě může vybrat ze všech tří řad kol, které nabízíme. Všechny mají karbonové ráfky, základní model IDEA Calobra má ocelový výplet a náboje DT Swiss 350; střední varianta Calobra Ultra Evo již využívá karbonový výplet IDEA Evo, který je kompatibilní se všemi dostupnými typy nábojů a standardními niply. Náboje jsou zde opět DT Swiss 350. Nejvyšší řada Calobra Ultra má pak unikátní karbonový výplet IDEA Ultra Carbon a náboje IDEA F1 Ultra.“
Asi bychom měli dodat, že všechna kola mají pevné 12mm osy. Předpokládám, že jde o standardní technické řešení, takže kdyby někdo měl třeba vlastní kola, bude s nimi rámová sada kompatibilní. Je to tak, nebo jde o nějaké proprietární řešení?
„Ne, jde o standardní provedení pevných os – použít lze jakákoliv kola se 100mm nábojem pro 12mm pevné osy. V rámu a přední vidlici jsou osy integrované, jinak řečeno, jsou zapuštěné v přední a zadní vidlici, nepřesahují jejich obrys. To je u koloběžky důležitý prvek.“
Co na vaši koloběžku říkají závodníci?
„Nedávno proběhla Velká cena Hradce Králové, na které na naší koloběžce startoval jeden z nejlepších jezdců Roman Matyáš. A vyhrál :-) Za ty roky, co koloběžku IDEA vyrábíme, si ji koupilo poměrně dost závodníků, takže třeba na Českém poháru jich je v pelotonu možné vidět až šest, sedm.“
Já to asi vím, ale přesto se zeptám: Kterým strojům vaše koloběžka konkuruje?
„My si myslíme, že z hlediska kvality výroby, designu a dostupnosti naší koloběžky v podstatě konkurenci nemáme. Ale když bych měl přesto označit nějakou přímou konkurenci, tak je to model PG od Pieta Groenewelda a koloběžky Dušana Demoviče.“
Ondřeji, děkuji moc za rozhovor!
IDEA S1 Aero – geometrie rámu
Stack
735 mm
Reach
325 mm
A
115 mm
B
1 235 mm
C
30 mm
C+
60 mm
Světlá výška rámu je měřena s plášti o šířce 28 mm. Délka stupátka 350 mm (+80 mm náběh zadní stavby), šířka 80 mm. Pevné osy 100/12, průchodnost rámu 700×32, hlavové složení 1-1/2 optimalizované pro vnitřní vedení kabelů.
Hmotnost rámu: 1 690 g
Celková hmotnost: 5,1–5,3 kg (podle kol – viz ceny níže)
Geometrie řídítek
Šířka řídítek
740 mm
Délka představce
110 mm
Úhel představce
9 ˚
Typ
flat
Originální integrovaná řídítka jsou dostupná pouze v jedné variantě s možností zkrácení šířky na 660 mm.
Ceny (09/2024)
Samostatná rámová sada: 90 000 Kč
IDEA S1 Aero – Calobra
(kola Idea Calobra R35, celková hmotnost 5,3 kg): 136 000 Kč
IDEA S1 Aero – Calobra Ultra
(kola Idea Calobra Ultra R35, celková hmotnost 5,1 kg): 149 000 Kč
- možnost individuálního designu vidlice a řídítek
- zakázková stavba – termín dodání 6–8 týdnů
Jeden komentář
Pěkné to je, pěkné… na Idei (ovšem s hliníkovými ráfky a klasicky rovnými řídítky) jsem dosud absolvoval asi tři stovkové závody (SDK), a můžu říct, že ta jízda nebo tlačení do kopce na karbonu je až fascinující zážitek. Koloběžka jakoby vás sama táhla :) Z kopce to sice až tak nefrčí, ale ten komfort vzhůru za to podle mě určitě stojí :) A když už karbonová kola, tak jedině s kotouči; zdá se, že s tímto modelem jsou tedy správným směrem.