Když se kolem mě předevčírem s typickým bzučením elektromotoru na jediné krněnské cyklostezce přehnala koloběžka, ve které jsem ihned poznal mibáckou „Krejzynu“ (doopravdy to byl Master, ale znáte ten jemný rozdíl…), nasadil jsem s vypětím všech sil největší tempo, jaké dokážu, abych „černého jezdce“ na křižovatce dohonil.
Stalo se, dali jsme řeč a já jsem pořídil pár fotografií. Koloběžkář, jehož jméno jsem trapně zapomněl, byť jsme se představovali, vyměnil přední kolo Mastra za loukoťové monstrum s obrovským elektromotorem.
„To nebude 250wattový motor, což?“, povídám mladíkovi s úsměvem na rtech.
„Mno, to nebude…“, odpověděl on se stejně potutelným prohnutím koutků rtů. „Je to sedmsetpadesátka.“
Myslel jsem si to hned, jak kolem mě profičel. Takhle čistě obyčejné elektromotory běžných kol nezní. Nicméně pojďme ještě k eMastrovi. Kam dal baterku? Do batohu! S koloběžkou je pak zdroj energie propojen kabelovou pupeční šňůrou.
Já hlupák jsem si batoh ani nepotěžkal, nicméně podle fotografií to je kus akumulátoru. Bodejť ne, však má také co živit. Chlapík si přední kolo s integrovaným motorem samozřejmě dovezl „zvenku“ a já jak jsem byl ohromen, jsem se ani nesvezl.
Takže toť vše. Ale stejně, to trhnutí si nohou žádný elektromotor nenahradí…
19 komentáře
Tak to je masakr, ale jak pravíš, já raději po svých :)
překvapuje mě, že ses ani nesvezl…
tos byl tak vyvalenaj? ;)
Takhle silnej motor je kravina i pro kolo. Zbytečně silnej, zbytečná nutnost větší kapacity baterek (váhy) , či zmenšení dojezdu. To už není dopomoc, ale samostatnej pohon.
No já se obávám, že on to má jako samostatnej pohon. Trhnout nohou jsem ho neviděl :)
No zbytečně silnej, jestli to bude jak u spalováku tak bere podle toho jak se tahá za heft. Ale kolobka těžká, bágl taky. To už můžu jet a mašině, na kolobce si nechám pohon nožní.
To mi pripomina vtip z obdobia socializmu, kedy sovietsky sudruh prisiel na zjazd KS Sovietskeho zvazu predstavit najvykonnejsie digitalne hodinky. Prisiel s dvomi kuframi a dve hodiny vysvetloval funkcie a prednosti sovietskych digitalok. Na konci, ked uz s kaframi v rukach odchadzal mu dal niekto otazku, ake maju nevyhodu a on odpovedal: velmi tazke baterie. Sorry, bez urazky, ale ta kolobezka, uz ani nie je kolobezka, len akysi hybrid s nie prave najstastnejsim pohonom.
Zdravím,
abych se k tématu taky vyjádřil… Ano, tato varianta není nic zajímavého pro zaryté zastánce koloběhu, nohu používám jenom když zastavím v křižovatce. Cca dva měsíce jsem jezdil na vlastní a bylo to fajn na rozpohybovaní (trávím celý den u pc), ale sedět celý den zpocený v práci, bez možnosti sprchy je bezohledné jak k nosům kolegů, tak k vlastnímu tělu a prádlu…
750W není nijak zvlášť nadsazených, potřebuju s tím jezdit přes kopce, kde 250 motor nemá nárok a taky pohyb v městském provozu vyžaduje trochu dynamiky. Na spotřebu energie výkon motoru vliv samozřejmě nemá (když nepočítám ztráty, kvůli vyšší hmotnosti), pokud bych i 10kW motor provozoval na 250W, bude mít stejnou spotřebu jako originál 250W (měli jsme fyziku všichni, že?). A baterka v batohu… Po zkušenosti můžu říct, že by mohla být i poloviční, ale člověk by nesměl zapomínat nabíjet po každé jízdě. Teď s tím bez problémů dám 2x14km přes Kamenný vrch a pořád mám rezervu (nevím přesně kolik, ale určitě víc než 5km), po rovině ověřený dojezd 50km.
Radku, na kolik vas to reseni vyslo?
Tohle „priblizovadlo“ je zivotu nebezpecne, mirne receno. S timhle spadnout do vody nebo do vetsi kaluze pri desti tak je jasnej … zkratove napeti tak 300 A, to bezpecne zabije i slona a vzhledem k tomu ze mu to primo obepina telo v tomhle pofidernim provedeni, tak je jasnej, kdyz s tim rizne do vody
mimochodem samozrejme tohle je nejaky 120-polovy motor, to znamena ze je velky, nevykonny a neefektivni, jen se nemusi prevodovat, cinani takhle sofistikovanou prevodovku neumi, ani fixni a uz vubec ne planetovou proto si nechali vyrobit tenhle motor jehoz ucinnost je pod 30%
To je zajímavý stroj, osobně sice dám také přednost vlastnímu pohonu, ovšem popsané důvody chápu. Jsou situace kdy člověk jede do práce, na návštěvu a pod, kdy není vhodné přijet upocený… A tak proč ne? Dnes jsem také narazil na zajímavý článek zde:
http://autofun.blesk.cz/akumoto-etc-10665/
To vypadá parádně, obratný do města, sedátko, široký stupátko. Takhle nějak si představuju skladné „e-přibližovadlo“. Zaparkovat na kraji města a pak už neřešit v centru parkování a pod…
8) Zatím je to na cca 24 000Kč, ale ještě bude potřeba trochu zainvestovat do uložení baterky, řídicí jednotky a osvětlení…
9) Pokud měříte „zkratové napětí“ v ampérech, je evidentní, že problematice dokonale rozumíte. Motor je 46 pólový, podle datasheetu účinnost 80% (nedělám si iluze, ale do 30% daleko). Pokud trochu zabrowsujete, zjistíte, že převodovka je jenom zdrojem problémů u těchto pohonů. V dešti jsem na tom už párkrát jel, a zatím žiju. Myslím že pokud spadnete s jakýmkoliv dopravním prostředkem do potoka, je to tak trošku o život :)
Netvrdím, že je to dokonalý stroj, znám jeho přednosti a znám jeho nedostatky (aspoň ty hlavní), chtěl jsem jenom přispět k článku :)
Misto toho smajliku melo byt „8 )“
Hele, tihle frajeři mají prej až 1000 Wattové motory a vše se štemplem… ;) Mimochodem nic odpudivějšího jsem už dlouho neviděl… https://www.facebook.com/elektrokolobezkaPerut
To Akumoto eTC, co sem dával Malis, je podle toho naprostá nádhera.
Souhlas aneb jak rikavala moje maminka: „je to eklhaft“.
Tak nevím, ten Perut je těžký úlet. To těžiště je někde v háji uplně. No co no, pokud existuje poptávka tak se nadá dělat asi nic :)
Začátkem srpna jsem viděl v showroomu v Kostkovic fabrice taky elektrokolobku – prý prototyp a oproti těm odkazům to vypadalo docela slušně pozemsky. Možná pro zájemce o takovéto exoty se vyplatí trochu počkat….
Kouknete na nový laminátový, model.
http://www.perut.cz
Jinak těžiště se chová výbroně. Motor v zadu je také poznat. Chce to vyzkoušet.
No jak na to koukám tak desing jak z minulého stolení :) ….. myslím, že daleko lepší volba je hugobike.cz i když nad vlastní pohon to nemá :)