Birdy jsme už na Přibližovadlech měli a není to tak dlouho. Před čtvrt rokem testovaná verze World Sport měla s nynějším Comfortem velmi mnoho společného, ale přesto jde o dvě relativně docela rozdílná kola. To však „podle obrázků“ pozná jen cvičené oko. My ale s „dojmologií“ nepracujeme a fakta jsme zjistili testy.
Tato recenze nebude tak detailní jako předchozí text a další materiál k Birdy World Sport – naopak – budu se na něj často odkazovat. Pokud jste tedy test sportovní verze „Birdyny“ ještě nečetli, je nejvyšší čas tuto chybu napravit. My na vás zatím chvíli počkáme…
Konstrukce
Letmý pohled na fotografii říká, že je to staré známé kolo s nikterak běžným konstrukčním řešením rámu, které je velmi líbivé i ošklivé zároveň. Tomuto schizofrennímu hodnocení designu silně přispívá přední odpružená kyvná vidlice, ale také téměř přesně vodorovný mohutný hlavní rámový profil, či zadní – taktéž odpružená (zde pouze elastomerem) – dlouhatánská vidlice. Tohle je ale přece úplně stejné kolo jako Birdy World Sport! Nebo snad ne? Skoro. Koukněte na následující fotografii:
Černá a bílá dá dohromady šedou – potud je všechno v pořádku, nicméně minimálně dvou rozdílů si musíte všimnout – polohy sedla a řídítek. Oboje je posunuté asi o 6–10 cm dozadu… Sedlovka, která má u Birdy World Sport otočený zámek, je zde v klasické poloze a řídítková tyč má výrazně menší úhel vůči hlavové trubce. Co to znamená? Jednoduše řečeno změnu sportovního posedu na posed komfortnější – od toho se také tato kola jmenují Sport a Comfort, že ano?
Znamená to ale samozřejmě také odlišné jízdní vlastnosti, k tomu až o něco dále v příslušné části této recenze. Nyní se podívejte na okótovaný boční pohled.
Oproti černému Birdy World Sport zde najdete jeden jediný rozdílný údaj – hmotnost – a k té se ještě dostaneme. Jinak jsou tedy oba modely co se konstrukce týče naprosto shodné – až na onen posunutý posed dozadu.
Skládání
Jsou-li oba modely shodné, neměl by se lišit ani způsob skládání a rozkládání tohoto kola. Ano, to je zcela správná úvaha a v praxi tomu tak také je. Proto si nyní dovolím jednoduše zkopírovat „skládací video“ z minulé recenze, protože na tomto postupu není co měnit.
Vzhledem k tomu, že Birdy World Comfort je standardně osazené zadním nosičem, sluší se připomenout, že tento je samozřejmě také skládací. Jestlipak jste si všimli, jak je nosič k rámu kola připevněný? Ano, v první řadě je dostatečně vysoko, což je důležité pro to, abyste se do něj (respektive do nákladu na něm) nekopali při šlapání patami. To je výrazný rozdíl například oproti zadnímu nosiči Bromptonu, na který můžete připevňovat de facto jen náklad tak široký, jak je samotný nosič.
Ale vraťme se ke způsobu uchycení a skládání nosiče Birdy World Comfort. Nosič je jedním párem táhel připevněný k horní části rámu, druhým pak k zadní vidlici. Tak se při skládání podsouvá pod rám a nosič – uchycený vlastně na paralelogramu – se sklápí taktéž. Vzhledem k chytře navrženým délkám táhel ale jen o něco víc než 90 stupňů, takže ve složeném stavu je hezky zarovnaný s balíčkem kolmo k zemi. Vizte dále…
Málem bych ale zapomněl – vzhledem k posunutí sedla více nad zadní kolo se mírně zvětšily rozměry složeného kola, přesněji šířka narostla o 9 cm (záleží ale na konkrétní předozadní poloze sedla vůči zámku sedlovky). „Celé číslo“ složeného kola tedy zní: 88 × 61 × 36 cm. Po pravdě je možná ještě o centimetr až dva větší i výška složeného stroje, protože řídítka jsou též rozdílná a při složení o něco více čouhají nahoru.
Komponenty
Je-li posed jedním hlavním rozdílem Comfortu od Sportu, pak další najdete v použitých komponentách. Řídítka, brzdy a sedlo, také ráfky, pláště a třeba ještě blatníky jsou shodné. O nosiči již řeč byla, zde je však další nadstandard v podobě nábojového dynama v předním kole a k tomu náležejícího světlometu. Plus zadní červená blikačka, přesněji neblikačka, protože toto bateriové LED světlo kombinované s červenou odrazkou pouze trvale svítí.
Ještě jedna – a důležitá komponenta či sada komponent – je zde však odlišná. Převody… Zatímco verze Sport využívá klasickou přehazovačku s osmistupňovou kazetou, Comfortu bylo určeno řešení v podobě sedmistupňové nábojové převodovky Shimano Nexus s gripshift řazením. Celé to má tři aspekty: Naprosto komfortní (skutečně mě nenapadá jiné slovo) řazení, menší rozsah převodů a vyšší cena. Vlastně ještě jedna věc je ve hře – bezúdržbovost nebo spíš mnohem menší nároky na údržbu.
Z uvedených čtyř aspektů jsou tři jednoznačné, u jednoho se zastavím. Je to rozsah převodů. Sedm je méně než osm, to ví předškolní děti, ale u rozsahu převodů to může mít dva významy: Buďto stejné nebo podobné odstupňování jednotlivých převodů vůči sobě a tedy i menší celkový rozsah nebo stejný (klidně i větší) celkový rozsah při obětování větších „mezer“ mezi jednotlivými převody. Zde platí bohužel první varianta. Převodovka je krásně plynule odstupňovaná, řadí jako po másle, nicméně celkový rozsah je menší než u všech skládacích kol, která jsme doposud testovali. Prozradil to náš exaktní test.
Do kopce, na „jedničku“ dává toto zpřevodování při kadenci 70–75 ot/min rychlost 11,5–12,5 km/hod, což je hodně – do dlouhého a prudšího kopce se docela nadřete. Mohl bych povídat… A navíc, na neochotě stoupat do kopců se přiživuje také větší hmotnost Comfortu. Téměř 2,5 kg navíc oproti verzi Sport jsou znát ať chcete nebo ne. Bohužel ani opačná strana převodů nepotěší. Nejrychlejší 8. rychlost dává při stejné kadenci rychlost jen 27,5–28,5 km/hod.
Z toho je zřejmé, že Birdy World Comfort je kolo svým pojetím převodů určené do řekněme mírně zvlněného až rovinatého terénu. To je prostě fakt, se kterým je nutné počítat. Ostatně koresponduje to s pohodlnějším posedem, takže když už to víte, nemáte si na co stěžovat.
Menším obloučkem se vracíme nazpět k osvětlení, jmenovitě přednímu. Pamatujete-li se ještě na stará dynama, poháněná odvalováním po boku pláště (ony existují i dnes), pak na ně rovnou zapomeňte. Zde je použité – opět, jak jinak, než komfortní – nábojové dynamo Shimano DH-2N35 (6 V, 2,4 W), které pohání přední LED lampu (neplést s letlampou) od německé firmy Busch+Müller s označením Lyt Senso Plus.
Nábojové dynamo je už z principu stále v záběru, což znamená, že kolo permanentně částečně brzdí. Ano, nějaký ten odpor dynamo skutečně klade i bez odběru proudu. Je však podle mého soudu zanedbatelný, přesněji – vzhledem k určení tohoto kola je zanedbatelný. Spíše převažují výhody: Bezúdržbovost a takříkajíc okamžitá dostupnost elektřiny pro světlo. Také se vám často stává, že zapomenete blikačky doma? Pak víte, o čem je řeč.
Bez zajímavosti ovšem není ani nenápadné světlo Lyt Senso Plus. Využívá vysocesvítivou LED diodu, jejíž světlo je distribuováno důmyslnou optikou tak, že větší intenzita (25 Lux – podle výrobce) je poměrně přesně soustředěná ve vnitřním kuželu, zbytek světla jde plynule do boků. Lepší představu si možná uděláte z následujícího videa. Jen upozorňuji, že pro účel natočení videa jsme reflektor sklopili hodně dolů, aby byl lépe vidět. A omluvte také, prosím, zhoršenou technickou kvalitu obrazu.
Jak jste si možná na videu všimli, světlo svítí, i když se přední kolo netočí! „No jo, německá kvalita…“, řeknete si možná, ale tím to pochopitelně není – byť Busch+Müller své produkty podle všeho v Německu opravdu vyrábí. Příčina je ve vestavěném kondenzátoru, který se po krátké době (5 minut stačí) nabije a umožňuje tak světlu svítit, i když kolo stojí. Že je to dobré pro stání na křižovatkách a jiných místech v silničním provozu, to asi nemusím dodávat.
Vtipné však je, že světlo se nedá vypnout. Jednoduše svítí, dokud se zase kondenzátor nevybije. Takže si nachystejte dostatečně pochopitelnou odpověď na hlášky typu: „Sousedééé, sviti vám v kočárkárněé kolóóó a nejde zhasnóóút!“
Jízdní vlastnosti
Pokud jsem ve stejnojmenné části recenze Birdy World Sport napsal, že jízdní vlastnosti jsou vynikající, zde bych trochu slevil. O vyšší hmotnosti jsem už psal, o dozadu posunutém posedu také – a to jsou dvě hlavní příčiny, proč Comfort nemá tak skvělé jízdní vlastnosti jako Sport. Je to zkrátka tak, jako když se po výborném nedělním obědě rozvalíte do rozložitého pohodlného křesla. Celkový posun těžiště nad zadní nápravu ale udělá kolo pohodlnějším jen naoko. Je třeba si ještě patřičně zvednout řídítka, abyste dostali ten správný „chopper-efekt“.
Jízdní vlastnosti tedy sice nejsou vynikající, jako výborné se ale hodnotit dají i tak. Kolo je díky krátkému rozvoru obratné, ale ve vyšších rychlostech perfektně stabilní, pružení funguje v rámci svého technického řešení výborně, brzdy brzdí, stěrače stírají… Ale vážně: Výrobce velmi dobře věděl, co dělá, když pustil na trh toto provedení Birdy. Každý nechce sedět natažený na řídítkách ve sportovním posedu – naopak – Birdy je skládačka a skládačka je tak nějak primárně městské kolo. A na tom se (až na výjimky) obvykle nesportuje.
Celkové hodnocení
Birdy World Comfort je výborné skládací kolo, o tom není sporu. Je dobře, že výrobce dává zákazníkovi na výběr, zdali chce sportovní nebo komfortní verzi. V té druhé si ale musíte být vědomi několika věcí navíc. Řekněme lepší (v případě převodů raději použiji slovo komfortnější) výbavy, pohodlnějšího posedu, ale vyšší hmotnosti a také ceny. Cenovka tohoto kolečka už bohužel přesáhla třicet tisíc (32 490 Kč). Nábojová převodovka a dynamo holt nejsou laciné komponenty, u nich hledejte hlavní příčinu této ceny. Zaplatili byste ji?
Mně osobně by to minimálně v hlavě dlouho vrtalo – tohle kolo je fakt výborné. (Nicméně po pravdě bych si raději vzal verzi Sport, ale to je dané jednoduše náturou…)
Plusy a minusy
Zajímavá konstrukce
Výborné dílenské zpracování
Velmi komfortní řazení
Výborné jízdní vlastnosti
… ale
Složitější skládání
Vyšší hmotnost
Vyšší cena
Výrobce
Zapůjčil
Ladislav Bláha – Velorama.cz
Famfulíkova 19
182 00 Praha 8
tel.: + 420 774 585 232
e-mail: ladislav.blaha(at)velorama.cz
Cena
ke dni 10. září 2012
32 490 Kč
Skládací kolo Birdy World Comfort bylo fotografované v ateliéru fotostudia Špaček
3 komentáře
Ta otočená sedlovka je následek mého ježdění (obě kola byla zapůjčena z mé prodejny skládacích kol velorama.cz), preferuju semisportovní pozici na kole tj. řídítka a sedlo stejně vysoko, ale přiměřeně daleko od sebe. No a tak mi v defaultní pozici s jakou obě Birdy přišla v krabici z R-M a to je ta kdy je sedlovka jakoby otočená dopředu mi bylo Birdy comfort pocitově krátké. Tak jsem si ho prodloužil. Naopak Sport je už ve stavu se sedlovkou otočenou dopředu dlouhé ažaž a ze skládaček které mi prošly rukama je jednozančně nejdelší. Obě Birdy World (Sport i Comfort) se dají jezdit s velkým rozsahem nastavení vzdálenosti sedlo-řídítka a snesou bez jakýchkoliv úprav (instalace prodloužených sedlovek …) i lidi se 190cm
Birdina me laka doufam ze me ji pan Blaha nekdy na prodejne pujci. Ta plechova prehazka ala stara SISka je od vyroby nebo nejake vylepseni? Osobne si myslim ze skutecny napinak si tohle cupr kolo zaslouzi.
Simon: Tak jsem to dostal, takže napínák je nejspíš origo… Je hroznej, co? ;)