Search
Close this search box.

Skládací kolo Birdy World Sport – podrobná recenze. A dvě videa k tomu

Celý článekSkládačka s německým rodokmenem vyráběná na Tchaj-wanu a montovaná v Darmstadtu naprosto dokonale zapadá do konceptu Přibližovadel.cz. Je to totiž stroj, za kterým se pokaždé otočíte, a to i přes skutečnost, že se dodává výhradně jen v jedné barvě – černém matu.

[ad#sklik-468-x-60]

Birdy, respektive její výrobce, německá firma Riese und Müller, má podobně zajímavou minulost jako například anglický Brompton. Na rozdíl od něj ale pánové Markus Riese a Heiko Müller nikdy nerozběhli celkovou výrobu v zemi sídla firmy, nýbrž od počátku sériové produkce je zdrojem rámů a jiných komponent tchaj-wanská firma Pacific Cycles. Kola se však montují v německém Darmstadtu. Abych ale naše čtenáře dlouho nezdržoval, odkážu vás na pěkně zpracovanou historii výrobce Birdy od kolegů z webu Rebel Bike.

Konstrukce

Birdy, v našem případě model World Sport, budí pozornost už svým designem. Za téměř měsíc, kdy jsem na tomto skládacím kole jezdil, jsem se setkal jen se dvěma názory: První skupinu lidí design velmi zaujal a takříkajíc „oslovil“, druzí by si o Birdy ani to příslovečné kolo neopřeli.

Birdy World Sport

Birdy je totiž „divné“, a to hned několika prvky. Každého ihned praští do oka přední odpružená kyvná vidlice s vizuálně negativním závlekem. Toto opravdu není běžný konstrukční prvek.

Birdy World Sport

Odpružení zajišťuje kombinace vinuté pružiny a elastomeru – nejde tedy o žádný sofistikovaný tlumič s uzamykáním vidlice apod. Birdy ale také není terénní kolo a použitý způsob odpružení pro stroj tohoto typu plně vyhoví.

Všimněte si také V-brzd namontovaných ze zadní strany vidlice. Stejně je na přední vidlici montuje například i Tern

Hned nad hlavovým složením zaujmou výrazně předsazená řídítka, respektive představec či chcete-li tyč řídítek.

O nic menší pozornost nebudí ani mohutný hlavní rámový profil lichoběžníkového průřezu s nulovým slopingem – jinak řečeno, ta „tyčka“ je de facto vodorovná.
Znalci skládaček si zcela jistě povšimnou kol Birdy. Tohle nejsou ani „šestnáctky“, ani dvacetipalcová kola – Birdy jezdí na kompromisní velikosti – 18“ kolech.
Že je odpružená i zadní vidlice, to pravděpodobně zjistíte až po bližším zkoumání, nicméně je to tak. Máte tedy před sebou skládací „celopéro“.

Zadní odpružení zajišťuje elastomer, který je nabízen ve třech stupních tvrdosti, přesněji – standardně se kola dodávají s univerzálním červeným elastomerem, který by měl vyhovět většině uživatelů a měkčí nebo tvrdší „guma“ je pak za příplatek. Pod mými sto kilogramy živé váhy se červený elastomer prohýbal docela zřetelně a zadní vidlice při šlapání výrazně propružovala – zkrátka bych potřeboval tvrdší.

Birdy World Sport

I přestože se zdá být konstrukce složitá, nemusíte mít obavy před nadměrnou hmotností – naopak – Birdy World Sport je poměrně lehké skládací kolo. Hmotnost 11,9 kg je v tomto případě výborná. Zásluhu na tom má hliníková slitina coby hlavní konstrukční materiál Birdy. Feromagnetický kov abyste na tomto kole s magnetem v ruce pohledali.

Byť jsem už vyjmenoval nějaké ty „špeky“ v konstrukci, či spíše designu, mnohem více je zajímavá samotná geometrie tohoto skládacího kola. Pozorně si prohlédněte následující fotografii s rozměry.

Birdy World Sport

Nejprve si račte všimnout krátkého rozvoru. 1 000 milimetrů je u „normálního“ skládacího kola málo. Nikoliv však u Birdy. Díky výrazně předsazenému představci je totiž i přes krátký rozvor zachován „dospělý“ posed. Kolo je tak sice krátké (a tím i velmi obratné), a zároveň velikostí vyhoví nejednomu dlouhánovi. Na Birdy se nemusí bát sednout ani osoby vyšší dvou metrů – možnosti nastavení sedla a řídítek jsou skoro nekonečné. Nechci předesílat, ale tato geometrie přináší výborné až vynikající jízdní vlastnosti – více ale až ve stejnojmenné části této recenze.

Skládání

Musím se přiznat, že způsob skládání a rozkládání jsou snad jedinou věcí, která mě na tomto jinak skvělém kole docela štvala. Je to totiž tak nějak složité a svázané mnoha pravidly. Musíte si zvyknout, že je třeba vždy zasunout představec řídítek, odřadit na některý z menších pastorků (jinak hrozí spadnutí řetězu při skládání) a také mít kliky ve svislé poloze.

Aretace výšky řídítek. Pozor, zapomeňte na mezipolohy, řídítka by se vám mohla protáčet!

V každém případě před prvním skládáním na veřejnosti doporučuji poctivý nácvik nanečisto, protože na přeplněné zastávce tramvaje byste se mohli docela slušně ztrapnit.

Jak jste si jistě všimli na videu, kromě podstrčení zadního kola se podobně skládá i ve své kyvné vidlici také kolo přední. Jak je v této poloze kolo aretováno? Velmi vtipně – podívejte se na následující fotografii – kolo drží dvojice šroubů ve vidlici, mezi nimiž musíte protlačit plášť. Při rozkládání jednoduše kolo z vidlice „vytrhnete“.

Birdy World Sport

Složené kolo má rozměry 79 × 61 × 36 cm – to je velikost „obvyklá“. Balíček je aretován dvojím způsobem – zadní vidlici brání samovolnému rozložení sedlovka (stejně to má také Brompton), přední vidlice je zaklapnutá – tomu nebudete věřit – za přehazovačku…

Birdy World Sport

Všimněte si, že Birdy nemá skládací pedály. U pravého to není nutné vůbec, levý lehce přesahuje půdorys složeného kola, ale není to nic zásadního. Já jsem absenci skládacích pedálů kvitoval s povděkem. Než obvyklé plastové skládací „měkoty“, u kterých si nejste jisti, kdy se pod vámi ulomí, jsou klasické platformy bez skládání mnohem lepší volbou.

Birdy World Sport

Komponenty

Začnu, jak je mým zvykem, odshora – rovná řídítka jsou široká 53 cm, je to naprosto vyhovující šíře. Ergonomické gripy představují standard, no-name brzdové páčky neurazí, zvláště když jejich funkčnosti nelze nic vytknout. To stejné platí i o řazení RevoShift od Shimana.

Birdy World Sport

Na druhém konci kola najdete na superdlouhé sedlovce rozložité gelové sedlo značky Velo s Cr-Mo ližinami. Pozorným čtenářům jistě neunikl obrácený zámek sedlovky (vidíte na předchozích fotografiích), který můžete považovat za nedílnou součást specifické geometrie Birdy.
Sedlo samotné představuje funkční pohodlný kousek na krátké vyjížďky, na delší výpravě bych se vzhledem k šířce sedla trochu bál odřených stehen. Kdo by ale na skládačce jezdil stokilometrové trasy, že ano? I když… I tací se najdou.

Birdy World Sport

Brždění obstarávají klasická Véčka, zde model Single Digit 5 od Avidu, tedy zlatá střední třída osvědčených lehkých brzd. K výkonu brzd jsem neměl nejmenší výhradu.
Nyní se přesuňme k pohonu. Osmirychlostní kazetu s rozsahem 11–30 zubů obsluhuje silniční přehazovačka Shimano RD-2300 s přidaným vodítkem řetězu. Jak vidíte na následujícím snímku, vodítko je určeno pro nejtěžší převody, kdy je řetěz nejvíce prověšený. U největších pastorků je vodítko zvednuté.

Birdy World Sport

Osobně bych sice u tohoto kola viděl raději nábojovou převodovku než klasickou přehazku, jenže to by výrazně pohnulo s cenou, která je už teď relativně vysoká.
Zůstaneme-li však ještě u pohonu, pak je třeba zmínit 170mm kliky s převodníkem o 56 zubech! To už je pořádná „pila“ a o to víc jsem se těšil na náš obvyklý rychlostní test.

Ten ale kupodivu neukázal nic zvláštního – Birdy World Sport je naprosto univerzálně zpřevodované kolo. Na „jedničku“ jedete do kopce při kadenci kolem 75 otáček za minutu rychlostí 10,5–11,5 km/hod, osmý rychlostní stupeň při stejné rychlosti otáčení klikami pak rozpohybuje toto kolo na 30 až 31 km/hod.

Z komponent nám zbývají už jen kola. Přední kolo využívá náboj vlastní konstrukce, zadní náboj pochází z řady Acera od Shimana. Birdy vzhledem ke své specifické konstrukci nevyužívá úzké náboje jako jiná skládací kola (naopak přední je ještě rozšířený). Ráfky dodala firma Alexrims, podle firemních specifikací mají soustružené brzdové plochy, byť já bych za to ruku do ohně nedal. Přední radiální výplet si vystačí s 24 dráty, zadní křížený výplet pak má 32 „špic“. Obutí je Schwalbe Impac Streetpac 47-355.

Jízdní vlastnosti

Nerad používám superlativy, nyní se tomu ale neubráním – jízdní vlastnosti jsou vynikající! Už jsem napsal, že díky krátkému rozvoru je Birdy velmi živé skládací kolo – jakékoliv manévrování i v menších prostorách není problém. Nyní zbývá doplnit, že se Birdy zároveň umí také ukáznit a předpisově drží stopu i ve vyšších rychlostech.

Birdy World Sport

Než jsem „na to sedl“, měl jsem trochu strach, jak se bude chovat odpružení bez tlumičů. Žádný problém… Při šlapání se obě vidlice samozřejmě pohupují, ale tohle jaksi není Brain od Specializedu. Práci předního pružení jsme také natočili, posuďte sami.

Abyste si ale nemysleli, že ujíždím na odpružení – naopak – u většiny skládaček to považuji za zbytečné navyšování hmotnosti bez dalšího efektu. Zde se však evidentně dílo podařilo. Ostatně s Birdy jsme vyrazili také do menšího terénu. Lesní cesty zvládla bez nutnosti jet krokem a neustále pracovat s těžištěm. Když jsme to někde přehnali, přední vidlice trochu „kopla“, ale ne tak, že by měla tendenci vyrazit řídítka z ruky. Zadní vidlice díky svému dlouhému závleku pak pobrala každou nerovnost.

Birdy World Sport

Celkové hodnocení

Menší počáteční nedůvěra plynoucí z netradiční konstrukce a designu se záhy obrátila téměř v nadšení a hlavně radost jezdit na tomto skládacím kole. Menší radost už přinášelo skládání, o tom už řeč byla.
Birdy World Sport k dokonalosti ale chybí ještě pár dalších detailů. Výrobce (ani dovozce) moc netrápí pasivní bezpečnost. Kromě malé odrazné plošky na zadní hraně sedla zde nenajdete jedinou odrazku, bohužel ani pláště nemají reflexní pruh po obvodu. Zvonek v základní výbavě to nezachrání. OŽIVENO: Podle sdělení dovozce jsem neměl z tohoto podhledu 100% osazený kus – odrazky se s kolem údajně dodávají.
Druhá výtka směřuje k menším možnostem osazení zavazadly. Když si vezmu do úst konkurenci Birdy, pak jak Brompton, tak Dahon nebo Tern mají velmi „vychytané“ upevnění zejména předních brašen, ale také zadního nosiče. U Birdy je jakási možnost zadního nosiče, tím to ale v podstatě končí (byť údajně existují i speciální držáky na řídítkové brašny standardu Klickfix).

Kdybych měl ale celkové hodnocení shrnout do jedné věty, pak musím suše konstatovat, že se mi Birdy i přes zmíněných pár nedostatků zrovna moc nechtělo vracet. Toto kolo je silně návykové…

Birdy World Sport

Plusy a minusy

Zajímavá konstrukce a výborné dílenské zpracování
Příznivá hmotnost
Vynikající jízdní vlastnosti

… ale

Složitější skládání
Menší možnosti přepravy zavazadel

Výrobce

Riese und Müller

Zapůjčil

Ladislav Bláha – Velorama.cz
Famfulíkova 19
182 00 Praha 8

tel.: + 420 774 585 232
e-mail: ladislav.blaha(at)velorama.cz

Cena

ke dni 10. září 2012
25 590 Kč


Skládací kolo Birdy bylo fotografované v atelieru fotostudia Starling

Starling

Sdílej:

3 komentáře

  1. Ačkoli se nemohu považovat za příznivce těchto typů kol, tak to co bych označil za „super“ je tento typ (patrně nejdražší):
    http://www.r-m.de/bike/frog/
    Ve specifikacích mě zarazila šířka předního náboje 75mm, což (běžně 74mm) odpovídá právě seriově vyráběným předním nábám na malá městská (skládací) kola. No a divil bych se (nevylučuji), že by u Birdy dělali 2 šířkové typy předních paralelogramů. Ten ze zde recenzovaných vypadá naprosto shodně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *