To, že se koloběžkám Morxes přezdívá Morčata ví každý, kdo se o stroje na dvou kolech spojených stupátkem jen trochu zajímá. Nelze se tedy divit tomu, že novou řadu výrobce pojmenoval Cavia – latinsky morče. Cavia má dva modely: koloběžku osazenou V-brzdami a stroj Disc s kotoučovými brzdami. Čtěte jeho test.
Ekonomická varianta bez kompromisů
Koloběžky Morxes Cavia představují ekonomickou variantu trekových Morčat s koly velikosti 26/20 palců. Zatímco velmi podobný model Morxes Vendeta Disc stojí 18 500 Kč, Cavia Disc obnáší o 3 600 Kč méně, na cenovce je tedy 14 900 Kč. U modelů s V-brzdami je rozdíl menší: 14 900 Kč Vendeta vs 12 900 Kč Cavia. Jinak řečeno, za stejnou cenu jako Vendeta s V-brzdami máte Cavii „na kotoučích“. Nutně tedy vyvstává otázka: kde se šetřilo?
Něco málo bylo uspořeno na doplňcích. Cavia má levnější gripy (ještě o nich bude řeč), nemá košík na bidon a přední „lízátko“ čili blatníček typu mudcatcher. A také má „jen“ nerezové dráty ve výpletech kol. Oproti černě eloxovaným u Vendety. To se ale zdá být pořád nějak málo. Zásadní úspora – tedy z pohledu výrobce –, a snížení ceny pro zákazníka, je v absenci celoživotní záruky na rám, kterou mají ostatní Morxesy. Obvyklé dva roky záruky ale dostat musíte, takže… no stress.
Konstrukce
Cavia je klasické Morče, jak jej můžete znát už z několika recenzí na Přibližovadlech. Nezaměnitelný rám s příhradovým hlavním obloukem je vyrobený z Cr-Mo oceli, což mu i při poměrně velkém množství materiálu zajišťuje slušnou hmotnost (při použití chrom-molybdenové oceli lze pracovat s trubkami o tenčí stěně). Stejně jako všechny velké Morxesy má bohužel i Cavia širokou zadní stavbu – využívá běžné cyklonáboje šířky 100 mm. Přední vidlice je taktéž ocelová.
Při bližším zkoumání najdete na rámu a vidlici dvě příjemná vylepšení – byť se jedná jen o drobnosti. Hlavní rámová trubka má dvě dvojice závitů pro bidon, jednu klasicky dole, druhou v horní části oblouku. Můžete si tak vybrat, kam košík na cykloláhev umístíte, nebo… jeden úchyt využít k připevnění bagáže při vyjížďce natěžko. Tomu je příznivě nakloněná i přední vidlice, která má přípravu pro montáž nosiče. Chválím!
Z pohledu celkové velikosti a prostoru pro jezdce jde o takříkajíc standardní koloběžku s koly velikosti 26/20 palců. To samé se týká i rozměrů stupátka a jeho světlé a stojné výšky. Světlost 45 mm s výškou nášlapu kolem 70 mm hodnotím velmi příznivě – jde o nejlepší volbu, jakou v této kategorii koloběžek mohl výrobce udělat. Takto se zbytečně neunavíte na asfaltu, ale zároveň si můžete dovolit vydat se i po zpevněných lesních a polních cestách. Zkrátka fajnová treková kolobka…
Stupátko je – také vzhledem k široké zadní stavbě – až luxusně prostorné, kladně hodnotím úzký gumový pruh v jeho středu. Ten na rozdíl od běžně používaných samolepicích „šmirglpapírů“ nedrží nohu tak zbytečně pevně, neošoupe se, a jen přiměřeně zlepšuje adhezi podrážky vaší obuvi.
Komponenty
V testu jsem měl model s kotoučovými brzdami, začnu tedy u nich. Třmeny Avid BB7 představují osvědčenou mechanickou klasiku. Ve spojení s kvalitními bowdeny a páčkami Avid FR-5 se jedná o výbornou kombinaci. Z pohledu brzdné plochy výrobce sáhl po 160mm kotoučích Shimano SM-RT64 s upevněním centerlock. Už jsem viděl lepší kotouče než tyhle vysekávané modely, nicméně svoji práci zastávají dobře, jen musíte pár stovek kilometrů vydržet než se dostatečně zajedou.
Přejděme volně ke kolům. Náboje s průmyslovými ložisky a šroubovacími „rychloupínáky“ dodal Remerx. Stejně tomu je u dvoustěnných 18mm ráfků s nýtovanými otvory pro niple. Křížený výplet využívá 28 nerezových drátů v každém z obou kol. S tímto „setupem“ se o výrobcem deklarovanou nosnost 150 kg nebojím. Zbývá ještě obutí, které je, ehmm… poněkud „asymetrické“. Na obou kolech totiž nezvykle nejsou stejné pláště. Řeč samozřejmě není o velikosti, ale o typu plášťů.
Přední kolo je obuté do pláště Michelin Protek 26 × 1,4″, zadní pak sjíždí plášť Michelin Protek s přívlastkem Urban (velikost 20 × 1,5″). Tyto údaje znát nemusíte, stačí se podívat na rozdílný vzorek obou „gum“.
Důvod pro toto nezvyklé řešení je jednoduchý – pláště Michelin Protek se ve dvacetipalcové velikosti nevyrábí (zdroj info: Morxes), proto v Morxesu pro zadní kolo použili Protek Urban. Vadí to něčemu? Při testování jsem žádné negativní projevy nezaznamenal. Oba pláště se chovají v podstatě stejně, a kdybyste si nevšimli rozdílného vzorku, vůbec se nad ničím nepozastavíte.
Jak Michelin Protek, tak i o desetinku palce širší zadní Protek Urban se foukají maximálně na 5 barů. Není to žádná extrémní hodnota, ale valivý odpor je v kategorii trekových koloběžek takříkajíc běžný a navíc jemně tlumicí pláště velmi dobře korespondují s velmi tuhým rámem Cavie. Oba pláště mají na bocích reflexní pruh, což není zrovna nevýznamný prvek pasivní bezpečnosti. (Takže příště ještě prosím přidat zvonek!)
Co nám zbývá? Řízení. Představec i oversized nízké vlaštovky jsou značky ITM XX7. 100mm představec s vyložením 10 stupňů můžete dle libosti otočit nahoru či dolů, přičemž můžete počítat s tím, že pod ním máte ještě 3,5 cm vypodložkovaného krku vidlice. Takže na své si v případě potřeby přijdou i jezdci menších postav. Já jsem při svých 186 cm samozřejmě krk neřezal a představec měl otočený nahoru – mám raději vzpřímený postoj na koloběžce.
Řídítka jsou 650 mm široká a, promiňte…, hyzdí je laciné gumové BMX gripy Cannondale Grind. Naštěstí jde jen o jednu jedinou komponentu, kterou bych po zakoupení koloběžky ihned vyměnil :-)
Jízdní vlastnosti
Už jsem to zmínil, ale budu se opakovat: Rám je – jako u všech Morčat – příkladně tuhý. Jemné mikrovibrace z povrchu vozovky tlumí vhodně zvolené pláště, takže tu máme pěkný synergický efekt. Geometrie Cavie je výborně navržená, pouze je potřeba počítat s tím, že řízení je trochu živější. Velmi citlivě reaguje na každý pohyb, což je třeba brát v úvahu hlavně při vyšších rychlostech. V praxi je to ale otázka zvyku a správného postoje a držení řídítek ve sjezdech. Na druhou stranu je třeba dodat, že se Morxes Cavia skvěle chová v „řízných“ zatáčkách. Ani jednou jsem neměl pocit, že by mně chtělo zadní kolo ustřelit. Drží stopu jako přibité.
Celkové hodnocení
Morxes Cavia Disc je slušný polykač kilometrů jak po rovině, tak do kopce i opačným směrem. Jak po hladkém asfaltu, tak i v lehkém terénu.
O kotoučových brzdách na jiných nežli vysloveně terénních strojích se v koloběžkové komunitě vedou nekonečné diskuze, kdy jedni je zatracují pro jejich vyšší hmotnost a cenu, druzí by jiné brzdy nechtěli a posmívají se „véčkařům“. Morxes Cavia Disc je – jak jsem psal v úvodu – jednou ze dvou variant, takže volba je na vás. „Kotoučovky“ například ocení příznivci dlouhých horských sjezdů, kdy brzdové páčky příliš neunaví vaše ruce a nehrozí přehřátí ráfků. Důvodů samozřejmě může být víc, včetně obyčejného pozérství. Jak říkám, volba je na vás, Morxes Cavia Disc je výborná koloběžka, se kterou chybu neuděláte. Jen mě mrzí ta široká zadní stavba. Kéž bych nevěděl, že jde udělat užší… i na kotoučích.
Plusy a minusy
příkladně tuhý rám
výborně navržená geometrie
výborné jízdní vlastnosti
…ale
široká zadní stavba
ty gripy! :-)
Konkurence
Sériově vyráběných koloběžek s koly 26/20 palců, vybavených kotoučovými brzdami, na českém trhu moc není. Pomineme-li konkurenci z vlastní stáje, a odečteme modely s odpruženou přední vidlicí, zbývá jen Kostka Tour Pro. Ta je sice s cenou 19 590 Kč poměrně výrazně dražší, používá však hydraulické kotoučové brzdy a je o více než 0,5 kg lehčí.
Cenové srovnání
(k datu 23. 7. 2017, ceny uváděné výrobci)
Morxes Cavia Disc | 14 900 Kč
Kostka Tour Pro | 19 590 Kč
Výrobce
Cena
ke dni 23. 7. 2017: 14 900 Kč
Fotogalerie Morxes Cavia Disc
Koloběžka Morxes Cavia Disc byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
2 komentáře
Morxes nikde nepíše, že by Cavie měly jinou záruku. Citace z jejich webu:
„MORXES poskytuje doživotní záruku na rám. Tato záruka se týká všech koloběžek prodaných od 1.3.2017. Jelikož víme, jakým skvostem v podobě našeho rámu disponujeme, tak Vám rádi poskytneme tuto výhodu v podobě „Programu doživotní záruky na rám Morxes“.“
Informaci o tom, že Cavia nemá celoživotní záruku, mám přímo z Morxesu. Patrně tedy nemají aktualizovaný web…