Search
Close this search box.

To tu ještě nebylo – koloběžka s koly 2× 24″ – aneb Pavel Janouškovec znovu zasahuje

Celý článek Pavla Janouškovce budete ze stránek Přibližovadel určitě znát. Nejprve si sám vyrobil koloběžku s koly 2× 20″, aby vzápětí z K-biku K7 udělal stroj s koly 2× 16″. Pak první stroj ještě vylepšil, a k tomu udělal z jednoho „číňana“ použitelný stroj. No a v nedávné době – aby se neřeklo, že zahálí –, vyrobil koloběžku s koly 2× 24″…

 

Jen pro pořádek – kdybyste náhodou nevěděli, o čem je řeč v úvodním textu, pak vaší pozornosti doporučuji tyto články – a v obrazu budete než bys řekl švec.

Pavel Janouškovec je zkrátka velmi šikovný stavitel koloběžek. Jeho úpravy nebo rovnou celé stavby rozhodně nejsou bez zajímavosti. Což platí i pro jeho zatím poslední počin. Nebo vy běžně potkáváte koloběžky se dvěma 24palcovými koly? Pavel Janouškovec k tomu píše:

Koloběžka 2× 24
Koloběžka 2× 24″ Pavla Janouškovce

„Když jsem svoji druhou koloběžku přezul na Schwalbe Durano 28-406, tak jsem se povozil. Pak na to koukám, a ta kola se mi najednou zdála trochu mrňavá. Protože jsem zastánce koloběžek se stejně velkými koly, rozhodl jsem se pro stavbu modelu s koly 2× 24″. Bylo to ale trochu ukvapené. Když jsem totiž později začal řešit čtyřiadvacetipalcové obutí, ‚ztvrdly mi rysy‘. Výběr v podstatě není žádný. Jediný plášť na trhu (kterým stojí za to se zabývat) je Schwalbe Kojak 24 × 1,5″. No ale stavba už byla rozjetá, tak jsem dělal, co se dělat dalo. Amatér má proti výrobcům silně omezené možnosti jak technologické, tak materiálové, nicméně cílem byl pohodlný cesťák.

Na podrobnější hodnocení je ještě brzy, ale na horších cestách jsou čtyřiadvacetipalcová kola jednoznačně přínosem. Lepší jízdní komfort, jistější jízda… Geometrie řízení je, myslím, dobře zvolená. Dnes bych pár věcí udělal jinak, ale jak se říká, po bitvě je každý generálem.“

Po uzávěrce:
„Vyzkoušel jsem ještě řídítka s přihnutím dozadu 35° a je to příjemné svezení.“

Pavel Janouškovec

Koloběžka 2× 24

Základní technické údaje a komponenty

Rozvor: 1 110 mm
Stojná výška: 66 mm
Světlá výška: 46 mm
Podlaha: 400 × 84 mm
Hmotnost: 8,4 kg
Průměr obutého kola: 589 mm
Úhel řízení: 75°, ofset 18 mm

Komponenty:
Kola: Ráfky Remerx L 719 – 507 × 19, obutí Schwalbe Kojak skládací 24 × 1,5″, náboje Novatec, 32 drátů, radiální výplet
Rám: z profilů jäkl, podlaha z nerezu (větší odolnost proti otěru)
Řízení: vidlice Favorit, uložení závitové 1″, představec 120 mm / 35°, řídítka 600 mm / 15°, gripy molitan středně tvrdý průměr 35 mm
Brzdy zadní: V-brake Force (nevyčnívají u nich do stran seřizovací šrouby), přední: Favorit s centrálním tahem (srdeční záležitost), páky Avid FR-5

Koloběžka 2× 24


Sdílej:

18 komentáře

  1. V 540 se dá vybrat ledacos. I hladké pláště 23/25 -540. V 507 se Kojaky snad už ani nedělají. M.

  2. Kojak 24×1.5 se fakt přestal vyrábět. Problém mám ale vyřešený – objevil jsem na trhu MAXXIS Torch 44-507. Má stejný průměr pneumatiky po nafouknutí, velmi jemný vzorek, TPI 127 a váží 450 gr. (je to dráťák).
    Protože jsem propad hysterii ohledně tuhosti rámu, postavil jsem ještě jeden tužší, ale radši jezdím na tom měkčím.
    V současnosti jezdím stále na 2×24″, na 2×20″ už jsem se nevrátil.

  3. #3 Měkčí rám: podlaha 2x jäkl 30x20x1.5 na plocho, zadní vidle 30x15x1.5 na stojato, krk jäkl 50x20x1.5. Přední vidle je z Favorita zkrácená. Hmotnost kompletní kolobky 8.35 kg.
    Tužší rám: podlaha 2x jäkl 40x20x1.5 na plocho, zadní vidle 30x20x1.5 na stojato, krk plochoovál 50x30x1.5. Přední vidle postavená z jäklu 25x15x1.5. Hmotnost kompletní kolobky 9.00 kg.
    Já mám 59 kg a ten měkčí rám mi vyhovuje, na tom tužším bude jezdit 85 kg kolega.

  4. Super. Díky za popis. Jsem sportovec spíše hmotnějšího typu, takže pevnější varianta by byla pro mě akurátní.:-) Volil bych taky, v případě jestli se odhodlám, variantu 26×26, bo v 507-540 je výběr dost omezený. M.

  5. Dobrý den Pavle, cituji
    „Dnes bych pár věcí udělal jinak, ale jak se říká, po bitvě je každý generálem.“
    Mohu-li se zeptat, co byste udělal jinak? Zaúhlení, offset? Docela by mne to zajímalo, mám kolečka defakto co vy, dokonce jsem v tuzemsku sehnal Schwalbe Kojak a zkusil bych postavit strojek ve 24“.

  6. #6 PetrH – Postavil jsem ještě jeden tužší rám (diskusní příspěvek č.4). Úhel řízení 75, offset 20mm – řízení je „živé“ a přitom dostatečně stabilní – dá se jet bez držení řídítek. Světlou výšku jsem udělal 40 mm, stojná výška je tedy 60mm – to je velice komfortní hodnota, ale musí se při jízdě dávat víc pozor na cestu. Tou větou >>Dnes bych pár věcí udělal jinak … << jsem tenkrát myslel na to, že jsem měl jít na průměr 559protože pro jeden průměr ráfku je obrovský výběr plášťů. To, že u 24" jsou dva průměry je trochu mrzutá záležitost, ale průměr 24" je pro cestovní kolobku se stejně velkými koly dobrá volba. Jinak, pokud můžu radit, tak péči věnovat přesnosti stavby.

  7. Děkuji Ti za odpověď. Mám ty 24″ kola v metrickém rozměru 507-19 a sehnal jsem na ně nedávno Kojaky 40-507. Tak si udělám radost a postavím ji na tyto kola. Snad se mi to podaří. Ještě jednou Ti děkuji.

  8. Děkuji Vám za odpověď. Mám ty 24″ kola v metrickém rozměru 507-19 a sehnal jsem na ně nedávno Kojaky 40-507. Tak si udělám radost a postavím ji na tyto kola. Snad se mi to podaří. Ještě jednou Vám děkuji.

  9. Verze „Jezevec“ a verze „Kolčava“. Materiál nerez.Jezevec má obuty Schwalbe Kojak a Kolčava má obuty Schwalbe Rightrun kevlar guard. Všechna kola jsou 24″. Celková délka 1680mm, rozvor 1080, užitná délka stupátka 350mm, šířka 82mm, výška 15mm. Světlost vepředu 40mm, po zatížení 30mm, vzadu 45mm – v zatížení adekvátně k předku. Možnost zvýšení rámu až o 30mm vpředu i vzadu. Brzdy V – páčky i čelisti Tektro. Zatím přední. Offset 40mm, úhel řízení 71°. Hlavové složení nejstarší klasika 1″ – závit. Představec klasika. Řídítka typu butterfly trekking. Celková hmotnost 8.23kg.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *